Pirmdiena, 15. decembris
Vārda dienas: Johanna, Hanna, Jana

Par ceļiem, “Komunisma ceļu” un ceļu līkumiem

Druva
23:00
03.10.2008
53
200810040016351794

Tuvojoties nozīmīgām jubilejām, tā vien gribas atcerēties dzīves svarīgākos un interesantākos

brīžus, pāršķirstīt albumus. Gaidot valsts dzimšanas dienu, aicinām ielūkoties Latvijas biogrāfijā, atskatoties uz notikumiem mūsu rajonā, gan heroiskiem, gan, ar šodienas skatienu vērtējot, komiskiem.

Ik sestdienu meklējiet ”Druvā” rubriku ”Ceļojums Latvijas laikā. Cēsu rajons”

Par ceļiem, to būvēšanu runā vai katru dienu. Laikam jau tā bijis visos laikos, jo bez ceļiem pasaulē netikt. Kā kādreiz ceļus būvēja, uzturēja, atmiņās pakavēties aicināju Ziedoni Kurmi, kurš no 1954. līdz 1999. gadam bijis ceļinieks, no 1972. līdz 1984. gadam – Cēsu ceļu daļas priekšnieks; Gunāru Puķi, kurš Cēsu ceļu pārvaldē strādājis no 1953. līdz 1995.gadam, bet no 1984. līdz 1995.gadam bijis tās priekšnieks; un Ojāru Cēderštrēmu, kurš Smiltenes 8. ceļu būves rajonā strādājis no 1967. līdz 1996.gadam.

“Kādreiz laiki bija ne labāki vai sliktāki, vien tagad visu vairāk ietekmē nauda nekā kādreiz, un tie, kas nosaka biznesu. Tagad liekas, ka kādreiz nekā nebija. Uzdrošinos teikt, ka tiem, kas noteica ceļu politiku, bija vairāk inženieriskās domāšanas, vairāk teikšanas, izvēloties prioritātes, kurus ceļus remontēt, kurus ne. Sevišķi programmās par vietējiem ceļiem,” saka Ojārs Cēderštrēms un piebilst, ka tagad lauku ceļus vismaz nebojā kāpurķēžu traktori, ar kuriem traktoristi brauca uz veikalu pēc šņabja.

Padomju gados Cēsu ceļu daļai gada apgrozījums bijis ap četriem miljoniem rubļu, miljons rekonstrukcijai, tikpat vidējiem remontiem un divi – kārtējiem un ceļu uzturēšanai. Tagad valsts ceļu uzturēšanai rajonā nav pat miljona. ” Pateica, cik naudas paredzēts, kam un kādiem darbiem,” stāsta Ziedonis Kurmis un uzsver, ka nedrīkst arī aizmirst, kāda pirms gadiem bija transporta intensitāte.

” Katra ceļu daļa centās kāpināt apjomus, un no tiem nākamajā gadā piešķīra vairāk naudas. Trūka resursu, tehnikas. To īrējām

no melioratoriem, lauktehnikas. Pat aizsūtījām mehāniķi uz

Tjumeņu, viņš atveda sešus buldozerus, divus ekskavatorus, divus celtņus. Nauda bija, bet nebija tehnikas. Pat no Maskavas noīrējām ekskavatoru. Cēsu ceļu daļa īrēja no Maskavas! Beigās mums to pārdeva par metāllūžņu cenu. Tagad viss otrādi – nav naudas, pārējais ir. Ceļu daļā 300 cilvēku strādāja, tagad nav simts. Ziemā ceļus kaisījām dienu un nakti,” atceras Gunārs Puķe.

Vide jāsaudzē

Lai arī šķiet, ka padomju laikā par vides aizsardzību nedomāja, patiesībā tai bija veltīta liela uzmanība. “Būvējot Cēsu apvedceļu, izrādījās, ka Bušu gravā ir aizsargājams kaļķakamens iezis, bet bija ieprojektēts, ka ceļš ies

taisni. Nācās pagriezt gar lidlauku, ” stāsta Ziedonis Kurmis, bet Gunārs Puķe piebilst, ka plānos bijusi autostrāde no Cēsīm uz Priekuļiem, bet ceļmalās auga ābelītes. Tās jāsargā. ” “Staļins Vācijā bija noskatījies, ka tur ceļmalās aug ābeles. Cik ābeļu nesastādījām,” atceras Ziedonis.

“Cēsu apvedceļā pie Saulrītiem bija mežiņš. Mīļais Dievs, kas bija par kariem, lai caur to varētu būvēt ceļu, izcirst ceļam pienākošos daļu un vēl joslu, kur ielikt kabeli. Tā taču Cēsu pilsētas zaļā zona. Pagāja gadi, un nu viss nomizots pa tīro. Puškina karjerā aiz rūpnīcas ir grants iegulas. Mīļie cilvēki, blakus Rakšupe – lašupe, un jūs gribat cirst mežu! Kur jums prāts? Tagad mežs pa tīro. Jo zaļāka domāšana, jo vairāk dolāri patīk!” stāsta Ojārs, bet Ziedonis pastāsta par Vikmaņa līkumu. “Tresta galvenais inženieris pie Vāverkroga neļāva ceļu iztaisnot. Kāpēc? Nezinu. Cik cilvēku, tik patiesību. Tā līkumu viņa vārdā nosauca,” atceras Ziedonis.

Piebalgas pusē

“Ceļu uz Vecpiebalgu sāka būvēt 1965. /1966.gadā, nākamā pārbūve bija pēc 20 gadiem, un tagad bija vēl viena pārbūve. Vai arī kalpos 20 gadus?” stāsta un reizē jautā Ojārs Cēderštrēms. Viņš labi atceras, kāds līkumots bijis ceļš uz Vecpiebalgu. Meirēnu krustojumā tas atradies metrus simts pa kreisi, tad nelielu gabalu gājis turpat, kur tagad, kur Vecpiebalgas uzraksts, novirzījies pa labi pakalnītē gar mājām, tad gar Tauna krejotavu, kur tagad būvmateriālu veikals, gar vidusskolu, gar ciema padomi. Līkumains ceļš, kā jau ar zirdziņiem iebraukts. Uzkāpjot Brežģa kalnā, Alauksts bijis kā uz delnas. Garāmbraucējus sveicinājis uzraksts, ka tas Latvijā augstākais ezers, platība tāda, virs jūras līmeņa tik un tik metru. Tagad viss aizaudzis. “Kāds izskatījās ceļš no Cēsīm līdz Vecpiebalgai, var saprast, tagad braucot no Jumurdas līdz Ērgļiem – līkumi, augšā, lejā.

“50.gadu vidū autobuss Cēsis – Vecpiebalga vasarā kursēja vienreiz dienā. Ziemā mašīnas tur nebrauca. Viss notika bez auto. Armijas vajadzībām ceļu tīrīja ar pūtēju,” atceras Ojārs Cēderštrēms un piebilst, ka Ulmaņlaikā gan no Dzērbenes stacijas uz Vecpiebalgu bijusi autobusa satiksme.

Vecpiebalga – Ineši ceļinieku vidū tiek saukts par ministra ceļu. Inešos bija kolhozs “Komunisma ceļš”. Ceļiniekiem Inešos bija pirts. Uz to atpūsties brauca ministrijas darbinieki, arī pats ministrs Slēde labprāt te pavadījis atvaļinājumu. No Vecpiebalgas kultūras nama līdz pirtij jau bija asfalts. “Lai ministram nebūtu jābrauc pa putekļiem, līdz krustojumam uzklājām auksto, melno maisījumu. Kādu dienu zvanīja ministrs : “Ko tas nozīmē?” Apjuku. “Tu esi vietējais un nezini teicienu: “Kur beidzas asfalts, sākas “Komunisma ceļš”. Rīt lai būtu asfalts cauri kolhoza centram!” Kolhoza priekšsēdētājs šo teicienu bija palaidis, jo asfalts beidzās tieši pie kolhoza robežas, ” stāsta Ziedonis Kurmis.

Kā nu tur bija, kā ne, bet 1971.gadā pirts nodega. “Ministrs piezvanīja: “Neko negribu zināt, lai pirts būtu atjaunota!”. Ielikām darbus kaut kādā tāmē un atjaunojām. Atbrauca revidents, ieraudzīja, ka kopmītne atjaunota. Tad ieraudzīja pirts fotogrāfiju.”Kas tas ir?” “Tā mūsu kopmītne. Tur šoferi dzīvo, pārnakšņo.” Gribot redzēt. Sākās skaidrošanās, ko un kāpēc atjaunojuši. Atzinos – nodega.

Revidents apskatīja, visu saprata un ierakstīja aktā,” stāsta Ziedonis Kurmis. Viņš kopā ar ministru izsaukts uz Centrālkomiteju. Vispirms strostēts ministrs. Vēlāk partijas rajona komiteja uzlikusi viņam sodu – samaksāt valstij naudu divu algu apmērā – un partijas stingro rājienu. Kā pirts lieta nonāca līdz partijas centrālkomitejai, vēl šodien Ziedonis brīnās.

Ne mazums galvassāpju darbā bijis, kad ceļi būvēti kūdrainās vietās. Tagad vīri ar pārliecību saka, kur ģeoloģiskā izpēte veikta pareizi, problēmu nav bijis. “Ceļš pirms Vecpiebalgas deformējas joprojām. Apakšā ir slīps glūdas slānis. Ģeoloģiskais urbums pirms projektēšanas veikts pa ass līniju. Atkūdrojām ceļa vietu, bet pamatne šķība, norakām plakaniski, viss kārtībā, uzlikām asfaltu. Kūdra ceļa malā palika neizlīdzināta, jo purvā nevarēja ar tehniku iebraukt. Tad bija skandāls, kā tā var atstāt. Tiklīdz izlīdzinājām, pretspiediena nebija un ceļš par 30 – 40 centimetriem pazeminājās,” profesionāļa pārbaudījumus stāsta Ziedonis.

Būvējot ceļu Dzērbene – Gaujmaļi pie Dzestrenes upes pirms tam ģeoloģiskās izpētes nav bijis. Uzbēruši granti, ceļš kā ceļš. ” No rīta braucu uz darbu, sastrēgums, 30 kolhoza mašīnu rinda. Aizgāju, skatījos, ceļa nav. Bedre. Viss, ko uzvedām, nogrimis. Viss aizplūdis šķērsām, kūdra izspiedusi, blakus mežā visas egles nolīkušas. Uzbērām pusmetru, otrā rītā atkal bedre. Uzbērām tūkstošus kubikmetru grants. Ceļš kalpo labi. Mežinieki gan egles nocirta,” atceras Ziedonis, bet Ojārs Cēderštrēms piebilst, ka Cēsu – Drabešu ceļš, kas būvēts vācu laikā, turas uz fašīnām – no zariem vai žagariem sasietiem cilindriskas formas saišķiem. Ceļš turas 60 gadus. Kamēr slodze nav par lielu.

Armijai vajag ceļus

“Ceļus sāka būvēt armijas vajadzībām. Kāpēc Lietuvā tik labi ceļi? Tāpēc, ka armijai vajadzēja ceļu uz Kaļiņingradu.Uz Zeltiņiem Alūksnes rajonā būvēju ceļu. Sešos mēnešos 40 kilometrus uzbūvēja. Visa Latvijas tehnika bija sadzīta. Strādāja divās maiņas. Mašīnas veda granti, ar lāpstām vīri šķipelēja laukā. Vēl taisījām ceļu, kad jau raķetes veda iekšā. Upītes malā armijniekiem bija betona rūpnīca, veda tūkstošiem kubikmetru šķembu, bet ārā neko neveda. Palika raķešu bāzē,” stāsta Ziedonis.

Ar pulkvedi, kurš vadījis celtniecības darbus, dzīvojuši vienā mājā. Vienu dienu viņš prasījis, vai nevar aizdot benzīnvedēju. Kāpēc ne. “Vakarā mans šoferis neatgriezās.

Pulkvedim prasīju, kur mašīna, šoferis? Izrādās, puisis, braucot iekšā bāzē, pirmajai caurlaidei parādījis pavadzīmi, ielaists, bet, tā kā pie otras tajā brīdī neviens nestāvējis, braucis tik tālāk. Sākusies skaidrošanās, šoferis apcietināts. Tad pulkvedis izlaida ārā. Šoferis tik taisnojās, kā varējis zināt,” tagad jau kā piedzīvojumu stāsta Ziedonis.

Netālu no Cēsu ceļu daļas kantora atradās karaspēka daļa. Reiz pie

Gunāra Puķes atnācis

priekšnieks Ribņikovs. Esot ceļinieks, gribot ar kolēģi parunāties. “Viņam vajagot garāžās ieklāt betona grīdu. “Ne mums betona, ne cementa, ne maisītāja, ne cilvēku,” uzreiz pateicu. “Tas viss man ir.” “Bet kur problēma, dariet!” “Mums nav, kas darbus vada.” Tāds, lūk, ceļinieks! Norīkoju Jāni Garklāvu, viņš labi nopelnīja,” atceras Gunārs.

Izdarīja paši

Kādreiz pie Rāmniekiem strādāja pārcēlājs, kurš ar laivu veda pāri cilvēkus. “Nolēmām, ka te vajag gājēju tiltu. Aizbraucām pie projektētājiem, nē, mēs tādu neprojektējam. Tas pārāk sarežģīti, Gauja mainīga upe. Apbraukājām, apskatījām daudzus iekārtos tiltus, uztaisījām aprēķinus un uzzīmēju. Sākām celt, atbrauca galvenais projektētājs, apskatīja, vien nogrozīja galvu. Vēlāk viņu satiku, speciālists tikai noprasīja: “Jūs domājat, ka pa tiltu kāds varēs arī pāriet pāri?”,” stāsta Gunārs Puķe un piebilst, ka gājēju tilts kalpo jau 31. gadu. Pirms diviem gadiem tam dēļus nomainīja.

Paši vainīgi

Kāpēc Latvijā sliktāki ceļi nekā kaimiņvalstīs? Tas jautāts visos laikos. “Laiki mainās, bet nekas nemainās. Dzīvē pastāv likumsakarības,” saka Ojārs un uzsver, ka Igaunijā, Lietuvā ir labāki ceļu saimnieki, inženieri un uzturētāji. Atšķirība redzama. “Varam salīdzināt Valmieras un Cēsu rajonu. Zinu, kā izskatās katrā pagasta centrā, pie kolhozu mehāniskajām darbnīcām, pie fermām, jo tur asfaltējām. Valmieras rajonā nav neviena pagasta centra, kas nebūtu asfaltēts, lai no tā pa asfaltētu ceļu nevarētu aizbraukt uz pilsētu. Cēsu rajonā nekā tamlīdzīga. Visa vaina zēnos, kuri kādreiz sēdēja partijas komitejās,” domās dalās Ojārs un turpina: ” Tajā laikā strādājot, varēja prognozēt saimniecisko darbību. Ja rādījās, ka šoseja nodzīvojusies, tika domāts par remontēšanu. Atsevišķi posmi tika iztaisnoti. No Eglītes līdz Bērzkrogam ziemā bēra pastiprinājumu, pavasara šķīdonī slēdza, tad asfaltējām. Ceļš bija slēgts, visi brauca caur Cēsīm. Kad ceļu Cēsis – Drabeši 1967. gadā

asfaltējām, visa kustība bija caur Kārļiem. Nevienam neienāca prātā braukt pa ceļu, kur strādā.

Arī tā notika

“Tagad Latvijā tik daudz nevajadzīgas zemes. Bet bija laiks, 70.gadu otrā pusē, kad visiem kolhoziem bija vēlēts aizart grāvjus, tīrumam jābūt līdz ceļam. Vajadzēja zemi, ” stāsta Ziedonis.

Vairākkārt vīri uzsver, ka ceļinieki varējuši un izdarījuši daudz, un tas kolektīva nopelns. “Kolektīvs bija spēcīgs, saliedēts, strādājām ar atbildību,” saka Ziedonis un klusi piebilst, ka varējuši daudz padarīt, darbs bijis arī viņa hobijs.

Ko tur liegties,

šad tad puiši gribējuši arī iedzert. “Nedrīkst. Bet, priekšniek, gribas. Tad sarunājām – labi, visus dzelžus krūmos, šodien nestrādājam. Nevis pēc algas dienas, bet divas dienas pirms. Vīri sēdēja kopmītnēs, dzēra. Nākamajā dienā darbā. Laimonis tik ātri nevarēja beigt. Reiz pat ieslēdzu autobusā, lai šoferis vadā, bet ārā nelaiž, lai nevar nopirkt ko stiprāku. Pēc algas dienas atbrauca pārbaude. “Ko darāt?” “Strādājam.” Nevar būt.” Tā reizes trīs pēc algas dienas mūs kontrolēja,” smejot atceras Ziedonis.

Komentāri

Atbildēt

Jūsu e-pasta adrese netiks publicēta. Obligātie lauki ir atzīmēti kā *

Saistītie raksti

Ar “Japānas pasakas” palīdzību veicina integrēšanu

00:00
15.12.2025
27

Koncertzālē “Cēsis” izskanējis Latvijas Nacionālā simfoniskā orķestra fonda (LNSO fonds) projekta koncert uzvedums “Japānas pasaka”, uz ko bija aicinātas Cēsu novada un Vidzemes skolu 3. – 12. klases, saņemot ielūgumu par piedalīšanos radošā aktivitātē. Pirms uzveduma notika sociālā darba, izglītības un kultūras profesionāļiem paredzēta ekspertu diskusija “Bērnu ar īpašām vajadzībām integrēšana sabiedrībā, izmantojot kultūras un […]

Vēsturisku ēku siltināšanas meistardarbnīca tiekas Ieriķos

00:00
14.12.2025
61

Nepieredzētu atsaucību piedzīvoja biedrības “Cēsu mantojums” sadarbībā ar Cēsu novada pašvaldību 5. un 6. decembrī rīkotā vēsturisku ēku siltināšanas meistardarbnīca, kas notika “Baložu mājā” Ieriķos jeb vēsturiskajā Ieriķu pasta ēkā. Sestdien Ieriķos sastaptie meistarklases organizatori “Dru­­­­vai” atzina, ka pieteikušies 40 dalībnieki, kas esot tiešām daudz. Meistardarbnīcas mērķis bija sniegt praktiskas zināšanas par vēsturisku ēku siltināšanu […]

Jaunās telpas Rainī apskatījuši pirmie interesenti

00:00
13.12.2025
82

Šajās dienās iespējams pieteikties biroja telpu nomas tiesību izsolei radošas un digitālas komercdarbības veikšanai Cēsīs, Raiņa kvartālā, Raiņa ielā 27. Cēsu novada pašvaldībai piederošajā ēkā, kas ieguvusi pilnīgi jaunas aprises, reizē saglabājot industriālās vides elpu, piedāvātas 11 biroja telpas ēkas pirmajā stāvā – piecas ar skatu uz iekšpagalmu un sešas ar skatu uz Raiņa ielu. […]

Katru gadu aizvien vairāk skaistu sētu

00:00
12.12.2025
153

Dzērbenes pils, tērpta greznā rotā un mirdzot Ziemassvētku ugunīs, jau attāli sveic ikvienu. Vecpiebalgas apvienības pārvaldes konkursa “Sakoptākā sēta”  dalībnieki un kaimiņi, saposušies šīgada laureātu godināšanas reizei, piepilda Tautas nama zāli. Jau astoto gadu vistumšākajā laikā, kad vakari gari un rīti vēli, cilvēki satiekas, lai atcerētos vasaru un domās jau būtu pavasarī, lai kopā priecātos par […]

Cēsīs izskan koncerts “Veltījums Djūkam Elingtonam”

00:00
11.12.2025
52
1

Djūks Elingtons noteikti ir bijis viens no galvenajiem personāžiem, kas veidojis džeza mūziku un lielās džeza mūzikas orķestrācijas. “Viņa darbības laikā arī pamazām izveidojies tāds klasiskais bigbenda sastāvs, kādu to redzam šobrīd, arī šeit uz skatuves,” sestdien, 6.decembrī, uzsākot uzstāšanos koncertzālē “Cēsis”, atzina Latvijas Radio bigbenda vadītājs Kārlis Vanags. Koncertā sestdien izskanēja Latvijas Radio bigbenda […]

Piparkūkas, vaska sveces, egļu smarža un dziesmas

00:00
10.12.2025
147

Skan Ziemassvētku dziesmas, muzicē Aivars Lapšāns. Tā ir sestdiena, kad Cēsu tirgus rosība dzirdama tālu, jo daudzi laiku velta, lai iepirktos. Jau rīta agrumā cēsnieki un iebraucēji no pagastiem ir klāt īpašajā Zie­massvētku tirdziņā. Tirdzi­nie­ki stendos radījuši gaidāmo svētku noskaņu, piedāvā gan saldus, gan ceptus, žāvētus, skābētus un marinētus kārumus, gan kaut ko jauku daiļumam […]

Tautas balss

Klientus necenšas piesaistīt

15:11
13.12.2025
25
Lasītāja I. raksta:

“Cēsīs “Latvijas Pasta” nodaļa tagad atrodas tirdzniecības centrā “Solo”. Ieejot lielajā ēkā, grūti saprast, kur atrodas pasts. Ir gan izlikta plāksne ar norādi, bet to var arī nepamanīt. Informācijas statīvs novietots uz grīdas, savukārt košie un pamanāmie veikalu nosaukumi virs tirdzniecības telpu durvīm neapzināti liek starp tiem meklēt pasta nosaukumu. Cilvēks skatās un nesaprot, kur […]

Latvijas preces - dārgas

15:11
13.12.2025
23
Seniore M. raksta:

“Visur mudina pirkt Latvijas pārtikas preces. Bet, kad veikalā paskatās, cik tās maksā, tomēr jāizvēlas ievestie produkti. Ne­zinu, vai pie vietējās produkcijas augstajām cenām vainojami tirgotāji vai ražotāji, bet kaut kas tur nav kārtībā. Vēl arī jāsaka, ka ne vienmēr vietējā produkta garša ir labāka nekā importētajām precēm. Protams, tas ir gau­mes jautājums, bet man […]

Ko mainīs likuma maiņa

11:58
07.12.2025
37
1
Lasītāja A. raksta:

“Lasu, ka mājdzīvnieks, suns, kaķis vai cits, nedrīkstēs būt īpašums. Bet kāds tad tam būs statuss, un kuram būs jāuzņemas atbildība par dzīvnieka ēdināšanu, uzraudzību, apstākļiem, kādos tas tiek turēts? Ja tas nav mans īpašums, kādu atbildību no manis var prasīt? Šķiet, juridisko formulējumu maiņa radīs daudz neskaidrību, nesapratnes. Kas sunīti, kaķīti vai papagaili mīl, […]

Cik dārgas dāvanas nes Ziemassvētku vecītis

11:57
06.12.2025
41
1
Vecmāmiņa raksta:

“Gatavojamies Zie­mas­svētkiem. Bērni raksta vēstules vecītim, stāstot, ko vēlas saņemt dāvanās, taču viņu vēlmes kļūst aizvien lielākas. Cits prasa jaunāko aifonu, cits ceļojumu uz Amerikas Disnejlendu. Saprotu, ka laiks sarežģīts, skolā, īpaši lauku mācību iestādēs, kopā mācās turīgā zemnieka un trūcīgā rokpeļņa bērns. Viens uz svētkiem saņems slēpošanu Austrijā, otrs varbūt jaunu džemperīti. Kā sadzīvot? […]

Veidenbauma prēmijas tradīcija izgaist

09:49
01.12.2025
39
G.Z. raksta:

“Uz Cēsīm nebraucu, uzskatu, ka Liepā dibinātās prēmijas tradīcija ir mirusi, to apliecina arī tas, ka prēmiju saņēmušie vairs uz pasākumu neierodas (tā bija arī iepriekšējo reizi). Iespējams, mūsdienu organizatori neprot pildīt savu misiju. Protams, laiki mainās, varbūt arī tradīcijām jāmainās, bet ir jāpaskaidro un jāpastāsta tautai, ka tiek radīts kas jauns,” atsaucoties uz “Druvas” […]

Sludinājumi