Līdz ar mācību gada sākumu un aktīvu skolēnu testēšanu, lai izvairītos no “Covid-19” iespējamiem uzliesmojumiem, aktuāls kļuva jautājums par iespējām, kā pārbaudīt bērnus, kuriem veselības sarežģījumu dēļ nevar veikt siekalu testus.
Vēl pirms mācību gada sākuma gan Izglītības un zinātnes ministrijā, gan Tiesībassarga birojā vērsās vecāki, kuru bērni mācās speciālās izglītības iestādēs vai kuriem ir speciālas vajadzības, bet mācās vispārējās izglītības iestādēs, aicinot nodrošināt iespēju arī šiem bērniem piemērota veida paraugu ņemšanu testēšanai, lai viņi varētu apmeklēt skolu klātienē.
Arī Cēsu novadā skolas meklējušas risinājumus, lai arī bērniem, kuriem ir kādas veselības problēmas, īpašas vajadzības, būtu iespējams skolu apmeklēt.
Cēsu 2. pamatskolas direktore Ija Brammane, kuras skolā ir arī klase bērniem ar īpašām vajadzībām, teic: “Sākotnēji bija satraukums par to, kā notiks testēšanas paraugu ņemšana, savākšana, vēl jo vairāk bērniem ar īpašām vajadzībām. Tomēr tagad tas viss notiek, sarežģījumu nav, ja neskaita papildu apjomīgo darbu, kas jāveic skolai, lai nodrošinātu visu procesu no testu saņemšanas līdz to nodošanai atpakaļ laboratorijai. Darbu raitāk un bērniem ērtāk iespējams veikt, jo jau sākotnēji ar vecākiem vienojāmies, ka dalīsim šo atbildību, tāpēc tāpat kā visiem skolēniem, arī bērniem ar īpašām vajadzībām testam nepieciešamo materiālu paņem mājās – mierīgā atmosfērā, bērnam piemērotā brīdī, lai nevienam tas nesagādātu nekādas nepatīkamas izjūtas. Pārbaudei vajadzīgo vecāki nogādā skolā, kur tālāk jau medicīnas māsa to sakārto un nodod tālāk laboratorijai testēšanai.”
Arī Aleksandra Bieziņa Raiskuma pamatskolā, kur mācās bērni ar īpašām vajadzībām, sarežģījumu nav. Mācību iestādes direktore Lolita Žagare stāsta, ka testiem nepieciešamo paraugu savākšana, nogādāšana laboratorijā un atbilžu saņemšana norit veiksmīgi. Lielākais darbs paveikts sākumā, kad vajadzēja precizēt, vai audzēkņu vecāki nav mainījuši adresi, precizēt citu kontaktinformāciju, lai rezultāti varētu nonākt līdz vecākiem. Tagad jau pierasts pie kārtības, ka noteiktā dienā testi jānodod: “Bērni zina, ka ceturtdienās tiek veikti testi. Tā kā ir bērniņi, kuriem veselības stāvokļa dēļ siekalu paraugu paņemt nav iespējams un arī caur degunu to nevar izdarīt, jo bērns nesaprastu, kāpēc tas notiek, mazajam raisītos nepatīkamas izjūtas un pretestība, tad sarunās ar ministriju esam nonākuši pie risinājuma – ir ļauts veikt testēšanu izlases veidā. Piemēram, ja vienam no sešiem klases bērniem nav iespējams nodot testu, to veic pārējiem pieciem skolēniem un, saņemot negatīvus testēšanas rezultātus, tiek pieņemts, ka vesela ir visa klase.”
Direktore skaidro, ka daļa bērnu ir vakcinējušies, tāpat arī vairāk nekā 90% skolas darbinieku. “Līdz ar to jūtamies drošāk nekā pagājušajā gadā, kad gan varējām turpināt mācības klātienē, bet nebija vēl iespēja vakcinēties un nenotika arī testēšana. Protams, tāpat notiek dezinficēšanas darbi, lietotas sejas maskas un ievēroti citi drošības pasākumi.”
Cēsu Bērzaines pamatskolas – attīstības centra direktors Zigmunds Ozols secina: “Šobrīd testēšanas ziņā viss notiek ļoti raiti. Tādi sarežģījumi un gadījumi, kad neatrodam kopīgu risinājumu, patiesībā nav. Mūsu audzēkņiem ir ļoti saprotoši vecāki, arī audzinātājas ikvienā situācijā prot izskaidrot un atrast labākos risinājumus. Tā kā testu veikšana notiek skolā, liela loma ir tieši klases audzinātājiem.” Direktors paskaidro, ka skolā ir viens gadījums, kad māte izvēlējusies nodrošināt bērnam izglītību ģimenē, pamatojoties ar to, ka nevēlas, lai šādas manipulācijas bērnam tiktu veiktas. Tajā pašā laikā Z.Ozols vērtē: “Laboratorijas, tāpat arī Izglītības un zinātnes ministrija un Veselības ministrija meklē risinājumus, ieklausoties gan vecāku, gan skolu viedokļos, lai mazinātu šādus nesaprašanās gadījumus un nebūtu nekādu problēmu. Un tas ir ļoti apsveicami.”
Izglītības un zinātnes ministrija iepriekš informēja, lai nodrošinātu klātienes mācības iespēju arī bērniem ar speciālām vajadzībām, skolām piesaistītajām laboratorijām nepieciešams nodrošināt individuālus testēšanās risinājumus 2906 bērniem ar garīgās attīstības traucējumiem un 1592 skolēniem ar vairākiem attīstības traucējumiem. Individuālie risinājumi ir gan augstas jutības antigēna tests, testēšana ģimenēs, uztriepes tests vai siekalu tests.
Uzsākot jauno mācību gadu, pirmās nedēļas testēšana tika veikta reizi nedēļā. Šobrīd valdība lēmusi, ka testēšana notiks reizi divās nedēļās. Tomēr, ja saslimstība turpinās pieaugt, šis lēmums var tikt pārskatīts, atgriežoties pie nepieciešamības pārbaudes veikt biežāk.
Komentāri