Pēc nedēļas, kas aizvadīta Latvijā, piedaloties izglītojošā programmā, ko sagatavojuši Cēsu Valsts ģimnāzijas pedagogi, sešu Eiropas valstu vadoši izglītības darbinieki ģimnāzijas bibliotēkā satikās, lai kopīgi sagatavotu materiālu par Latvijas izglītības sistēmas vērtējumu.
Šis vērtējums tagad ir nosūtīts Akadēmisko programmu nacionālajām aģentūrām, izglītības starptautisko sakaru veicinātājām Vācijā, Polijā, Beļģijā, Francijā, Austrijā un Čehijā, kā arī nacionālajai aģentūrai Latvijā. Ko tad viesi secināja pēc tam, kad mācību procesā ģimnāzijās Cēsīs un Siguldā, kā arī Cēsu 2. pamatskolā un Vecpiebalgas vidusskolā un ārpus stundu darbā Cēsu bērnu un jauniešu centrā bija iepazinuši izmantotās jaunākās tehnoloģijas, kad bija iztaujājuši Izglītības un zinātnes ministrijas vadošos darbiniekus? Eiropas valstu viesi rakstīja, ka Latvija mācību jomā neatpaliek, ka skolēni ir ļoti motivēti, jauniešos netrūkst optimisma, bet profesionālais skolotāju darbs valstī netiek novērtēts. To spilgti pierādot fakts, ka augstskolu beidzēji nevēlas strādāt skolā, un ne viens vien dod priekšroku darbam ārzemēs. „Tas ir milzīgs zaudējums Latvijai, kura daudz ieguldījusi jaunās paaudzes izglītošanā,” vērtēja ārzemju viesi.
Analizējot, ko no Latvijā redzētā Eiropas valstu izglītības darbinieki – skolu direktori, skolu pārvaldes vadītāji, augstskolu pasniedzēji – uzskata par progresīvu parādību, kādas pie viņiem nav, moderno tehnoloģiju jomā tika nosaukti interneta vidē radītie elektroniskie klases žurnāli. Jaunās paaudzes audzināšanas jomā tika uzteikts valsts un pašvaldību atbalsts interešu izglītībai. Viesi neslēpa, ka ir sajūsmā par skolēnu pašpārvaldēm, skolēnu interešu centra darbību un ārpusstundu darbu skolās. Viņi atzina, ka jūt zināmu nostalģiju, jo viņu valstīs interešu izglītības un tādas mākslinieciskās pašdarbības, kā Latvijā, vairs nav.
Cēsu Valsts ģimnāzijas direktore Gunta Bērziņa, kuras vadītā skola pirmo reizi bija sagatavojusi programmu Eiropas izglītības darbinieku mācību braucienam, sacīja, ka tik lielu interesi par Latviju tomēr nebija gaidījuši. Eiropas akadēmisko programmu katalogā cēsnieki publicējušies, jo ģimnāzijas pedagogiem nav šaubu, ka Latvijas izglītībā ir daudz labu piemēru, no kuriem var pamācīties, un viesi to arī apstiprinājuši. Vairākiem Latvija ar optimismu un brīvības mīlestību tā iepatikusies, ka viņi gada laikā plāno šeit atgriezties ar ģimeni tūrisma braucienā.
Komentāri