Eiropas Parlamenta (EP) deputāti vakar pieņēma rezolūciju, ar kuru plānots pieprasīt stingrākus satiksmes drošības pasākumus, lai līdz 2050.gadam nāves gadījumu skaits uz Eiropas ceļiem saruktu gandrīz līdz nullei. Deputāti arī aicina paredzēt pilnīgu neiecietību pret transportlīdzekļu vadīšanu alkohola reibumā.
Te nu jāsaka, ka prasīt jau var, tikai…kas no tā? Tas būtu kā pieņemt rezolūciju, ka oktobrī aizliegts uzsnigt sniegam. Tā teikt, rezolūciju pieņēmām, lai nu Dabas māte pati tiek galā. Protams, vienmēr jau var teikt, ka viss ir relatīvi un pērn uz Latvijas ceļiem 139 bojā gājušie pret septiņiem miljardiem pasaules iedzīvotāju ir ļoti tuvu nullei, bet valsts mērogā tas taču ir ļoti daudz.
Jācer, ka EP deputāti arī skaidros, kā iespējams sasniegt šo mērķi laikā, kad ceļi kļūst arvien labāki, mašīnas jaudīgākas, ātrumi lielāki un cilvēki – pārgalvīgāki. Nevar teikt, ka deputāti neko nesaka, viņi aicināšot vairāk ieguldīt ceļu satiksmes drošībā, noteikt maksimālo standarta ātrumu 30 kilometri stundā apdzīvotās vietās un teritorijās, kur ir liels riteņbraucēju un gājēju skaits. Gribētos redzēt brīdi, kad visās apdzīvotās vietās, it īpaši lielpilsētās, noteiks minēto ātruma ierobežojumu, bet vēl vairāk gribētos redzēt, kā visi to ievēro.
Interesanti arī, ka minētā rezolūcija tiek pieņemta, kaut nav sasniegts iepriekšējās mērķis. Bija mērķis no 2010. līdz 2020.gadam uz pusi samazināt uz ES ceļiem bojāgājušo skaitu, taču tas neizdevās. Nekas, mums ir nākamie plāni, kurus, visticamāk, neizpildīs, bet tas netraucēs pieņemt atkal jaunas rezolūcijas.
Jādomā nevis par ierobežojumiem, bet to, kā uzrunāt cilvēkus domāt par savu un līdzcilvēku drošību. To, ka Latvijā tas nestrādā, redzam ar vakcinēšanos, kad, nu jau spītējot veselajam saprātam, cilvēki ietiepīgi turas pret vakcinēšanos, uzskatot, ka vīruss ir izdomāts. Pieļauju, ka viņi domā – arī šie uz ceļiem bojāgājušie ir izdomājums, lai tikai satrauktu sabiedrību.
Bet, runājot nopietni, šī brīža situācija liek domāt, ka stāvoklis satiksmes drošībā iet uz slikto pusi. Septembrī visā Eiropā, arī Latvijā, notika akcija “ROADPOL Drošības dienas”, kuras mērķis bija kopīgiem spēkiem panākt, lai šajā laikā uz Eiropas ceļiem nebūtu neviena ceļu satiksmes negadījuma ar bojā gājušiem un smagi ievainotiem cilvēkiem. Rezultāti liecina, ka nedēļas laikā ceļu satiksmes negadījumos visā valstī sešas personas gāja bojā, bet par braukšanu reibumā pieķerti 83 autovadītāji. Salīdzinājumam: pērn akcijas laikā uz valsts ceļiem dzīvību zaudēja divi, bet 49 tika sodīti par transportlīdzekļa vadīšanu alkohola reibumā. Kā tagad moderni teikt, tas ir viss, kas mums jāzina par drošības situācijas uzlabošanos uz ceļiem un Eiropas Savienības direktīvas ieviešanas iespējamību.
Komentāri