Pirmdiena, 15. decembris
Vārda dienas: Johanna, Hanna, Jana

Par piramīdām un vēsturi ar aizrautību

Druva
00:00
10.02.2007
46

Stalbes vidusskolas vēstures skolotāja Antra Priedīte šogad saņēma īpašu ielūgumu. Tas viņai kā mīļākajai skolotājai Stalbes vidusskolā bija adresēts no tagadējā Cēsu ģimnāzista, ielūdzot skolotāju uz Draudzīgā aicinājuma svētkiem.

Par vēstures mācīšanu, par aizrautību seno notikumu izzināšanā un īpaši par tā dēvēto pasaules brīnumu – Ēģiptes piramīdām – risinājās saruna ar Antru Priedīti.

– Ko jaunu zinātne atklājusi par piramīdām?

– Nīlas rietumkrastā, kur sākas akmeņainais tuksnesis, atrodas daudzu paaudžu mīkla – Mirušo pilsēta. Pagājuši gadu tūkstoši, attīstījusies zinātne, bet Ēģiptes piramīdas valdzina ar majestātiskumu un noslēpumiem. Lai ko arī uzzinām, tas nebūt neizskaidro piramīdu tapšanu un nozīmi. Veikti pētījumi, izsacītas hipotēzes, bet īstā atminējuma vēl nav. Piramīdu apmēri un apstrādes precizitāte, kurai pateicoties, smalki apstrādātie bluķi bez saistvielas turas gadu tūkstošiem, liek šaubīties, ka tas bijis roku darbs. Vēl dīvaināk piramīdu izcelsmi piedēvēt ārpus Zemes iedzīvotājiem, bet zināšanas, kas pielietotas celtņu tapšanā, ir saistāmas ar ļoti augstu tautas vispārējo attīstības līmeni. Kad to vēstures stundā stāstu skolēniem, viņi aizrautīgi klausās, domā līdzi.

Nu parādījušies apgalvojumi un pierādījumi, ka piramīdu vecums ir daudz senāks, nekā rakstīts grāmatās, arī skolu mācību grāmatās. Izpētot Mikerīna piramīdas plaisas zemāk par tuksneša līmeni, secināts, ka tās radušās mitruma ietekmē, bet pēdējais mitruma periods Ēģiptē beidzās pirms 7000 gadu.

– Ko skolēniem stāstāt par Ēģiptē radīto pasaules brīnumu?

– Bērniem stāstu, ka, pētot piramīdas, parasti akcentu lika uz apbedījuma funkciju, tomēr lielākā daļa tā arī palikušas tukšas. Tātad piramīdas nav tikai kapenes, tām ir kāda svarīga nozīme visā cilvēces vēsturē. Apskatot ēģiptiešu reliģiskos priekšstatus, vēl nav izprasta vārdu „pasaule baidās no laika, bet laiks baidās no piramīdām” jēga. Man ir interesanti pašai un ar bērniem kopā domāt, kāda tad ir šī jēga.

Viena no pašlaik drosmīgākajām hipotēzēm, kas izskaidro piramīdu būtību, runā par teleportāciju, par iespēju ar piramīdu palīdzību pārvietoties laikā. Ir stāsti, ka Heopsa piramīdas virsotnē nonākušais zaudē laika un telpas izjūtu un pēc atgriešanās stāsta dīvainas lietas vai nevar pateikt neko. Varbūt ēģiptiešiem bija zināšanas, kas šodien jāatklāj no jauna? Neesmu mierā ar skaidrojumu, ka ēģiptieši prata pielietot tikai primitīvākos darbarīkus. Kā tad viņi varēja vairākas tonnas smagus bluķus nogādāt simtiem kilometru, celt pāri upei un tik precīzi apstrādāt? Par daudz ko šajā sakarā man likušas aizdomāties Ernsta Muldašova grāmatas. Viņš piramīdu celtniecību piedēvē iepriekšējām civilizācijām – mūs uzskatot par piekto civilizāciju. Vajag redzēt, kā bērni tajā ieklausās. Protams, zinātniekiem vēl jāmeklē pierādījumi piramīdu īstenajai nozīmei un pielietojumam. Kā tas notiek, centos izzināt, rakstot kursa darbu par jaunajām teorijām, kas radušās piramīdu sociālā un reliģiskā fenomena pētīšanā. To sagatavoju ne tikai studijām Universitātē, bet, kolēģu pierunāta, iesniedzu arī Cēsu rajona skolotāju metodisko materiālu bibliotēkai.

– Kuru klašu skolotājiem var noderēt šis materiāls?

– 6. klasē, kad bērniem jāmāca par pasaules daļām, vienu, kur ir šīs attīstītās civilizācijas, un otru pasaules daļu, kur valda akmens laikmets. Otrreiz šai tēmai jāpieskaras 10. klasē, pievēršoties cilvēku attīstībai.

– Sabiedrībai tagad ir savs spriedums, kā skolā jāmāca vēsture. Vai to ikdienā izjūtat?

– Nē. Tikai izlasu, ko pakladzina avīzēs.

– Bērniem patīk skolotāju novirzīt no temata, vedinot uz diskusiju, lai stundā netiktu izsaukti atbildēt.

– O, jā! Ja kāds vēstures temats man ir tuvs, es atdzīvojos, un stāstījums kļūst daudz aizrautīgāks. To nevar nepamanīt. Mācot par vēstures gaitu, ir pietiekami daudz iespēju izdarīt atkāpes un stāstījumā iestarpināt to, kas mani aizrauj. Pie ēģiptiešiem atgriežos, kad stāstu par reformāciju. Tas gan nesaistās ar senajiem laikiem, bet skar reliģiskos jautājumus. Sarunu par svētvietām, par reliģijām sasaistu ar to, kā cilvēki sākuši ticēt un kāpēc. Tad var spriest, vai reliģija ir pasaka, vai agrāko civilizāciju piedzīvotā atspoguļojums. Ēģipti kā piemēru var minēt, kad jārunā par lielajiem ģeogrāfiskajiem atklājumiem.

– Teorijas par senajām civilizācijām turpina attīstīties. Kur par to var uzzināt?

– Visvairāk žurnālā „Mistērija”. To lasot, var domāt, kas notiek, uz kurieni mēs ejam. Tur uzzināju arī par piramīdu pētniekiem. Ne jau tiem, kuri braukuši uz Ēģipti, kaut ko rakuši. Tur jau sen nav ko rakt. Neko neuzraks. No jau zināmās informācijas tiek izdarīti arvien jauni secinājumi, analizētas cilvēku spējas. Piramīdu rašanās liek aizdomāties arī par domu spēku, pat teleportēšanu, piemēram, kā priekšmetus dematerializēt un otrādi.

– Kur mūsdienās mēs saskaramies ar dematerializētu vidi?

– Tas ir laiks. Laiks nav līnija, bet sfēra, un gaišreģi to redz. Mēs nosapņojam to, kas būs. Sapņi ikvienam var pierādīt, ka laiks nav tāds laiks – no viena punkta līdz otram. Tāpēc jau mēs sakām, ka nav laika, un jūtam, ka 24 stundas ir sarāvušās. Pulkstenis skaita, bet laiks tomēr nav tverams. Laiks pārveidojas. Parādās aizvien vairāk pētījumu, ka laiks nav tas, kā mēs to mērām. To pašu var teikt par matēriju – domu. Vispirms bija vārds, teikts reliģijās. Cilvēki domu materializējuši. Klasē mēs filozofējam par tēmu: ”Viss, kas būs, jau ir. Tikai neprotam tam pieslēgties”.

– Ko mācību grāmatās ar jaunajām zināšanām varētu apšaubīt?

– Skolu grāmatas gan nebalstās uz analīzi, tikai faktu nosaukšanu, bet arī tur būtu ko iebilst. Laikā, kad Ēģiptē algebra, matemātika, astronomija, visas zinātnes, arī rakstība bija kā augsti attīstītām civilizācijām, tagadējā Latvijas teritorijā cilvēki ar akmeņiem skrēja pakaļ zirgu baram. Kāpēc tā? Un kur attīstītā civilizācija palika? Pēc tam taču nāca viduslaiki, kad cilvēkus dedzināja sārtā par uzskatu, ka Zeme ir apaļa. Cilvēce taču iepriekš jau to zināja. Kur tās zināšanas palika? Kāpēc tās bija jāatklāj no jauna? Ir teorijas, ka uz Zemes bijis vesels piramīdu režģis. Amerikā bijušas līdzīgas celtnes. Dažādi veidojumi atrasti Himalaju kalnos.

– Vai negribat savām acīm skatīt Ēģiptes piramīdas?

-Ja ieraudzīšu piramīdas kā tūriste, ko man tas dos? Runa jau ir par noslēpumu, ko tās glabā, par to, ka cilvēcei jākļūst cilvēcīgākai – mēs par daudz materializējamies. Karojam dēļ naftas, kaut jaunākās tehnoloģijas ļauj bez tās iztikt, akumulatoru iespējams uzlādēt arī ar zemes siltumu.

– Vai zināšanas palīdz pārvaldīt laiku, kas nav nogrieznis?

– Jā! Uz daudz ko varu paskatīties vienkāršāk, nesaspringt, kā to kādreiz darīju. No kurienes tad nāk zināšanas? Nomodā vai sapņos, kad cilvēks pēkšņi redz un saprot, vai arī roka pēkšņi pati raksta? Mīlestības spēks varētu dot jaunas iespējas.

– Kā jaunā paaudze tagad mācās?

– Viņi vairs nespēj to darīt tā, kā mēs un lielu daļu faktu materiāla nemaz nevar paturēt galvā. Kādreiz skolotāji par to pasmejas – jauniešu galvā cietais disks ir pilns. Agrāk bērni iegaumēja pagātnes sīkumus, ko tagad nevar iemācīties. Kad nonācu pie atziņas, ka bērniem slodze skolā ir tūkstošreiz par lielu, sapratu, ka mācīšanai jāpieiet vienkāršāk. Jāiemāca domāt. Ja pratīs analizēt, vienmēr spēs tikt līdzi. Tehnoloģiju attīstība, televīzija skolēniem liedz iespēju fantazēt. Viņiem grūti iedomāties, piemēram, jaunlatviešus. Kad aicinu padomāt, kā tas bija, kad nekā nebija, bērni nesaprot. Arī to, kā varēja 12 stundas strādāt un neatpūsties. Nosaucu vārdu Homērs. Par ko viņi domā? Par Simpsoniem televīzijas seriālā.

Man vienmēr paticis pafantazēt par vēsturi, tikai skolas laikā ne ar vienu to neapspriedu. Vidusskolā taču bija tikai divas tēmas – Lielais Tēvijas karš un partijas kongresi. Man šķiet, arī tagad ideja par Latvijas vēstures mācīšanu ir sakropļota. Vēsturi vairs nemāca 5. klasē, bet tieši tad es veltīju laiku priekšstatu radīšanai par Latvijas vēsturi. Ko gan var mācīties par seno Ēģipti vai Divupi, ja bērns nezina, kas bijis tepat? Tad bērni vispār nevar aptvert vēsturi, ja nesāk ar domāšanu par tuvāko, par saviem senčiem, par pašiem.

– Ko valsts eksāmenā grib no pamatskolas beidzēja?

– Pārbaudīt, vai skolēni zina Latvijas vēsturi. Eksāmens ir prātīgi sastādīts. Pirmā daļa balstīta uz faktu noskaidrošanu, otrā – prasmi analizēt avotus, trešā – izteikties esejā. Tā dažiem var būt problemātiska.

– Vai Latvijas vēsturē arī var atrast mistiku?

– Var, ja grib. Piemēram, par senajiem kuršiem, par kuriem pirmās ziņas nāk no Grieķijas un Romas, it kā te līdz 13. gadsimtam, krusta kariem, dzīvojuši zintnieki un burvji. Rakstos teikts, ka daudzi braukuši pie kuršu baltbārdainajiem vīriem zīlēt nākotni.

– Vai Latvijas valsts izveidošanās starp divām lielvarām arī nav mistika?

– Nē. Toreiz tādi bija apstākļi, un arī ļoti stipras nacionālās jūtas.

– Vai tagad arī Stalbē tās jūtamas?

– Tagad vairāk aug kosmopolīti. Tāda ir ekonomiskā situācija. Ir ģimenes, kas jūsmo par padomju laikiem.

– Jauniešiem nepatīkot mācīties tieši 20. gadsimta vēsturi?

– Jā gan. Varbūt es nemāku stāstīt, iedegties, kā stāstot par seniem laikiem?

Audzināmā klase – desmitie, zinot, kā es stāstu par viduslaikiem, franču revolūciju, Latvijas vēsturi, bet tagad atkal par aizvēsturi, man jautā –skolotāj, kāpēc jums tā aizvēsture tā patīk? Tāpēc, ka patīkamāka, jo tad nekaroja. Kas notika vēlāk? Posts un mēris.

<b>- Kas vēsturisks ar mums notiek tagad?

– Ja domā par Zemi kopumā un vērtē no augstāka leņķa, tad procesi uz Zemes ir likumsakarīgi. Ja analizē, ka gaidāma laikmeta maiņa, tad tā jau, notiek un reizē notiek civilizācijas maiņa. Civilizācijām atkal ir tendence sajaukties. Kā pie Bābeles torņa mēs pašķīrāmies, tā droši vien saiesim kopā.

– Kas mūs gaida nākotnē?

– Viss, kas mūs gaida nākotnē, ir atkarīgs no katra paša domām. Vai radīsim labestības sajūtu, vai tikai domāsim, kā vairāk nopelnīt, kā izraut citiem no mutes. Ne velti tagad notiek tik daudz katastrofu. Jaunais laikmets atsijā nederīgos. Prāmim Estonia nogrimstot, daži tomēr palika dzīvi. Tas bija viņu liktenis. Iespēja izvēlēties tomēr pastāv, tāpat kā intuīcija. Reizēm mani mulsina augstākā saprāta eksperimenti ar pasauli, ar mums. Uz ko augstākais saprāts virzās? Nejauši katrā ziņā nekas nenotiek. Nākamajai civilizācijai augstākais saprāts atvēršot trešo aci.

Esmu pieķērusies domai, ka piramīdas celtas ar uzdevumu attīrīt domas, kuras mēs raidām kosmosā. Būtībā piramīdās ir enerģija sagriezt laiku tā, kā tas ir sagriezts. Un mēs nekad nevarēsim aptvert piramīdu varenību.

Komentāri

Atbildēt

Jūsu e-pasta adrese netiks publicēta. Obligātie lauki ir atzīmēti kā *

Saistītie raksti

Ar “Japānas pasakas” palīdzību veicina integrēšanu

00:00
15.12.2025
27

Koncertzālē “Cēsis” izskanējis Latvijas Nacionālā simfoniskā orķestra fonda (LNSO fonds) projekta koncert uzvedums “Japānas pasaka”, uz ko bija aicinātas Cēsu novada un Vidzemes skolu 3. – 12. klases, saņemot ielūgumu par piedalīšanos radošā aktivitātē. Pirms uzveduma notika sociālā darba, izglītības un kultūras profesionāļiem paredzēta ekspertu diskusija “Bērnu ar īpašām vajadzībām integrēšana sabiedrībā, izmantojot kultūras un […]

Vēsturisku ēku siltināšanas meistardarbnīca tiekas Ieriķos

00:00
14.12.2025
65

Nepieredzētu atsaucību piedzīvoja biedrības “Cēsu mantojums” sadarbībā ar Cēsu novada pašvaldību 5. un 6. decembrī rīkotā vēsturisku ēku siltināšanas meistardarbnīca, kas notika “Baložu mājā” Ieriķos jeb vēsturiskajā Ieriķu pasta ēkā. Sestdien Ieriķos sastaptie meistarklases organizatori “Dru­­­­vai” atzina, ka pieteikušies 40 dalībnieki, kas esot tiešām daudz. Meistardarbnīcas mērķis bija sniegt praktiskas zināšanas par vēsturisku ēku siltināšanu […]

Jaunās telpas Rainī apskatījuši pirmie interesenti

00:00
13.12.2025
83

Šajās dienās iespējams pieteikties biroja telpu nomas tiesību izsolei radošas un digitālas komercdarbības veikšanai Cēsīs, Raiņa kvartālā, Raiņa ielā 27. Cēsu novada pašvaldībai piederošajā ēkā, kas ieguvusi pilnīgi jaunas aprises, reizē saglabājot industriālās vides elpu, piedāvātas 11 biroja telpas ēkas pirmajā stāvā – piecas ar skatu uz iekšpagalmu un sešas ar skatu uz Raiņa ielu. […]

Katru gadu aizvien vairāk skaistu sētu

00:00
12.12.2025
153

Dzērbenes pils, tērpta greznā rotā un mirdzot Ziemassvētku ugunīs, jau attāli sveic ikvienu. Vecpiebalgas apvienības pārvaldes konkursa “Sakoptākā sēta”  dalībnieki un kaimiņi, saposušies šīgada laureātu godināšanas reizei, piepilda Tautas nama zāli. Jau astoto gadu vistumšākajā laikā, kad vakari gari un rīti vēli, cilvēki satiekas, lai atcerētos vasaru un domās jau būtu pavasarī, lai kopā priecātos par […]

Cēsīs izskan koncerts “Veltījums Djūkam Elingtonam”

00:00
11.12.2025
52
1

Djūks Elingtons noteikti ir bijis viens no galvenajiem personāžiem, kas veidojis džeza mūziku un lielās džeza mūzikas orķestrācijas. “Viņa darbības laikā arī pamazām izveidojies tāds klasiskais bigbenda sastāvs, kādu to redzam šobrīd, arī šeit uz skatuves,” sestdien, 6.decembrī, uzsākot uzstāšanos koncertzālē “Cēsis”, atzina Latvijas Radio bigbenda vadītājs Kārlis Vanags. Koncertā sestdien izskanēja Latvijas Radio bigbenda […]

Piparkūkas, vaska sveces, egļu smarža un dziesmas

00:00
10.12.2025
148

Skan Ziemassvētku dziesmas, muzicē Aivars Lapšāns. Tā ir sestdiena, kad Cēsu tirgus rosība dzirdama tālu, jo daudzi laiku velta, lai iepirktos. Jau rīta agrumā cēsnieki un iebraucēji no pagastiem ir klāt īpašajā Zie­massvētku tirdziņā. Tirdzi­nie­ki stendos radījuši gaidāmo svētku noskaņu, piedāvā gan saldus, gan ceptus, žāvētus, skābētus un marinētus kārumus, gan kaut ko jauku daiļumam […]

Tautas balss

Klientus necenšas piesaistīt

15:11
13.12.2025
25
Lasītāja I. raksta:

“Cēsīs “Latvijas Pasta” nodaļa tagad atrodas tirdzniecības centrā “Solo”. Ieejot lielajā ēkā, grūti saprast, kur atrodas pasts. Ir gan izlikta plāksne ar norādi, bet to var arī nepamanīt. Informācijas statīvs novietots uz grīdas, savukārt košie un pamanāmie veikalu nosaukumi virs tirdzniecības telpu durvīm neapzināti liek starp tiem meklēt pasta nosaukumu. Cilvēks skatās un nesaprot, kur […]

Latvijas preces - dārgas

15:11
13.12.2025
23
Seniore M. raksta:

“Visur mudina pirkt Latvijas pārtikas preces. Bet, kad veikalā paskatās, cik tās maksā, tomēr jāizvēlas ievestie produkti. Ne­zinu, vai pie vietējās produkcijas augstajām cenām vainojami tirgotāji vai ražotāji, bet kaut kas tur nav kārtībā. Vēl arī jāsaka, ka ne vienmēr vietējā produkta garša ir labāka nekā importētajām precēm. Protams, tas ir gau­mes jautājums, bet man […]

Ko mainīs likuma maiņa

11:58
07.12.2025
39
1
Lasītāja A. raksta:

“Lasu, ka mājdzīvnieks, suns, kaķis vai cits, nedrīkstēs būt īpašums. Bet kāds tad tam būs statuss, un kuram būs jāuzņemas atbildība par dzīvnieka ēdināšanu, uzraudzību, apstākļiem, kādos tas tiek turēts? Ja tas nav mans īpašums, kādu atbildību no manis var prasīt? Šķiet, juridisko formulējumu maiņa radīs daudz neskaidrību, nesapratnes. Kas sunīti, kaķīti vai papagaili mīl, […]

Cik dārgas dāvanas nes Ziemassvētku vecītis

11:57
06.12.2025
41
1
Vecmāmiņa raksta:

“Gatavojamies Zie­mas­svētkiem. Bērni raksta vēstules vecītim, stāstot, ko vēlas saņemt dāvanās, taču viņu vēlmes kļūst aizvien lielākas. Cits prasa jaunāko aifonu, cits ceļojumu uz Amerikas Disnejlendu. Saprotu, ka laiks sarežģīts, skolā, īpaši lauku mācību iestādēs, kopā mācās turīgā zemnieka un trūcīgā rokpeļņa bērns. Viens uz svētkiem saņems slēpošanu Austrijā, otrs varbūt jaunu džemperīti. Kā sadzīvot? […]

Veidenbauma prēmijas tradīcija izgaist

09:49
01.12.2025
39
G.Z. raksta:

“Uz Cēsīm nebraucu, uzskatu, ka Liepā dibinātās prēmijas tradīcija ir mirusi, to apliecina arī tas, ka prēmiju saņēmušie vairs uz pasākumu neierodas (tā bija arī iepriekšējo reizi). Iespējams, mūsdienu organizatori neprot pildīt savu misiju. Protams, laiki mainās, varbūt arī tradīcijām jāmainās, bet ir jāpaskaidro un jāpastāsta tautai, ka tiek radīts kas jauns,” atsaucoties uz “Druvas” […]

Sludinājumi