Ziema pavisam nesen ir sākusies arī mūsu platuma grādos, tāpēc jo īpaši svarīgi autovadītājiem atcerēties par drošu braukšanu ziemā un pareizu riepu izvēli. “Drošas braukšanas skolas” pārstāvji atzīst, ka ziemā svarīga ir pareizu riepu izvēle. Bez tam gan siltā, gan aukstā ziemā katra autovadītāja pienākums ir tehniski nodrošināt automašīnu braukšanai pa sniegu, lai maksimāli garantētu drošu braukšanu jebkuros laika apstākļos. Pareiza riepu izvēle ir viens no svarīgākajiem rādītājiem, kas būtiski ietekmē automašīnas uzvedību un tātad satiksmes drošību uz ceļa. Der atcerēties, ka saķeres laukums riepai ar ceļa virsmu ir apmēram plaukstas lielumā, tāpēc sevišķi svarīgi izvēlēties labas kvalitātes un piemērota veida riepas. Šobrīd, kad pastāv liela izvēle – riepas ar un bez radzēm, ziemas un vissezonas, “Drošas braukšanas skolas” pārstāvji iesaka autovadītājiem piemērotākās riepas izvēlēties pēc vairākiem kritērijiem. * Kvalitāte. Riepu kvalitātei ir tieša saistība ar drošību, tāpēc mēģinājumam ietaupīt var būt bēdīgas sekas. * Ceļi . Jāatceras, ka braukšana pa pilsētas un lauku ceļiem atšķiras. Ja braukšana notiek lielākoties pa pilsētu, daudzi autovadītāji priekšroku dod riepām bez radzēm, jo radžotās riepas ir skaļas. Bez tam tās ir nedaudz smagākas, līdz ar to automašīnai jāpatērē vairāk degvielas. Radzes mēdz arī izkrist, un tad riepu servisā jāpārbalansē ritenis. Pretējā gadījumā tiek bojāta automašīnas piekare, braukšana ar automašīnu ir nekomfortabla.
Ja daudz iznāk braukt pa lauku ceļiem, tad nopietni jāapsver iespēja lietot radžotas riepas, jo vairums lauku ceļu ziemā ir klāti ar ledu vai stipri piebrauktu sniegu, un šādos apstākļos radzēm ir priekšrocības. Jāatceras, ka daudzās Eiropas valstīs pastāv ierobežojumi braukšanai ar radžotām riepām, savukārt Skandināvijā braukt ar šādām riepām ir atļauts.
“Manuprāt, būtu tomēr jāatstāj autovadītājam pašam iespēja izvēlēties, vai braukt ar radžotām riepām, vai tomēr ne, jo mūsu klimatiskie apstākļi atšķiras no apstākļiem citās ES valstīs, arī ceļu dienestu darbs šajās valstīs ir vairāk sakārtots un attīstīts,” uzskata “Drošas braukšanas skolas” mācību programmas direktors Artūrs Priednieks. * Citi tehniskie rādītāji. Te jāņem vērā dažādi apstākļi – kvalitatīvai un pietiekami dārgai lameļu tipa riepai ir labas īpašības uz piebraukta sniega un ledus, taču, braucot pa sniega putru, tai var rasties tendence slīdēt. Riepu tirgotāju pienākums būtu izskaidrot autovadītājiem savu ražojumu īpašības, jo nav ideālu riepu visiem apstākļiem un ceļiem.
“Drošas braukšanas skolas” pārstāvji atzīst, ka autovadītājiem noteikti jāatceras arī vienkārša sakarība – saķeres kvalitāti līdz zināmai robežai var kompensēt ar pareizi izvēlētu ātrumu. Ja ir aizdomas par to, ka riepai ir problēmas ar saķeres nodrošināšanu, noteikti vispirms ir jāsamazina ātrums. Skolas pārstāvji atzīst, ka drošākie nosacījumi braukšanai ziemā, pirmkārt, ir piemērots automašīnas tehniskais nodrošinājums, otrkārt, pareiza ātruma izvēle, treškārt, autovadītāja teorētiskās un praktiskās zināšanas par reakciju dažādās neparedzētās situācijās.
Komentāri