Pirms gada izskanēja pirmā informācija, ka iedzīvotājiem, kuriem ir atlaides reģionālajā sabiedriskajā transportā – daudzbērnu ģimenēm, cilvēkiem ar I vai II grupas invaliditāti, politiski represētajiem un citiem -, esošo dokumentu vietā, kas ļauj saņemt atlaidi, būs jāuzrāda jaunā elektroniskās identifikācijas karte jeb eID karte, citādi atlaidi nebūs iespējams saņemt.
Autotransporta direkcija, kas ir atbildīga par jaunā regulējuma īstenošanu, vēl aicināja neatlikt personu apliecinošā dokumenta atjaunošanu vai izgatavošanu uz pēdējo brīdi, ņemot vērā, ka rindas Pilsonības un migrācijas lietu pārvaldes nodaļās mēdz būt garas. Tā kā ne katrā apdzīvotā vietā ir pasu daļa, cilvēki veltīja laiku un arī finanses (gan ceļam, gan arī paša dokumenta saņemšanai, pat ja, piemēram, pase vēl bija derīga), lai ID karti iegūtu.
Jauno kārtību plānoja ieviest ar mērķi modernizēt un vienkāršot valsts noteikto braukšanas maksas atvieglojumu izmantošanas kārtību sabiedriskajos transportos, jo tad kopā ar personu apliecinošu dokumentu vairs nebūtu nepieciešami citi atlaides saņemšanu apliecinoši dokumenti. Sākotnēji bija plānots, ka sistēma sāks darboties no 1.maija. Ir sācies augusts, gada otrā puse, bet, man par lielu pārsteigumu, vēloties savu daudzbērnu ģimenes atlaidi saņemt ar ID karti, ne Rīgā, Centrālajā dzelzceļa stacijā, ne starppilsētu autobusā atlaidi iegūt nevarēju, jo šo ID karšu nolasītāju biļešu pārdevējiem gluži vienkārši vēl fiziski nav.
Autotransporta direkcijas mājaslapā arvien lasāms, ka 2023. gadā mainīsies braukšanas maksas atvieglojumu izmantošanas kārtība, vērtējot, ka atvieglojumi braukšanai reģionālajā sabiedriskajā transportā pienākas aptuveni 280 tūkstošiem iedzīvotāju. Jau sākotnēji tika skaidrots, ka jaunās prasības nestāsies spēkā gluži 1. janvārī, bet sistēma sāks darboties gada laikā, iespējami drīz uzsākot sistēmas izmantošanu tiem, kuri ID kartes ar speciālo funkcionalitāti jau ir saņēmuši, un vienlaikus nosakot termiņu, līdz kuram braukšanas maksas atvieglojumus reģionālajā transportā būtu iespējams saņemt pašreizējā kārtībā (piemēram, uzrādot invaliditātes apliecību), tomēr lēmums uzturēt divas sistēmas nav pieņemts lielo potenciālo izdevumu dēļ.
Kā jau iepriekš minēju, sākotnēji tika norādīts, ka jaunā sistēma sāks darboties pirmā pusgada laikā un 1. maijā jau visiem, kam pienākas atlaides sabiedriskajā transportā, atbilstošajam dokumentam būs jābūt. Tad nākamais termiņš bija vasara. Tagad jau tiek lēsts, ka tas varētu notikt rudenī, jo ir cerība, ka tad vairums iedzīvotāju būs saņēmuši nepieciešamo dokumentu. Vēl pavasarī tāds bija apmēram 30%, bet, lai neveidotos situācija, ka Pilsonības un migrācijas lietu pārvaldes struktūrvienībās nevar apkalpot visus cilvēkus, kuri vēlas saņemt ID karti, tiem būtu jābūt vismaz 75 līdz 80% atlaižu izmantotāju.
Autotransporta direkcija rūpīgi seko, cik cilvēku nepieciešamo dokumentu saņēmuši, kā arī vērtē tehnisko gatavību jaunās sistēmas ieviešanai, kas arī rada termiņa maiņu. Taču joprojām spēkā ir nosacījums, ka ID karte jau šogad obligāti būs jāuzrāda, lai saņemtu braukšanas atlaidi starppilsētu autobusos un vilcienos. No vienas puses, labi, ka sistēma vēl nesāk darboties brīdī, kad visi, kam atlaide pienākas, nav paguvuši saņemt jauno ID karti, bet, no otras puses, – kā justies tiem, kuri veltīja laiku, izdarīja prasīto, bet pagaidām vienkārši ir ar vienu būtībā lieku personu apliecinošu dokumentu. Lai būtu izpildīts solījums, ka sistēma sāks darboties šogad, vēl jau ir rudens un ziema, bet, ja viss ritēs tik lēni kā tagad, rodas šaubas, vai ar šo laiku pietiks. Redzēsim, kāds būs tālākais ceļš līdz iecerētajam rezultātam.
Komentāri