Otrdiena, 24. jūnijs
Vārda dienas: Līga

Valda Zilvera teatrālā mūzika

Jānis Gabrāns
19:27
09.05.2021
124
Paziņo

Latvijas Nacionālā teātra muzikālās daļas vadītājs un komponists Valdis Zilveris piedalās "Spēlmaņu nakts 2018/ 2019" nominantu paziņošanas pasākumā Latvijas Kultūras akadēmijas Eduarda Smiļģa Teātra muzejā.

Nacionālā teātra muzikālās daļas vadītāja amatā jau 26 gadus ir Valdis Zilveris, šķiet, Latvijas ražīgākais teātra mūzikas komponists.

Viņa plašajā mūzikas laukā ne tikai kompozīcijas teātrim, viņš savulaik veidoja raidījumu ciklu Latvijas Radio par jaunāko elektronisko mūziku “Elektr­o­niskie dialogi”, raksta akadēmisko mūziku, instrumentālo mūziku, kora mūziku un vēl, un vēl.

– Tiekat dēvēts par elektroniskās mūzikas pionieri Latvijā.
– Oi, tas bija interesanti. Kad mācījos konservatorijā, rektors bija Imants Kokars, ar kuru man bija īpašas attiecības. Esmu rakstījis dziesmas korim “Ave Sol”, esam kopā muzicējuši. Esam no vienas puses, no Gulbenes, bijām draugi. Imants bija progresīvi domājošs, uzsāka sadarbību ar Dienvidilinoisas Universitāti ASV. Amerikāņi atveda pirmo muzikālo datoru, tika noorganizēta interesentu grupa, kas sāka to apgūt. Es tikko biju beidzis konservatoriju, sāku Kompo­zī­cijas nodaļā strādāt par pasniedzēju, arī pieteicos mācībām. Tās ilga divus mēnešus, un beigās no visas grupas paliku viens pats. Kļuva skaidrs, ka ar diviem mēnešiem par maz, un man bija iespēja gandrīz pusgadu apgūt elektronisko mūziku Amerikā. Pēc atgriešanās sāku to mācīt konservatorijā. Lai arī tolaik bija sasniegts augsts līmenis, tagad to, ko mācījos vairāk nekā pusgadu, es varētu iemācīt piecās dienās.

– Ar šo mūziku joprojām ir saistība?
– Jā, ļoti daudzām teātru izrādēm vajadzīga mūzika, ko var uzrakstīt, izmantojot tikai elektroniku. Muzikālā krāsu palete elektronikā ir ļoti bagātīga. Šīs tehnoloģijas ļauj radīt tik perfektu simfoniskā orķestra skanējumu, ka pat profesionāls mūziķis nevar atšķirt no dzīvā skanējuma. Šādi radīt orķestri ir krietni lētāk, un jau 1990.gadā Čikāgas studijā bija tehnoloģija, kas ļāva Holivudas filmām mūziku ieskaņot uz datora, liekot skatītājiem domāt, ka spēlē īsts simfoniskais orķestris.

– Tad jau orķestri vairs nav vajadzīgi?
– Šo jautājumu uzdevu arī pasniedzējam Amerikā. Viņš teica, ka publika tomēr sapratusi, ka koncertu apmeklēšana dzīvajā ir vesels rituāls, sākot ar pucēšanos, iešanu uz koncertzāli, kafijas iebaudīšanu pirms, un, galvenais, ir dzīvais kontakts ar orķestri, diriģentu, ko neviens dators nevar atsvērt. Lai cik labs būtu ieraksts, tas neaizstāj dzīvo koncertu, šķiet, tagad pandēmijas apstākļos to visi esam sapratuši. Tieši tas pats attiecas uz teātra izrādēm, kuru apmeklēšana klātienē dod pavisam citu emocionālo saviļņojumu un pārdzīvojumu.

– Taču galvenais jūsu radošajā dzīvē ir teātris. Kā nonācāt Nacionālajā teātrī?
– Tas sākās, mācoties Kompo­zīcijas nodaļā. Ļoti labi spēlēju klavieres, un jau no 2.kursa strādāju teātra fakultātē par koncertmeistaru pie vokālās pedagoģes Anitas Garančas. Tad bija brīdis, kad Nacionālajā teātrī iestudēja izrādi “Princis un ubaga zēns”. Radās kaut kādas problēmas ar mūzikas ierakstīšanu, jo toreiz mākslinieki dzīvoja tādu stipri bohēmisku dzīvi. Anita Garanča, kura daudz sadarbojās ar šo teātri, paaicināja palīdzēt ierakstīt fonogrammas, teātrī mani pamanīja. Jau 1986.gadā, kad vēl biju students, man piedāvāja rakstīt mūziku izrādēm. Tas izdevās veiksmīgi, sadarbība turpinājās, un 90.gadu vidū tiku pieņemts par muzikālās daļas vadītāju.
Šajos gados esmu rakstījis mūziku izrādēm visiem Latvijas profesionālajiem teātriem, arī tautas teātriem, tostarp Cēsu Tautas teātrim, kur bija sadarbība ar režisoru Mārtiņu Gaigalu. Pirms gadiem četriem biju saskaitījis 150 izrādes, kam esmu rakstījis mūziku. Neesmu rakstījis tikai Nacionālajai operai, jo, lai uzrakstītu operu vai baletu, vajag ļoti daudz brīva laika.

– 150 izrādes, vai tas nav lielākais devums Latvijas komponistu vidū?
– Tā varētu būt. Lai gan, ja parēķinām, ka sezonā sanāk sešas septiņas izrādes, dažkārt līdz desmit, tad 35 gados tas nav nemaz tik daudz.

– Kā atnāk mūzika izrādei? Vajag rūpīgi izlasīt lugu, vai pietiek ar režisora norādēm?
– Tas ļoti atkarīgs no materiāla, teksta un režisora koncepcijas. Tas ir liels komandas darbs, kurā pēdējais vārds tomēr pieder režisoram. Man patīk Pētera Plakida, kurš arī bijis Nacionālā teātra muzikālās daļas vadītājs, teiciens: “Katrai izrādei ir tāda mūzika, kādu tā ir pelnījusi.”
Bijuši arī interesanti gadījumi. Ap 2000.gadu Mazajā zālē Oļģerts Kroders iestudēja “Ham­letu”. Viņš atnāca pie manis uz studiju un savā fantastiskajā mierā un harmonijā sacīja: “Zini, Valdi, man gribētos, ka tu uzrakstītu šai izrādei mūziku. Tūlīt izstāstīšu, ko man vajag!”
Man tur viss uz vietas, mūzikas instrumenti, dators ieslēgts, es uzreiz improvizēju, kā saredzu to tēmu, ko viņš prasīja. Trīs četru stundu laikā uzrakstīju un ierakstīju visu izrādes mūziku. Pirms tam “Hamletu” lasījis nebiju, biju redzējis izrādi, zināju tēlu sistēmu, notikumus, bet režisors visu tik krāsaini prata aprakstīt, kādam raksturam kādu muzikālo tēmu vajadzētu, ka man atlika tikai paļauties.

– Vai viegli neatkārtoties, atkal un atkal rakstot izrādēm mūziku?
– Man tas padodas viegli. Jāsaka paldies manam izcilajam skolotājam Paulam Dambim, pie kura mācījos konservatorijā. Palīdzēja arī studijas Amerikā un darbs konservatorijā, kur pasniedzu 20.gadsimta mūzikas tehnikas. Man patīk rakstīt ļoti dažādos stilos, dažādās kompozīcijas tehnikās, izteiksmes līdzekļu spektrs ļoti liels, tāpēc varu izbēgt no atkārtošanās.

Protams, no sava stila aizbēgt nevaru, kaut arī grūti noformulēt, kāds tas ir, tomēr aktieri saka, ka manu rokrakstu uzreiz var pazīt. Kaut kādas man raksturīgas intonācijas droši vien ir. Daudz rakstu arī koriem, citiem sastāviem, un man teikuši, ka mana mūzika ir ļoti teatrāla. Laikam ilgais darbs teātrī atstājis šo ietekmi, bet man liekas, ka tas ir ļoti labs komp­liments.

– Arī pašu itin bieži redzam uz skatuves. Vai muzicējat izrādēs, koncertos?
– Nacionālajā teātrī dzīvajā esmu spēlējis vismaz 20 dažādās izrādēs. Ja nebūtu pandēmijas, tagad uz skatuves spēlētu kādās četrās. Tā ir brīnišķīga sajūta, ja vien iespējams, priekšroku dodu dzīvai mūzikai izrādē. Tas iedod vēl vienu spēcīgu un emocionālu kvalitāti.

– Pie kā strādājat tagad?
– Bija interesants piedāvājums no Leļļu teātra, kur latviešu trupā top izrāde “Kaķēns Vau”. Ar režisoru Edmundu Freibergu Naci­onālā teātra Mazajā zālē strādājam pie Stendāla “Sarka­nais un melnais”. Tur gan nav oriģinālmūzikas, bet teātrī bieži ir izrādes, kur mūzika tiek piemeklēta, arī tas prasa ilgu laiku, jo jāatrod īstā mūzika īstajām vietām. Tur jābūt lielai profesionālajai pieredzei un pat muzikologa izglītībai, lai orientētos mūzikas vēsturē, stilos. Daudz daru arī šo darbu, man tas interesanti, jo ļauj iepazīt mūziku, ko ikdienā neklausos. Vēl darbs radioteātrī, tā kā, paldies dievam, par darba trūkumu sūdzēties nevaru.

Pats pēc savas iniciatīvas pirms diviem gadiem uzrakstīju Liel­dienu kantāti, bet pagaidām tā stāv atvilktnē, jo pandēmijas dēļ nav izdevies atskaņot. Pašlaik rakstu Ziemassvētku kantāti, cerot, ka šajos Ziemassvētkos to izdosies atskaņot.

– Dienas paiet mūzikā, kas laikam ir augstākā no mākslām.
– Jā, es teiktu, ka mūzika no visām mākslām ir ar vissmalkāko un visspēcīgāko enerģētiku.

Komentāri

Atbildēt

Jūsu e-pasta adrese netiks publicēta. Obligātie lauki ir atzīmēti kā *

Saistītie raksti

Margrietiņa, baltā šķelme, piemiedz zelta aci

00:00
24.06.2025
3

Aina Karele Jūnijā ar laiku neko nevar sarunāt. Tāpat kā ar bitēm biškrēsliņos. Saule spīd vai lietus līst – laiks paskrien mums garām. Vēl ceriņos laimi meklējam, bet pļavā jau vanagzirnis pinas pa kājām. Margrietiņa, baltā šķelme, piemiedz zelta aci: mīl vai nemīl tevi kāds, ar sāpēm un bez prāta? Un neviens nezina, un jāpazīlē […]

Īstā Jāņu siera ražošana ik gadu sarūk

00:00
22.06.2025
33

Jāņu siera ražošanas apmēri šogad Latvijā kopumā turpina samazināties, aģentūrai LETA prognozēja biedrības “Siera klubs” valdes priekšsēdētāja Vanda Davidanova. Arita LejiņaPērn Jāņu sieru (nejaukt ar ķimeņu sieru) saražoja 139,84 tonnas, norādījusi V.Davida­nova. Pēc publiski pieejamās informācijas, pirms pieciem gadiem, 2019.gadā, tika saražotas aptuveni 200 tonnas Jāņu siera, tātad pagājušajā gadā par 30,1% mazāk. Jāņu siera […]

Aizejošā Cēsu novada dome diskutē par bērnu futbolu un kafejnīcas iekārtām

00:00
21.06.2025
143

12.jūnijā notika pēdējā aizejošā sasaukuma Cēsu novada domes sēde. Sēdē no 19 deputātiem piedalījās 17. Nepiedalījās Andris Mihaļovs un Erlends Geruļskis. Tika lemts par attīstību un investīciju projektiem, izglītību un sportu, pašvaldības īpašumu pārvaldību, sociāliem un sabiedriskiem jautājumiem, pašvaldības struktūru un līgumu pārvaldību, finanšu un pārskatu jautājumiem. Kopumā deputāti lēma vienbalsīgi, tikai par dažiem lēmumiem […]

Sarunu un demokrātijas svētki

00:00
20.06.2025
64
1

Sarunu festivāls “Lampa” šogad notiek ar vadmotīvu “Cilvēcībasākas tur, kur beidzas vienaldzība” Festivāla mērķis aicina parādīt, ka mums rūp līdzcilvēki, nav vienaldzīgs apkārt notiekošais un nav bail nosaukt lietas īstajos vārdos. Tas viss šodien un rīt festivāla bagātīgajā programmā Cēsīs, lielākai daļai diskusiju aizritot Pils parkā, divām skatuvēm atrodoties uz parka dīķa. Daļai diskusiju var […]

Māksla ir mums visapkārt, katru dienu, ir tikai jāprot tā saskatīt vai saklausīt

00:00
19.06.2025
50

Katrīna Marta Riņķe (pazīstama arī kā Kei Sendaka) ir Latvijā dzimusi vizuālā māksliniece, kas strādā ar analogo fotogrāfiju, tekstu un instalāciju. Viņas radošie darbi aplūko laiku, nepastāvību un mainīgās attiecības starp ainavu, atmiņu un materialitāti. Viņas darbi atspoguļo mijiedarbību ar vietu – to, kā ūdens, gaisma un cilvēka klātbūtne veido un pārveido vidi. Viņas jaunākie […]

Tautas balss

Sešos gados uz skolu

13:46
22.06.2025
12
Vecmāmiņa raksta:

“Jau atkal runā, ka bērniem skolu vajadzētu sākt sešu gadu vecumā. Un tūlīt būs nezin cik protestu. Bet, ja mierīgi padomājam, bērni to, ko agrāk sāka mācīties tikai skolā, apgūst jau bērnudārzā. Velk uz papīra aplīšus, stabiņus, mācās burtus, ciparus. Tātad faktiski izglītoties sāk jau piecu gadu vecumā. Turklāt apmeklēt pirms­skolu ir obligāti, jo tā […]

Vajadzētu rotaļlaukumu bērniem

20:27
17.06.2025
25
H. raksta:

“Cēsīs, Pirtsupītes gravā, notiek lieli darbi. Tur veido celiņus un laikam vēl kaut ko. Ātrumā pārskatot novada paš­valdības mājaslapu, neatrodu informāciju, kā beigu beigās pēc apspriešanām izskatīsies grava, kam šī vieta būs paredzēta. Būtu jauki, ja tur būtu arī kādas aktīvās atpūtas vietas bērniem, piemēram, rotaļlaukumi ar iekārtām, uz kurām var pavingrot,” pauda lasītāja H.

Kādam jākontrolē

11:15
15.06.2025
33
Ilze raksta:

“Man garšo zemenes, un tagad ir īstais laiks ar tām mieloties. Esmu no tiem, kuri izvēlas Latvijā audzētās, lai arī dārgākas. Ticu, ka tās ir vitamīniem bagātākas, veselīgākas un, protams, svaigākas. Manu uzmanību piesaistīja Latvijā audzēto ogu lielā cenu starpība. Vai tiešām lielaudzētāji tās tik lēti pārdod uzpircējiem. Vai tirgū kāds nopietni kontrolē, kur ogas […]

Bagāts kļuva Latvijā

09:36
14.06.2025
26
Seniore no Cēsīm raksta:

“Nesaprotu, kā Ainārs Šlesers var sacīt, ka Latvija ir nabadzīgākā zeme, ka viss izpostīts, ja pats ir bagātnieks! Kur tad viņš kļuva par tādu, ja ne Latvijā?! Ja jau valstī ir tāda nabadzība, lai dalās, lai kādu miljonu ziedo Latvijas labā. Man nepatīk cilvēki, kas nonicina Latvijā paveikto, bet jo vairāk tie, kas kļuvuši turīgi, […]

Maza bedrīte var radīt lielu nelaimi

08:36
14.06.2025
17
Lasītāja raksta:

“Cēsīs, bērnu laukumā pie Maija parka, asfaltā ir bedres. Tur mazi bērni brauc ar divriteņiem, skrejriteņiem, tur ātri var gadīties nelaime, kaut bedres nav īpaši dziļas. Tagad, kad pilsētā remontē tik daudzas ielas, vajadzētu padomāt arī par bērnu laukuma celiņiem,” ieteica lasītāja.

Sludinājumi