Latvijas Patērētāju interešu aizstāvības asociācija
nolūkā atvieglot patērētājiem un uzņēmējiem strīdu risināšanu, pagājušajā gadā sagatavoja sertificētos mediatorus. Sagatavoti desmit mediatori, tostarp arī Cēsīs.
Cēsu patērētāju interešu aizstāvības biedrība “Aizstāvis” vadītāja Olita Ansone teic, ka vēl joprojām aktīvi nodarbojas ar patērētāju interešu aizstāvību, turklāt tieši viņa ir beigusi mediatoru kursus un ir gatava strādāt ar cilvēkiem Cēsu apkārtnē.
O. Ansone skaidro, ka mediācijā viena no galvenajām raksturojošajām pazīmēm ir ekonomiskums. Latvijā tiesāšanās izdevumi, proti, valsts nodevas ir augstas, tās nemitīgi turpina palielināties. Tas veicina konfliktējošās puses vērsties pie alternatīviem strīda risināšanas veidiem, piemēram, mediācijas, un tikai kā gala variantu izraudzīties tiesu.
“Mediācija iepriekš jau bijusi zināma dažādās tiesību sfērās. Tagad tā ienākusi
patērētāju strīdos. Galvenā ideja ir tā, ka uzņēmējs ar patērētāju nestrīdas tiesas līmenī, bet konfliktu atrisina sarunu ceļā, varbūt pat bez ekspertīzes veikšanas un citām lietām,” norāda mediatore un biedrības “Aizstāvis” vadītāja. Viņa gan atzīst, ka Cēsīs īsti neviens vēl nav vērsies ar lūgumu konfliktsituācijā iesaistīt mediatoru, tomēr neslēpj, ka ik nedēļu pa tālruni tiek saņemti lūgumi konsultēt par
patērētāju tiesībām.
O. Ansone, vērtējot pagājušo gadu, atzīst, ka visvairāk iedzīvotāji sūdzas par preču kvalitāti, kā arī ir neskaidrības par siltumražotāja augstajām cenām.
“Kopumā jāteic, lai arī Latvijā darbojas patērētāju tiesību interešu aizstāvība, tomēr aizsargātāks mūsu valstī ir uzņēmējs, nevis patērētājs. Un tas nav pareizi. Valstī pakalpojumu un preču cenas ir augstas, bet ne vienmēr varam runāt par līdzvērtīgu kvalitāti. Nereti prece vai pakalpojums tomēr neatbilst cenai. Arī komunālo pakalpojumu tarifi palielinās, tad vēl runā, ka daudzdzīvokļu māju iedzīvotājiem būs jāatbild par parādnieku sakrātajām summām. Kaut kā šķiet, ka vienkāršais cilvēks paliek neuzklausīts,” viedokli pauž O. Ansone.
“Druva” uzrunāja arī vairākus cilvēkus, prasot, vai pēdējā gada laikā nācies saskarties ar patērētāju tiesību aizstāvēšanu. Cēsniece Ieva Vītola atzina, ka visu rudeni un vēl ziemas sākumu veltījusi tam, lai risinātu domstarpības ar kādu apavu veikalu. Ieva iegādājās zābakus, kuriem čīkst papēdis, taču veikals uzskatīja, ka tā nav katastrofāla vaina.
“Paņēma remontā, bet pēc tam jau nekas nemainījās. Sacīja, ka tā esot šo zābaku specifika, un vēlēja, lai staigāju tālāk,” bilst I. Vītola.
Arī studentei Elīnai Rīterei ir stāsts par apaviem. “Iegādājos rudenī ziemas apavus, pāris reižu apāvu, kad zābakam sāka plaisāt āda. Devos uz veikalu, kur man nāca talkā, iztikām bez dažādu papīru rakstīšanas un zābaku sūtīšanas uz ekspertīzi. Man vienkārši ļāva samainīt pret citiem apaviem,” stāsta studente un teic, ka iepriekš dzīvē nācies iegādāties arī bojātu skapīti un pat elektropreces, bet viņa sen jau iemācījusies, ka par jebkuru pirkumu jāsaglabā čeks, tad šie jautājumi tiekot atrisināti visai veiksmīgi un ātri.
O. Ansone uzsver, ka Cēsīs biedrība “Aizstāvis” strādā un turpinās strādāt, sniedzot konsultācijas ikvienam patērētājam, ja radušās neskaidrības. Tāpat viņa uzsver, ka ir godīgi tirgotāji, bet ir arī tādi, kuriem interesē pārdošanas apjomi, nevis preču vai pakalpojumu kvalitāte.
“Ceru, ka arī patērētāju tiesību aizstāvības centrs turpinās attīstīties un
šajā jomā tiks daudz kas vēl izdarīts un panākts. Tāpat ceru, ka jebkura prece, kuru iegādājamies, nekalpos tikai divus gadus, kamēr ir noteiktais garantijas laiks, bet gan ilgāk,” atzīst mediatore O. Ansone.
Liene Lote Grizāne
Komentāri