Piektdiena, 26. aprīlis
Vārda dienas: Alīna, Sandris, Rūsiņš

Jāmācās ieklausīties un saprast

Monika Sproģe
08:12
31.08.2018
1
Konference 3 1

Priekuļu novada pirmsskolas izglītības iestāžu organizēto starptautisko konferenci “Dabas resursu izmantošana darbā ar bērniem, kuriem ir speciālas vai īpašas vajadzības” apmeklēja pedagogi ne vien no Priekuļu, bet arī kaimiņu novadiem, pilsētām, arī Lietuvas un Igaunijas.

Ar tagadējā Jogevas (Igau­nija) novada pedagogiem Prie­kuļu novada skolotāji draudzējas jau 16 gadus. Pedagogi daudzkārt tikušies, dalījušies pieredzē, diskutējuši par īpašo bērnu integrācijas problēmām vispārējā izglītībā Latvijā, Lietuvā, Igaunijā un Somijā.

Priekuļu novada Liepas pagasta pirmsskolas izglītības iestādes “Saulīte” vadītāja Elija Latko konferences organizēšanu sākusi jau februārī: “Prieks, ka pasākumu apmeklējuši arī valmierieši, siguldieši, cēsnieki, piebaldzēni un daudzu citu novadu pirmsskolas iestāžu pedagogi. Ir svarīgi pamanīt ne tikai bērnus ar speciālām vajadzībām, bet arī kreiļus un tos, kuriem ir uzvedības traucējumi. Viņi ir tikpat talantīgi kā pārējie, taču arī viņu integrēšanā nepieciešama īpaša pieeja. Šajā konferencē vislielākais akcents likts uz mācīšanas metodēm un dabas sniegto iespēju izmantošanu. Prieks, ka nonākam pie atskārsmēm, ka ne viss prasa lielus finansiālos ieguldījumus. Bieži izšķirošā loma ir vēlmei izprast un izmantot pieejamos resursus.”

E.Latko uzskata, ka daudz jā­strādā arī ar vecākiem un sabiedrību. Tālab kā vienu no nākamā gada prioritātēm bērnudārzā “Saulīte” E. Latko izvirzījusi regulāras vecāku sapulces, kurās informē par ģimenes lomu bērna attīstībā. “Lielākā sabiedrības daļa pret īpašajiem bērniem izturas atturīgi, tas skaidrojams ar informācijas trūkumu. Pozitīvi rezultāti nebūs un mazo dzīvē nekas nemainīsies, ja ar bērniem strādās vienaldzīgi vai pavirši pedagogi,” saka vadītāja.

Ar lekcijām uzstājās Latvijas, Lietuvas un Igaunijas pirmsskolas izglītības iestāžu speciālisti. Narvas bērnudārza pārstāvji klāstīja, kā rīko nodarbības ārā, tajās bērni apgūst zināšanas spēlējoties, pastaigājoties, novērojot un pētot. Konferences dalībnieki atzina, ka visās trīs valstīs ir daudz kopīga, tomēr lietuvieši atzinīgi vērtēja Latvijā izveidotos pastaigu celiņus no čiekuriem, oļiem un citiem dabas materiāliem. Lietuvā šādas baskāju takas pagaidām vēl ir retums.

Lielu interesi klausītājiem izraisīja Jogevas PII “Karikar” pedagogu stāstītais un rādītais, kā piecus un sešus gadus veciem bērniem mācībās izmantot akmeņus. Integrējot bērnus ar īpašām vajadzībām nespecializētos bērnudārzos, ne vienmēr citi audzēkņi vēlas ar viņiem sadarboties. Tad lieti noder akmentiņi, uz kuriem uzrakstīti burtiņi, uz diviem viens un tas pats. Bērni, kas saņem akmentiņus ar vienādiem burtiem, veido pāri, kas noteiktajā dienā nav šķirami vai maināmi. Ar šo metodi pedagogi panāk, ka izglītošanas un socializēšanās procesā iesaistīti visi audzēkņi un neviens nejūtas atstumts.

Jogevas Bērnu attīstības centra vadītāja Jeļena Ušakova skaidroja “STEAM” pieejas priekšrocības, kas dod iespēju skolotājam īstenot projektos balstītu mācīšanu, aptverot piecas disciplīnas: dabaszinātnes, tehnoloģijas, inženierzinātnes, mākslu un matemātiku. Latvijas pārstāve Iveta Lukjanova iepazīstināja ar “Marte Meo”- attīstību atbalstošu komunikācijas metodi -, skolotājas Inese Iesmiņa un Dace Lezdiņa dalījās pieredzē par āra vides un kustību pozitīvo ietekmi uz bērnu attīstību.

“Šis metodes mums nav svešas, bet guvām apliecinājumu tam, ka rīkojamies pareizi. Kopīgi nonācām pie atziņas, ka ļoti svarīgi prast sevi novērtēt, paslavēt, nevis sūkstīties, ka mums jau nekā nav. Tas, ko šeit uzsver kā svarīgu, ir iekļauts mūsu ikdienas darbā. Katru dienu, lietus vai saule, ejam ar bērniem ārā, dabā, vērojam procesus. Atšķirībā no pilsētas bērnudārziem Jaunpiebalgas bērnudārzs tiešām atrodas mežmaliņā, un tā ir mūsu priekšrocība,” saka Jaunpiebalgas vidusskolas pirms­skolas izglītības iestādes skolotājas Ilva Bobrova un Zinta Arahovska. Pedagoģes sarunā akcentē konferences nozīmīgumu, sakot, ka Jaunpiebalga izceļas ar audžuģimeņu kustību, nereti tieši audžuģimenēs dzīvo bērni ar īpašām vajadzībām.

“Sabiedrība vēl nav gatava bez aizspriedumiem pieņemt visus bērnus, taču kur nu par sabiedrību, vispirms jāsakārto pati atbalsta sistēma. Jaunpiebalgā šajā jomā ir speciālistu trūkums. Ja kaut psihologs būtu pieejams jebkurā brīdī, nevis reizi nedēļā, rezultāti būtu daudz labāki. Arī audžuģimenēm būtu jāsaņem šāds atbalsts, taču realitātē tāda nav, speciālistu apmeklējums ir tikai uz papīra. Manā grupiņā ir 18 bērni, no kuriem pieci ir ar īpašām vajadzībām. Ar šiem mazajiem būtu rūpīgi jāstrādā psihologam, taču šāda nodrošinājuma nav, un mums visiem klājas smagi,” saka I. Bobrova.

Skolotājas secina, ka laiki mainās un pedagogu darbam jābūt vērstam uz bērna labsajūtu, taču tas vieglāk pasakāms, nekā izdarāms, ņemot vērā, ka lielākā daļa pedagogu paši ir auguši sistēmā, kad bērnam nebija tiesību. “Mums, pedagogiem, pašiem daudz jāapgūst – vispirms jau klausīties un ieklausīties bērnā,” saka I. Bobrova.

Komentāri

Atbildēt

Jūsu e-pasta adrese netiks publicēta. Obligātie lauki ir atzīmēti kā *

Saistītie raksti

Topošajiem mūziķiem iespēja apgūt jaunas un papildināt esošās prasmes

05:12
25.04.2024
27

“Šīs meistarklases ir daļa no pasākumu sērijas, ko veicam kā metodiskais centrs. Šajā reizē tā bija jauno dziedātāju vokālās un skatuves prasmju attīstīšana un koncertmeistaru profesionālā pilnveide,” tā par 15.aprīlī aizvadīto notikumu Alfrēda Kalniņa Cēsu Mūzikas vidusskolā pastāsta iestādes metodiķe Ija Groza. “Šajā reizē mēģinājām jaunu formātu – vienā telpā, vienā vietā norisinājās gan vokālo […]

Kultūras apmaiņa un ielu māksla. Jaunieši mācās sadarbību un toleranci

10:26
23.04.2024
48

12 jaunieši no Nīderlandes un tikpat Cēsu novada pārstāvju pagājušajā nedēļā darbojās Cēsīs. Viņi tikās projektā “Ielu mākslas spēks 2.0”, kura mērķis ir veicināt izpratni par līdzdalību, sadarbību, toleranci. Kopējā darbā tapa arī kas jauns – ar ielu mākslai raksturīgajiem paņēmieniem apgleznota telpa Jauniešu mājā. “Sākotnējais plāns projektā bija piešķirt jaunas krāsas Jauniešu mājas iekšpagalmam, […]

CVĢ fiziķu komanda iegūst 3.vietu valsts mērogā

05:12
19.04.2024
85

“Pats komandu olimpiādē piedalījos jau trešo reizi, bet šajā gadā veicās vislabāk. Bija ļoti interesanti, sadalījām uzdevumus starp mums pieciem,” par dalību Latvijas Fizikas komandu olimpiādē pastāsta Cēsu Valsts ģimnāzijas (CVĢ) 12.a klases skolnieks Kārlis Driba. “Šoreiz bija daudz komandu, vairāk nekā abās iepriekšējās olimpiādēs, tāpēc tas bija arī zināms izaicinājums. Bija patīkami redzēt starp […]

"Tuk, tuk, taisīsim strazdulēniem būri!”

05:18
18.04.2024
56

Straupes pamatskolas pirmsskolas trīsgadnieku grupiņas “Taurenīši” bērni mēneša tēmas ietvaros rosīgi darbojās – kopā ar mazā Vestarda tēti gatavoja putnu būrīšus lidojošajiem draugiem dārzos. Bērni ne vien vēroja, kā dēlīšu sagataves pārtop par putnu būrīti, bet drosmīgākie arī iemēģināja roku mājiņas gatavošanā. “Ar šiem bērniņiem strādāju, kad viņi tikko atnāca uz bērnudārzu. Esmu studente, un […]

Bērni lasa un vērtē grāmatas

09:59
08.04.2024
75

Gada garumā bērni un vecāki lasīja grāmatas un izvēlējās tīkamākās, piedaloties Latvijas Nacionālās bibliotēkas lasīšanas veicināšanas programmā “Bērnu, jauniešu un vecāku žūrija 2023”. Programmas dalībnieki, kuri tajā iesaistījās Cēsu Centrālās bibliotēkas Bērnu apkalpošanas nodaļā, pulcējās lasīšanas svētkos. Cēsniece Anastasija Alekse­jeva ir grāmatu mīļotāja, meitene izlasīja ne tikai savam vecumam paredzētos, bet visus programmā iekļautos darbus. […]

Lai mācītu skolēnus, mācās arī skolotāji

12:25
27.03.2024
88

Cēsu Bērzaines pamatskolā aizvien pilnveido iekļaujošās izglītības metodes Statusa maiņa no speciālās skolas uz pamatskolu, kura īsteno iekļaujošo izglītību, ir liels solis un process, kas prasa īpašu pieeju un virzību uz mērķtiecīgu attīstību. Cēsu Bērzaines pamatskolai šis ir pirmais mācību gads jaunajā statusā. Skola nemitīgi pilnveidojas, lai mācību process skolā nodrošinātu nepieciešamo katram skolēnam. “Iekļaujoša […]

Tautas balss

Labāk uzraksts, ne karogs

16:57
26.04.2024
6
Druva raksta:

“No rudens pārtikas precēm būs redzami jānorāda valsts, kur tā ražota. Saprotu, ka to varēs parādīt ar karodziņu vai uzrakstu. Es domāju, ka vislabāk būs pietiekami lieliem burtiem rakstīts uzraksts, jo vai gan daudzi uzreiz atšķirs, piemēram, Slovākijas un Slovēnijas karogus. Arī tagad jau uz produktiem norāda izcelsmes valsti, tikai nereti uzraksts ir tik maziem […]

Uzšļāc ūdeni un dubļus

16:57
26.04.2024
6
Druva raksta:

“Regulāri nākas iet Cēsīs zem dzelzceļa tilta. Kad līst lietus, dubļains, gan to nevienam neiesaku. Uz galvas pilēs ūdens un mašīnas nošķiedīs. Ietve tur tik šaura, grūti izmainīties ar pretimnācēju, kur nu vēl pamukt kaut kur, kad brauc mašīna. Vai kāds saskaitījis, cik cilvēku kājām ik dienu iziet pa šo vietu? Žēl ģimnāzistu, kuri dosies […]

Operatīvi, atsaucīgi un laipni

16:56
26.04.2024
5
Druva raksta:

“Sirsnīgs paldies ārstes Sprindules prakses medicīnas māsai Irīnai, viņa bija ļoti atsaucīga un ātri nokārtoja, lai tieku pie vajadzīgajiem medikamentiem, kad man pasliktinājās pašsajūta. Un milzīgs paldies arī māsiņai Lindai, kas nāca pie manis mājās, vēnā ievadīja zāles, katru reizi mērīja asinsspiedienu, vienmēr izjautāja, kā jūtos, bija ļoti laipna, atsaucīga. Domāju, tā darbu vajadzētu darīt […]

Ģimnāzijas remonts ievelkas

09:23
23.04.2024
35
Druva raksta:

“Ļoti ievilcies Cēsu Valsts ģimnāzijas ēkas remonts. Esmu pensionēta skolotāja, mani interesē, vai jaunajā mācību gadā ģimnāzisti varēs atgriezties savā skolā vai mācības būs jāturpina pielāgotajās telpās Raunas ielā. Saprotu, ka tur nav slikti, taču ģimnāzijas tēla veidošanai gan tas par labu nenāk,” pārdomās dalījās seniore.

Dīvainie valodas nepratēji

13:26
16.04.2024
39
5
Druva raksta:

“Pagājušajā nedēļā klausījos televīzijas “Rīta Panorāmu”, kur “Stabilitātes” līderis Rosļikovs stāstīja, ka nav taču jāprasa pusmūža cilvēkiem ar Krievijas pilsonību latviešu valoda. Jaunajiem jā, bet vecāka gadagājuma nē. Sabiedrība Latvijā esot ļoti iekļaujoša, visi tiekot galā. Te nu jāatgādina, ka tiem, kam 75 un vairāk gadu, latviešu valodas eksāmens nav vajadzīgs, var palikt Latvijā arī, […]

Sludinājumi