Sestdiena, 27. jūlijs
Vārda dienas: Marta, Dita, Dite

Lai mācītu skolēnus, mācās arī skolotāji

Anna Kola
12:25
27.03.2024
160
Berzaine Copy

Sadarbībā rod jaunus veidus mācību procesam. No kreisās: iekļaujošās skolas Tallinā “Vivere” dibinātāja Jūlija Stolberova, Cēsu Bērzaines pamatskolas metodiķe Sarmīte Gaiķe, “Vivere” mācību pārzine Irina Landa un Bērzaines pamatskolas direktors Zigmunds Ozols. FOTO: no albuma

Cēsu Bērzaines pamatskolā aizvien pilnveido iekļaujošās izglītības metodes

Statusa maiņa no speciālās skolas uz pamatskolu, kura īsteno iekļaujošo izglītību, ir liels solis un process, kas prasa īpašu pieeju un virzību uz mērķtiecīgu attīstību. Cēsu Bērzaines pamatskolai šis ir pirmais mācību gads jaunajā statusā. Skola nemitīgi pilnveidojas, lai mācību process skolā nodrošinātu nepieciešamo katram skolēnam.

“Iekļaujoša izglītība kā pieeja visu izglītojamo mācību sasniegumu paaugstināšanai – izklausās vienkārši. Taču, lai to īstenotu, ir vajadzīga komanda, kas atbalsta, palīdz, meklē risinājumu, nebaidās kļūdīties,” saka Bērzaines pamatskolas direktors Zigmunds Ozols. “Ir svarīgi, ka mācās nevis tikai skolēni, apgūstot paredzēto saturu, vai tikai skolotāji, domājot, kā šo saturu labāk iemācīt, bet to dara visa skolas kopiena, reflektīvi vērtējot izdošanās un neveiksmju iemeslus, lai tos izmantotu turpmāk.”

Skolā mērķtiecīgi meklē, kā pilnveidot iekļaujošu mācību vidi. “Aktīvi sadarbojamies ar citām skolām gan vietējā, gan starptautiskā līmenī. Nesen atgriezāmies no iekļaujošās skolas “Vivere” Tallinā, kur guvām jaunu un vērtīgu pieredzi no igauņu kolēģiem, kas palīdz domāt par jaunām iespējām sava darba pilnveidošanai,” pastāsta Zigmunds Ozols.

Jautāts, vai ir grūti vienā telpā mācīt skolēnus bez speciālām vajadzībām un tos, kuriem ir nepieciešams papildu atbalsts, Z.Ozols atzīst, ka tas bieži vien ir ļoti, ļoti grūti. “Vai tas ir tā vērts? Atkal, jā! Jo tas ļoti bagātina visus iesaistītos. Nereti tas, kas šķiet sarežģīts, izrādās vienkārši īstenojams, ieviešams un sniedz vēlamos rezultātus,” pauž direktors un piebilst, atbalsta pilnveidošana vienmēr ir pasākumu kopums, kur jāņem vērā vairāki darbības principi.

Pamatskolas izglītības metodiķe Sarmīte Gaiķe atzīst, ka, strādājot ar skolēniem jauktu spēju grupās, noteicošais ir redzēt bērna vajadzības kopsakarībās. “Dažreiz tik vien vajag kā personalizētu pieeju, jo skolēni mācās caur emocijām. Liela nozīme ir uzdevumu diferencēšanai un individualizācijai, ņemot vērā katra bērna spējas un individuālās vajadzības,” pauž S.Gaiķe.

Z.Ozols kā veiksmes stāstu min skolotāju sadarbību ar atbalsta komandu un pedagoga palīgiem. Skolotāja Elita Rudzīte vērš uzmanību, ka strādāt skolā, kurā ir daudz skolēnu ar mācīšanās grūtībām, ir diezgan liels izaicinājums: “Mēģinot viņiem attīstīt dažādas prasmes, nemitīgi strādāt ar skolēnu koncentrēšanās spēju un uzmanības noturību, motivāciju, pacietību, lai sasniegtu vēlamos rezultātus zināšanu apguvē – tajā jāpieliek milzīgas pūles. Šiem skolēniem mācīšanās temps nekad nebūs identisks, tādēļ nepārtraukti ir nepieciešama individuāla pieeja. Šādās situācijās neatsverama vērtība ir pedagoga palīgs. Man ļoti veicies, jo katrā mācību stundā šī sadarbība ir visaugstākajā līmenī! Pat iepriekš nesaskaņojot darbības, skolotāja Sandra Sietiņa vienmēr ir izcils atbalsts – jūt, kurā brīdī jāiesaistās organizatoriskajos jautājumos, zina, kuriem skolēniem stundas laikā vairākkārt jāpieiet klāt, lai palīdzētu izprast tēmu, viņa motivē darboties un nepadoties. Pe­dagogs viens 40 minūtēs nekad nepaveiktu tik daudz!”

Arī matemātikas skolotājai Daigai Dekterovai stundās ar pedagoga palīgu ir lieliska sadarbība. Palīgs ar interesi un savu humora devu iesaistās nodarbībā, jūt un saprot, kuram skolēnam nepieciešama palīdzība. “Strādā­jot atsevišķi, arī šie skolēni var parādīt savas zināšanas vienalga, kādas tās ir, viņi jūtas novērtēti, uzklausīti, viņiem pat nav iespējas neiesaistīties darbā. Mācību darbs norit lēnāk, tomēr skolēniem saprotamāk,” tā skolotāja Daiga Dekterova. Skolotāja palīga individuālais atbalsts ļoti daudzus bērnus iedrošina. Pe­dagoga palīdze Sandra Sietiņa atzīst, ka skolēni nejūtas “norakstīti”, jūt, ka viņus redz, palīdz tieši tajā brīdī, kad tas nepieciešams visvairāk. “Reizēm, pat neskaidrojot vielu, vienkārši aprunājoties, izdodas bērnu iekļaut mācību procesā. Ir prieks, ka bērni paļaujas uz mums, jo zina, ka palīdzēs,” tā S.Sietiņa.

Skolā pastāsta, ka interesanta mācību metode ir sadarbības stundas. Elita Rudzīte saka: “Ar tām skolēniem varam parādīt, ka kopīgo, lietderīgo un interesanto var atrast arī šķietami nesaistītos mācību priekšmetos. Tāpat kā lielajā dzīvē – būs jāprot izmantot dažādas sadarbības formas, ne tikai kā indivīdiem vienam pret otru, bet arī plašākā sabiedrības mērogā. To uzskatāmi pierāda arī dažādi notikumi pasaulē. Mums, pedagogiem, vienmēr ir gandarījums redzēt, kā skolēni ar aizrautību iesaistās mācību procesā par kādu noteiktu tēmu tieši starpdisciplināro stundu ietvaros.”

Starpdisciplināro stundu ieguvumu novērtē arī sociālo zinību skolotāja Taija Volkova: “Sko­lēns redz, ka skolotāji arī sadarbojas savā starpā un mācās sadarboties paši. Pedagogi iegūst praksi re­ālajā dzīvē, mācās cits no cita, gūst jaunas zināšanas, metodes, uzvedību, dažādus paņēmienus. Tiek saņemta tūlītēja atgriezeniskā saite no kolēģa.”

Sākumskolas skolotāja Sabīne Krustiņa ir pārliecināta, ka sadarbības stundās skolēniem nostiprinās pašvērtējuma prasme un spēja uzklausīt citam citu, turklāt skolotājiem ir jauna pieredze. Šīs nodarbības prasa daudz laika, rūpīgu plānošanu un saskaņošanu, taču rezultātā gan pedagogiem, gan skolēniem ir gandarījums par paveikto.

Metodiķe Sarmīte Gaiķe vērtē, ka skolas piedāvājumu vispārizglītojošā programmā novērtē aizvien vairāk ģimeņu, izvēloties savam bērnam šo mācību iestādi.

Runājot par iekļaujošās izglītības nozīmi un vajadzību, Bēr­zaines pamatskolas direktors Zigmunds Ozols atzīst, ka jāizglīto sabiedrība kopumā un to var darīt ar spēcīgiem, pozitīviem piemēriem, jo tie iedvesmo: “Un te svarīga ir gan pedagogu, gan vecāku, gan sabiedrības izpratne un iesaiste kopumā.”

Komentāri

Atbildēt

Jūsu e-pasta adrese netiks publicēta. Obligātie lauki ir atzīmēti kā *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

Saistītie raksti

Runā par līdzdalību un saliedējas

07:05
16.07.2024
36

Cēsu novada jauniešu saliedēšanās pasākums “Lauzt Robežas” nemainīgi jau trešo gadu divu dienu garumā aicināja visa novada jauniešus. Pirms septiņiem gadiem to aizsāka toreizējā Pārgaujas novada jaunieši, arī šoreiz, jau septīto reizi, pasākums notika Straupes pagasta atpūtas bāzē “Mārkulīči”, šogad īpaši pievēršot uzmanību tēmai – līdzdalība. Projekta koordinatore Iluta Balode teic, ka pasākums “Mārkulīčos” ir  […]

…no Amatas uz Tūju un tālāk – prom vasarā!

05:17
03.07.2024
52

Skanīgs, sportisks un zaļš šogad izvērtās mācību gada noslēgums Amatas pamatskolā. “Baudījām programmas “Latvijas skolas soma” kultūr­izglītojošās pr­og­ram­mas “Leģendas mūzikā” un “Instrumentu karnevāls”. Skolas direktoram Valdim Nītiņam izdevās ambiciozais, skolēnus tik ļoti intriģējošais divu dienu Vidzemes jūrmalas piedzīvojums: pārgājiens ar nakšņošanu teltīs, pašu gatavotām vakariņām un brokastīm,” tā par atraktīvo skolas mācību gada noslēgumu pastāsta […]

Sapnis par savu mini zoo

10:10
25.06.2024
314
1

Sandijs Polis teic – nav labākas, skaistākas un mierpilnākas vietas uz pasaules par Ieriķiem. Jaunietis ir īsts ieriķietis, te arī šogad absolvē Amatas pamatskolu. “Visa mana dzīve ritējusi pa un ap Ieriķiem. Te noteikti ir vieta, kur rast īstu mieru un ļaut vaļu emocijām. Ieriķos var iziet ārā kopā ar draugiem, bieži apmeklējam sporta laukumu […]

Jauniešiem svarīga iekļaujoša sabiedrība

06:16
19.06.2024
88

Kā jauniešus ar ierobežotām iespējām iekļaut jaunatnes darbā un sabiedrībā kopumā un kādas metodes, strādājot ar šo iedzīvotāju grupu, būtu labākās, tāda bija galvenā tēma Vidzemes nevalstisko organizāciju forumā. Pasākums Liepas jauniešu centrā “Apelsīns” pulcēja 40 pārstāvjus no Cēsu, Valmieras, Lim­bažu, Smiltenes novada un Rīgas organizācijām. Tēma ir plaša, jaunieši ar ierobežotām iespējām nav tikai […]

Švīkas sirds rotaļpagalmā

00:00
18.06.2024
57

Bērni apgūst dažādas vizuālās mākslas tehnikas, bet galvenais ir katra īpašās izpausmes Ar izstādes “Švīkas sirds rotaļpagalmā” atklāšanu CATA kultūras namā vēl vienu māksliniecisko gadu noslēdz Daigas Jirgensones vadītā mākslas darb­nīca “9 kaķi”. Izstādes atklāšana ir kā svētki pēc padarītā darba, kur bērniem ir iespēja pabūt ar saviem vecākiem un vecvecākiem, kā arī gandarījums redzēt […]

Novada skolēni sadejo Cēsīs. Lietus svētkiem netraucē

14:34
05.06.2024
132

Ap tūkstotim mazu un lielu dejotāju no visa plašā novada 1. jūnijā Cēsu Pils parka estrādē izdejoja Cēsu novada Skolu jaunatnes deju svētkus “Viņi to pa īstam prot”. Svētki notika pēc astoņu gadu pārtraukuma, pulcējot dalībniekus no pašvaldības iestāžu kolektīviem – skolām, kultūras namiem un centriem – Cēsīm, Priekuļiem, Liepas, Straupes, Zaubes, Nī­taures, Drabešiem, Jaunpiebalgas […]

Tautas balss

Varbūt jāalgo ārzemnieki

11:11
25.07.2024
65
Seniors raksta:

“Kad beidzot būs skaidrība par nodokļiem, tos cels vai ne! Darba grupa strādāja divus gadus, visi taču saņēma darba samaksu, vai tiešām nav nekāda saprotama rezultāta? Ja jau paši netiekam galā, tad lai labāk maksā citu valstu ekspertiem,” bija neapmierināts seniors.

Vajadzīgs veloceliņš uz Ninieri

11:10
25.07.2024
29
Riteņbraucēja raksta:

“No Cēsīm uz Līviem uzbūvēts labs veloceliņš. Tāds ir arī uz Priekuļiem. Taču daudzi cēsnieki vasarā ar divriteņiem brauc uz Niniera ezeru. Arī uz turieni vajadzētu veloceliņu, cilvēki to tiešām bieži izmantotu. Ninierī peldas ne tikai vasarās, daudzi to dara visu gadu. Protams, ziemā jau ar velosipēdu nebrauksi, bet pavasarī var sākt diezgan agri, un […]

Tīrumam apkārt ziedošs žogs

11:09
24.07.2024
21
Anda raksta:

“Zemnieki nav apmierināti un uzskata, ka ir muļķīgi apkārt laukiem atstāt neapstrādātu joslu. Viņiem taisnība, ka tā ir nezāļu audzēšanai. Nesen ceļmalā upes krastā redzēju dzeltenu labības lauku, un ap to visapkārt platā joslā zied puķu spriganes. Tās kā dzīvžogs apņēmis tīrumu. Vai tā ir prātīga saimniekošana! Puķu spriganes jau tā izplatās kā neapturama sērga. […]

Vai Baltijas ceļš aizmirsts?

12:07
23.07.2024
33
1
J. raksta:

“Visur dzirdu tikai par svētkiem, par Cēsu, Pārgaujas, Vecpiebalgas un citiem. Cēsīs uz svētkiem nezin kāpēc pat uzaicināts Livonijas ordeņa mestra Pletenberga radinieks. Bet kāda tur radniecība, ja pagājis pus gadu tūkstotis, kopš Pletenbergs sēdēja ordeņa pilī Cēsīs. Un nez vai vietējiem iedzīvotājiem bija no tā kāds labums. Taču šoreiz ne par to. Mani pārsteidz, […]

Lielā politika rada bažas

11:05
23.07.2024
16
Lasītāja K. raksta:

“Kad klausos par Amerikas prezidenta priekšvēlēšanu kampaņu un to, ko žurnālisti stāsta par Donaldu Trampu, sajūtas nav labas. Ja ASV tiešām Ukrainai vairs nepalīdzēs vai mazāk palīdzēs cīņā ar iebrucēju, Krievija jutīsies vēl varenāka. Ja sāksies sarunas par kara apturēšanu uz Ukrainai atņemto teritoriju rēķina, kur garantija, ka Krievija līdzīgu taktiku neturpinās citās kaimiņu valstīs? […]

Sludinājumi