Eiropas Savienības idejas pamatā ir nodrošināt iespēju tās uzņēmējiem un iedzīvotājiem brīvi ceļot, strādāt, pirkt un pārdot, sniegt un saņemt pakalpojumus visā ES teritorijā tā, it kā tā būtu viena „milzīga valsts” ar vienotiem likumiem – ES tiesību normām.
Tomēr prakse rāda, ka reālajā dzīvē uzņēmējiem un iedzīvotājiem nākas sastapties ar negaidītiem šķēršļiem ES tiesību piemērošanā, kad pēkšņi valsts iestāde sāk uzstādīt prasības, kas ir pretrunā ar ES likumiem (piemēram, aizliedz kādas preces laišanu tirgū, kaut arī tā pilnībā atbildusi ES likumu prasībām). Lai nekavējoties šādas problēmas tiktu atrisinātas un, piemēram, uzņēmējam nesabojātos transportējamā dārzeņu krava, risinot radušos problēmjautājumu ar muitas darbiniekiem uz robežas, vai arī tūristam nebūtu dienām jānīkst uz robežas, Eiropas Komisija ir izveidojusi īpašu ātrās reaģēšanas tīklu – SOLVIT (tulkojumā: Solve it – atrisināt to)!
2002.gadā kā alternatīvs mehānisms Eiropas ekonomiskās zonas iekšējā tirgus problēmu risināšanai ES tika izveidots SOLVIT koordinācijas centru tīkls, kas darbojas daudz ātrāk nekā gadījumā, ja sūdzība tiek iesniegta tiesā. SOLVIT idejas pamatā ir piedāvāt reālu risinājumu iekšējā tirgus problēmām, kas ir radušās valsts iestāžu darbības rezultātā, nepareizi piemērojot ES tiesību normas. SOLVIT koordinācijas centros risina kā iedzīvotāju, tā arī uzņēmēju problēmas un SOLVIT pakalpojumi ir bezmaksas. SOLVIT CENTRS: * izskata valsts iestāžu rīcības atbilstību ES likumiem; * ne vairāk kā 10 nedēļu laikā pārliecina iestādi par pareizo rīcību (ja lieta ir steidzama – cik ātri vien iespējams); * ja pārkāpums noticis citā ES dalībvalstī, pārsūta lietu attiecīgajam SOLVIT centram citā dalībvalstī turpmākai izskatīšanai, kas panāks risinājumu 10 nedēļu laikā; * regulāri informē klientu par lietas virzību.
Ja iestādi pārliecināt neizdodas, lietu pārņem Eiropas Komisija, kas vajadzības gadījumā var ierosināt pārkāpuma procedūru (kas pārkāpējam var beigties ar Eiropas Kopienu tiesu).
SOLVIT biežāk risinātās problēmas ir saistītas ar uzturēšanās atļaujām, robežšķērsošanu, profesionālo kvalifikāciju un izglītības atzīšanu, preču savstarpēju atzīšanu, uzņēmējdarbības brīvību, netaisnīgiem nosacījumiem valsts iepirkuma konkursos, kas diskriminē citu ES dalībvalstu pretendentus vai preces. Lūk, piemērs:
§ ES direktīvai neatbilstošas pārtikas marķējuma prasības. Latvijas pārtikas preču tirgotājs griezās SOLVIT centrā, norādot uz „Pārtikas preču marķēšanas noteikumu” piemērošanu neatbilstoši ES direktīvai. Proti, kamēr citās ES dalībvalstīs uzņēmēji uz pārtikas precēm varējuši norādīt tikai preces pārdevēju, Latvijā noteikumi pieprasīja, lai uz etiķetes parādītos tieši importētāja vārds. Lai panāktu tūlītēju neatbilstošās normas atcelšanu, SOLVIT centrs sagatavoja un nosūtīja noteikumu uzraudzītājiem – pārtikas un veterinārajam dienestam (PVD) rakstisku argumentāciju, kur tika skaidrots ES direktīvu tiešās iedarbības princips un tās normu pārākums pār dalībvalstu noteikumiem. Pilnīgs problēmas atrisinājums tika panākts 2005. gada 27. septembrī, kad Ministru kabineta sēdē tika apstiprināti Ekonomikas ministrijas izstrādātie grozījumi „Pārtikas preču marķēšanas noteikumos”.
§ Skolēnu ceļojums uz Šveici. Skolēnu grupa kopā ar skolotāju devās koncertbraucienā uz Rietumeiropu. Divi no skolēniem bija Latvijas pastāvīgie iedzīvotāju, taču ne pilsoņi. Saskaņā ar ES likumiem skolēniem, kas ceļo grupā skolotāja pavadībā, uzrādot robežsargiem speciālu veidlapu, drīkst īslaicīgi ieceļot vai šķērsot citu ES dalībvalstu teritoriju. Taču šie divi skolēni uz Lietuvas robežas tika apturēti un Lietuvas robežsardze liedza tiem iebraukt Lietuvā. Latvijas SOLVIT centrs nosūtīja šo lietu arī Lietuvas SOLVIT centram, kas informēja Lietuvas robežsardzi par Padomes lēmuma tiešo iedarbību un prioritāti pār nacionālā likuma normām, kā arī panāca, ka Lietuvas Seims iz-slēdz konfliktējošos pantus no likuma.
2004.gada 1.maijā SOLVIT tīkls tika izveidots arī Latvijā un jau pirmajos darbības mēnešos tika saņemtas pirmās 4 sūdzības, savukārt 2005.gadā iesniegto sūdzību skaits sāka pieaugt (9 iesniegtas un 12 risinātas sūdzības). Līdz 2006.gada novembrim jau saņemti 13 sūdzību iesniegumi un risinātas 13 lietas, kopumā atrisinot problēmjautājumu 79% gadījumu.
SOLVIT tīkla filiāles darbojas ne tikai visās ES dalībvalstīs, bet arī Eiropas brīvās tirdzniecības asociācijas (EBTA) valstīs – Norvēģijā, Islandē un Lihtenšteinā, kurās arī ir spēkā vairums ES likumu. Ja ir pārkāptas jūsu ES tiesības – griezieties jebkurā no 28 SOLVIT centriem.
Lai iesniegtu sūdzību Latvijas SOLVIT centrā, jūs varat: § zvanīt pa tālr. 7013230 vai 7013236; § sūtīt e-pastu: SOLVIT@em.gov.lv; § aizpildīt iesnieguma formu LR Ekonomikas ministrijas mājas lapā: http://www.em.gov.lv/em/2nd/?cat=2829 § sūtīt vēstuli pa faksu: +371 7280882; § sūtīt vēstuli pa pastu: LR Ekonomikas ministrija Latvijas SOLVIT centrs Brīvības iela 55 Rīga, LV-1519 § vai apciemot mūs personīgi.
Iegaumējiet!
Pirms sūdzības iesniegšanas SOLVIT centrā būt lietderīgi vēlreiz pārliecināties: n Vai problēma radusies valsts vai pašvaldību iestādes darbības dēļ? n Vai tiešām tiek pārkāpti ES likumi? Noskaidrojiet to, zvanot uz Europa Direct bezmaksas informatīvo tālruni 00 800 67891011 vai jebkurā Latvijas Europa Direct informācijas punktā: Papildinformācija atrodama SOLVIT tīkla mājaslapā: http://ec.europa.eu/SOLVIT/ vai http://www.em.gov.lv/em/2nd/?cat=2828. SOLVIT nav tiesa, tādēļ tas var tikai norādīt uz valsts iestādes pārkāpumu un mēģināt pārliecināt iestādi par pareizu rīcību, taču ne piespiest. Ja iestāde tomēr nevēlas sekot SOLVIT norādījumiem, nekavējoties jāgriežas tiesā.
Komentāri