Piektdiena, 5. decembris
Vārda dienas: Sabīne, Sarma, Klaudijs

Redzeslokā. Saksofona balsi saprot pasaulē

Sarmīte Feldmane
13:36
11.03.2025
463
Zintis2

Zintis Žvarts.

Cēsnieks Zintis Žvarts ir pazīstams saksofonists. Viņš priecējis klausītājus koncertos un festivālos ne tikai Latvijā, arī Itālijā, Japānā, Anglijā, Francijā, Somijā, Dānijā, Singapūrā, Vācijā un citur. Zintis ir arī pedagogs Alfrēda Kalniņa Cēsu Mūzikas vidusskolā un vidusskolā Rīgā.

-Jūsu vārds dzirdams daudzos koncertos.

-Priecājos, ka dzīvē tā izveidojies, ka neesmu viena žanra mūziķis, ka varu spēlēt tik dažādu mūziku. Neesmu lepns piespēlēt kādai solo šlāgerdziesmai, uzspēlēt ballītē. Un allaž kas jauns. Ja būtu tikai džeza mūziķis, droši vien daudzi neaicinātu. Katram sava vieta.

Latvijas Nacionālā teātra izrādē “Lieliskais Getsbijs” “Big Al& The Jocker” spēlē dzīvo mūziku.    Latvijā rokenrols bija ļoti populārs, tagad tas vilnis ir mazāks, bet skatītājiem iestudējums patīk, arī mūzika.    Bija interesants komponista Ivara Žinduļa mūzikas ieraksts. Raivo Stašāna koncertā spēlējām pazīstamu popmūziku, klausītāji bija tie, kam džezs mazāk tuvs. “Mirage Jazz Orchestra” visu laiku ir kādi projekti. Esmu grupā, kas piedalās Ances Krauzes koncerttūrē. “Big Al& The Jocker” 3.maijā Cēsīs būs koncerts, Indriķis Veitners gatavo jubilejas koncerta programmu. Vasaras plānos arī ir dažādi koncerti.

Man patīk oriģinālprogrammas, kas tiek veidotas no nulles, koncerti, kuros ir ideja, koncepcija, stāsts, kā Ances Krauzes programma, tāpat kā    “Lieliskais Getsbijs”, kur spēlējam jaunā komponista Aleksandra Tomasa Matjussona mūziku. Sūdzēties par darba trūkumu nevaru.

-Vai Latvijā ir kāds pazīstams mūziķis    vai dziedātājs, ar kuru nav kopā būts uz vienas skatuves?

-Bijuši daudzi lieli koncerti, televīzijas šovi “Koru kari”, “Dziedi ar zvaigzni”, grūti iedomāties, ar ko nav muzicēts kopā.

-Esat muzicējis arī ārzemēs.
-Tas vienmēr ir interesanti. Četras reizes esmu bijis Japānā.   Braucu viens,    džeza dziedātāja, pianiste māksliniece Keiko Borjesonu, kuru labi pazīst arī cēsnieki, noorganizēja koncerttūres. Iespējams, septembrī viņa atkal būs Cēsīs.   

Japānā esmu koncertējis dažādos reģionos. Savu 50 gadu jubileju sagaidīju klosterī, kolēģi atstāja pāris dienu padzīvot pie pazīstama mūka, lai tad dotos uz lidostu. Mūks ir dārznieks, strādnieks. Sēdējām, ēdām zupu un svinējām manu dzimšanas dienu. Ir, ko atcerēties.

Amerikā braucam pie cēsnieka Jāņa Kauliņa, kurš tur dzīvo jau ilgāku laiku, latviešiem rīko pasākumus. Ap Jāņiem braucam ar kādu koncertu, paspēlējam ballīti. Jānis mūs uzņem. Esam bijuši septiņas reizes.

-Ar ko atšķiras klausītāji Cēsīs, Rīgā, Japānā, Amerikā?
-Galvenais mūzikā izstāstīt stāstu, dot emocijas, klausītāji sapratīs, būs gandarīti, ka atnākuši uz koncertu. Japāna ir kas īpašs. Viņi paši saka, ka koncertos guļ. Tikko sākas koncerts, aizver acis. Viņi ir audzināti iedziļināties mūzikā. Kad ēdām klosterī zupu, vīri lūdza, lai kaut ko uzspēlēju. Domāju, ko spēlēt, latviešu mūziku, džezu? Spēlēju populārās džeza melodijas,    viņi visas zināja, uzreiz pateica komponistu. Koncertā    japāņi dzīvo mūzikā, to izjūt, atpazīst tēmas, salīdzina, kā spēlē. Tā ir muzikālā izglītība. Tas ir apbrīnojami.

Amerikā spēlējam lielākoties latviešu vecākajai paaudzei, kurai tuvas ir vecās latviešu dziesmas. Paaudzes mainās, kaut ko uzdziedam arī angliski. Jaunieši var nodziedāt “Bēdu manu lielu bēdu” visus pantus, bet lielākā daļa latviski nerunā. Var brīnīties, ka mācās latviešu valodu, ja nedomā braukt uz Latviju. Sarunās vairāki teikuši, ka ir pārdzīvojums dzirdēt, ka apkārt runā latviski, saprotot, ko runā, un spējot arī izteikties. Manuprāt, jābūt plānam, ka būs kāda saistība ar Latviju, lai mācītos valodu.

Par to, ka Latvijā cilvēkus interesē dažāda mūzika, liecina izpirktie koncerti. Biļetes nemaz nav lētas, zinot, kādas ir algas. Klausītājiem svarīgs ir mākslinieka vārds, jo tas garantē kvalitāti. Latvijā mūzikas dzīve ir aktīva un jaudīga un publika ir brīnišķīga. Katrai paaudzei, katram žanram ir savi klausītāji.

-Esat bijis arī ielu muzikants.
-Tas bija sen, jaunībā. Ne iztikas dēļ spēlējām, bet devāmies piedzīvojumā. Vācijā dažādos sastāvos spēlējām vairākas reizes. Tā ir noderīga pieredze – izvērtēt, ko spēlēt, kā iziet uz ielas, paņemt instrumentu, nostāties un sākt. Tas nav viegli, vajag    uzdrošināties to darīt, zinot, ka garām ies dažādi cilvēki, būs dažāda attieksme.

-Zinti Žvarti no Cēsīm taču zina daudzi.
-Daudzi saka, ka tā ir mana dzimtā pilsēta. Bet mana dzimtā vieta ir Kalncempji. Mamma ir skaitījusi, ka tagad tur dzīvo 70, 80 cilvēki, bet bija ciems, vēlāk pagasts, darbīga vieta. Mācījos    Alūksnes Mūzikas skolā un 14 gadu vecumā atnācu uz Cēsu Mūzikas vidusskolu. Tā aizvien esmu te un varu teikt, ka esmu Cēsīs izaudzis. Cēsnieki lepojas, ka ir no Cēsīm. To, ka Muravejs (Aleksandrs Sircovs- red.) ir cēsnieks, zināja visi, kuri viņu pazina. Viņš ar to ļoti lepojās.

-Vai var salīdzināt, kāda Cēsīs bija mūzikas dzīve jūsu jaunībā un kāda ir tagad?
-Ir citādi, bet mūzikas dzīve bija un ir aktīva.  Koncertzāle, mūzikas vidusskola dod dzīvību. Ir pūtēju orķestris, bigbends, grupas, viss notiek. Vidusskolas jaunieši muzicē.

-Strādājat ne tikai A.Kalniņa Cēsu Mūzikas vidusskolā, arī Rīgā.
-Cēsīs ir klasiska mūzikas vidusskola, Rīgas 45. vidusskola ir ar mūzikas novirzienu. Tā turpina kādreizējā 100.vidusskolas, kas bija viena no pirmajām roka skolām Latvijā, tradīciju.    Skolā ir vairākas rokgrupas, jaunieši var nospēlēt koncertu. Viņiem patīk muzicēt – tas ir pats svarīgākais.

-Kad pats mācījāties mūzikas vidusskolā, vai bija skaidrs, ka kļūsiet profesionāls mūziķis?
-Jā. No četru piecu gadu vecuma muzicēju kopā ar tēvu. Man bija mazs akordeons, tad klarnete, spēlējām ballītēs. Jau pirmajās klasēs esmu rakstījis, ka gribu būt ansambļa vadītājs. Man ceļš bija skaidrs, atlika tikai spēlēt un gūt pieredzi. Tagad jauniešiem izvēlēties ir daudz grūtāk. Mūzikas vidusskolā ļoti aktīvi aizrāvāmies un koncertējām ar tradicionālo džeza mūziku – diksilendu. Vēlāk dažāda stila džeza mūziku. Esmu spēlējis    vairākos Rīgas bigbendos, arī Latvijas Radio bigbendā un Rīgas Cirka orķestrī. Interesants bija laiks kopā ar rokmūziķiem Kasparu Bindemani, Ainaru Virgu, Eduardu Glotovu un citiem. No katra kaut ko esmu guvis.

Ir daudz talantīgu jauniešu. Viens procents no tiem, kuri mācās mūzikas vidusskolā, kļūst par profesionāliem mūziķiem, bet iegūtā izglītība, domāšana noder visu mūžu, to neatņemt.
   

-Saksofons vienmēr bijis populārs mūzikas instruments. Arī jaunieši grib iemācīties to spēlēt.
-Vijoli salīdzina ar cilvēka balsi, tāpat arī saksofonu. Alts, tenors – kas kuram patīk, var spēlēt populāro, klasisko mūziku. Var vien brīnīties, cik organiski skan ērģeles ar saksofonu, kaut tie ir dažādu gadsimtu instrumenti. Vēl varbūt vecāko paaudzi saksofonam piesaista tas, ka padomju laikā tas bija nevēlams instruments, saistījās ar amerikāņu mūziku.

Jauniešiem ir interese par saksofonu. Neesmu zvaigzne, pie kuras grib mācīties. Vecāki droši vien painteresējas, kādi pedagogi strādā, tāds Žvarts ir dzirdēts. Esmu pop un džeza mūziķis, ja viņi vēlas, lai bērns spēlē akadēmiskā stilā kā Artis Sīmanis, Oskars Petrauskis, kuri ir Eiropas līmeņa mūziķi, tad gan jau padomās, vai Žvarts būs īstais pedagogs. Vēl arī mācu klarneti, vadu ansambļus. Darba daudz.

-Vai jauniešiem pietiek pacietības, lai iemācītos spēlēt kādu instrumentu?   Tam jāiegulda pamatīgs darbs.
-Ir dažādi. Mana skolniece Patrīcija Plaude, kas gūst labus rezultātus konkursos, ir apņēmīga, viņai ir iekšējs spēks neatlaisties un darīt. Piedalās konkursos, festivālos, un izdodas. Iespējas ir, tikai vajag laiku, enerģiju, pacietību. Ne tikai audzēkņiem, arī viņu vecākiem.

Nav noslēpums, cik laika tiek pavadīts sociālajos tīklos un atņemts visam citam. Ir lietotnes, kur var paskatīties, cik šodien esi pavadījis tīmeklī. Tās ir stundas, kas tiek zaudētas, bet kuru laikā varētu spēlēt, kaut vai klausīties mūziku. Skolotāji ar to cīnās, skaidro, ka instruments ir jāspēlē katru dienu un vairākas stundas. Un tas mūziķim jādara visu mūžu. Ja reizēm aizņemtības pēc nepaspēlēju, aizbraucu uz koncertu, vismaz stundu pirms tam ir kārtīgi jāpatrenējas. Kaut būs jāspēlē labi zināmi skaņdarbi, ir jāvingrinās. 

-Vai par mūziķu jauno paaudzi ir lepnums?
-Izglītība, muzikālā meistarība augstā līmenī. Ja paskatās Latvijas Radio bigbenda pirmo rindu – visi ir augsta līmeņa mūziķi, ikviens var nospēlēt koncertu. Viņi papildinājuši zināšanas ārzemēs, ir talantīgi. Nevar salīdzināt, kā mācījāmies kādreiz, kādas bija iespējas. Arī mūzikas vidusskolā jaunie kolēģi ir talantīgi un zinoši. 

-Nav bijusi doma pārcelties uz Rīgu, lai nav jābraukā uz mēģinājumiem, koncertiem, ierakstiem?

-Ir ienācis prātā, bet tas bija agrāk. Pilna laika Rīga nav man, aizbraucu, izdaru un atgriežos. Nav jau tāds attālums, lai neizbraukātu. Pa ceļam var padomāt. Esmu dzimis, audzis lauku sētā. Cēsīs dzīve mierīgāka nekā galvaspilsētā, un netālu ir lauku māja, kur varu aizbēgt klusumā.

-Kā jūtaties Cēsīs?

-Vienmēr gribas visu vairāk, jaudīgāk, straujāk. Daudziem Cēsis patīk. Ir idejas, ko varētu darīt. Ir saksofonu kvartets, varētu kādu programmu izveidot, uzspēlēt. Kovida laikā izveidojās instrumentālā cēsnieku grupa. Iespējas ir, idejas arī. Ir daudzas koncert­vietas, kur muzicēt. Tikai jāuzņemas darīt. Ar jauniešiem rīkojam saksofonistu festivālu, maijā spēlējam kādā baznīcā, atbrauc absolventi, spēlēsim jau desmito gadu. Ir iecere vasarā saaicināt cēsniekus kopā un paspēlēt.

-Vai ģimenē – sieva Ilze, koklētāja, meitas, kas beigušas bērnu mūzikas skolu, – kopā uzspēlējat?

-Visbiežāk padziedam, bet vectēvam jubilejā sagatavojām priekšnesumu. Raimonda mācījās čella klasē, Elvīra vijoles, tagad Raimonda  strādā Nacionālajā bibliotēkā par projektu vadītāju, Elvīra Folkloras institūtā, raksta doktora disertāciju. Meitas teikušas, ka mūzika dzīvē daudz devusi. 

-Kas pašu visvairāk uztrauc?

-Tas pats, kas visus. Nevaram noslēgties un teikt, ka pasaules notikumi uz mums neattiecas, zinām taču, ka tā nav. Ikdienā un dzīvē var klāties labāk vai sliktāk, ar to samierināmies, bet ir lietas, ko nespējam ietekmēt. Man raksturā ir domāt sliktāko.

Maf Logo 2

Komentāri

Atbildēt

Jūsu e-pasta adrese netiks publicēta. Obligātie lauki ir atzīmēti kā *

Saistītie raksti

Iedzīvotāju padomes

19:31
02.12.2025
30

Iedzīvotāju padome ir konsultatīva institūcija, kas pārstāv vietējās kopienas intereses un sadarbojas ar pašvaldību, rosina un sniedz priekšlikumus, lai veicinātu teritorijas attīstību. Tā piedalās jautājumos par teritorijas labiekārtošanu, kultūras dzīvi un iedzīvotāju iesaisti. Padomi iespējams izveidot katrā Cēsu novada pagastā, ja tiek savākts nepieciešamais iedzīvotāju atbalsts un iesniegts ierosinājums pašvaldībā. Lai izveidotu padomi, teritorijā, kurā […]

Civilā aizsardzība

11:33
28.11.2025
87

Civilā aizsardzība miera laika krīzē un militāra konflikta gadījumā nav tikai dienestu un institūciju atbildība. Valsts aizsardzības koncepcijā cita starpā norādīts: “Katram iedzīvotājam ir jāapgūst un jāpilnveido zināšanas un prasmes, lai krīzes vai kara laikā spētu pasargāt ne tikai sevi, bet arī savu ģimeni, kopienu un valsti. Iedzīvotājs rūpējas par savu gatavību un nepieciešamo resursu […]

Vai attaisnota "bastošana"

10:12
25.11.2025
78

Neattaisnoti mācību stundu kavējumi jeb apzināta bastošana pamazām  sarukusi, tādi gadījumi novada izglītības iestādēs kopumā tiešām skaitāmi uz vienas rokas pirkstiem. Tomēr, nostiprinoties E-klases jeb elektroniskas mācību darba pārvaldības lietošanai un reizē vienkāršākai skolēnu vecāku saziņa ar skolu, krietni vieglāk kļuvis norādīt, ka bērns mācības kavējis attaisnoti. Kā pašreizējo kavējumu ainu vērtē un ko dara […]

Mūžu dzīvo, vēl vairāk mācies

18:30
14.11.2025
44

Nevienu vairs neizbrīna atziņa, ka tikai pāris gadu pēc augstskolas beigšanas jaunietis papildina zināšanas  kādos kursos, ka profesijas zenītā esošs draugs pēkšņi attālināti apgūst jaunas zināšanas un  maina  nodarbošanās virzienu vai arī    kaimiņos dzīvojoša pensionāre ar domubiedriem mācās “nirt” interneta dzīlēs. Mūsdienu dzīves ritms prasa apgūt aizvien jaunas zināšanas kā profesionālajā jomā, tā sadzīvē. […]

Patriotisms sākas ģimenē

18:02
14.11.2025
77

Novembris ir laiks, kad Latvijā īpaši domājam un runājam par brīvību, zemi un cilvēkiem, kas to sargājuši. Tas ir laiks, kad logos iedegas sveces un sarkanbaltsarkanā lentīte kļūst par lepnuma un pateicības simbolu. Par patriotismu, vēstures stāstīšanu un kultūras nozīmi valsts aizsardzībā saruna ar Latvijas Kara muzeja direktori, cēsnieci Kristīni Skrīveri. -Novembris ir patriotu mēnesis. […]

Ko apgūst Valsts aizsardzības mācībā

08:54
11.11.2025
41

Latvijā kopš 2024./2025.mācību gada vidējā izglītībā ieviesta obligātā valsts aizsardzības mācība (VAM), un Latvija ir pirmā valsts Eiropā, kas ir pieņēmusi tādu lēmumu. Pirmajā akadēmiskajā gadā ar šo programmu izdevies iepazīstināt ap 26 tūkstošiem jauniešu    274 izglītības iestādēs. VAM apguve netiek organizēta ieslodzījuma vietās, starptautiskajās skolās, neklātienes un tālmācības izglītības programmās.       […]

Tautas balss

Veidenbauma prēmijas tradīcija izgaist

09:49
01.12.2025
28
G.Z. raksta:

“Uz Cēsīm nebraucu, uzskatu, ka Liepā dibinātās prēmijas tradīcija ir mirusi, to apliecina arī tas, ka prēmiju saņēmušie vairs uz pasākumu neierodas (tā bija arī iepriekšējo reizi). Iespējams, mūsdienu organizatori neprot pildīt savu misiju. Protams, laiki mainās, varbūt arī tradīcijām jāmainās, bet ir jāpaskaidro un jāpastāsta tautai, ka tiek radīts kas jauns,” atsaucoties uz “Druvas” […]

Ielas daļa joprojām tumsā

08:29
24.11.2025
42
1
Iedzīvotāja raksta:

“Cēsīs, Lenču ielā, garš posms joprojām tumšajā diennakts laikā nav apgaismots. Ja jau tur nav iespējams pievadīt elektrību, varbūt pašvaldība var izvietot gaismekļus, kas izmanto saules enerģiju. Privā­tajās teritorijās tādi mēdz būt. Ielu laternas, protams, tie neaizvietos, tomēr būs daudz patīkamāka sajūtu gan gājējiem, gan braucējiem,” ieteica Lenču ielas apkaimes iedzīvotāja.

Ja nav savas automašīnas

08:29
24.11.2025
31
Līgatnes iedzīvotāja raksta:

“Ja nav sava transporta, mums, līgatniešiem, nav iespējas aizbraukt uz koncertu vai izrādi Cēsīs. Pēdējais autobuss uz mūsu pusi nāk astoņos vakarā, bet arī ar to var aizbraukt tikai līdz Augšlīgatnei, ne pilsētai. Tātad var teikt, ka kultūras pasākumi pilsētā mums nav pieejami. Kā to varētu mainīt?” jautāja Līgatnes iedzīvotāja.

Veidenbauma prēmijai jāatgriežas Liepā

08:27
23.11.2025
35
Literatūras cienītāja raksta:

“Izlasīju “Druvā”, ka Eduarda Veidenbauma prēmiju šogad pasniegs Cēsīs, ne Liepā, kā tas bijis tradicionāli. Uzskatu, ka tas nav pareizi. Tieši tas, ka pagodinājuma pasniegšanas ceremonija gandrīz 60 gadu notiek dzejnieka dzimtajā pagastā Liepā, ir īpašā pievienotā vērtība. Tā ir kā visu Veidenbauma novadnieku novērtējums literātam, Veidenbauma prēmijas saņēmējam. Cēsīs un Cēsu Izstāžu namā notiek […]

Atbildība arī gājējam

08:26
22.11.2025
29
Cēsniece V. raksta:

“Agrāk bērniem skolā mācīja satiksmes noteikumus. Atceros, ka teica: “Pirms šķērsojiet brauktuvi, vispirms paskatieties pa kreisi, pēc tam pa labi, vai nebrauc kāda automašīna. Tikai pēc tām ejiet pāri ielai.” Un tas attiecas ne tikai uz vietām, kur nav gājēju pārejas, bet arī tur, kur tās ir. Taču tagad bērni un jaunieši vispār neskatās, vai […]

Sludinājumi