Pirmizrādi piedzīvojis Cēsu Teātra jaunākais iestudējums, Rūdolfa Blaumaņa joku luga “Trīnes grēki”.
Svētdienas pēcpusdienā Pils parkā pulcējās kupls skaits skatītāju, lai būtu klāt pirmizrādei, kas vienmēr ir notikums. Neilgi pirms izrādes gan sākās lietus, taču debesis drīz apžēlojās par aktieriem un skatītājiem, lietus beidzās un turpmākās stundas valdīja jauki vasarīgs laiks. Savukārt uz skatuves vairāk nekā divu stundu garumā risinājās Blaumaņa iemūžinātās attiecības, kas aktuālas bija gan 1896. gadā, kad autors sarakstīja lugu, gan šodien.
R. Blaumanis uzrakstījis lielisku situāciju komēdiju, ko Cēsu Teātris ietērpis muzikālā ietvarā. Izrādē aktieri izdziedāja tik zināmās komponista Ivara Vīgnera dziesmas ar Jāņa Petera dziesmu tekstiem, kas izrādei “Trīnes grēki” sarakstītas 1983.gadā.
Nepilnos piecos gados kopš Cēsu Teātris atsāka darbību režisores Edītes Siļķēnas vadībā, šis ir jau astotais iestudējums. Teātris iemantojis skatītāju mīlestību, par to liecina pilnās zāles un brīvdabas estrādes, taču, kā atzīst paši aktieri, tas uzliek augstu latiņu, jo nedrīkst skatītājus pievilt. Droši var teikt, ka apmeklētājiem nenācās vilties, to vislabāk apliecināja smiekli, aplausi gan izrādes laikā, gan ilgi aplausi noslēgumā.
Protams, pirms izrādes satraukums bija visiem, gan pieredzējušajiem amatierteātra dalībniekiem, gan tiem, kuriem šī bija pirmā iziešana skatītāju priekšā. Te īpaši jāuzteic Roberts Čunka, kuram uzticēta “Maz-Bērzu” saimniekdēla Jura loma. Roberts ikdienā ir pašvaldības policists, pirms tam nav bijusi nekāda saistība ar teātri, iešanu uz skatuves, bet viņš bija gatavs pieņemt šo izaicinājumu un godam tika ar to galā. Trīnes lomā pirmizrādē iejutās Inuta Briede, izpelnoties skatītāju atzinību.
Jau no pirmajām minūtēm skatītāji atzinīgi uzņēma izrādi, kurā režisore iesaistījusi visu teātra kolektīvu, gandrīz 30 cilvēkus. Var teikt, tas ir E. Siļķēnas rokraksts, šis ir jau piektais iestudējums, kad režisore atrod lomas visiem. Aktieri tēlo ne tikai saimes ļaudis, bet pat tabakdozes, krūzi, leijerkasti.
Arī šajā iestudējumā liela uzmanība pievērsta tērpiem, scenogrāfijai, dziesmām un dejām. Izrādē nav klasisko dekorāciju, kas iezīmētu istabu, nav galdu, skapju, viss tiek apspēlēts ar metāla kāpnēm, kas kalpo kā krēsli, galds, durvis, logs, skapis. Šo režisores ideju iedzīvināja scenogrāfe Sandra Dikmane, tērpus darināja Dina Irkle un Rudīte Liepiņa.
Tā kā Cēsu Teātris sevi pozicionē kā dziedošu kolektīvu, tika izvēlēts “Trīnes grēkus” ietērpt zināmajās dziesmās, publikas reakcija parādīja, ka izvēle bijusi pareiza. Skatītāji dziedāja līdzi gan zināmajam “Aijā, mazo ganiņ”, “Veca mīlestība nerūs”, gan citām dziesmām, kopskaitā izrādē aktieri izdzied un izdejo 14 dziesmas. Izrādes muzikālais vadītājs ir Juris Krūze, kurš veidojis aranžējumus dziesmām, bet kustību konsultante – Rita Lūriņa.
Kā pēc pirmizrādes atzina paši aktieri – esam to izdarījuši! Pēdējā nedēļa gandrīz visa pagāja mēģinājumos, bet rezultāts ir to vērts. Visi gandarīti par muzikālās lugas izvēli, jo tā ļauj, kā aktieri saka, gan “izdauzīties”, gan arī sajusties kā vienotam kolektīvam, jo visi ir kopā uz skatuves.
Pirmizrāde aizvadīta, un nu Cēsu Teātris jau gatavojas viesizrādēm, jo, tiklīdz izskanēja ziņa par šo lugu, interese uzaicināt kolektīvu uzstāties bija vairākiem kultūras darbiniekiem. Šis iestudējums ir ar skatījumu nākotnē, jo nākamgad R. Blaumanim aprit 160 gadi, turklāt nākamais ir Dziesmu svētku gads, Cēsu Teātris cer ar “Trīnes grēkiem” kuplināt šo svētku programmu.
Komentāri