Otrdiena, 7. maijs
Vārda dienas: Gaidis, Didzis

Stambulas konvencija un cīņa ar iedomām

Jānis Buholcs
18:06
31.01.2018
4

Pirms pāris gadiem Latvija parakstīja Stambulas konvenciju jeb Eiropas Padomes konvenciju par vardarbības pret sievietēm un vardarbības ģimenē novēršanu un apkarošanu. Lai dokuments stātos spēkā, tas vēl arī jāratificē, taču politiska atbalsta tam nepietiek. Iemesli tam ir jāmeklē nevis konvencijas saturā, bet politiķu galvās.

Latvijā netrūkst dažādu organizāciju un arī politiķu, kas prot uzburt drāmu no nekā. Stambulas konvencija tam ir piemērs. Do­kuments, kura mērķis ir “aizsargāt sievietes no jebkādas vardarbības un novērst vardarbību pret sievietēm un vardarbību ģimenē, sodīt par to un to izskaust”, dažās aprindās tiek raksturots kā tāds, kas grauj “tradicionālās vērtības” un ir pretrunā Latvijas Sa­tver­smei.

Diezin vai vardarbība ir Latvijas “tradīcija”. Turpretī saskaņā ar Labklājības ministrijas teikto vardarbība ģimenē un pret sievietēm Latvijā ir vairāk izplatīta nekā Eiropas Savienības valstīs vidēji.

Par dzimumu un dzimti

Dokumenta kritika, cik nojaušams no publiskajā telpā izskanējušajiem skaļākajiem apgalvojumiem, ir centrēta ap dažiem jēdzieniem un pašu apgalvotāju pat­vaļīgi definētu šo jēdzienu izpratni. Viens no šiem jēdzieniem ir konvencijā lietotais “sociālais dzimums” jeb dzimte.

Dokumentā ir paskaidrots, ka ar to “tiek saprastas sociālās lomas, uzvedība, nodarbošanās un īpašības, ko konkrēta sabiedrība uzskata par atbilstošām sievietēm un vīriešiem”. Stāsts ir par nošķīrumu starp bioloģisko dzimumu un sociālo dzimti. Pirmajā runa ir par cilvēka anatomiju ar vīrišķajām un sievišķajām pazīmēm, bet otrajā – par lomām un uzvedības modeļiem, kas konkrētajā sabiedrībā tiek saistīta ar vīrišķīgumu un sievišķīgumu vai kas izriet no paša cilvēka identitātes. Sa­biedrības uzskati dažādās sociālajās grupās un valstīs var atšķirties. Un, pats galvenais, dzimtes lomas, kuras cilvēki ieņem, ne vienmēr sakrīt ar viņu bioloģisko dzimumu. Nepastāv viens vienīgs veids, kā būt “vīrietim” un kā būt “sievietei”.

Attiecīgo nozaru akadēmiskajā literatūrā šis nošķīrums ir labi pazīstams un plaši akceptēts jau vairākus gadu desmitus. Turpretī Latvijā dažs labs izturas tā, itin kā šādi priekšstati būtu nez no kurienes pēkšņi uzradušies aizvakar. Turklāt tā nebūt nav radikāla teorētiska konstrukcija, kuru kāds mēģina uzspiest sabiedrībai. Ja konvencijas kritiķi rūpīgāk paraudzītos apkārt, viņi redzētu, ka tā ir realitāte neatkarīgi no tā, vai Stambulas konvencija tiek pieņemta vai netiek.

Šī ir tāda realitāte, kam nav nekādas vainas. Jomās, kas attiecas uz cilvēka paša privāto dzīvi, cilvēkus nevajag likt kastītēs un mēģināt viņiem iestāstīt, kādiem tiem būtu jābūt. Taču kritiķi, pat nemēģinot saprast, ko īsti nozīmē dzimtes jēdziens, metas uzbrukumā un mēģina šīm idejām pierakstīt paši savas fantāzijas. Viena no tādām: tagad vīrieši brīvi varēšot sevi pasludināt par sievietēm un sievietes – par vīriešiem.

Taču dzimte nav stāsts par vienkāršām un acumirklī maināmām iegribām. Tā nav par izlikšanos par to, kas tu neesi. Dzimte attiecas gan uz to, kā cilvēks sevi identificē, gan arī – kā viņu redz un uztver citi. Tas nav nemaz tik vienkārši maināms.

Satversme un “loģika”

Tieslietu ministrs Dzintars Rasnačs, viens no konvencijas pretiniekiem, ir stāstījis, ka dokuments pārstāvot “radikālā feminisma ideoloģiju”. Taču šis drīzāk ir mēģinājums izmantot emocionālus apzīmējumus, lai radītu negatīvu priekšstatu par apspriežamo tēmu.

Ideju par “radikālo feminismu” Stambulas konvencijas sakarā ministram ir devis kāds cits dokuments – pašas pirms pāris gadiem viņa ministrijas pasūtītā “juridiskā analīze”, kur visai radošā veidā konvencija tika interpretēta. Ar īstu juridisku analīzi dokumentam gan bija maz sakara, tas bija neakadēmisks un ideoloģiski motivēts sacerējums. Tur cita starpā bija mēģināts minēt dažādus iemeslus, kāpēc Stambulas konvencija ir pretrunā Satversmei un tās preambulai.

Viens no aizkustinošākajiem mēģinājumiem bija šāds. Preambulā rakstīts: “Latvijas tauta [..] godina savus brīvības cīnītājus, piemin svešo varu upurus, nosoda komunistisko un nacistisko totalitāro režīmu un to noziegumus.” Tam pretī “juridiskajā analīzē” nostādīta tēze no konvencijas: “Vardarbība pret sievietēm liecina par vēsturiski izveidojušos sieviešu un vīriešu varas nevienlīdzīgu sadalījumu, kura dēļ vīrieši dominē pār sievietēm un diskriminē sievietes un ir apgrūtināta sieviešu pilnīga attīstība.” Seko graujošs secinājums: “Bez Latvijas brīvības cīnītājiem, kuri pārsvarā bija tieši Latvijas vīrieši, mums tagad nebūtu savas valsts. Mēs nevaram godāt savus brīvības cīnītājus, vienlaicīgi pasakot, ka viņi jau toreiz (vēsturiski) apgrūtināja sieviešu pilnīgu attīstību un dominēja pār sievietēm.”

Atzīt, ka vīriešiem vēsturiski ir bijis krietni vairāk varas nekā sievietēm, nenozīmē, ka viņi ar šo varu neko labu nav izdarījuši. Taču vienlaikus brīvības cīnītāju sasniegumi viņiem nesniedz imunitāti pret kritiku. Vēsturiskie notikumi būtu jāizzina un jāizprot to sarežģītībā. Godīga attieksme pret pagātni nenozīmē ignorēt panākumus un labos darbus. Tas nav pretrunā ar preambulu.

Slidenā nogāze

Ar šāda līmeņa interpretāciju, kā arī piepalīdzot reliģiskajam lobijam, kas ar līdzīgiem vēstījumiem apstaigā Saeimas frakcijas, liela daļa partiju nu ir nospriedušas, ka Konvencijas ratifikācija pavēršot vārtus visādām nelaimēm – ar to domājot izmaiņas izglītībā, ģimenes institūtā un tamlīdzīgi.

Ir kāda argumentācijas kļūda, kas pazīstama ar nosaukumu “slidenā nogāze”. Tā izpaužas apgalvojumos, ka notikums “A” novedīs pie notikuma “B”, kurš ir draudīgs un nevēlams. Argu­mentētājs uzmanību virza uz notikumu “B”, kuru daudzi negribētu piedzīvot, – un pats skaidrojums par to, tieši kā “A” izraisīs “B”, paliek otrajā plānā un netiek pietiekami pamatots.

Šajā gadījumā notiek līdzīgi. Konvencijas kritiķi ir izdomājuši, ka dokumenta ratificēšana novedīšot, piemēram, pie viendzimuma laulību legalizācijas. Tas ir visnotaļ pārgalvīgs domu lēciens, it sevišķi tāpēc, ka konvencijas mērķi taču ir pavisam par ko citu. Laulību juridiskais regulējums joprojām ir pašas valsts ziņā.

Protams, arī pati konvencijas ratificēšana negarantēs vardarbības izskaušanu. Taču līdzīgā kārtā jau arī Vispārējā cilvēktiesību deklarācija pati par sevi automātiski neievieš cilvēktiesības – šie mērķi ir praktiski jārealizē pašiem cilvēkiem, organizācijām, valdībām.

Konvencija ir dokuments, kurā valstis apliecina atbalstu noteiktām vērtībām un vēlmi risināt noteiktas problēmas. Latvijas politiķu centieni konvencijas un tagad jau vairuma Eiropas valstu idejās saskatīt kaut ko pretlatvisku, pretvalstisku ir cīņa pašiem ar savām iedomām.

Komentāri

Atbildēt

Jūsu e-pasta adrese netiks publicēta. Obligātie lauki ir atzīmēti kā *

Saistītie raksti

Dažas pārmaiņas nogurdina

12:19
05.05.2024
22

“Nav jābaidās no pārmaiņām, no jaunā, bet vajag atcerēties, ka kāda racionāla kripata ir arī vecajā, pārbaudītajā. To es par Cēsu satiksmes organizāciju. Katru pavasari sākam ar pārmaiņām. Prieks par labajām, kad saņemam ziņu par kādas ielas remontu, kur radīs labāku un drošāku vidi gājējiem, velosipēdistiem un arī autovadītājiem. Taču pavisam nogurdinoši ir ik pēc […]

Apkārtklīstošas pārdomas

12:11
05.05.2024
22

Savulaik populārajā dzies­mā bija vārdi: “Eiropa mūs nesapratīs, Eiropa mūs nepazīs…” Vai 20 gados kas mainījies? Kādam – jā, kādam – nē. Bet Eiropas Savienība ir izdevīga ikvienam – gan tiem, kuri no tās saņem atbalstus un izmanto piedāvātās iespējas, gan tiem, kam negribas pašiem uzņemties atbildību par kādu lēmumu, neizdošanos, jo viegli var pateikt, […]

Ģimenes lieta

12:10
05.05.2024
18

Vērtējot padomju laiku un laiku Eiropas Savienībā, visvairāk nāk prātā domāšanas maiņa. Un tas attiecas arī uz ģimeni. Ja savulaik pastāvēja uzskats, ka viss, kas notiek ģimenē, arī tur paliek, pat ja tiek darīts pāri bērniem, tad tagad tas ir būtiski mainījies. Protams, redzams, ka daļai cilvēku šos uzskatus arvien ir ļoti grūti mainīt, viņiem […]

Dzīve Eiropā, ne pēcpadomijā

12:09
05.05.2024
19

Atceros brīdi, kad vēl tikai runāja, ka Latvija varētu kļūt par daļu no Eiropas Savienības. Tolaik mācījos skolā, nebija neviena vienaudža, kas sacītu: “Kā negribas, lai esam ES! Cik labi būtu, ja Latvija vienmēr paliktu tikai Latvija – bez dalības jebkādās starptautiskās organizācijās.” Visi tolaik zinājām – iestāšanās ES nozīmēs ne tikai to, ka Latvijā […]

Par sajūtām, ne naudu

12:07
05.05.2024
15

Ieguvumi un zaudējumi, divdesmit gados Latvijai esot Eiropas Savienībā (ES), katram jāizvērtē pašam. Fondu un maksājumu naudu, ko esam saņēmuši kā dalībvalsts, saskaitīs valdības finansisti. Konkurences saspringumu sarēķinās uzņēmēji. Man vairāk sajūtas. To vienu pat tā īsti nevaru pieskaitīt ES devumam. Bet ik pa laikam esmu iedomājusies – tāpēc vien bija vērts stāties Eiropas valstu […]

Pārdomas par izglītībā notiekošo…

16:54
30.04.2024
38

Pavisam nesen ģimene izgāja cauri pavasara gripas tūrei. Skaidrs, ka slimojot iekavējas darbi – gan ikdienas, gan kāds svarīgāks, un bērniem – mācības un skolas procesi. Divu nedēļu laikā meita, kas mācās 4.klasē, paguva iekrāt veselus piecus parādus – tātad, divu nedēļu laikā bija pieci pārbaudes darbi. Un nav gluži nedēļa pirms brīvlaika vai semestra […]

Tautas balss

Krūmi aizsedz krustojumus

12:21
05.05.2024
20
Druva raksta:

“Viss sazaļojis, saplaukuši arī krūmi. Tāpēc gribētos lūgt dažos Cēsu ielu krustojumos tos pavērtēt, vai nevajag apcirpt, lai netraucē autovadītājiem pārskatīt ceļu. Nezinu, kuram dienestam vajadzētu apsekot pilsētu, bet gan jau tāds ir. Īpaši jau bažas par to, ka no krustojuma pa ietvi var izbraukt velosipēdists vai skrejriteņa vadītājs. Tie pārvietojas ātrāk nekā gājēji, un […]

Lielisks pakalpojums

12:20
05.05.2024
15
Druva raksta:

“Izlasīju avīzē par Cēsu Veselības istabu. Arī es gribu teikt paldies, ka ir vieta , kur var uzzināt to, ko par savu veselību nesaproti, jo nereti ģimenes ārstam tādas it kā vienkāršas lietas neērti prasīt. Māsiņa pastāsta, izskaidro, pasaka, kad tiešām jāmeklē dakteris, kad pietiek ar to, ko pats ikdienā vari uzlabot,” sacīja seniore.

Rezultātu gaidām pārāk ātri

12:20
05.05.2024
19
Druva raksta:

“Daži Saeimas deputāti rosina pārskatīt administratīvi teritoriālo reformu, jo neesot gaidīto ieguvumu. Ļoti dīvains arguments. Ko gan nepilnos trīs gados var tādu paveikt, lai jau būtu redzams būtisks rezultāts? Saprotams, ka pirmajos divos gados apvienotie novadi cits citu tikai iepazina, tapa un dažās vietās vēl top jaunā pārvaldības struktūra, veidojas padziļināta izpratne par kopējo attīstību. […]

Daudznozīmīgās zīmes

12:11
05.05.2024
19
Druva raksta:

“Otrdienas “Druvā” redzamā zīme “70”, kuras stabiņš ir gandrīz horizontāls pret zemi un rāda uz lauka, ne ceļa pusi, varētu būt norāde, ka tur uz tīruma vai tuvīnā mežā strādā 70 cilvēki,” atsaucoties uz aicinājumu vērtēt, ko izsaka neparasti novietotā norāde, versiju pauda lasītājs A.

Labāk uzraksts, ne karogs

16:57
26.04.2024
28
Druva raksta:

“No rudens pārtikas precēm būs redzami jānorāda valsts, kur tā ražota. Saprotu, ka to varēs parādīt ar karodziņu vai uzrakstu. Es domāju, ka vislabāk būs pietiekami lieliem burtiem rakstīts uzraksts, jo vai gan daudzi uzreiz atšķirs, piemēram, Slovākijas un Slovēnijas karogus. Arī tagad jau uz produktiem norāda izcelsmes valsti, tikai nereti uzraksts ir tik maziem […]

Sludinājumi