Cēsu 2. vidusskola iesaistījusies vērienīgā pētnieciskā projektā, ko organizē Latvijas Universitāte. Projekts ilgs trīs gadus, praktiski veidojot un zinātniski pamatojot jaunu domāšanas veidu un rīcību, mainot darba organizāciju vidusskolā, lai mācīšanās kļūtu atraktīvāka, jaunieši izjustu, ka skolā mācās dzīvei, ne tikai iekaļ zināšanas atsevišķos priekšmetos.
Latvijas Universitāte, Eiropas Sociālā fonda atbalstītā projektā jaunu pedagoģisku risinājumu meklējumiem, no katra reģiona iesaistījusi vienu skolu, un Vidzemē tie ir cēsnieki. „Pēc pirmajiem darbības mēnešiem esam ļoti apmierinātas, ka pēc Cēsu izglītības nodaļas ieteikuma par partneriem uzaicinājām Cēsu 2. vidusskolas pedagogus,” „Druvai” pastāstīja LU Pedagoģijas, psiholoģijas un mākslas fakultātes profesore Tatjana Koķe un vadošā pētniece Karine Oganisjana. „Skolotāji ir atsaucīgi jaunu ideju īstenošanā, skolēni jaunumus uztver ar interesi,” novērojumos pēc jauno mācību metožu izmantošanas, kā arī vērtējot pedagogu un skolotāju rakstītās atsauksmes par netradicionālām mācību dienām, secināja T. Koķe. Viņa piebilda, ka virzīšanās uz projekta mērķi- tagadējos 10. klases skolēnus trīs gadus mācīt tā, lai 12. klasi beidzot, ikviens būtu apjautis, ar ko varēs un gribēs dzīvē nodarboties, pēc vidusskolas nejutīsies, kā no laivas izmests, – tikai sākusies. Trīs gados skolas pedagogiem radošā, vēl nebijušā saliedētā komandas darbā dots uzdevums radīt oriģinālus risinājumus, kā mācības vidusskolās tuvināt reālajai dzīvei. Latvijas Universitātes pētnieki pedagogus jau vairākus mēnešus lekcijās gatavojuši šim uzdevumam, dodot teorētiskus pamatus, bet pēc tam skolu veikumu apkopos, radot zinātniski pamatotu mācīšanas metodi jaunajam laikmetam.
Ar Latvijā topošo projektu universitātes zinātnieki iepazīstināja Āzijas – Eiropas Mūžizglītības foruma dalībniekus un tādējādi ļoti ieinteresēja Malaizijas Nacionālās universitātes Izglītības fakultātes pārstāvjus. Viņi pieteicās būt par partneriem, universitātes noslēgušas starptautiskas zinātniskas sadarbības līgumu. Tas paredz, ka Latvijā izstrādātā jaunās paaudzes pedagoģiskā metodika tiks izmēģināta arī Āzijā. Latvijas veikums pēc tam saņems starptautiskas atsauksmes ceļā uz to, lai veidotu jaunu mācību priekšmetu pasniegšanas metodiku, kura raisītu jaunajā paaudzē vēlmi mācīties ar aizrautību, nevis ar piespiešanos apmeklēt vidusskolu.
„Druva” Cēsu 2. vidusskolā sekoja līdzi oriģinālai mācību dienai 10. b klasē, uz kuru neatskanēja zvans, skolēniem nevajadzēja rātni sēdēt solos un visu laiku klausīties, bet gan nācās darboties praktiski, tiešā un netieša veidā apliecinot iepriekš iegūtās zināšanas septiņos atšķirīgos mācību priekšmetos, sākot no matemātikas un ekonomikas, beidzot ar sportu un mūziku. Septiņi skolotāji īpašo skolas dienu bija izplānojuši ar domu, ka tā atgādina dzīvi ārpus skolas. 10. klases izvērsa darbības par tēmu „Viesu uzņemšana Cēsīs”, pievēršoties kulturoloģijai, analīzei, statistikai, viesmīlības izpratnei, radošām un mākslinieciskām izpausmēm – pilnīgi visam, ar ko ikdienā saistīti tūrisma nozarē strādājošie. Šim mērķim kalpoja pat oriģināli iecerētais pusdienas pārtraukums. Dienas vidū, sākot just izsalkumu, klase īsā mirklī pārtapa par kafejnīcu, kurā jaunieši no skolotāju piedāvātajiem produktiem gatavoja ēdienus, vienlaikus pildot uzdevumu – apliecināt bioloģijas un veselības mācībā 10. klasē apgūtās zināšanas par veselīgu uzturu.
„10. klašu skolēnus tik ļoti aizrāva tēma par viesu uzņemšanu, jauniešiem ideju, saistītu ar Cēsīm, bija tik daudz, ka piekritām viņu ierosmei par viesmīlību, sakoptību un vēstures pieminekļiem vēlāk izveidot īpašu videosižetu ,” gandarīta par negaidīto oriģināli veidotās mācību dienas turpinājumu bija 10. b klases audzinātāja Melita Železcova.
“Tādu pieredzi vēl nebijām guvušas,” sajūsmā par katru no dienas uzdevumiem bija skolnieces Sandra Partasova un Anete Ance Krimberga. „Taisni tajā brīdī, kad sajutām izsalkumu, sekoja uzdevums pagatavot klasē pusdienas,” aizrautīgi darbojoties improvizētajā kafejnīcā, sacīja Madars Kļaviņš un Jāzeps Reinis Bumbieris. Par to, kā Cēsu 2. vidusskolas 20 skolotāju komandai, līdzdarbojoties projektā, izdevās radīt pirmās reālo dzīvi apliecinošās mācību dienas, savs vārds būs sakāms Latvijas Universitātes zinātniskajiem darbiniekiem. Secinājumi tiks ņemti vērā tālākajā pētnieciskajā darbā. Mairita Kaņepe
Komentāri