Trešdiena, 26. marts
Vārda dienas: Eiženija, Ženija

Lai mācītu skolēnus, mācās arī skolotāji

Anna Kola
12:25
27.03.2024
356
Berzaine Copy

Sadarbībā rod jaunus veidus mācību procesam. No kreisās: iekļaujošās skolas Tallinā “Vivere” dibinātāja Jūlija Stolberova, Cēsu Bērzaines pamatskolas metodiķe Sarmīte Gaiķe, “Vivere” mācību pārzine Irina Landa un Bērzaines pamatskolas direktors Zigmunds Ozols. FOTO: no albuma

Cēsu Bērzaines pamatskolā aizvien pilnveido iekļaujošās izglītības metodes

Statusa maiņa no speciālās skolas uz pamatskolu, kura īsteno iekļaujošo izglītību, ir liels solis un process, kas prasa īpašu pieeju un virzību uz mērķtiecīgu attīstību. Cēsu Bērzaines pamatskolai šis ir pirmais mācību gads jaunajā statusā. Skola nemitīgi pilnveidojas, lai mācību process skolā nodrošinātu nepieciešamo katram skolēnam.

“Iekļaujoša izglītība kā pieeja visu izglītojamo mācību sasniegumu paaugstināšanai – izklausās vienkārši. Taču, lai to īstenotu, ir vajadzīga komanda, kas atbalsta, palīdz, meklē risinājumu, nebaidās kļūdīties,” saka Bērzaines pamatskolas direktors Zigmunds Ozols. “Ir svarīgi, ka mācās nevis tikai skolēni, apgūstot paredzēto saturu, vai tikai skolotāji, domājot, kā šo saturu labāk iemācīt, bet to dara visa skolas kopiena, reflektīvi vērtējot izdošanās un neveiksmju iemeslus, lai tos izmantotu turpmāk.”

Skolā mērķtiecīgi meklē, kā pilnveidot iekļaujošu mācību vidi. “Aktīvi sadarbojamies ar citām skolām gan vietējā, gan starptautiskā līmenī. Nesen atgriezāmies no iekļaujošās skolas “Vivere” Tallinā, kur guvām jaunu un vērtīgu pieredzi no igauņu kolēģiem, kas palīdz domāt par jaunām iespējām sava darba pilnveidošanai,” pastāsta Zigmunds Ozols.

Jautāts, vai ir grūti vienā telpā mācīt skolēnus bez speciālām vajadzībām un tos, kuriem ir nepieciešams papildu atbalsts, Z.Ozols atzīst, ka tas bieži vien ir ļoti, ļoti grūti. “Vai tas ir tā vērts? Atkal, jā! Jo tas ļoti bagātina visus iesaistītos. Nereti tas, kas šķiet sarežģīts, izrādās vienkārši īstenojams, ieviešams un sniedz vēlamos rezultātus,” pauž direktors un piebilst, atbalsta pilnveidošana vienmēr ir pasākumu kopums, kur jāņem vērā vairāki darbības principi.

Pamatskolas izglītības metodiķe Sarmīte Gaiķe atzīst, ka, strādājot ar skolēniem jauktu spēju grupās, noteicošais ir redzēt bērna vajadzības kopsakarībās. “Dažreiz tik vien vajag kā personalizētu pieeju, jo skolēni mācās caur emocijām. Liela nozīme ir uzdevumu diferencēšanai un individualizācijai, ņemot vērā katra bērna spējas un individuālās vajadzības,” pauž S.Gaiķe.

Z.Ozols kā veiksmes stāstu min skolotāju sadarbību ar atbalsta komandu un pedagoga palīgiem. Skolotāja Elita Rudzīte vērš uzmanību, ka strādāt skolā, kurā ir daudz skolēnu ar mācīšanās grūtībām, ir diezgan liels izaicinājums: “Mēģinot viņiem attīstīt dažādas prasmes, nemitīgi strādāt ar skolēnu koncentrēšanās spēju un uzmanības noturību, motivāciju, pacietību, lai sasniegtu vēlamos rezultātus zināšanu apguvē – tajā jāpieliek milzīgas pūles. Šiem skolēniem mācīšanās temps nekad nebūs identisks, tādēļ nepārtraukti ir nepieciešama individuāla pieeja. Šādās situācijās neatsverama vērtība ir pedagoga palīgs. Man ļoti veicies, jo katrā mācību stundā šī sadarbība ir visaugstākajā līmenī! Pat iepriekš nesaskaņojot darbības, skolotāja Sandra Sietiņa vienmēr ir izcils atbalsts – jūt, kurā brīdī jāiesaistās organizatoriskajos jautājumos, zina, kuriem skolēniem stundas laikā vairākkārt jāpieiet klāt, lai palīdzētu izprast tēmu, viņa motivē darboties un nepadoties. Pe­dagogs viens 40 minūtēs nekad nepaveiktu tik daudz!”

Arī matemātikas skolotājai Daigai Dekterovai stundās ar pedagoga palīgu ir lieliska sadarbība. Palīgs ar interesi un savu humora devu iesaistās nodarbībā, jūt un saprot, kuram skolēnam nepieciešama palīdzība. “Strādā­jot atsevišķi, arī šie skolēni var parādīt savas zināšanas vienalga, kādas tās ir, viņi jūtas novērtēti, uzklausīti, viņiem pat nav iespējas neiesaistīties darbā. Mācību darbs norit lēnāk, tomēr skolēniem saprotamāk,” tā skolotāja Daiga Dekterova. Skolotāja palīga individuālais atbalsts ļoti daudzus bērnus iedrošina. Pe­dagoga palīdze Sandra Sietiņa atzīst, ka skolēni nejūtas “norakstīti”, jūt, ka viņus redz, palīdz tieši tajā brīdī, kad tas nepieciešams visvairāk. “Reizēm, pat neskaidrojot vielu, vienkārši aprunājoties, izdodas bērnu iekļaut mācību procesā. Ir prieks, ka bērni paļaujas uz mums, jo zina, ka palīdzēs,” tā S.Sietiņa.

Skolā pastāsta, ka interesanta mācību metode ir sadarbības stundas. Elita Rudzīte saka: “Ar tām skolēniem varam parādīt, ka kopīgo, lietderīgo un interesanto var atrast arī šķietami nesaistītos mācību priekšmetos. Tāpat kā lielajā dzīvē – būs jāprot izmantot dažādas sadarbības formas, ne tikai kā indivīdiem vienam pret otru, bet arī plašākā sabiedrības mērogā. To uzskatāmi pierāda arī dažādi notikumi pasaulē. Mums, pedagogiem, vienmēr ir gandarījums redzēt, kā skolēni ar aizrautību iesaistās mācību procesā par kādu noteiktu tēmu tieši starpdisciplināro stundu ietvaros.”

Starpdisciplināro stundu ieguvumu novērtē arī sociālo zinību skolotāja Taija Volkova: “Sko­lēns redz, ka skolotāji arī sadarbojas savā starpā un mācās sadarboties paši. Pedagogi iegūst praksi re­ālajā dzīvē, mācās cits no cita, gūst jaunas zināšanas, metodes, uzvedību, dažādus paņēmienus. Tiek saņemta tūlītēja atgriezeniskā saite no kolēģa.”

Sākumskolas skolotāja Sabīne Krustiņa ir pārliecināta, ka sadarbības stundās skolēniem nostiprinās pašvērtējuma prasme un spēja uzklausīt citam citu, turklāt skolotājiem ir jauna pieredze. Šīs nodarbības prasa daudz laika, rūpīgu plānošanu un saskaņošanu, taču rezultātā gan pedagogiem, gan skolēniem ir gandarījums par paveikto.

Metodiķe Sarmīte Gaiķe vērtē, ka skolas piedāvājumu vispārizglītojošā programmā novērtē aizvien vairāk ģimeņu, izvēloties savam bērnam šo mācību iestādi.

Runājot par iekļaujošās izglītības nozīmi un vajadzību, Bēr­zaines pamatskolas direktors Zigmunds Ozols atzīst, ka jāizglīto sabiedrība kopumā un to var darīt ar spēcīgiem, pozitīviem piemēriem, jo tie iedvesmo: “Un te svarīga ir gan pedagogu, gan vecāku, gan sabiedrības izpratne un iesaiste kopumā.”

Komentāri

Atbildēt

Jūsu e-pasta adrese netiks publicēta. Obligātie lauki ir atzīmēti kā *

Saistītie raksti

Cēsu skolas aicinātas pieteikties izdevniecības "Skolas Vārds" organizētajā Vēstnešu akadēmijā

13:14
22.03.2025
29

Tā kā daudzām izglītības iestādēm ir ierobežots budžets mācību līdzekļu iegādei, izdevniecība „Skolas Vārds” īsteno projektu „Vēstnešu akadēmija”, kas sniedz iespēju iepazīt mācību līdzekļu saturu un saņemt citu skolotāju atsauksmes, lai pirms mācību līdzekļu iegādes pieņemtu izsvērtu lēmumu. Projektā skolas no Cēsu pilsētas un novada aicinātas pieteikties vēstnešu vizītei, kuras laikā iespējams iepazīt reālu pieredzi […]

Iedvesmoties attīstīt savus talantus

07:10
19.03.2025
71

Bērniem un jauniešiem ar īpašām vajadzībām ir tiesības uz aktīvu dzīvi, attīstību, izglītību, piedalīšanos sabiedriskajā dzīvē atbilstoši savām fiziskajām un garīgajām spējām un vēlmēm. Lai palīdzētu bērniem un jauniešiem pazīt situācijas, kas ierobežo īstenot viņu tiesības, kā arī iedvesmotu attīstīt savus talantus, biedrība “Brīnummāja” rīkoja radošu semināru par bērnu un jauniešu vienlīdzīgām tiesībām, pieredzes apmaiņas […]

Jaunieši pin tīklus Ukrainas frontei

07:04
11.03.2025
48

Draudzīgā Aicinājuma Cēsu Valsts ģimnāzijas sabiedrības un valodas desmitās klases skolēni kopā ar klases audzinātāju Eviju Kosīti februāri – Mīlestības mēnesi -veltīja labdarībai. Viens no kopīgajiem darbiem bija aizsargtīkla pīšana Ukrainas karavīriem, trijās stundās iesākot pīt sešus reiz desmit metrus plato aizsargtīklu “Daumants”, kā arī turpinot ziemas laikam paredzētā tīkla pīšanu. Lai gan jaunieši šo […]

Godina Ukrainas tautas varonību

07:14
06.03.2025
33

Vecpiebalgas vidusskolā 24.februāra rītā ikdienas ritms uz mirkli apklusa. Skolēni un skolotāji šajā dienā, kad apritēja trīs gadi kopš Krievijas pilna mēroga iebrukuma Ukrainā, pulcējās pie Gaismas sienas, godinot Ukrainas tautas varonību un ar klusuma brīdī pieminot upurus, kas krituši, aizstāvot valsts neatkarību.Gaismas sienu pie Drau­dzes skolas ēkas, kas atrodas blakus vidusskolai, atklāja 2022. gada […]

“SkillsLatvia” konkursanti Cēsīs gatavo atvilktni

16:12
05.03.2025
61

Vidzemes Tehnoloģiju un dizaina tehnikumā Cēsīs aizvadīts nacionālā jauno profesionāļu meistarības konkursa “SkillsLatvia 2025” pēdējais pusfināls – “Mēbeļu izgatavošana”. Konkursā savas prasmes parādīja 11 audzēkņi no Latvijas 10 profesionālajām izglītības iestādēm. Vidzemes Tehnoloģiju un dizaina tehnikumu (VTDT) pārstāvēja 2. kursa audzēknis Jānis Pomaskovs, kurš jau divreiz uzvarējis citā – starptautiskā profesionālās meistarības “Mēbeļu galdnieks” – […]

Rāmuļu pamatskola uzņem skolēnus 1. - 9. klasei 2025./2026. mācību gadam

16:40
26.02.2025
45

Rāmuļu pamatskola aicina topošos un esošos skolēnus, kuriem nepieciešama individuāla pieeja un kuriem svarīgs dabas tuvums un ilgtspējīgas vērtības, pievienoties skolas skolēnu saimei 2025./2026. mācību gadā. Skolā tiek realizētas trīs izglītības programmas – pamatizglītības programma (kods 21011111), pamatizglītības 2. posma (7. – 9. klase) programma (23011113) un speciālās pamatizglītības programmu izglītotajiem ar garīgās attīstības traucējumiem […]

Tautas balss

Karogi aizēno laukumu

13:44
23.03.2025
17
Lasītāja V. raksta:

“Nesaprotu, kāpēc tiem, kas atbild par Cēsu noformējumu, tik ļoti patīk karogi. Pil­sētas centrs mazliet atgādina skatus no vēsturiskām filmām, kur rāda pagājušā gadsimta 30.gadu Vāciju un Padomju Savienību. Turklāt, domāju, karogi ap Vienības laukumu aizēno pieminekli, skatu uz apkārtējām ēkām. Tās it kā pazūd,” pārdomās dalījās lasītāja V.

Varētu labot, bet vieglāk izmest

13:43
22.03.2025
32
33
Cēsniece raksta:

“Videi draudzīgai ikdienai nemaz ne tik sen visos medijos runāja, ka būs atbalsts amatniekiem, kas labo dažādas sadzīves lietas, arī apavus un tamlīdzīgi. Cēsīs gan nejūtam, ka būtu tāds atbalsts un šādi pakalpojumi ir kļuvuši pieejamāki. Ja šuvējas, kas uzņemas apģērbu arī labot, var atrast, apavu meistars jāmeklē ar uguni. Salabot fēnu, mikseri vai kādi […]

Tautiskās dejas rada pavasarīgu noskaņu

11:42
20.03.2025
14
Skatītāja raksta:

“Priecājos par tradicionālo koncertu “Uzziedi dejā!”, kas notika Priekuļos. Redzēt vienuviet tik daudz labu deju kolektīvu, gan pašus priekuliešus, gan citus, ir skaisti. Guvu tik jaukus iespaidus un pavasarīgu noskaņu,” pau­da skatītāja.

Grausti pavasara saulītē

11:42
20.03.2025
28
Lasītāja Z. raksta:

“Privātīpašums ir neaizskarams, bet vai tomēr neesam to padarījuši par pārlieku neaizskaramu? Tā liek domāt grausti, kas redzami Cēsīs. Starp Vaļņu un Rīgas ielu ir īpašums, kur slienas drupas, nu gluži kā vēstures pieminekļi. Bet vieta vismaz sakārtota. Daudz bēdīgāk izskatās vecā pienotavas ēka, īpaši tas redzams tagad, kad spoži spīd sau­le, bet koki un […]

Smiltis jāslauka ar slotu, ne jāpūš ar gaisu

11:41
19.03.2025
25
Seniore raksta:

“Man ļoti nepatīk, ka pilsētas ielās smiltis tīra ar gaisa pūtējiem. Kāda no tā jēga! Smiltis tikai uzpūš gaisā, pēc tam tās nosēžas visā tuvākajā apkārtnē. Var jau būt, ka kāda ielas mala kļūst tīrāka, bet kopumā vide gan ne. Pareizāk noteitki ir ziemā sakrājušās smiltis no asfalta tīrīt ar parasto paņēmienu – slotām un […]

Sludinājumi