Otrdiena, 16. decembris
Vārda dienas: Alvīne

Auto uz minūtēm

Jānis Gabrāns
00:00
14.01.2020
158

"Carguru" īpašnieks Vladimirs Reskājis.

Automašīnu noma ir zināms pakalpojums, taču Rīgā pieejams arī automašīnu koplietošanas pakalpojums jeb car sharing. Atšķirībā no klasiskās nomas, kur minimālais termiņš ir diennakts, mašīnu var iznomāt kaut uz piecām minūtēm.

Galvaspilsētā šo pakalpojums sniedz “CityBee”, kas darbojas 14 Eiropas pilsētās, kā arī Latvijas uzņēmums “Carguru”, kura izveidotājs ir bijušais Sa­eimas deputāts Vladimirs Reskājis. Tieši viņš pirmais iepazīstināja galvaspilsētas iedzīvotājus ar car sharing.

Viss iekļauts

Lūgts pastāstīt par pakalpojuma būtību, uzņēmējs norāda, ka automašīnu koplietošana ir vistuvāk auto nomai, taču ar dažām būtiskām atšķirībām: “Pirmā atšķirība, ka mūsdienās cilvēks visas operācijas veic, izmantojot mobilo lietotni, ar kuras palīdzību var piereģistrēties, iznomāt mašīnu, to atslēgt un aizslēgt. Otrā atšķirība, ka šis pakalpojums darbojas pēc principa – viss iekļauts. Proti, cilvēks samaksā tikai par to laiku, kurā mašīnu izmanto, ne par ko citu viņam nav jāsatraucas: ne par degvielu, ne apdrošināšanu, ne stāvvietām, kas Rīgas gadījumā ir liela izdevumu pozīcija. Viss cenā ir iekļauts. Vēl viena atšķirība, ka šis ir pašapkalpošanās serviss, mēs lietotājus neredzam, viņi paši rīkojas, izmantojot mobilos tālruņus.”

Automašīnu koplietošanas pakalpojums Latvijā ir jaunums, bet tas pasaulē pastāv jau kopš 1948.gada. Koncepts radies Šveicē, kur iedzīvotāji domāja, kā neefektīvo resursu – automašīnu – izmantot maksimāli.

V. Reskājis norāda uz statistiku 95:5, proti, tas ir vidējais rādītājs par to, cik pasaulē efektīvi izmanto automašīnas: “Kopumā uzskata, ka mašīnas izmanto ļoti neefektīvi, proti, tikai piecos procentos no laika to izmanto braukšanai. Pārējā laikā tā stāv pie mājas, biroja, tirdzniecības centra, koncertzāles, citur. Taču īpašnieks turpina maksāt par līzingu, apdrošināšanu, ceļa nodokli, citus uzturēšanas izdevumus. Vienīgais bonuss – mašīna pieejama tieši tad, kad to vajag. Taču ar “car sharing” ienākšanu šis arguments zaudē spēku. Mūsu mērķis panākt, lai mašīna Rīgā pieejama ikvienam piecu minūšu gājiena attālumā, tas motivēs cilvēkus atteikties no privātās automašīnas. Ja var paņemt tuvāko brīvo automašīnu, kas vairumā gadījumu ir jauns spēkrats labā tehniskā stāvoklī, nedomājot ne par remontiem, apdrošināšanu un tamlīdzīgi, tas viņam būs izdevīgi.”

Straujāko lēcienu izaugsmē pakalpojums piedzīvoja 2012.gadā, kad, pateicoties mobilo tehnoloģiju attīstībai, mašīnu koplietošana kļuva ļoti vienkārša. Šobrīd līderi ir Maskava ar kopējo car sharing autoparku aptuveni 25 tūkstoši vienību.

Videi draudzīgi

“Carguru” izveidots 2016.gadā, bet sākumā uzņēmējam nācies saskarties ar skepsi, draugi un paziņas sprieduši, kurš gan šo pakalpojumu izmantos. Taču izrādījās – viņi kļūdījušies. Šobrīd “Car­guru” autoparkā ir 160 automašīnas, vairāk nekā 30 tūkstoši lietotāju, kuri katru dienu veic 800 – 1000 braucienus. Pakalpojuma popularitāti apliecina arī tas, ka pērn oktobrī darbu sāka otrs car sharing uzņēmums “CityBee” ar 300 auto lielu autoparku.

V. Reskājis atzīst, ka car sharing nav risinājums visās situācijās: “Piemēram, ja auto vajadzīgs bieži, ja regulāri tiek nobraukti lieli attālumi, šis piedāvājums nebūs izdevīgs. Taču, piemēram, Rīgas gadījumā, kad jānokļūst uz darbu vai uz māju, vai kādu citu punktu, ja braucieni vajadzīgi reti, car sharing iespēja nepārprotami ir izdevīgāka. Turklāt pakalpojuma izmantošana ir ērta.”

Pēc V.Reskāja aplēsēm Latvijas galvaspilsētas kapacitāte šajā biznesā ir 1000 – 1500 automašīnas.

Var teikt, pakalpojums ir arī videi draudzīgs. Jā, automašīnas rada izplūdes gāzes, taču pētījumi rāda, ka pilsētās, kur šis pakalpojums pieejams, ielās samazinās automašīnu skaits, tā panākot pozitīvu ietekmi uz vidi. Pasaules lielpilsētās šo pakalpojumu atbalsta, jo tā ir iespēja risināt vides problēmas.

Var atzīmēt, ka “Cargyuru” izmanto “Toyota” hibrīdautomašīnas, kam zems CO2 izmešu līmenis.

Veidojas lietotāju kopiena

Lai arī pakalpojums pieejams tikai Rīgā, tās apkārtnē esošajos novados un Jūrmalā, car sharing var izmantot arī cēsnieki. Līdz galvaspilsētai var ātri nokļūt ar vilcienu, bet līdz vajadzīgajai adresei Rīgā tikt, izmantojot šo pakalpojumu. Reģistrācija vienkārša, to var veikt pa ceļam uz Rīgu, un galvaspilsētā jau izmantot kādu no koplietošanas mašīnām. Protams, vajadzīga autovadītāja apliecība.

“Kad lietotājs reģistrējas, viņš atsūta pašbildi, nofotografē autovadītāja apliecību no abām pusēm, mēs pārbaudām, vai apliecība derīga, tad reģistrācija tiek apstiprināta dažu minūšu laikā,” skaidro V. Reskājis.

Pakalpojuma izmaksas atkarīgas no tā, kā lietotājs, kurš pats ir arī autovadītājs, brauc, kādu maršrutu izvēlas. Protams, sastrēguma stundās brauciens izmaksās dārgāk nekā laikā, kad ielas tukšākas.

Kāda ir lietotāju attieksme pret transportlīdzekļiem, kas nav viņu īpašums, un kas notiek gadījumos, ja gadās iekļūt avārijā? Un kurš maksa sodu, ja tiek pārkāpti satiksmes noteikumi?

V. Reskājis stāsta, ka lietotāji pret automašīnām izturas ļoti labi, protams, ir izņēmumi, bet šādi lietotāji tiek identificēti un izslēgti no saraksta: “Zinām par katru minūti, kurš auto lietojis, varam ātri noskaidrot vainīgo. Lietotāju komūna seko līdzi mašīnas stāvoklim un, pamanot nebūšanas, uzreiz ziņo mums.

Ja notiek avārija, kurā ir vainīgs mūsu pakalpojuma lietotājs, bet viņš nav atradies alkohola reibumā, braucējs riskē ar 300 eiro, ja ir līgums ar pašrisku 300 eiro, bet, ja pašrisks ir 0 eiro, neriskē ne ar ko. Aizpilda saskaņoto protokolu vai sagaida policiju, nokārto formalitātes, bet pārējās rūpes par automašīnu uzņemas uzņēmums.

Apdrošinātāji sākumā, uzzinot, ka automašīnas varēs lietot ikviens, negribēja uzņemties risku, taču tagad piedāvājumus izsaka visas apdrošināšanas kompānijas. Domāju, mums statistika labāka nekā taksometru firmām.

Ja fotoradars fiksē pārkāpumu, sodu saņem uzņēmums, pēc tam vēršamies pie konkrētā lietotāja, lai viņš to samaksā.”

Uz jautājumu, vai šāds pakalpojums varētu būt pieejams mazpilsētās, uzņēmējs norāda, ka katrā pilsētā ir sava kapacitāte, kas atkarīga no vairākiem aspektiem, ne tikai no iedzīvotāju skaita, taču mazpilsētās pagaidām šis pakalpojums nav iespējams. Vismaz ne tādā veidā, kā tas darbojas lielpilsētās.

Komentāri

Atbildēt

Jūsu e-pasta adrese netiks publicēta. Obligātie lauki ir atzīmēti kā *

Saistītie raksti

Tradīcija - Ziemassvētku tirdziņi. Ne tikai iepirkšanās

00:00
16.12.2025
49

Decembris ir Ziemassvētku tirdziņu laiks. Laukumos un skvēros, ielās, kultūras namos valda svētku noskaņa, skan dziesmas, smaržo piparkūkas, tiek piedāvāts plašs preču klāsts. Dažviet Ziemassvētku egles iedegšana ar dažādiem priekšnesumiem lieliem un maziem pašsaprotami ir arī tirdziņš. Katrā vietā savas tradīcijas. Bet visur rīkotāji uzsver, ka Ziemassvētku tirdziņu nevar salīdzināt ar citiem, jo tajos valda […]

Ar “Japānas pasakas” palīdzību veicina integrēšanu

00:00
15.12.2025
39

Koncertzālē “Cēsis” izskanējis Latvijas Nacionālā simfoniskā orķestra fonda (LNSO fonds) projekta koncert uzvedums “Japānas pasaka”, uz ko bija aicinātas Cēsu novada un Vidzemes skolu 3. – 12. klases, saņemot ielūgumu par piedalīšanos radošā aktivitātē. Pirms uzveduma notika sociālā darba, izglītības un kultūras profesionāļiem paredzēta ekspertu diskusija “Bērnu ar īpašām vajadzībām integrēšana sabiedrībā, izmantojot kultūras un […]

Vēsturisku ēku siltināšanas meistardarbnīca tiekas Ieriķos

00:00
14.12.2025
118

Nepieredzētu atsaucību piedzīvoja biedrības “Cēsu mantojums” sadarbībā ar Cēsu novada pašvaldību 5. un 6. decembrī rīkotā vēsturisku ēku siltināšanas meistardarbnīca, kas notika “Baložu mājā” Ieriķos jeb vēsturiskajā Ieriķu pasta ēkā. Sestdien Ieriķos sastaptie meistarklases organizatori “Dru­­­­vai” atzina, ka pieteikušies 40 dalībnieki, kas esot tiešām daudz. Meistardarbnīcas mērķis bija sniegt praktiskas zināšanas par vēsturisku ēku siltināšanu […]

Jaunās telpas Rainī apskatījuši pirmie interesenti

00:00
13.12.2025
104

Šajās dienās iespējams pieteikties biroja telpu nomas tiesību izsolei radošas un digitālas komercdarbības veikšanai Cēsīs, Raiņa kvartālā, Raiņa ielā 27. Cēsu novada pašvaldībai piederošajā ēkā, kas ieguvusi pilnīgi jaunas aprises, reizē saglabājot industriālās vides elpu, piedāvātas 11 biroja telpas ēkas pirmajā stāvā – piecas ar skatu uz iekšpagalmu un sešas ar skatu uz Raiņa ielu. […]

Katru gadu aizvien vairāk skaistu sētu

00:00
12.12.2025
166

Dzērbenes pils, tērpta greznā rotā un mirdzot Ziemassvētku ugunīs, jau attāli sveic ikvienu. Vecpiebalgas apvienības pārvaldes konkursa “Sakoptākā sēta”  dalībnieki un kaimiņi, saposušies šīgada laureātu godināšanas reizei, piepilda Tautas nama zāli. Jau astoto gadu vistumšākajā laikā, kad vakari gari un rīti vēli, cilvēki satiekas, lai atcerētos vasaru un domās jau būtu pavasarī, lai kopā priecātos par […]

Cēsīs izskan koncerts “Veltījums Djūkam Elingtonam”

00:00
11.12.2025
53
1

Djūks Elingtons noteikti ir bijis viens no galvenajiem personāžiem, kas veidojis džeza mūziku un lielās džeza mūzikas orķestrācijas. “Viņa darbības laikā arī pamazām izveidojies tāds klasiskais bigbenda sastāvs, kādu to redzam šobrīd, arī šeit uz skatuves,” sestdien, 6.decembrī, uzsākot uzstāšanos koncertzālē “Cēsis”, atzina Latvijas Radio bigbenda vadītājs Kārlis Vanags. Koncertā sestdien izskanēja Latvijas Radio bigbenda […]

Tautas balss

Klientus necenšas piesaistīt

15:11
13.12.2025
31
Lasītāja I. raksta:

“Cēsīs “Latvijas Pasta” nodaļa tagad atrodas tirdzniecības centrā “Solo”. Ieejot lielajā ēkā, grūti saprast, kur atrodas pasts. Ir gan izlikta plāksne ar norādi, bet to var arī nepamanīt. Informācijas statīvs novietots uz grīdas, savukārt košie un pamanāmie veikalu nosaukumi virs tirdzniecības telpu durvīm neapzināti liek starp tiem meklēt pasta nosaukumu. Cilvēks skatās un nesaprot, kur […]

Latvijas preces - dārgas

15:11
13.12.2025
28
Seniore M. raksta:

“Visur mudina pirkt Latvijas pārtikas preces. Bet, kad veikalā paskatās, cik tās maksā, tomēr jāizvēlas ievestie produkti. Ne­zinu, vai pie vietējās produkcijas augstajām cenām vainojami tirgotāji vai ražotāji, bet kaut kas tur nav kārtībā. Vēl arī jāsaka, ka ne vienmēr vietējā produkta garša ir labāka nekā importētajām precēm. Protams, tas ir gau­mes jautājums, bet man […]

Ko mainīs likuma maiņa

11:58
07.12.2025
42
1
Lasītāja A. raksta:

“Lasu, ka mājdzīvnieks, suns, kaķis vai cits, nedrīkstēs būt īpašums. Bet kāds tad tam būs statuss, un kuram būs jāuzņemas atbildība par dzīvnieka ēdināšanu, uzraudzību, apstākļiem, kādos tas tiek turēts? Ja tas nav mans īpašums, kādu atbildību no manis var prasīt? Šķiet, juridisko formulējumu maiņa radīs daudz neskaidrību, nesapratnes. Kas sunīti, kaķīti vai papagaili mīl, […]

Cik dārgas dāvanas nes Ziemassvētku vecītis

11:57
06.12.2025
44
1
Vecmāmiņa raksta:

“Gatavojamies Zie­mas­svētkiem. Bērni raksta vēstules vecītim, stāstot, ko vēlas saņemt dāvanās, taču viņu vēlmes kļūst aizvien lielākas. Cits prasa jaunāko aifonu, cits ceļojumu uz Amerikas Disnejlendu. Saprotu, ka laiks sarežģīts, skolā, īpaši lauku mācību iestādēs, kopā mācās turīgā zemnieka un trūcīgā rokpeļņa bērns. Viens uz svētkiem saņems slēpošanu Austrijā, otrs varbūt jaunu džemperīti. Kā sadzīvot? […]

Veidenbauma prēmijas tradīcija izgaist

09:49
01.12.2025
42
G.Z. raksta:

“Uz Cēsīm nebraucu, uzskatu, ka Liepā dibinātās prēmijas tradīcija ir mirusi, to apliecina arī tas, ka prēmiju saņēmušie vairs uz pasākumu neierodas (tā bija arī iepriekšējo reizi). Iespējams, mūsdienu organizatori neprot pildīt savu misiju. Protams, laiki mainās, varbūt arī tradīcijām jāmainās, bet ir jāpaskaidro un jāpastāsta tautai, ka tiek radīts kas jauns,” atsaucoties uz “Druvas” […]

Sludinājumi