Drustu pagasta pārvaldes telpās darbu uzsācis Valsts un pašvaldību vienotais klientu apkalpošanas centrs (VPVKAC).
“Iedzīvotājiem ir svarīgi visus nepieciešamos valsts un pašvaldības pakalpojumus saņemt tepat pagastā, lai nekur nav jābrauc,” uzsver Drustu pagasta pārvaldes vadītāja Elīna Judina. Centrs strādā tikai dažas dienas, bet pirmie drustēnieši jau izmantojuši tā iespējas.
“Pirmajiem klientiem palīdzēju aizpildīt ienākumu deklarācijas. Informācija, ka tagad daudz ko var izdarīt pagastmājā, pamazām vien izplatās,” saka klientu apkalpošanas speciāliste, lietvede Baiba Kļaviņa. Pašvaldības darbinieces uzsver, ka arī līdz šim drustēniešiem palīdzēts. Tāpat arī bibliotēkā var saņemt padomu, kā formalitātes nokārtot internetā.
“Valsts pakalpojumi, kas cilvēkiem nepieciešami, ir periodiski. Pēc deklarāciju iesniegšanas būs iesniegumi Lauku atbalsta dienestam. Tad pieņems uzņēmējdarbības speciāliste Inita Dzenīte, kura to darīja arī agrāk,” pastāsta pārvaldes vadītāja un uzsver, ka īpaši senioriem ir svarīgi, ka visu var nokārtot savā pagastā. Pašvaldības darbinieces pauž pārliecību, ka vēl ilgi būs cilvēki, kuri neizmanto internetu, kuriem nav bankas konta.
“Kā jau jaunā novadā, vēl ir daudz neskaidrību. Cilvēki zvana, jautā, jo ir apjukuši, nezina, kur vērsties, kam zvanīt, daudzos jautājumos gadiem pierastais ir mainījies,” stāsta B.Kļaviņa.
Aizvien sarežģītākas ikdienas situācijas ir tiem, kam nav bankas konta. “Nokārto ienākumu deklarāciju, bet, ja nav konta, naudu nav, kur ieskaitīt. Tad jābrauc uz Raunu, uz pastu, jāatver konts. Tas ir visizdevīgākais,” atklāj B.Kļaviņa, uzsverot, ja kaut ko nezina, vienmēr var pajautāt kolēģēm Raunā un Drustos.
Drustēniete Vizma Enika – Ozola atnākusi pēc padoma, kā samaksāt par ūdeni. Kopā ar klientu apkalpošanas centra speciālisti sākumā nedroši, tad saprot, kas un kā, ātri tiek samaksāts. “Internetā neesmu tik zinoša. Planšete man ir, arī viedtālrunis. Jāiemācās, kā par ūdeni samaksāt, te parāda,” saka drustēniete. “Pamazām iepazīstu jauno novadu. Kādreiz, kad autobuss bija, biežāk braucu uz Smilteni. Bet tikai iepirkties, tagad jāzina , kur domes māja, citas iestādes. Pie dakteriem braucu, labi speciālisti. Braucu arī uz Cēsīm, bet tur nejūtos piederīga,” pārdomās dalās Vizma. Viņa painteresējas, kā tad beigusies aptauja par iespējamo autobusa reisu uz Smilteni, bet rezultāti vēl nav zināmi.
Līdz ar jauno novadu Drustos ir pagasta pārvalde un klientu apkalpošanas centrs (KAC). “Atliek tikai atnākt līdz pagastmājai, durvis pašas atveras,” saka pārvaldes vadītāja. Ierīkojot KAC, tika ieliktas automātiskās durvis, tās ir platākas nekā vecās, lai nodrošinātu vides pieejamību. Ir arī zvana poga, ja kādi ierobežojumi un jāpiesakās, lai var dot ziņu, ka kāds atnācis.
“Ja vēlamies veidot pagasta dzīvi, vidi, tad to var izdarīt tikai kopā. Kas Drustos vajadzīgs, ko var palīdzēt pašvaldība, par to jārunā, lai varētu darīt,” uzsver E.Judina un piebilst, ka, lai cilvēki iesaistītos pagasta dzīvē, viņiem jābūt arī informētiem. Diemžēl pagastā pierasts ar jaunumiem apmainīties veikalā vai uz ielas, kaut pagastmāja ir blakus. Lauku apvidu klientu apkalpošanas centros bieži izskan, ka kāds kaut ko nav dzirdējis, nav zinājis. Veikalos Drustos ir afišas, tāpat pie tautas nama, pašvaldības. Tajās par aktuālo: par kovidu, kultūras pasākumiem pagastā, pašvaldības jaunumi. Izveidota feisbuka lapa “Drustu pagasts”, arī tur jaunumi, tāpat par tiem savās lapās vēsta bibliotēka un kultūras nams. Pārvaldes vadītāja atklāj, ka ir iecere dibināt iedzīvotāju konsultatīvo padomi piecu drustēniešu sastāvā. Tad veidotos tiešāka saikne starp visiem pagasta iedzīvotājiem un pašvaldību.
“Iespējas uzzināt ir. Ir plānota iedzīvotāju sapulce, kur būs tikšanās ar domes priekšsēdētāju, pašvaldības speciālistiem, lai runātu par šodienu, problēmām un nākotni,” pastāsta pārvaldes vadītāja. Viņa atklāj, ka ir iecere Skripstos, Auļukalnā, Mīlakšās un Gatartā uzstādīt jaunus ziņojumu dēļus. “Visi taču gribam, lai Drusti ir skaisti, lai par tiem runā, tāpēc jādara,” pārliecināta E.Judina.
Komentāri