Lai stabilizētu epidemioloģisko situāciju valstī, valdība 12.martā lēma pastiprināt epidemioloģisko prasību ievērošanas kontroli sabiedriskajā transportā, kā arī noteica pārvadātājiem nodrošināt transportlīdzekļu ventilāciju reisu izpildes laikā. Uzņēmumā “CATA” atzīst, ka tas papildu sarežģījumus nav radījis.
Atgādinām, ka sakarā ar valdības lēmumu “Covid-19” izplatības ierobežošanai uz ārkārtējās situācijas laiku reģionālajos un pilsētas nozīmes maršrutos līdz 50 procentiem samazināts atļauto pasažieru skaits vienā sabiedriskajā transportlīdzeklī, bet pasažieriem no septiņu gadu vecuma obligāti jālieto sejas maskas. Iedzīvotāji, kuri neievēro noteiktos drošības pasākumus, netiek uzņemti vai tiek izsēdināti no transportlīdzekļa. Pārvadātājiem jāveic transportlīdzekļu regulāra dezinfekcija.
“CATA” Pasažieru pārvadājumu dienesta vadītājs Lotārs Dravants stāsta, ka kopš pēdējā valdības lēmuma viņu darbā nekas nav mainījies: “Viss tiek ievērots jau gandrīz gadu: 50 procenti marķētas sēdvietas; šoferis nodalīts no braucējiem; regulāra dezinfekcija. Paldies valdībai, kas tomēr sadzirdēja nozares iebildumus un nesamazināja ietilpību autobusos līdz 30 procentiem, kā tika plānots, tad kādam nāktos arī palikt ārpus autobusa. Prasības varam izpildīt, jo dienā ir vien daži reisi, kuros autobusa salons aizpildīts līdz 50 procentiem. Tiesa, pagājušajā nedēļā Lielvārdes pusē četri pasažieri tomēr palika aiz durvīm, jo noteiktās sēdvietas jau bija aizņemtas.”
Pārvadātājiem gan nākas saskarties ar dilemmu, ka liegts uzņemt vairāk par 50 procentiem autobusā paredzēto pasažieru, bet citi noteikumi aizliedz atstāt bērnus līdz 15 gadiem uz ceļa. Pašlaik, ja ir par vienu pasažieri vairāk, tas jau ir pārkāpums, bet vai lietderīgi sūtīt vēl vienu autobusu, lai vestu šo vienu cilvēku. Turklāt nekad jau nav zināms, cik braucēju būs .
Jautāts par jauno prasību – autobusa ventilēšanu – reisa laikā, L. Dravants skaidro, ka lielākajai daļai autobusu ir kondicionēšanas – ventilēšanas sistēmas, kas tiek darbinātas nepārtraukti: “Vajadzība pēc papildu ventilācijas atkarīga no pasažieru skaita, ja viss atļautais skaits, 50 procenti, gaisa patēriņš lielāks, nekā ja autobusā ir vien daži braucēji. Šādā laikā taču nevar braukt ar vaļā lūku vai logiem, tāpēc, ja autobuss apsteidzis grafiku, šoferis kādā pieturā uzkavējas ilgāk, atver durvis, tā radot gaisa apmaiņu.”
L. Dravants arī norāda, ka pēdējā laikā pasažieriem vairs neesot problēmu ar masku valkāšanu, kāpjot autobusā. Arī autobusa šoferis Vilnis Kārkliņš stāsta, ka nav nācies cīnīties ar šo prasību neievērotājiem: “Ja sākumā mēģināja iztikt ar šallēm, lakatiem, tagad visi ir maskās. Lai vai kāda, bet katram kabatā ir maska, ko uzliek pirms iekāpšanas. Kas notiek brauciena laikā, vai pasažieri atstāj maskas vai noņem, to tiešām izkontrolēt nevaru. Redzu, ka, kāpjot ārā, tās ir uz sejas. Gadās, ka citi pasažieri, ārā kāpjot, saka, ka kāds pasažieris sēžot bez maskas, bet vai paši nevar aizrādīt?”
Arī L. Dravants skaidro, ka šoferim nav jākontrolē, kas brauciena laikā notiek salonā, viņa uzdevums ir braukt: “Pie iekāpšanas viņš var aizrādīt, piedāvāt nopirkt masku, ja cilvēkam tās nav, var nelaist autobusā, bet, kas notiek brauciena laikā, tas ir uz katra braucēja sirdsapziņas. Redzam, ka sabiedrības sapratne uzlabo- jusies, ļoti reti gadās kāds incidents.”
“CATA” autobusos jau tūlīt pēc prasības ieviešanas nēsāt masku bija iespējams nopirkt medicīniskās maskas, tās joprojām pieejamas, bet pieprasījums esot minimāls.
Katru vakaru autobusa salons tiek dezinficēts, arī šoferiem līdzi dezinfekcijas līdzekļi, lai reisa laikā var notīrīt vietas, kurām pasažieri visvairāk pieskaras.
Komentāri