![Vilciens Briviba 1 1](https://edruva.lv/wp-content/uploads/2019/06/vilciens-briviba-1-1-scaled.jpg)
Cēsu dzelzceļa stacijā 14. jūnijā piestāja neredzēts vilciens – rekonstruētais vēsturiskais Igaunijas bruņuvilciens “Brīvība” (Wabadus), kas ir tāda vilciena atdarinājums jeb replika, kāds piedalījās Cēsu kaujās pirms simts gadiem. No 14. līdz pat 22.jūnijam ikvienam cēsniekam un pilsētas viesim ir iespēja aplūkot tajā izvietoto ekspozīciju.
Pērnā gada nogalē šis bruņuvilciens, pareizāk laikam jāsaka, bruņotais vilciens, jo maz atgādina bruņuvilcienu mūsdienu izpratnē, izbrauca no depo un visa šīs gada garumā apceļo Igauniju, piestājot vietās, kur pirms simts gadiem norisinājās Neatkarības kara cīņas. Šis bruņuvilciens kļuvis par vienu no populārākajiem Igaunijas simtgades notikumiem, un Cēsu kauju simtgadē tas piestās vietā, kur pirms simts gadiem latvieši un igauņi kopīgi cīnījās par savu valstu neatkarību.
Vilciens pieder Igaunijas Kara muzejam, tā ierašanās Latvijā ir muzeja dāvana Cēsu kauju jubilejā. Muzeja direktors Helars Lills norāda, ka savulaik igauņu bruņuvilcieni radušies veiksmīgas sagadīšanās rezultātā, taču to ieguldījums gan Igaunijas, gan Latvijas Neatkarības karu gaitā bijis ārkārtīgi būtisks: “Bez šo vilcienu klātbūtnes kara iznākums varēja izvērsties citāds. Pirms gadsimta darbojās seši plata gabarīta sliežu un pieci šaursliežu dzelzceļa bruņuvilcieni. Mūsu muzeja vilciens nav šo bruņuvilcienu kopija, bet gan vispārējs risinājums, kas iepazīstina ar Neatkarības karu un vēsturiskajiem bruņuvilcieniem. Esmu gandarīts, ka tas beidzot sasniegs arī Latviju un Cēsis, lai pieminētu vienu no būtiskākajiem notikumiem Neatkarības karā – Cēsu kauju.”
Sarunas par bruņotā vilciena replikas būvi sākās 2017. gada pavasarī, sekoja rūpīgs sagatavošanās darbs, un pagājušā gada otrajā pusē divarpus mēnešos četru vagonu vilciens tika uzbūvēts. Kaut mērķis ir stāstīt par vēsturi, šis vilciens tāpat ir dzelzceļa transportlīdzeklis, ko izmanto publiskajā infrastruktūrā, tādēļ visi četri vagoni izgājuši tehnisko apskati un ir saskaņoti ar mūsdienu dzelzceļa prasībām. Maksimālais atļautais ātrums vilcienam ir 40 km / h.
Vilciena būvē kā galvenie avoti, lai tas būtu iespējami līdzīgs reālajiem bruņuvilcieniem, bija arhīva fotoattēli un Igaunijas Kara muzeja ekspertu zināšanas. Materiāli un strukturālie risinājumi tika izvēlēti, balstoties uz muzeja un depo speciālistu pieredzi.
Bruņotais vilciens dod priekšstatu, kādus ieročus mūsu senči izmantoja, lai cīnītos par brīvību. Vagonos iekārtota izstāde, kas iepazīstina ar Neatkarības karu un bruņoto vilcienu dalību tajā. Apmeklētājiem būs iespēja iepazīt svarīgākās bruņuvilciena sastāvdaļas: lielgabala vagonu ar visu bruņojumu; ložmetēju vagonu, kas padarīja bruņuvilcienus par grūti ieņemamiem cietokšņiem; desanta vagonu – apkalpes ikdienas dzīves centru; sanitāro vagonu – ievainoto apkopšanas punktu; un, protams, bruņu lokomotīvi, kas novietota uz dzelzceļa platformas. Tā ir vienīgā bruņuvilciena sastāvdaļa, kas nepārvietojas uz saviem riteņiem.
Rīt, 15. jūnijā, plkst. 13 notiks svinīgs atklāšanas pasākums ar muzikāliem brīžiem, uzrunām, atmiņu lasījumiem, pēc tam līdz pat 22. jūnijam bruņuvilciens apmeklētājiem bez maksas būs atvērts katru dienu no plkst. 11 līdz plkst. 19. Ekskursijas gidu pavadībā latviešu un angļu valodā sāksies katrā apaļā stundā, kad varēs vairāk uzzināt par bruņuvilcienu vēsturi, karavīru sadzīvi un bruņojumu. Tāpat vilcienā varēs papildināt zināšanas par Cēsu kauju vēsturi un to nozīmi ar interaktīvas spēles palīdzību. Tajā būs uzdevumi, kuriem risinājumu varēs atrast gan izstādes saturā, gan spējā iztēloties, izdarīt secinājumus un domāt radoši. Piedaloties spēlē, katram dalībniekam būs iespēja krāt punktus un noslēgumā saņemt diplomu, kas apliecina viņa iegūto militāro pakāpi.
Komentāri