Blakus klasiskajam sportam arvien nozīmīgāku vietu ieņem e-sports, un tieši tā bija Eiropas sporta nedēļas, kas norit šonedēļ, foruma galvenā tēma “SportsComm ’21”.
“Covid-19” pandēmija ieviesa krasas izmaiņas visās dzīves jomās, arī sporta pasaulē. Neskaitāmi ikgadējie sporta pasākumi tika atcelti vai pārcelti, sevi šajā laikā pieteica digitālās alternatīvas. Pasaulē e-sports piedzīvojis paātrinātu izaugsmi un augstu attīstības tempu, ienākot arī Latvijā.
Forumā tika vērtēts, kādas ir šī jaunā “sporta veida” iespējas un nākotnes izaicinājumi tā efektīvai un lietderīgai attīstībai Latvijā un pasaulē.
Latvijas Sporta federāciju padomes prezidents Einārs Fogelis norādīja, ka jau 2018.gadā Lozannā Starptautiskā olimpiskā komiteja (SOK) rīkojusi pirmo lielo forumu, kurā runāts par iespējām, ko klasiskajā sportā ienes e-vide: “Nenoliedzami, pēdējos divos gados, kopš dzīvojam pandēmijas skartajā pasaulē ar tās ierobežojumiem, šis process ļoti paātrinājies. Lai arī e-vide ienāk sportā, Starptautiskā olimpiskā komiteja visu laiku uzsver atšķirību starp spēli un klasiskā sporta simulāciju. Kā viena no pirmajām par savu veikumu virtuālajā vidē informēja Starptautiskā riteņbraukšanas federācija, stāstot par iespējām, ko šī sporta veida pārstāvjiem sniedz modernās tehnoloģijas.”
Tieši riteņbraucēji bija tie, kuri pērn pandēmijas laikā, kad pasaulē bija atceltas visas sacensības, spēja sarīkot virtuālās sacensības ar daudzu labāko sportistu piedalīšanos, tajās startēja arī Latvijas braucēji. Un nevis kā datorspēlē, bet reālās sacensībās, tikai virtuālajā vidē. Cēsnieks Kaspars Serģis jau stāstīja par šo īpašo datorprogrammu, kas savienota ar velotrenažieri, braucējs var izvēlēties kādu no daudzām trasēm. Programma panāk to, ka fiziskā slodze uz velosipēda ir tāda pati kā reālajā braucienā – ja trase ved pret kalnu, programma nodrošina atbilstošu slodzi. Viss pārdomāts, datora vai televizora ekrānā ir ainava, redzami citi braucēji. Ja citos sporta veidos, skatoties ekrānā, panākumus var gūt un arī gūst nevis sportisti, bet tie, kuriem dators ir ikdiena, virtuālajā riteņbraukšanā pedāļi jāmin pa īstam.
Virtuālās iespējas laikā, kad nevarēja sacensties klātienē, mēģināja izmantot arī autosportā, braukšanas iemaņas cenšoties uzturēt pie simulatora ekrāna. To darīja gan F1 piloti, gan Latvijas autobraucēji.
“Ja ir laba programma, sajūtas var dabūt gluži reālas,” teica autobraucējs Emīls Blūms. “Var izvēlēties atbilstošu automašīnu, kurai var pieregulēt iestatījumus, un tas arī maina braukšanas stilu. Protams, nav tik reāla sajūta, kā esot uz īstā ceļā, bet katrā ziņā tas ir labāk, nekā neko nedarīt. Vismaz reakciju šādi trenēt var noteikti.”
E. Fogelis norāda, ka arvien vairākos sporta veidos modernās tehnoloģijas tiek izmantotas arī treniņu procesā, kas ļauj treneriem daudz nopietnāk un pilnīgi citā skatījumā nekā agrāk analizēt to, ko sportists izdarījis konkrētajā treniņā, sacensībās, fiksēt kļūdas un atrast momentus, kuros vēl iespējams uzlabot rezultātus. Pateicoties tam, arī klasiskajā sportā pavērušās iespējas, kuru līdz šim nebija.
Taču ir vēl viena Latvijā ļoti jauna pasaule, un tas ir e-sports, kas kļūst arvien populārāks. Pasaulē vairs nav neierasta aina, ka cilvēku tūkstoši milzīgās arēnās pulcējas, lai uz lielajiem ekrāniem skatītos datorspēļu norisi.
Latvijas Basketbola savienības pārstāvis Edgars Šneps norāda, ka par e-sporta popularitāti vislabāk runā fakti: “Man kā basketbolistam tuvāka ir reāla spēle, vispirms, protams, pasaules galvenā līga – NBA, un nemitīgi saņemam ziņas, ka NBA komandām veidojas savas e-sporta komandas. Zinot, ka NBA ir bizness, jāsecina, ja tās pieņem lēmumus par e-sporta komandu izveidi, tas ir bizness. Vēl viens fakts par šīs nozares potenciālu, ka Baltijas lielākais mediju grupas īpašnieks “MTG” pārdeva savu biznesu Baltijā, lai milzīgas naudas summas investētu e-sporta attīstībā.
Neseni pētījumi liecina, ka e-sports pēc līdzdalības indeksa iekļuvis starp Top10 sporta veidiem, ieņemot 8.vietu. Kad šis fakts tika prezentēts kādā sporta konferencē, klasiskā sporta cilvēki smaidīja, sakot, nu kas tas par sporta veidu, bet šo faktu nevar noliegt.”
E-sports ienācis arī Latvijā, pērn, kad basketbola sezona gandrīz pilnībā tika atcelta, tika sarīkota Latvijas e-basketbola līga, par to rakstīja portālos, rādīja pat TV ziņās tāpat kā par citiem e-sporta veidiem: riteņbraukšanu, velosportu, autosportu.
Tomēr, runājot ar sportistiem, līdzjutējiem, visi ir vienisprātis, ka e-sports nekad nespēs sniegt tās emocijas, ko klātienes spēle. Zinām, ka, pat skatoties kādas sacensības televīzijā, nevar sajust to atmosfēru, kas valda klātienes spēlē ar reāliem spēlētājiem. Tas liek secināt, ka klasiskais sports un e-sports arī turpmāk pastāvēs līdztekus, tomēr nenoliedzams ir fakts, ka klasiskajā sportā arvien vairāk tiks izmantotas modernās tehnoloģijas treniņprocesa un rezultātu uzlabošanā.
Komentāri