Pirmdiena, 22. jūlijs
Vārda dienas: Marija, Marika, Marina

Vienkārši, bet sarežģīti

Iveta Rozentāle
16:54
30.01.2023
5

Ir janvāra izskaņa, vakari pamazām top gaišāki, un jāteic, ka par to esmu priecīga arī gan kā gājēja, gan auto vadītāja. Daudzi ekonomiskie rādītāji valstī iet uz augšu, ceļi kļūst arvien labāki, auto, ar ko braucam, jaunāki, un 2019. gadā Latvija kopā ar vēl septiņām ES dalībvalstīm uzrādīja vēsturiski zemāko nāves gadījumu skaitu ceļu satiksmes negadījumos. Tajā pašā laikā, šķiet, ka ne katrs gadu no gada jūtamies drošāk, pārvietojoties kājām, ar velosipēdu vai auto.

Arī “Neste Latvija” veiktā aptauja par to, vai Latvijas iedzīvotāji uz gājēju pārejām jūtas droši, parādījusi, ka vairāk nekā puse jeb 59% aptaujāto uz gājēju pār­ejām jūtas drīzāk nedroši vai pilnībā nedroši, pat neskatoties uz to, ka gājēju pārejas mēdz būt arī labi izgaismotas. Savukārt 38 % no respondentiem diennakts tumšajā laikā jūtas droši uz gājēju pār­ejām. Jāteic, ka esmu pārsteigta arī par šiem 38% cilvēku, kas jūtas droši, pat ja runa ir tieši par gājēju pārejām. Esmu no tām, kura vilcināsies iet pāri pārejai, kamēr nebūšu pārliecināta, ka auto bremzēs un arī pagūs to izdarīt pirms pārejas. Tas noteikti kādam autovadītājam var šķist kaitinoši, bet tas tomēr labāk nekā situācijas, kad gājējam liekas, ka mašīna viņu redz, autovadītājam, ka gājējs viņu noteikti redz, bet kādu iemeslu dēļ nepamana ne viens, ne otrs. Tad iznākums var būt gaužām bēdīgs.

Te jāpiemin arī šī laika tendence – dažādu viedierīču, tostarp mobilā telefona, lietošana gan starp gājējiem, gan autovadītājiem. Pasaules Veselības organizācija norādījusi, ka šo ierīču lietošana transportlīdzekļa vadīšanas laikā (pat izmantojot brīvroku režīmu) palielina ceļu satiksmes negadījumu risku četras reizes, savukārt citu mobilo saziņas veidu izmantošana, piemēram, īsziņas sūtīšana, palielina risku aptuveni 23 reizes. Arī autovadītāja reakcijas laiks mobilā telefona lietošanas laikā ir par 50% garāks.

Ieskatoties Ceļu satiksmes drošības direkcijas (CSDD) pieejamajā informācijā par ceļu satiksmes negadījumiem, redzams, ka šogad Latvijā diemžēl jau četri cilvēki gājuši bojā ceļu satiksmes negadījumos. Iepriekšējo gadu statistika liecina, ka kopējais skaits ir mainīgs, tā 2022. gadā tie bija 112 bojā gājušie (jāņem vērā, ka dati vēl var nedaudz mainīties), 2021. – 147; 2020. – 139; 2019. – 132; 2016. gadā – 158. CSDD arī norāda, ka Latvijas Ceļu satiksmes drošības plāna 2021.-2027.gadam mērķis bija 2022. gadā nepārsniegt 65 bojā gājušos uz miljonu iedzīvotāju, ko arī izdevies sasniegt, jo 112 bojā gājušie ir 60 uz miljonu iedzīvotāju. 2021. gadā ES vidējais līmenis bija 45. Šis gads vēl tikai iesācies, ko tas nesīs, rādīs laiks.

Jāteic, ka katrā no šiem lauciņiem ir vēl gana, ko darīt. Runājot par gājējiem, arvien nereti ir situācijas, kad tumšajā diennakts laikā cilvēkiem nav atstarojošās vestes vai citu atstarojošu elementu, kas ļautu gājēju pamanīt. Tā ir pat cilvēkiem, kuri pārvietojas pa neapgaismotu lauku ceļu malām, kur tos saskatīt ir praktiski neiespējami.

Savukārt runājot par trans­port­līdzekļiem, arvien un arvien lasāmas ziņas, ka reidos atklāti daudzi autovadītāji, kuru mašīnas ir pārāk sliktā stāvoklī vai riepu protektors ir pārāk nodilis, lai būtu droši ar tādām pārvietoties, neapdraudot sevi un apkārtējos.

Īpašu satraukumu rada elektroskrejriteņi, ar kuriem ātrumu var uzņemt gana lielu, bet to vadītāji ne vienmēr ievēro visus drošības pasākumus. Diemžēl arī ar tiem notiek satiksmes negadījumi.
Domājot par ceļu infrastruktūru, lai gan, no vienas puses, ja, piemēram, brauc pa ceļu Cēsis – Rīga un salīdzina, kāds tas bija pirms desmit gadiem un kāds ir tagad, kur vienīgais nelīdzenais posms šobrīd tiek labots, uzlabojumi ir acīmredzami. Taču tumšā laikā vai sliktas redzamības apstākļos, kad snieg vai līst, brīžiem uz ceļa var rasties situācija, ka jā­brauc pēc sajūtām, nevis pēc tā, ko redzi, jo redzamība ir praktiski nekāda. Tādos brīžos aizdomājos, nez kā Latvijā jūtas ārzemnieki, nokļūstot kādā no remondarbu posmiem un mēģinot saprast, kā to labāk izbraukt. Pirmajā piegājienā varētu būt ļoti sarežģīti.

Komentāri

Atbildēt

Jūsu e-pasta adrese netiks publicēta. Obligātie lauki ir atzīmēti kā *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

Saistītie raksti

Cēsu ietves un veloceliņi

17:09
17.07.2024
41
1

Latvietis pēc dabas ir diezgan konservatīvs un visur grib zināmu kārtību. Tāpēc var saprast riteņbraucēju vēlmi pēc iespējami labākas velo infrastruktūras, kur galvenais elements ir veloceliņš. Tad skaidrs, tur uz divriteņa cilvēks var justies droši un kā galvenais. Jāpiebilst gan, ka velosipēdistus pamazām grib izkonkurēt citu mikromobilitātes ierīču lietotāji, piemēram, elektrisko skrejriteņu braucēji, bet šoreiz […]

Vienam atvaļinājums, citiem problēmas

08:55
16.07.2024
42

Cik nav dzirdēts gan skaļi un satraucoši, gan pieklusināti un argumentēti, ka Latvija izmirst, ka ģimenēm vajadzīgs atbalsts. Tad nez kāpēc ne viens vien iedomājas, ka runa atkal ir par naudu. Ir tik daudzas it kā vienkāršas lietas, kas būtu liels atbalsts un sapratnes demonstrējums jaunajām ģimenēm. Vasara ir atvaļinājumu laiks, ģimeņu speciālisti to vien […]

"Uzvarētāji"

16:53
15.07.2024
25

Nedēļas baisākais notikums ir agresorvalsts uzbrukums Kijivā lielākajai bērnu slimnīcai Ukrainā. Tiešs raķetes trāpījums, divi mediķi gājuši bojā, astoņi bērni ievainoti, viens bērns miris. Protams, Krievija apgalvo, kas slimnīcā bijis “Azov” kaujinieku centrs, jo teroristiem visā pasaulē tā ir ierastā lietu kārtība – izmantot iedzīvotājus, it sevišķi bērnus, kā vairogu kaujiniekiem. Tādēļ viņi negrib un […]

Nelaimīgie korķīši

10:48
10.07.2024
39

Domājams, nevienam nav paslīdējis garām fakts, ka plast­masas korķīšiem dzērienu pudelēm jābūt piestiprinātiem arī tad, kad pudele atvērta. No 2. jūlija visās Eiropas Savienības bloka dalībvalstīs vienreizlietojamām plastmasas pudelēm ar tilpumu līdz trīs litriem ir jābūt aprīkotām ar piestiprinātiem korķīšiem. To nosaka 2019. gadā pieņemtā direktīva. Ja paveicies nopirkt vēl pilnībā attaisāmu iepakojumu, tas tāpēc, […]

“Nespļauj akā, no kuras pašam būs jādzer”

06:06
08.07.2024
47

Pirms Eiroparlamenta vēlēšanām ne viens vien deputāta kandidāts solīja palīdzēt Latvijai, glābt to. Latvijas politiķu izteikumi reizēm folklorizējas, kļūst par tādiem kā sakāmvārdiem. Neapšaubāmi, viens no tādiem politiķiem ir nupat ievēlētais Eiroparlamenta (EP) deputāts, kurš ne reizi vien nosaucis Latviju par “muļķu zemi”, nu jau bijušais 14. Saeimas deputāts, gan Saeimā, gan EP ievēlēts no […]

Cik pļaviņu nopļāvi?

15:00
06.07.2024
47

Līdz ar dzīvesveida maiņu, jaunām tehnoloģijām sadzīvē un ražošanā daudz kas mainās un pazūd. Lauku dzīves ikdiena saglabājas tautasdziesmās, etno­grāfisko muzeju krājumos. Jaunā paaudze skatās, brīnās. Laiki un paaudzes mainās, un tā tas bijis vienmēr. “Kur Jānis aizgāja?” mamma jautā dēlam. “Viņš pļauj ar manuālo trimmeri,” atbild dēls. Māte sākumā apmulst, nesaprot, tad sāk smieties: […]

Tautas balss

Prieks par sakārtoto un skaisto ielu

17:29
15.07.2024
29
Cēsniece O. raksta:

“Cēsīs, atjaunotajā Bērzaines ielas posmā, ierīkoti glīti soliņi un atkritumu urnas, apkārtne tīra. Jauki tur piesēst. Bērzaines iedzīvotāji beidzot ir ieguvēji. Labi sakārtota gan Gaujas, gan Bērzaines iela. Par to prieks,” pārdomās dalījās seniore, cēsniece O.

Haoss ar pasažieru pārvadājumiem

17:28
15.07.2024
23
Lasītājs J. raksta:

“Ik pa brīdim parādās ziņas, ka nav skaidrs, kas mūspusē nodrošinās sabiedriskā transporta pakalpojumus. Valsts pasūtījumā ar līgumiem un pārsūdzībām tāds juceklis, ka neviens no malas netiek skaidrībā. Jūnija nogalē pakalpojumu atļāva veikt CATA, bet tikai līdz gada beigām. Taču nav dzirdams, ko atbildīgie dara, lai sajukums neturpinātos. Nesaprotu, kā Satiksmes ministrija pieļauj tādu bardaku,” […]

Nevar sagaidīt

16:55
15.07.2024
17
Piebaldzēns raksta:

“Sola un sola, ka Jaunpiebalgā drīz būs gatavs pansionāts, bet kā nav, tā nav. Gan jau vainojami būvnieki, bet žēl, ka vietējai varai nav nekādu iespēju procesu pasteidzināt. Tur būtu gan darba vietas vietējiem, gan pagastā apgrozītos vairāk cilvēku, proti, pie pansionāta iemītniekiem brauktu ciemos tuvinieki, draugi. Tirgotājiem būtu lielāks apgrozījums,” pārdomās dalījās piebaldzēns.

Botāniskais dārzs pilsētas centrā

16:54
15.07.2024
23
Cēsnieks O. raksta:

“Gāju Cēsīs pa Rīgas ielu, mani uzrunāja tūristi, ārzemnieki. Lūdza padomu, kā aizbraukt uz Līgatni, jautāja par Cēsīm. Un prasīja, kā var iekļūt Rīgas ielas botāniskajā dārzā. Jā, tur īpašums, kura adrese ir Rīgas iela 41, aizaudzis ar kokiem, krūmiem. No ielas to nodala dēļu žogs, gājējus šī vieta netraucē, bet iebraucējiem rada dīvainu iespaidu,” […]

Trūkst inženieru

10:49
09.07.2024
30
J. raksta:

“Ziņās televīzijā stāsta, ka Latvijā trūkst augsti kvalificētu speciālistu mežsaimniecībā un lauksaimniecībā. Jau labi zinām, ka trūkst arī celtniecības inženieru, elektroinženieru un līdzīgu profesiju speciālistu. Te nu esam nonākuši ar savu izglītības sistēmu. Ja bērnam skolā neiemāca rēķināt, ja viņš neapgūst fizikas, ķīmijas pamatus, tad vēlāk, protams, neizvēlas studēt inženierzinātnes, profesijas, kas saistītas ar matemātiku, […]

Sludinājumi