Valdības solītais pirmais treknais gads sācies ar treknu cenu kāpumu gandrīz visās nozarēs.
Pieaugot gāzes, elektrības un degvielas cenām, neizbēgami sekos ražošanas un pakalpojumu izmaksu, līdz ar to cenu kāpums it visur. Arī iepriekšējie gadi nākuši ar cenu pieaugumu, bet, šķiet, tik apjomīgs kāpums vēl nav bijis.
Ar jauno gadu stājušies spēkā jaunie “Latvenergo” tarifi, kas paredz elektrības cenu pieaugumu par vidēji 18 procentiem. Iedzīvotājiem tarifa pieaugums ir mazāks – seši procenti, un par kilovatstundu līdzšinējo 4,8 santīmu vietā tagad būs jāmaksā 5,1 santīms.
Krietni satraucošāka ir ziņa gāzes lietotājiem, jo “Latvijas Gāzes” un Krievijas kompānijas “Gazprom” noslēgtais līgums paredz no 1.janvāra paaugstināt gāzes piegādes cenu par 50 procentiem. Tiesa, vēl nav zināms, kad sabiedrisko pakalpojumu regulēšanas komisija apstiprinās jauno gala tarifu patērētājiem un par cik tas būs lielāks par esošo. Bet ir skaidrs, ka tas ietekmēs gan siltumenerģijas cenu, gan visu valsts ekonomiku kopumā.
Tiesa, kamēr ar bažām gaidām jaunos tarifus, esošie dabasgāzes tarifi visām patērētāju grupām no 1. janvāra nedaudz samazinājušies. Tas saistīts ar naftas cenu kritumu pasaulē, kas izraisa arī mazuta cenu samazināšanos. Tarifu kritums komerciālajām un rūpnieciskajām patēriņa grupām bijis jau trīs mēnešus.
“Latvijas Gāze” informē, ka 2008.gadā gāzes piegādes cena, visticamāk, pieaugs par vēl 30 procentiem, līdz ar to gāzes piegādes cenas Latvijai būs izlīdzinātas ar Eiropas cenām, un turpmākās pārmaiņas būs atkarīgas tikai no mazuta vidējās cenas pasaules tirgū.
Autobraucēji jau būs pamanījuši, ka jaunā gada pirmās dienas atnākušas arī ar degvielas cenu pieaugumu. Tas saistīts ar akcīzes nodokļa pieaugumu naftas produktiem. Zinot šo pieaugumu, gada pēdējās dienās un pat pēdējās stundās daudzi centās pieliet vismaz pilnu bāku par veco cenu. Latvijas degvielas tirgotāju asociācija prognozēja, ka tādējādi benzīnam cena pieaugs par diviem santīmiem, dīzeļdegvielai – par 1,7 santīmiem, un redzam, ka tas apstiprinājies. Tiesa, kā atzīst aptaujātie autovadītāji, šis kāpums neietekmēs nobraukto kilometru skaitu, jo pēdējo gadu laikā piedzīvoti krietni dārgāka benzīna laiki, kas arī neatturēja no vēlmes un nepieciešamības braukt.
Platāk maciņš būs jāatver arī tiem, kuri braukšanai izmanto “Latvijas dzelzceļa” pakalpojumus, jo no 1.janvāra tā meitasuzņēmums “Pasažieru vilciens” paaugstinājis biļešu cenas vidēji par 20 procentiem. Tagad biļete maršrutā Rīga – Cēsis maksā Ls 1,38.
Vairākās Latvijas pilsētās, tostarp arī Cēsīs, stājušies spēkā jaunie ūdens un kanalizācijas tarifi. “Druva” jau rakstīja, ka Vidzemes sabiedrisko pakalpojumu regulators apstiprināja jauno tarifu, kas paredz, ka turpmāk par ūdeni un kanalizāciju būs jāmaksā 50 santīmi par vienu kubikmetru līdzšinējo 42 santīmu vietā. Cenu pieaugums saistīts ar energoresursu cenu kāpumu un minimālās darba algas paaugstināšanos valstī.
Taču ir arī pozitīvākas ziņas, jo valstī pieaugusi minimālā darba alga no 90 uz 120 latiem, tiek solīts, ka algas pieaugs iekšlietu sistēmā strādājošajiem, vides inspektoriem un citiem.
Komentāri