Trešdiena, 15. janvāris
Vārda dienas: Fēlikss, Felicita

Pētījums: Latvijā palēninās patērētāju optimisma pieaugums

Druva
13:57
02.11.2010
4

Latvijā palēninās patērētāju optimisma pieaugums un komunālo pakalpojumu un pārtikas preču cenu palielināšanās ir viens no galvenajiem uztraukumu iemesliem Latvijas patērētāju vidū, liecina pēdējais “Nielsen” Globālais patērētāju noskaņojuma indeksa pētījums.

Patērētāju cerības par pilnu ekonomisko atlabšanu šajā gadā izgaist lielākajā daļā no pasaules valstīm. Pēc cerīga gada sākuma ar optimisma pieaugumu divus ceturkšņus pēc kārtas globālais patērētāju noskaņojums septembrī nokrita par trīs punktiem – līdz indeksam 90.

Patērētāju noskaņojums trešajā ceturksnī nokritās 20 no 53 globālajiem tirgiem. “Nav bijis regulāru un pozitīvu ziņu, lai uzturētu pozitīvu skatījumu un impulsu, kādu patērētāji demonstrēja šī gada sākumā,” norāda galvenais Kembridžas ekonomists Velkantešs Bala.

Latvija atrodas 28 punktus zem vidējiem globālajiem rādītājiem, un tai ir zemākais patērētāju noskaņojuma indekss Baltijas valstīs. Rādītāji visās trijās Baltijas valstīs 2010.gada trešajā ceturksnī ir šādi: Latvija – 62; Lietuva – 63 un Igaunija – 70.

Tomēr kopējā tendence 2010.gadā ir bijusi pozitīva. Patērētāju noskaņojuma indekss Latvijā ir pieaudzis par trīs punktiem salīdzinājumā ar 2010.gada otro ceturksni un par 13 punktiem salīdzinājumā ar 2009.gada trešo ceturksni. Igauņu un lietuviešu optimisms ir audzis nozīmīgāk – salīdzinājumā ar 2010.gada otro ceturksni Igaunijā indekss pieaudzis par deviņiem punktiem un Lietuvā par 11 punktiem.

Kopējā Eiropas kontekstā Baltijas valsis ieņem 17. (Igaunija), 22. (Lietuva) un 23. (Latvija) vietu.

Eiropā ir piecas valstis, kur patērētāji ir noskaņoti vēl pesimistiskāk nekā Latvijā: Horvātijā, Grieķijā, Rumānijā, Ungārijā un Portugālē. Visoptimistiskākie patērētāji Eiropā ir Dānijā, Zviedrijā un Norvēģijā, kur patērētāju noskaņojuma rādītāji pārsniedz 100.

Viena no pēdējām vietām Eiropā patērētāju optimisma rādītājos var daļēji tikt izskaidrota ar faktu, ka daudzi patērētāji Baltijas valstīs bez ekonomiskajiem jautājumiem un darba drošības cīnās ar tādām problēmām kā pieaugošās pārtikas preču un komunālo pakalpojumu cenas, kuras samazina jau tā ierobežotos mājsaimniecību budžetus.

Trešajā ceturksnī trīs galvenie patērētāju uztraukuma iemesli Baltijas valstīs bija pieaugošās pārtikas cenas (13% no Baltijas valstu patērētājiem nosauca to par visnozīmīgāko uztraukumu iemeslu), ekonomika (13%) un profesionālās un privātās dzīves līdzsvars (10%). Turklāt 9% Baltijas valstu iedzīvotāju darba drošība bija viņu galvenais uztraukuma iemesls.

Latvijā trešajā ceturksnī ir pieaugušas patērētāju bažas par pieaugošajiem komunālajiem maksājumiem, profesionālās un privātās dzīves līdzsvaru, politisko stabilitāti un pārtikas cenām (komunālo maksājumu gadījumā tās ir pat dubultojušās). No otras puses, Latvijas patērētāju uztraukums par darba drošību, ekonomiku un parādiem, kaut gan joprojām ļoti augstā līmenī, ir nedaudz mazinājies. Visbūtiskāk ir krities uztraukums par ekonomiku: 2010.gada pirmajos divos ceturkšņos 22%-23% Latvijas patērētāju galvenais uztraukumu iemesls bija valsts ekonomika turpmākajos sešos mēnešos. Pētījums rāda, ka trešajā ceturksnī tikai 7% respondentu par galveno uztraukuma iemeslu ir minējuši valsts ekonomiku.

Latvijā optimisms par darba izredzēm turpmākajos 12 mēnešos joprojām ir ļoti zems: tikai katrs desmitais aptaujātais uzskata, ka viņa darba izredzes ir labas vai izcilas. Pie tam, neskatoties uz to, ka patērētāji savu privāto finanšu stāvokli vērtē labāk kā darba izredzes, tendence ir negatīva. 2010.gada martā 33% respondentu uzskatīja, ka viņu privātais finansiālais stāvoklis turpmākajos 12 mēnešos būs labs vai izcils. 2010.gada septembrī šim viedoklim piekrita par 4% mazāk respondentu. Piedevām tikai viens no katriem pieciem aptaujātajiem Latvijā šo uzskata par labu brīdi, lai iegādātos sev nepieciešamās preces.

“Nielsen” Globālais patērētāju noskaņojuma pētījums par trešo ceturksni tikai veikts no 2010.gada 3.septembra līdz 21.septembrim. Pētījuma laikā tika aptaujāti vairāk nekā 26 000 patērētāju Āzijā, Eiropā, Dienvidamerikā, Tuvajos Austrumos, Āfrikā un Ziemeļamerikā par viņu noskaņojumu un ekonomiskajām izredzēm. “Nielsen” Patērētāju noskaņojuma indekss tiek noteikts, balstoties uz patērētāju noskaņojumu un viedokli par izredzēm darba tirgū, viņu privāto finanšu stāvokli un gatavību tērēt savus līdzekļus.

“The Nielsen Company” ir mārketinga informācijas, auditorijas mērījumu un biznesa informācijas produktu un pakalpojumu kompānija. Uzņēmums strādā visos četros kontinentos, atrodoties vairāk nekā 100 valstīs, ar galveno pārvaldi Ņujorkā, ASV.

NOZARE.LV

Komentāri

Atbildēt

Jūsu e-pasta adrese netiks publicēta. Obligātie lauki ir atzīmēti kā *

Saistītie raksti

Jaunpiebalgas Kultūras centrā rosība ik vakaru

00:00
15.01.2025
10

“Lai gan varētu domāt, ka amatiermākslas kolektīvi pēc daudzajiem gadu mijas pasākumiem tagad kaut nedaudz atvelk elpu, tā nav. Katram savi mērķi, kurus grib sasniegt,” saka Jaunpiebalgas Kultūras centra vadītāja Egita Zariņa un uzsver, ka katru vakaru centrā kādam kolektīvam ir mēģinājums, tikšanās, lai apspriestu gaidāmos kultūras notikumus pagastā, novadā, Latvijā. Pagasta jauktais koris “Jaunpiebalga” […]

Skatītāji plūst uz “Straumi”

00:00
14.01.2025
43

Režisora Ginta Zilbaloža veidotās animācijas filmas “Straume” galvenais varonis kaķis vientuļnieks paceltu asti soļo pa pasaules nozīmīgāko kino festivālu sarkanajiem paklājiem un priecē ar aizvien jauniem panākumiem, balvām un atzinību Francijā, Kanādā, Meksikā, Austrālijā, Ķīnā, Polijā. “Straume” saņēmusi arī prestižo Ņujorkas kinokritiķu apvienības balvu kā gada labākā animācijas filma, un nu jau tās producents Matīss […]

Apciemo pagasta vientuļos seniorus

00:00
13.01.2025
47

Jau vairākus gadus Taurenes bērnudārza “Asniņš” bērni un vecāki    sadarbojas ar pagasta senioru klubu “Randiņš”. Jaunākā paaudze gatavo dāvanu pakas pagasta vientuļajiem senioriem, bet kluba biedri tās nogādā adresātiem. “Dāvanu kastē ir gan marinējumi, dažādi salāti no mājas krājumiem, gan pašu darinātas praktiskas lietas, veselīgi saldumi. Arī mēs vēl ko pieliekam klāt. Gandrīz katrā […]

“Rainis un Aspazija”, “Poruks” jau frontē, drīz sūtīs “Cēsis”

00:00
12.01.2025
74

Uzņēmuma “CATA” foajē izklāts paklājs, garāmgājēji noskatās, novērtē. Ne katrs saprot, ka tas ir 6×10 metru aizsargtīkls Ukrainas armijai. To sējušas cēsnieces. Todien, kad “Druva” apmeklēja aizsargtīklu darbnīcu, te strādāja septiņas sievietes. “Cik laika vajag, lai tādu sapītu, atkarīgs no brīvprātīgo skaita. Bija steidzams pasūtījums, tīklu vajadzēja pēc desmit dienām, mēs paguvām septiņās, nākamais tapa […]

Apbalvojumi liecina par paveikto

00:00
11.01.2025
88

Cēsu novadā drošību un sabiedrisko kārtību uzrauga Valsts policijas Vidzemes reģiona pārvaldes Dienvidvidzemes iecirknis, tā pārziņā ir arī Madonas un Varakļānu novads. Aizvadītajā decembrī, atzīmējot Valsts policijas gadadienu, iecirkņa darbinieki saņēma apbalvojumus. Virsleitnantam Kal­vim Retko par priekšzī­mīgu dienesta pienākumu izpildi un sasniegtajiem augstajiem darba rezultātiem pirms termiņa piešķirta nākamā dienesta pakāpe “Kap­teinis”, Dienvidvidzemes iecirkņa priekšniece pulkvežleitnante Inga […]

Desmit gadi pilni brīnumiem

00:00
10.01.2025
80

Sabiedriskā labuma organizācija “Brīnummāja” Cēsu Izstāžu namā svinēja jubilejas pasākumu “Mums jau viens desmits”, sakot paldies ikkatram, kurš palīdzējis – uzņēmējiem, sadarbības partneriem no valsts un pašvaldības iestādēm, nevalstiskā sektora, ziedotājiem, brīvprātīgajiem un speciālistiem. “Brīnummājas” vadītāja Liena Graudule sacīja: “Jūs katrs esat daļa no brīnuma – daļa no bērna smaida par izdošanos, daļa no vecāku […]

Tautas balss

Pirts – ikdienai, ne atpūtai

10:44
13.01.2025
27
Lasītāja V. raksta:

“Līgatnē nav skaidrības par pirti. Tā iedota nomā uzņēmējam, bet vai viņš nepaaugstinās maksu par pēršanos? Tā nu ir, ka mazajā pilsētiņā ir daudz mājokļu, kuros nav vannas istabas, pirts ir ikdie­nas nepieciešamība, ne atpū­-tas procedūra. Saprotams, ka viss kļūst dārgāks, taču mazgāšanās ir ikdienas nepieciešamība, tāpēc pašvaldībai ir jāpadomā, lai tā ir pieejama arī […]

Vajag arī rīta pusē

10:43
13.01.2025
25
I. no Raunas. raksta:

“Raunā pasta nodaļa tagad atrodas pagasta centrā. Ir ērti ieiet, nav jākāpj pa kāpnēm, kā bija pasta mājā.Taču pasta darba laiks gan ir neizprotams – darba dienās no plkst. 13.30 līdz 16.30. Laucinieki taču uz pagasta cen­tru brauc no rīta, ne pēcpus­dienā. Arī centrā dzī­vojošie seniori lietas kārto rī­ta pusē. Bet, ja cilvēks strādā, kad […]

Kāpēc tāda netaisnība?

10:42
13.01.2025
40
26
Aigars raksta:

“Otrdienas “Druvā” lasīju, ka uzņēmums “Kom-Auto” šoziem rūpīgi tīra no sniega ielas un ietves Cēsīs un arī paš­valdības lauku ceļus Vaives pagastā. Par to, protams, prieks, bet gribētos zināt, vai pašvaldības finansējums šoziem paredzēts tikai Cēsīm? Pie mums Raisku­mā pašvaldības ceļi nav tīrīti ne decembra, ne janvāra sniegotajās dienās! Kāpēc tāds dalījums? Cik zinu, pašvaldības […]

Cik pieliek, tik atņem

16:03
10.01.2025
25
R. raksta:

“Valdība stāsta, kas šogad būs labāk, ka vairāk naudas paliks maciņā. Bet, ja paskatās otru pusi, to, cik nāksies izdot, skaidri saprotams, ka viss būs dārgāks. Degvielai nodoklis klāt, tas jau vien visu sadārdzinās, jo mūsdienās nekas nav iespējams bez pārvadājumiem. Kopumā jau nevar teikt, ka slikti dzīvojam, ja paskatāmies uz pirmssvētku rindām veikalos, tikai […]

Gribas zināt, vai palīdzēts

16:03
10.01.2025
18
L. raksta:

“Priecājos, ka akcijā “Dod pieci” savāca tik lielu ziedojumu summu un varēs palīdzēt daudziem slimniekiem. Taču gribētos, lai, atskaitoties, kā izlietots saziedotais, ne tikai pasaka, kam tas iedots, bet arī to, vai cilvēku dotais patiesi sniedzis palīdzību un vai slimnieku veselība uzlabojusies,” priekšlikumu izteica L.

Sludinājumi