Profesionālās karjeras izvēles valsts aģentūras konsultāciju centrs Cēsīs sadarbībā ar rajona padomi, skolotājiem, karjeras konsultantiem rīkoja diskusiju ciklu par jauniešiem darba tirgū un skolu iespējām audzēkņiem sniegt lielāku atbalstu karjeras izvēlē.
Diskusiju veidotāja Ligita Embrekte, karjeras izglītības kabineta vadītāja Cēsīs, rosināja pedagogus apspriest iespējas, kādas pedagogam paveras audzēkņu konsultēšanā: ”Jauniešu vidū nākamās profesijas izvēlē pārsvarā strādā ārējā motivācija – cik naudas ar darbu varēs iegūt, retāk aizdomājoties par iekšējiem izvēles faktoriem – darbu, kas dos gandarījumu, izraisīs interesi, atbildīs paša potenciālam.” L.Embrekte vērtēja, ka skolās pagaidām vāji darbojas profesionālā orientācija un atbalsta sistēma. ”Skolotājiem pietrūkst informācijas un izpratnes, tāpēc diskusijā devām ierosmes, kā citādāk paskatīties uz profesionālo orientāciju. Skolotājam, karjeras konsultantam jāpāraug par problēmu risinātāju, ne tikai jāgaida, ka nodarbinātības valsts aģentūra atvedīs pie skolēniem darba devējus, kas pastāstīs par darbiniekiem izvirzītajām prasībām.”
Ne reti jaunieši jau pēc 9. klases un daudzi pēc vispārējās vidējās izglītības iegūšanas spiesti vai vēlas strādāt. Nonākot darba tirgū, viņi sastopas ar virkni problēmu. Diskusijas gaitā tās tika formulētas. Pedagogi analizēja, kā audzēkņus rosināt aizdomāties par iespējamām situācijām. Profesionālās karjeras izvēles valsts aģentūra šādām nodarbībām sagatavojusi testus, izpētes un izdales materiālus. Skolotājiem izdotas grāmatas ar karjeras plānošanas metodiskajiem materiāliem.
”Jaunieši jāiesaista karjeras plānošanā tā, lai, izvēloties nākamo profesiju, strādātu iekšējie motivatori. Lai skolēni saprastu, ko viņiem patiks darīt un vai tas patiks darba devējam,” skaidroja L.Embrekte. ”Ar pedagogiem izskatījām variantus, kā strādāt ar jauniešiem, kuriem ir zems pašvērtējums, bailes pieņemt lēmumus, un jauniešiem, kuriem, gluži otrādi, ir paaugstināts pašvērtējums, bet zems atbildības līmenis.”
Uz semināriem bija aicināti skolēni, kuri iesaistījušies karjeras iespēju izpētē. Par vienu no efektīgākajām iespējām profesijas izvēlē viņi nosauca Ēnu dienas, kad jaunieši pavada dienu, vērojot dažādu profesiju pārstāvjus viņu darba gaitās.
Komentāri