Uzsākt jaunu tradīciju nav viegli, bet vēl grūtāk ir labi sākto noturēt. Jaunpiebaldzēniem tas izdevās. Plašais piedāvājums – tirgošanās un aizrautīgas lustes, nopietnu pirkumu nodomi, informācija par mācību un kredītu iespējām, semināri par Eiropas fondiem katram apmeklētājam ļāva atrast ko savu, tādēļ izstāde – gadatirgus “Izvēlies Piebalgu”, ko pašvaldība rīko otro gadu, pulcēja vairākus tūkstošus cilvēku no tuvākas un tālākas apkaimes. Bet vislielākie ieguvēji bija mājražotāji un mazie zemnieki. Viņu stendi bija viskuplāk apmeklēti un preces visātrāk izpirktas, bet galvenais ieguvums bija apliecinājums , ka mazajam lauku ražotājam ar svaigo nestandarta produktu ir vieta plašajā tirgus piedāvājumā un ka saimnieki apguvuši prasmi tajā pastāvēt.
Pirmo reizi publiski sevi parādīja Jaunpiebalgas bioloģisko zemnieku saimniecību kooperatīvs „Izvēlies Piebalgu”, kurā apvienojušās piecas saimniecības. Kartupeļi, tomāti, gurķi, pupas un sviesta pupiņas, kolrābji, burkāni, sīpoli un citas dārza veltes no stenda pazuda ātri. Pagastā bioloģiskā lauksaimniecība ir attīstīta, darbojas vairāk nekā 40 bioloģiskie ražotāji. Lielākās saimniecības nodarbojas ar piena ražošanu, kaut diemžēl produkciju pagaidām nav iespējams pārdot kā bioloģisko. Bet ko lai dara mazie?
„Mēs, sīkaļas, nolēmām, ka jāveido kooperatīvs, lai pārdotu izaudzēto. Mūsu produkcija ir dārzeņi, kartupeļi, augļi un ogas. Esam jau atraduši noņēmējus – Cēsu ēdināšanas uzņēmumu „Raunas vārti”. Tātad, tur ēdienu gatavo no bioloģiski audzētiem produktiem. Ir arī klienti, kas brauc un preci pērk pie mums mājās. Ja būs pieprasījums, varētu to piegādāt arī paši ,” pastāstīja kooperatīva valdes priekšsēdētāja Ilze Koļesņikova.
Tirgus laukuma centrā bija vēl daudz citu zemnieku un mājražotāju piedāvājums . „Lielkrūzes” informēja par saviem tūrisma pakalpojumiem, varēja iepazīties ar Jāņa Šinkas garšaugiem, Jura Šūteļa zedeņu žogiem. Netrūka pašu un kaimiņu pagastu saimnieku medus, siera, alus. Vecpiebaldzēns Aivars Radziņš lepojās ar izslavēto ziedu medu, savukārt Alūksnes rajona Ziemeru pagasta zemnieki pārdeva pašdarītu alu un bērzu sulas. Vecpiebaldzēnu Švēderu ģimene bija atvedusi gardas mājās ceptas smalkmaizītes, alu, sieru. Daudzos stendos tirdzinieki varēja nogaršot mājās sietu sieru, kas bija īpaši pieprasīts. Un tieši siera sējēja – jaunpiebaldziete Dzintra Klapare – pircēju balsojumā par „Piebalgas preci 2007″ mājražotāju un amatnieku grupā ieguva galveno balvu – mālā darināto Zelta cepuri . Arī Rankas un Dzērbenes pagasta stendi kārdināja ar vietējiem ražojumiem, un rancēniešu veikums saņēma Zelta cepuri.
Tirdzinieki savu augsto novērtējumu veltīja arī rūpnieciskai produkcijai – SIA „Piebalgas alus” Latvijas alus speciālistu piešķirtajam atzinības klāstam tagad var pievienot vietējo pircēju dāvāto Zelta cepuri. Apmeklētāji prata novērtēt modernās tehnoloģijas. “Lattelecom” jaunais piedāvājums – digitālā televīzija -, ieguva nosaukumu „Piebalgas prece 2007″ pakalpojumu grupā. Pircēju balvas piešķiršana balsojot bija jaunums šī gada pasākumā, un tas izdevās veiksmīgs.
Plašā klāstā tirgū bija mākslinieciskas ievirzes preces – Ērika Blūma un Ojāra Lēģera koka darinājumi, Astrīdas Mājenieces gleznas, Baibas Slaidiņas pinumi, Ilzes Stoleres apgleznotais zīds un vēl, un vēl. Daudzveidīgu prasmju klāstu, skolotājas Sandras Strēles vadīti, rādīja mākslas skolas audzēkņi.
„Šādi pasākumi aktivizē lauku uzņēmējus, īpaši zemniekus. Tas ir lielisks pašvaldības atbalsts uzņēmējdarbības veicināšanai. Apkaimes pagastiem vajadzētu tajā ne viens piedalīties, bet arī ņemt piemēru,” atzina Cēsu lauksaimniecības konsultāciju biroja vadītājs Valters Dambe. Viņš pastāstīja, ka pēc lauksaimnieku iniciatīvas noticis pat ekspresseminārs, kurā sniegta informācija par aktualitātēm nozarē.
Un, lai apmeklētāji nenogurtu no pirkšanas, pārdošanas un mācīšanās, dienu caurvija atraktīvi pasākumi – Ķenča vadītā izsole, podu sišana, pagstaveča Laimja Šāvēja labdarības šķovis, vietējo pašdarbnieku uzstāšanās. Un vakara noslēgumā koncerts, balvu pasniegšana un balle brīvdabas estrādē.
Komentāri