Gads sākās auksts. Minimālā gaisa temperatūra jau 2.janvāra vakarā Zosēnos nokrita līdz – 20.7, bet 3.janvāra rītā bija – 21.4, Priekuļu novērošanas stacijā attiecīgi – mīnus 17 un 19,9 grādi. Valdīja kailsals, laiks bija vējains, un pēc sajūtām, kā atzīst meteorologi, bija kā 30 grādu salā. Vakar vējš pierima un sniga, uzreiz šķita siltāks, kaut gaisa temperatūra mūspusē saglabājās līdz mīnus 18 grādiem. Šodien meteorologi sola stipru snigšanu un mērenu vēju, bet sals nedēļas nogalē vēl neatkāpsies. Zemākā gaisa temperatūra naktī uz trešdienu – 43,6 grādi – reģistrēta Zviedrijas ziemeļos, un tas pagaidām ir šīs ziemas lielākais sals Eiropā. Ziema turpinās – būs atkušņi, sals.
Šonedēļ, kad ir bargs sals, Cēsu naktspatversme strādā diennakts režīmā, klienti tur var uzturēties arī pa dienu. Patversmes vadītāja Ilona Luste skaidro, ja gaisa temperatūra ir mīnus desmit grādi un zemāka vai vēja ātrums ir lielāks par 10 metriem sekundē, vai ir spēcīgas lietusgāzes, patversmē klienti var uzturēties visu diennakti. Tā kā aukstums tika prognozēts, bija zināms, ka patversme darbosies šajā režīmā, bet citkārt astoņos no rīta tiek piefiksēta āra gaisa temperatūra, vēja ātrums un citi laikapstākļi, lai pieņemtu lēmumu, kādā režīmā naktspatversme darbosies.
Ilona Luste teic, ka ikdienā patversmē uzturas pieci līdz seši klienti, bet aukstuma dēļ pievienojušies vēl divi. Patversmes vadītāja uzsver, ja gadījumā kādam gadījies nokavēt pēdējo autobusa reisu mājup, noteikti var vērsties patversmē. Cilvēku uzņems, lai varētu nakti pārlaist siltumā. Arī policija rīko reidus un seko, lai cilvēki nepaliktu uz ielas.
Viens klients patversmē dzīvo visu diennakti, bet pārējie mēdz aiziet pie ārsta, uz Sociālo dienestu. Uz dienas centru Gaujaslīčos, ko daži mēdz apmeklēt, šajā aukstumā nedodas .
Ja naktspatversmes klientam ir gadījies lietot alkoholu, viņš var nakti izgulēt siltumā atskurbtuves telpās uz matrača, bet tāpat ir iespēja no rīta nomazgāties, nomainīt drēbes. Tomēr aukstuma dēļ atskurbtuvē nav bijis vairāk klientu. Aizvadīto svētku laikā gan viņu skaits palielinājās.
Naktspatversmē ir pieejamas 10 gultas vietas vīriešiem un divas sievietēm, bet Ilona Luste uzsver, ka nepieciešamības gadījumā tiks izmantotas arī saliekamās gultas un meklēti risinājumi, ja pakalpojumu vajadzēs vairāk cilvēkiem.
Lielajā salā iespējams arī ātri apsaldēties, īpaši, ja nav piemērots apģērbs. Cēsu klīnikas Neatliekamās medicīniskās palīdzības un uzņemšanas nodaļā uzņemts pāris pacientu, kuri guvuši apsaldējumus.
“Pēdējā laikā ir bijuši atsevišķi apsaldējumu gadījumi, kas gūti alkohola reibumā, taču aukstums vēl turpinās. Redzēsim, kā būs tālāk,” saka klīnikas pārstāve Dace Valnere. Viņa piebilst, ka daudz darba bijis svētku laikā. “Jau no Ziemassvētkiem Neatliekamās medicīniskās palīdzības un uzņemšanas nodaļā bija pacientu īpaši liela plūsma, līdz pat 60 pacientiem dienā,” atklāj D.Valnere un pastāsta, ka visbiežāk pēc palīdzības vērsušās ģimenes ar bērniem, pārsvarā ar dažādām vīrusu infekcijām, pneimoniju. Vēl svētkos un pēc tiem bieži sastopama problēma ir gremošanas sistēmas darbības traucējumi, kas skar kā pieaugušos, tā bērnus.
Lielā aukstuma nodarītais nedēļas pirmajās dienās no rītiem uzskatāmi bija redzams namu pagalmos, kad kādu automašīnu ar vadu palīdzību mēģina piestartēt no cita auto vai palīgā steidz auto evakuētājs, lai apklusušo un sasalušo braucamo nogādātu siltās telpās meistaru aprūpē. Autoservisos norāda, ka zemā temperatūra ļoti labi parāda mašīnu vājās vietas.
“Autogars” servisa vadītājs Māris Kulšs stāsta, ka apmeklētāju, iestājoties lielajam salam, ir vairāk, būtiski palielinājies pieprasījums pēc akumulatoriem: “Jau pirmajās dienās pēc gadu mijas akumulatoru plaukts ātri vien iztukšojās, arī pievedums jau gandrīz izpirkts. Tieši akumulatori pirmie parāda savu vājumu. Kamēr laiks puslīdz normāls, problēmu ar mašīnas iedarbināšanu nav, neviens pārāk par to neuztraucas. Esam arī atraduši no ziemām, kad sals tik stindzinošs. Nevar teikt, ka auto īpašnieki nepievērš akumulatoriem uzmanību, bet var būt situācija, kad, testējot pirms ziemas, tie uzrāda pietiekamu jaudu, bet, iestājoties šādam stindzinošam salam, tomēr atsakās kalpot. Tāda ir tehnika, tas jāņem vērā.”
M. Kulšs norāda, ka tādā salā, kāds ir šonedēļ, parādās arī citas spēkrata problēmas: atsakās kalpot stūres pastiprinātāji, eļļas sabiezē, apgrūtinot darbību. Šobrīd mazāk problēmu ar degvielu, janvārī tirgotāji jau pārgājuši uz arktisko dīzeļdegvielu, kas nesabiezē mīnus grādos, lai gan gadās arī, ka problēmas rada degvielas filtri.
Servisa vadītājs atzīst, ka lielākās problēmas tajā, ka sals iestājās tik pēkšņi: ne auto īpašnieki, ne automašīnas nespēja uzreiz tam pielāgoties.
AS “CATA” Pasažieru pārvadājumu dienesta vadītājs Lotārs Dravants norāda, ka aukstuma dēļ reisus nav nācies atcelt, bet kavēšanās bijušas, dažbrīd pat līdz stundai: “Temperatūra varbūt nav pārāk zema, bet kopā ar vēju tā dara savu, viss dzesējas daudz ātrāk. Tas nozīmē, ka palielinās izdevumi, jo vairāk tiek tērēta degviela autobusu uzsildīšanai. Vecākos autobusos tas jo izteiktāk, bet problēmu dēļ kādu reisu atcelt nav nācies. Katrā lietā ir sava pozitīvā nianse, šajā nedēļā pluss, ka ir skolēnu brīvlaiks, un cerams, ka līdz pirmdienai, kad atsāksies skolēnu pārvadājumi, sals būs nedaudz atkāpies un bērnus skolās varēsim nogādāt laikā.”
Viņš arī norāda, ka uzņēmuma mājaslapā tiek regulāri atjaunota informācija par reisiem, kuri kādu iemeslu dēļ aizkavējas.
Komentāri