Interneta veikalu skaits Latvijā šogad nostabilizējies un to apgrozījums uzrāda stabilu pieaugumu, intervijā biznesa portālam “Nozare.lv” stāsta Latvijas Interneta asociācijas (LIA) izpilddirektors Viesturs Šeļmanovs-Plešs.
“Ir tādi, kas pazūd, un jauni, kas parādās, bet kopējais aktīvo interneta veikalu skaits Latvijā ir nostabilizējies, un tas ir aptuveni 450 veikali, no kuriem lielāko pīrāga daļu aizņem TOP15 uzņēmumi, kuru kopējais apgrozījums 2009.gadā sasniedza 15 miljonus latu. 50-100 veikali ir neaktīvi – mēģinot ar tiem sazināties, visticamāk, neviens neatbildēs,” stāstīja Šeļmanovs-Plešs.
Interneta veikalu kopējais apgrozījums pērn, salīdzinot ar 2008.gadu, samazinājās par 40%. “Patlaban apgrozījums sāk uzrādīt stabilu pieaugumu,” atzina LIA izpilddirektors.
Tāpat viņš atzīst, ka krīzes laikā saradās daudz pašdarināto lietu pārdevēju, kas vēlējās savu produktu realizēt interneta vidē. “Rotaslietas, mākslas objekti, koka izstrādājumi un citas preces – piedāvā gandrīz visu, ko var izgatavot mikrouzņēmums. Šajā segmentā bija ļoti straujš pieaugums – katrs, kurš kaut ko darina, centās to pārdot. Tie gan specializējās uz mazākiem pārdošanas apjomiem, piemēram, izmantojot blogos iebūvētas interneta veikala funkcijas un tamlīdzīgi,” norādīja Šeļmanovs-Plešs, atzīstot, ka viens no iemesliem tam ir tas, ka rīki ir kļuvuši ļoti pieejami un vienkārši.
Vairumā tika izmantotas dažādas bezmaksas platformas, kas ļauj pašam izlikt preci, kā norēķinus visbiežāk izmantojot pārskaitījumu, “PayPal” norēķinu sistēmu vai arī norēķinus skaidrā naudā. “Daudziem tas liekas vienkārši – dabūju platformu, pieslēdzos datu bāzēm un mēģinu pārdot, bet tas nav tik vienkārši. Jādomā par klientu, par to, kā viņš e-veikalu atrod, kā reklamēties, kā “uzaudzēt masu”,” norādīja Šeļmanovs-Plešs.
Latvijā interneta lietotāju skaits vecuma grupā no 15 līdz 74 gadiem sasniedz 1,2 miljonus jeb 62% iedzīvotāju. Interneta pieslēgumu skaits ir aptuveni 55% mājsaimniecību. Sociālā portāla “draugiem.lv” lietotāju skaits sasniedzis 2,6 miljonus. Savukārt Latvijas iedzīvotāju, kas iepērkas internetā, ir aptuveni 21%.
Pēdējie pētījumu dati liecina, ka arī uzņēmumu segmentā liela uzmanība tiek pievērsta interneta videi. “Galvenokārt tie ir interneta veikali, bet patiesībā pārdot kaut ko internetā mēģina gandrīz jebkurš. Pētījumu dati liecina, ka 94,7% uzņēmumu piešķir milzīgu lomu sava uzņēmuma attīstībai, izmantojot internetu. Pirmais, ko uzņēmumi iegūst internetā, ir atpazīstamība, aptuveni ceturtā daļa kompāniju izmanto savu mājaslapu kā pārdošanas instrumentu, izvietojot tur kaut kādus produktus un tādējādi veidojot interneta veikalu aizmetņus,” atzīmēja Šeļmanovs-Plešs.
Pēc pēdējiem datiem, pagājušā gada otrā pusgada laikā interneta veikalos pieejamo preču katalogu un meklētāju “salidzini.lv” apmeklēja 27 000 000 cilvēku.
Nemainīgi internetā vispirktākās ir aviobiļetes un sadzīves elektrotehnika.
LIA dibināta 2000.gada jūlijā un ir sabiedriska organizācija, kas apvieno Latvijas uzņēmējus, kas darbojas dažādu interneta pakalpojumu jomā un ir ieinteresēti interneta vides attīstībā Latvijā.
NOZARE.LV
Komentāri