Pēdējo gadu sociālekonomisko apstākļu ietekmē iedzīvotāji izvēlas iepirkties veikalos, kur attiecīgajā brīdī ir ērtāk, un preču izvēlē svarīgākais kritērijs ir cenas un kvalitātes attiecība, secināts veikalu tīkla “Iki” un “Data Servisa” veiktajā pētījumā.
Ja ekonomiskā uzplaukuma laikā augstāk tika vērtētas individuālās vērtības, tad patlaban daudz lielāka nozīme tiek pievērsta ģimeniskajām un attiecību vērtībām, pēc iespējas vairāk laika pavadot ar sev tuvajiem cilvēkiem, sakārtojot savu personisko dzīvi un veicot praktiskas izvēles ikdienas darbības.
Visvairāk uzmanības pircēji velta ģimeniskajām vērtībām (20%, mīļoto cilvēku drošība, veltīt sevi ģimenei), kam sekoja miermīlīgo (13%, svarīgi izvairīties no konfliktiem, dzīvot taisnīgā sabiedrībā un drošā valstī) un pamatīgo vērtību grupas (14%, turīgums, mērķtiecība).
Uzvedībā veikalos galvenokārt tas atspoguļojas kā pārdomātāka pirkumu izvēle (no piedāvājuma, cenas un kvalitātes viedokļa), vēlme iepirkties pēc iespējas ātrāk un lielāka uzmanības pievēršana tam, ko pērk – produkta izcelsmei un izsekojamībai.
Aptaujājot Latvijas iedzīvotājus par viņu iepirkšanās paradumiem, secināts, ka 85% no viņiem galvenais veikala izvēles kritērijs ir iespēja iepirkties tur, kur attiecīgajā brīdī ir visērtāk – pa ceļam no mājām vai netālu no dzīvesvietas. Savukārt 72% uzskata, ka visu veikalu piedāvājumi lielā mērā ir vienādi, atšķiras tikai cenas. Vienlaicīgi pircēji arī atzīst, ka trešais būtiskākais veikala izvēles faktors (70%) ir tas, ka katrā veikalā ir atrodamas preces, kas ir labākas un atšķirīgas no citu veikalu piedāvājuma.
Savukārt galvenie noteiktu produktu izvēles kritēriji ir saistīti ar cenu, racionālu izvēli un drošību par pirkumu. Par būtiskāko faktoru 92% aptaujāto minēja cenas un kvalitātes attiecību, kā nākamo – vēlmi būt drošam par katru paveikto pirkumu (90%), racionāla preces vai pakalpojuma izvēle ir būtisks kritērijs 85% aptaujāto, 82% izsver visus “par” un “pret”, pirms izdara galīgo izvēli, un 80% uzskata, ka var ietaupīt daudz naudas, ja salīdzina vairāku pakalpojumu un preču cenas.
Raksturojot vidējo pircēju Latvijā, uz veikaliem vairāk dodas sievietes (53%) nekā vīrieši (47%). Lielākajai daļai ir vidējā speciālā izglītība (30%) vai augstākā izglītība (24%), strādā pastāvīgu un algotu darbu (51%), precējušies – 46%, nav precējušies – 25%. Raksturojot ienākumu līmeni, 25% ir vidēji ienākumi uz vienu ģimenes locekli (111-150 lati), 23% – augsti (201-250 lati).
Latvijas pircējiem ir ļoti svarīgi ''justies droši nākotnes priekšā'' (58%), ''pavadīt vairāk laika kopā ar sev tuvajiem'' (38%), ''dzīvot saskaņā ar sevi'' (39%) un ''darīt to, ko gribas, būt neatkarīgam” (36%).
Latvijas pircēji kopumā neuzticas reklāmām, jo uzskata, ka tās parāda preces labākas, nekā tās ir patiesībā (81%). Vēl 74% pircēju uzskata, ka reklāmas ietekmē ir pirkuši preces, kuras nav bijušas nepieciešamas. Tikai 3% aptaujāto atzīst, ka skatās tās ļoti uzmanīgi, 31% nepievērš uzmanību TV reklāmas starplaikiem un lielākā daļa – 61% – pārslēdz citu TV kanālu vai arī dodas prom no ekrāna.
Katru gadu tika aptaujāti reprezentatīvi atlasīti 1500 Latvijas iedzīvotāji vecumā no 18 līdz 74 gadiem. Aptauja tiek veikta tiešajās intervijās pircēju mājsaimniecībās.
Veikalu tīkla “Iki” un “Data Serviss” apkopoja datus par Latvijas pircēju uzvedību laikā no 2006.gada līdz 2011.gadam.
NOZARE.LV
Komentāri