Sestdiena, 6. decembris
Vārda dienas: Sabīne, Sarma, Klaudijs

Par valodas reformu skolās

Jānis Buholcs
09:09
13.12.2017
18

Šoruden pieņemts lēmums par pakāpenisku pāreju uz mācībām valsts valodā vidusskolās. Nākamais solis būtu rīkoties, lai reforma nodrošinātu galveno – sniegtu kvalitatīvu izglītību un beigtu atražot Latvijas iedzīvotāju nošķirtību atšķirīgās valodas grupās.

Pāreja uz latviešu valodu

Jau šajā mācību gadā 12. klases centralizētie eksāmeni notiks tikai latviešu valodā, un 9. klasē valsts pārbaudījumi valsts valodā tiks kārtoti no 2019./2020. mācību gada. Savukārt no 2021./2022. mācību gada visi vispārizglītojošie priekšmeti vidusskolās tiks mācīti latviešu valodā. Mazā­kumtautību valodās arī turpmāk varēs apgūt šo tautību valodu, literatūru un ar kultūru saistītus priekšmetus.

Taču izšķirošais reformā būs tas, kādā veidā mācības skolās notiek. Ir divi centrālie jautājumi: cik labi mainīt mācību valodu spēs sko­lotāji un skolēni, un kā valodas reforma ietekmē skolu turpmāka dalījuma pastāvēšanu “latviešu” un “mazākumtautību” skolās.

Ir skaidrs, ka mācību valoda, kas nav dzimtā, izglītošanos padara sarežģītāku. Tieši cik sarežģītāku – tas ļoti atkarīgs no procesā ie­saistīto valodas prasmēm. Sa­ska­ņā ar Latviešu valodas aģentūras 2016. gada pētījuma “Valodas situācija Latvijā: 2010 – 2015” secinājumiem, ka 39% Latvijas mazākumtautību jauniešu uzskata, ka valsts valodu prot teicami, tikpat liels skaits sacījuši, ka to prot labi. Taču 22% savas latviešu valodas prasmes vērtējuši kā vājas. Tātad kopumā jaunieši valsts valodu zina. Tomēr vairāk nekā piek­tā daļa jauniešu, kas dzimuši pēc Latvijas neatkarības atgūšanas, ir uzturējušies vidē, kas nav mudinājusi apgūt valsts valodu – un skola ir viena no šīm vidēm.

Lai skolēni iegūtu kvalitatīvu izglītību, nepieciešami labi skolotāji. Un kā ar valodas prasmēm ir viņiem? Par to Izglītības un zinātnes ministrija tieši nerunā. Taču reizē tā uzsver, ka pedagogiem tiks sniegts atbalsts gan mācību līdzekļu un metodisko materiālu veidā, gan palīdzot uzlabot profesionālās kom­peten­ces. Pie­šķirs līdzekļus arī valsts valodas prasmju diagnostikai un attīstīšanai.

Vai diagnostikas solījumi nozīmē, ka tādas galīgas skaidrības par pedagogu valodas prasmēm mums nemaz vēl nav? Ja tā, tad tas vienlaikus arī nozīmē, ka varam tikai minēt, kāda būs pašreizējās valodas reformas ietekme uz izglītību, kuru saņem skolēni.

Mehāniskā “lojalitāte”

Otrs aspekts ir mācību saturs un vēstījumi. Izglītības saturu nosaka valsts, tomēr katram pedagogam ir zināma brīvība salikt apgūstamo tēmu akcentus. Un tas ir normāli – skolotājs nav robots, kas vārds vārdā atkārto to, kas ir rakstīts mācību grāmatā. Tomēr vienlaikus mācību saturs ir tēma, kas dažādās aprindās rada aizdomas par dažu skolotāju “nelojalitāti” valstij un to, kādu ideju sēšanai daži skolotāji pedagoģisko brīvību izmanto. Likumdevēji šo ir mēģinājuši risināt ar likuma grozījumiem, kas no darba ļauj atbrīvot valstij un Satversmei nelojālu pedagogu, kas neaudzina Lat­vijas patriotus – tas, protams, attiecas uz visiem pedagogiem, nevis tikai tiem, kas strādā noteiktās skolās.

Taču šis risinājums ir nepilnīgs un problemātisks. To ir ilustrējis kaut vai tas, ka pirmās apsūdzības par skolotāju nelojalitāti sāka pienākt, vēl pirms likuma grozījumi Saeimā bija pieņemti. Šāds likums var būt līdzeklis, lai ne tikai vērstos pret apšaubāmu saturu mā­cību stundās, bet arī kārtotu attiecības vienā otrā mācību iestādē.

Man nav datu, cik daudz tieši vis­pārējā izglītības sistēma veido Latvijā dzīvojošo etnisko un valodas grupu uzskatu atšķirības dažādos politiskos jautājumos. Neva­jag arī apgalvot, ka pedagogi ir kaut kādā ziņā “labāki” vai “sliktāki” tikai tāpēc, ka strādā latviešu vai mazākumtautību skolā. Tomēr valodas reformai būtu nepieciešams orientēties ne tikai uz valodas prasmju stiprināšanu, bet arī uz sabiedrības integrāciju, kas ir viens no izglītības sistēmas uzdevumiem. Tas nozīmē ne tikai kopēju valodu, bet arī kopēju izpratni par svarīgākajiem jautājumiem.

Reformai jāveicina, lai Latvijā mazinātos cilvēku noslēgtība etniskajās vai valodas kopienās. Šo nošķirtību labi ilustrē tas, ka latviešu jaunieši nereti dzīvojas savā vidē, bet krievvalodīgie – savā. Līdzšinējā izglītības sistēma šo nošķirtību ir uzturējusi. Lai gan daļa jauniešu, kas nāk no krievvalodīgajām ģimenēm, mācās latviešu skolās, šis process pats no sevis notiek lēni.

Mācību valoda un pieredze

Tikai ar to, ka skolās notiks pilnīga pāreja uz latviešu valodu, šajā ziņā nekas būtiski nemainīsies. Valoda būs cita, bet vai cita būs arī mācīšanās pieredze? Ja kāda iestāde darbojas kā noteiktu uzskatu veidotāja, oficiālās valodas maiņa šo lomu nemazina. Mazā­kum­tau­tību skolēni savās skolās turpinās uzturēties savas valodas grupas pārstāvju vidū.

Daudz labākus rezultātus var sagaidīt, ja skolas veidotu kā vietas, kur satiekas skolēni no dažādām valodas vidēm. Tagad, kad pamata mācību valoda visās skolās būs latviešu, ir iespējams arī citās jomās mazināt nošķīrumu starp “lat­viešu” un “krievu” skolām. Skolotāji jāsagatavo tā, lai varētu strādāt lingvistiski daudzveidīgās vidēs – vielu stāstīt latviski, bet spēt to paskaidrot arī citā valodā. Ja skolotāji spēs labi strādāt ar sko­lēniem neatkarīgi no viņu dzimtās valodas, arī vecāki mazāk minstināsies bērnus sūtīs skolā, kas nav mazākumtautību skola.

Ir nepieciešama mācību vide, kurā pamata valoda ir latviešu valoda, taču kas vienlaikus spēj re­aģēt uz skolēnu vajadzībām neatkarīgi no valodas vides, no kuras skolēns nāk. Skolai ir jābūt vietai, kas nevis atražo nošķirtību, bet gan sniedz skolēniem kopēju izpratni par valsti un sabiedrību, kurā tie dzīvo. To dod ne tikai mācību saturs, bet arī tas, kādus cilvēkus audzēkņi skolā sastop un iepazīst.

Komentāri

Atbildēt

Jūsu e-pasta adrese netiks publicēta. Obligātie lauki ir atzīmēti kā *

Saistītie raksti

Tas vēl nav noskaidrots

19:59
04.12.2025
22

Līdz ar filmas “Tīklā. TTT leģendas dzimšana”, kam veltītas tikai pozitīvas atsauksmes, sabiedrība pievērsusi lielāku uzmanību Latvijas basketbola vēsturei un tās veidotājiem. Tā pēdējās nedēļās interneta portālos un preses izdevumos bieži lasāmas intervijas ar vienu no Latvijas basketbola leģendām Skaidrīti Smildziņu-Budovsku. Viņa ir viena no pirmās TTT komandas meitenēm, kas vēl ir mūsu vidū. 82 […]

Vai mākslīgais intelekts nogalinās medijus?

19:58
03.12.2025
24
1

Kad radās un plašu popularitāti iemantoja televizori un dažādas televīzijas pārraides, ātrs gals tika paredzēts radio, jo kāda gan jēga kaut ko tikai klausīties, ja var reizē arī skatīties. Tomēr radio dzīvo vēl šodien un nebūt nešķiet, ka būtu uz miršanu. Kad parādījās datortehnoloģijas un vēl jo vairāk plašās interneta iespējas, ātru galu paredzēja abiem […]

Ar iepirkumu sarakstiņu rokās

09:50
02.12.2025
32

“Lai palīdzētu iepirkties lētāk, decembrī Centrālā statistikas pārvalde sāks ievākt lielveikalu ķēdēs pārdoto pamata pārtikas produktu cenas. Kur tās varēs atrast,” vēsta žurnāls “Ir” publikācijā “Kur lētāki brokoļi”.Rakstā paskaidrots: “Iepērkoties pārdomāti, nevis impulsīvi, mēs varam apturēt pārtikas cenu pieaugumu, uzskata rīdzinieks Arturs Zikovs. Viņš ir programmētājs, tomēr ar naudu nemētājas. Lai ekonomētu, agrāk bieži pārskatīja […]

Nerimstošais Kijiv-gurums

09:50
01.12.2025
24

Notikumi virzās pa apli, un šobrīd manī kaut kur pazudusi ticība kaut kad tikt no tā ārā. Teju ik dienu sev nākas atkārtot – kaut kad tās kara šausmas beigsies. Lai gan vairs nesaprotu, kā tieši tas var beigties, ja pat sākuma punktu sen vairs nemāku noteikt. Mums ģeogrāfiski vistuvākais karš visvienkāršākajā, acīmredzamākajā un ļoti, […]

Ieraudzīt un novērst vardarbību

09:48
01.12.2025
21

Šogad centram “Marta”, Latvijas sieviešu tiesību aizstāvības organizācijai, aprit 25 gadi. Centrs sniedz profesionālu rehabilitāciju vardarbībā un cilvēku tirdzniecībā cietušām pieaugušām personām. Pērn palīdzību saņēma 790 cilvēki Latvijā. Viena no būtiskākajām pārmaiņām, ko centram ar neatlaidīgu darbu izdevies panākt, ir plašākas sabiedrības izpratne, ka vardarbība ģimenē nav pieņemama. 25. novembris ir Starp­tautiskā diena vardarbības pret […]

Vai spēsim mainīt demogrāfijas līkni

10:22
26.11.2025
36
1

Novembris Latvijai ir nozīmīgs mēnesis, kad īpaši domājam par mūsu valsti – tās pagātni, pārbaudījumiem, iespējamo nākotni. Par Latviju es domāju arī, piedaloties divu iestāžu atklāšanā. Jaunpiebalgā bijušajā skolas ēkā durvis vēra senioru nams “Piebalga”, savukārt Cēsīs, Dārtas ielā, svinīgi tika atklāta atjaunotā Cēsu Bērzaines pamatskolas pirms­skolas “Dārtiņa” ēka. Divas celtnes, kas ļoti gaidīja atdzimšanu: […]

Tautas balss

Veidenbauma prēmijas tradīcija izgaist

09:49
01.12.2025
29
G.Z. raksta:

“Uz Cēsīm nebraucu, uzskatu, ka Liepā dibinātās prēmijas tradīcija ir mirusi, to apliecina arī tas, ka prēmiju saņēmušie vairs uz pasākumu neierodas (tā bija arī iepriekšējo reizi). Iespējams, mūsdienu organizatori neprot pildīt savu misiju. Protams, laiki mainās, varbūt arī tradīcijām jāmainās, bet ir jāpaskaidro un jāpastāsta tautai, ka tiek radīts kas jauns,” atsaucoties uz “Druvas” […]

Ielas daļa joprojām tumsā

08:29
24.11.2025
42
1
Iedzīvotāja raksta:

“Cēsīs, Lenču ielā, garš posms joprojām tumšajā diennakts laikā nav apgaismots. Ja jau tur nav iespējams pievadīt elektrību, varbūt pašvaldība var izvietot gaismekļus, kas izmanto saules enerģiju. Privā­tajās teritorijās tādi mēdz būt. Ielu laternas, protams, tie neaizvietos, tomēr būs daudz patīkamāka sajūtu gan gājējiem, gan braucējiem,” ieteica Lenču ielas apkaimes iedzīvotāja.

Ja nav savas automašīnas

08:29
24.11.2025
31
Līgatnes iedzīvotāja raksta:

“Ja nav sava transporta, mums, līgatniešiem, nav iespējas aizbraukt uz koncertu vai izrādi Cēsīs. Pēdējais autobuss uz mūsu pusi nāk astoņos vakarā, bet arī ar to var aizbraukt tikai līdz Augšlīgatnei, ne pilsētai. Tātad var teikt, ka kultūras pasākumi pilsētā mums nav pieejami. Kā to varētu mainīt?” jautāja Līgatnes iedzīvotāja.

Veidenbauma prēmijai jāatgriežas Liepā

08:27
23.11.2025
35
Literatūras cienītāja raksta:

“Izlasīju “Druvā”, ka Eduarda Veidenbauma prēmiju šogad pasniegs Cēsīs, ne Liepā, kā tas bijis tradicionāli. Uzskatu, ka tas nav pareizi. Tieši tas, ka pagodinājuma pasniegšanas ceremonija gandrīz 60 gadu notiek dzejnieka dzimtajā pagastā Liepā, ir īpašā pievienotā vērtība. Tā ir kā visu Veidenbauma novadnieku novērtējums literātam, Veidenbauma prēmijas saņēmējam. Cēsīs un Cēsu Izstāžu namā notiek […]

Atbildība arī gājējam

08:26
22.11.2025
29
Cēsniece V. raksta:

“Agrāk bērniem skolā mācīja satiksmes noteikumus. Atceros, ka teica: “Pirms šķērsojiet brauktuvi, vispirms paskatieties pa kreisi, pēc tam pa labi, vai nebrauc kāda automašīna. Tikai pēc tām ejiet pāri ielai.” Un tas attiecas ne tikai uz vietām, kur nav gājēju pārejas, bet arī tur, kur tās ir. Taču tagad bērni un jaunieši vispār neskatās, vai […]

Sludinājumi