Pirmdiena, 8. decembris
Vārda dienas: Gunārs, Vladimirs, Gunis

“CATA” par aktuālo un nākotni

Druva
00:00
28.02.2007
8

Patlaban visā valstī pasažieru pārvadājumi un pārvadātāji ir lielu notikumu priekšā. Maijā jāstājas spēkā ES regulai, kas paredz pasažieru regulārajā transportā pārvadātājiem segt visus zaudējumus. Bet līdzi tam nāk arī daudz citu nosacījumu. Uz “Druvas” redakciju aicināju a/s “CATA” izpilddirektoru Andri Malkavu, kurš dalījās pārdomās par pagājušajā gadā paveikto un gaidāmajām pārmaiņām. Vienmēr kāds neapmierinātais

Sarunas sākumā A.Malkavs atzina, ka rūpīgi seko līdzi pasažieru izteiktajiem ierosinājumiem, idejām un pat neretajiem pārmetumiem, kas saistīti ar autobusu pārvadājumiem pilsētā, rajonā un tālsatiksmē. A/s “CATA” izpilddirektors atzīst, ka cenšas nākt pretī ikvienai ierosmei un vērtīgos pasažieru ieteikumus realizēt. “Pa šo laiku esam apmierinājuši gandrīz visas iedzīvotāju grupu un pašvaldību prasības. Pēc pasažieru lūguma vakarā uz Līviem plkst.19:30 kursē mikroautobuss. Pašvaldības prasīja reisu uz Straupi vēlāk vakarā. Pagarinājām Raiskuma autobusa maršruta reisu plkst.20:25 līdz Straupei. Braucēju gan ir maz, taču cerēsim, ka ar laiku to skaits palielināsies. Arī pilsētā esam veikuši dažas pozitīvas izmaiņas. Radīta iespēja ērtāk nokļūt jaunajā pamatskolā Bērzainē, 13.maršruta apkalpošanā iesaistot ietilpīgākus autobusus. Pašreiz izvērtējam Rīdzenes iedzīvotāju iesniegtās vēlmes iekārtot papildus reisu. Iepriekšējais gads – labs

A.Malkavs pagājušo gadu stipri ierobežotajos finanšu apstākļos vērtē kā labu. “Grūtības ir bijušas un pastāv, bet nevar iedomāties dzīvi bez grūtībām. Pārvadājumu apjomus rajona satiksmē samazinājuši neesam. Arī pilsētā ne. Tieši otrādi – pilsētā un rajonā pasažieru pārvadājumos pat ir neliels kāpums. Ikdienā tiek izbraukti visi reisi, tikai vienā ziemas visaukstākajā dienā pērn bija nopietnas problēmas. Šogad arī tam būs izdevies tikt pāri, esam labāk sagatavojušies, nepievīla degvielas tirgotāji, labāk nostrādāja mūsu darbinieki,” stāsta izpilddirektors un piebilst, ka pērn braukšanas maksu nedaudz palielinājuši tālsatiksmē, līdz ar ko neliels pieaugums ir arī ienākumiem. Taču nav runa par peļņu, kas būtu pats galvenais komercdarbības vērtējums.

“Mūsu nozarē peļņa ir nosacīta. Strādājam ar budžeta palīdzību jeb dotācijām,” stāsta A.Malkavs un turpina: “Līdz pat šim brīdim strikti nav noteikta pašizmaksas aprēķināšanas kārtība. Tas zināmā mērā rada ilūzijas par relatīvu ienesīgumu nozarē. Pašizmaksā iekļaujam to autoparku, kāds mums ir, bet tas ir vecs, ar mazu atlikušo vērtību. Vairums vispār bez tās. Mūsu parkā ir apmēram 180 autobusi, no kuriem vairāk nekā puse ir vecāki par 15 gadiem. Taču normāls autobusa lietošanas laiks ir no 8 līdz 10 gadiem. Mūsu autobusi ir divreiz vecāki. Bez tam gandrīz visi pirkti lietoti. Ideālā variantā katru gadu mums vajadzētu atjaunot desmit procentus parka, bet tas pagaidām nav iespējams,” situāciju skaidro a/s “CATA” izpilddirektors un piebilst, ka ”pagājušajā gadā, lai varētu palielināt šoferu algas, mazāk finanšu nekā citus gadus ir ieguldīts autobusu iegādē. Pērn iegādājāmies četrus jaunus un 11 lietotus autobusus. Pa jaunam autobusam Limbažu, Saulkrastu, Siguldas filiālē un Cēsīs. Lielo pilsētu pašvaldības – Rīgas, Ventspils, Daugavpils, Jelgavas – pērk saviem pārvadātājiem jaunus autobusus vairākumā, bet mums par to nav ko runāt,” situāciju skaidro A.Malkavs un atklāj, ka tuvākajās dienās gaidāmi četri jauni autobusi.

“Strādājam arī, uzlabojot ražošanas bāzi. Siguldas autoostā pērn uzsākām rekonstrukciju. Izmaksas strauji kāpj un var sasniegt sešciparu skaitli. Cēsīs pagājušajā gadā sākām, pavasarī pabeigsim autobusu un kravas mašīnu mazgātavas rekonstrukciju, uzstādot jaunu, modernu iekārtu. Arī te izmaksas būs analogas kā Siguldā. Rekonstrukcija ievērojami uzlabos darba apstākļus. Būs lielāka caurlaidības spēja un šoferiem samazināsies nepieciešamais laiks, lai nomazgātu autobusu. Procesi tiek modernizēti automašīnu diagnostikā, remontā, palielināsies piedāvājums arī citiem uzņēmumiem,” atklāj “CATA” izpilddirektors. Vadītāju varētu būt vairāk

Runājot par personālu, a/s “CATA” izpilddirektors neslēpj, ka perso-nāla nokomplektēšana sagādā raizes arī šajā nozarē.

“Problēmas ir visā valstī. Ainažu filiālē mums ilgstoši bija situācija, ka šoferi gaidīja atbrīvojamies kādu vakanci. Bet tā jau ir pagātne. Arī Saulkrastos un Siguldā šis jautājums ir aktuāls. Agrāk, kad nebija privātā transporta, autobusa vadītāja darbs bija prestižs, saistījās ar romantiku tūrisma braucienos. Jaunie baidās no nopietna darba. Varbūt pie datora sēdēt, menedžēt, patirgoties viņiem patīk, bet vadīt autobusus pa regulārās satiksmes maršrutiem nesajūsmina. Domāju, ka ar mūsu mikroautobusiem un jaunajiem, sidrabotajiem autobusiņiem varētu braukt arī dāmas. Nepieciešamas tikai D kategorijas autovadītāja tiesības un prakse, bet arī tā nav problēma. Ja kāds ir, kurš grib strādāt, autovadītāju kursus apmaksāsim,” saka A.Malkavs un piebilst, ka nopelnīt Cēsu apstākļos sievietes var pat ļoti labi. Arī sociālās garantijas tiek piedāvātas plašā klāstā, kas jebkuram strādājošam ir svarīgas. Nāk jauni laiki

Jautāts par šī gada aktualitātēm, a/s “CATA” izpilddirektors cer, ka gatavotā transporta reforma beigsies objektīvi un pasažieru pārvadājumi uzlabosies. “Ar cerībām un nedaudz arī ar bažām gaidām maiju, kad stāsies spēkā Eiropas Savienības regula, kas paredz pasažieru regulārajā transportā pārvadātājiem segt visus zaudējumus. Cik valsts budžetā naudas ir, tik reisu pasūta. Iedos rajonam vairāk naudas, varēsim uz kādu pagastu braukt varbūt nevis divas reizes nedēļā, bet trīs reizes dienā. Tas būtu milzīgs ieguvums. Bet līdz ar regulas stāšanos spēkā būs arī citi punkti, kas mūsu darbu sarežģīs. Punkts, kas paredz ieviest eiropeisku darba un atpūtas režīmu. Ņemot vērā, piemēram, Rīgas sastrēgumus vai periodiskas ceļu problēmas, nevar iekļauties paredzētajā braukšanas laikā. Likums paredz, ka šoferis četrarpus stundas var braukt un tad jābūt vismaz 45 minūšu pārtraukumam. Ko darīt pasažierim – Rīgā ielas vidū nepaliksi? Līdz galam pasažieri jānogādā. Rīcība šādā situācijā nav pārdomāta. Ikdienas atpūta paredzēta 9 līdz 11 stundas. To var izdarīt, bet problemātiski. Visos autobusos vadītājiem ir tahogrāfi, kuri fiksē šofera braukšanas ilgumu, atpūtu un ātrumu. Tahogrammas šoferiem jāvadā līdzi 15 dienas, bet uzņēmumam divus gadus vēl jāglabā,” stāsta A.Malkavs un atklāj, ka pērn valstī ir izveidota valsts autotransporta inspekcija, kuras pienākums ir kontrolēt satiksmes procesu, šoferu darba un atpūtas laiku. Par darba un atpūtas noteikumu pārkāpumiem tiek plānoti lieli, algām un ekonomiskajam stāvoklim pilnīgi neadekvāti sodi. “Arī kvalitātes prasības šobrīd ir ļoti vāji definētas. Cik bieži autobusiem ir jākursē, ar cik veciem autobusiem var braukt, kāds ir salona aprīkojums, vai būs vietas cilvēkiem ar īpašām vajadzībām, iespējas iekļūt autobusā ratiņkrēslā, kādam temperatūras režīmam ir jābūt autobusa salonā ziemā un vasarā. Būs jāiegādājas citi, dārgāki autobusi, ievērojami augs izmaksas. Bet, ja naudiņu maksā, arī kvalitātei būtu jābūt. Gaidām, kad šis normatīvais akts parādīsies no Satiksmes ministrijas puses,” stāsta a/s “CATA” izpilddirektors. Vai franči nāks talkā?

Uzņēmumam jāgatavojas arī gaidāmajiem konkursiem, lai noteiktu, kuras firmas Latvijā veiks pasažieru pārvadājumus vienā vai otrā maršruta zonā.

“Paredzēts mūsu valsti sadalīt piecās līdz sešās zonās. Jebkurā gadījumā skaidrs ir viens, ka Latvijā nav tāda uzņēmuma, kas viens varētu apkalpot un veikt pasažieru pārvadājumus vienā no šiem reģioniem. Tātad pārvadātāji būs spiesti apvienoties un startēt zem viena karoga, lai konkursā dabūtu tiesības kādu no zonām apkalpot. Tas ir saistīts ar iepriekšminētajiem kvalitātes rādītājiem. Nezinām, vai tajos neierakstīs, ka autobusa parka vecums nedrīkst pārsniegt, piemēram, 12 gadus. Tad mēs neviens neesam spējīgi piedalīties. Divos, trijos mēnešos neko vairs izdarīt nevar. Tās ir problēmas, kuras mūs satrauc, bet pati finansēšana, ko sākumā minēju, daudz ko varētu uzlabot,” pārdomās dalās A.Malkavs un turpina: “Pašvaldības un pārvadātāji oponē satiksmes ministrijas variantam, lai reģionu pašvaldības saglabātu tiesības regulēt pārvadājumus savā zonā. Esmu pārliecināts, ka no augšas kvalitatīvi izzināt visas pārvietošanās vajadzības un labi organizēt pārvadājumus nav reāli. Šobrīd izteikta tendence ir visu centralizēt. Saredzam, ka valsts tiek virzīta uz pārvadājumu monopolizāciju politisko vadītāju interesēs. Iespējams, ka pasažieru pārvadājumus Latvijā pārņem kāda liela ārvalstu firma, bet vai tai interesēs mūsu sliktie, grantētie ceļi. Šāda cepure var nosmelt tikai krējumu, kas, starp citu, būs mūsu valsts un pašvaldību budžeta nauda. Uzskatu, ka Latvijas pārvadātāji paši var parūpēties par savu teritoriju, izpildīt valsts un pašvaldību pasūtījumu, īpaši, ja noteiks kvalitātes rādītājus un būs adekvāts finansējums,” saka a/s “CATA” izpilddirektors. Biļešu cenas pieaugs

Jautāts par biļešu cenu kāpumu šogad, A.Malkavs atbild, ka biļešu cenas tāpat kā visam pieaugs, bet tempus noteiks pasūtītājs – valsts, pašvaldība un budžeta līdzekļi.

“Ja gribam braukt ar jaunāku autobusu, tad ir vai nu jāsamazina braukšanas apjoms, jāpalielina braukšanas maksa vai finansējums no budžeta. Un nevietā ir savstarpēji pārmetumi. Lai reisu pasūtītājs lemj, cik no pasažiera prasīt. Jāatzīst, ka nekad neesam strauji cēluši biļešu cenas. Pilnīgi iespējams, ka cenu palielinājums šajā gadā būs, jo Cēsu un Limbažu rajonā tās ir no zemākajām valstī. Tās ir tendences. Bet galvenais pasažieru un pārvadātāju liktenis būs atkarīgs no izmaiņām valsts normatīvajos aktos par sabiedrisko transportu. Cik tajos būs domāts par saviem iedzīvotājiem, to redzēsim. Pagaidām vairākums reformas argumentācijas ir blefošana. Jebkurā gadījumā gatavojamies paredzamo problēmu pārvarēšanai,” atzīst a/s “CATA” izpilddirektors A.Malkavs. No oficiāliem avotiem

2007.gada 8. februārī Latvijas Republikas Saeimas sēdē nolēma likumprojektu „Sabiedriskā transporta pakalpojumu likums” nodot tautsaimniecības komisijai.

P.S. Tautsaimniecības komisijā šo projektu atkārtoti skatīs 28.februārī. Tajā uzaicināts piedalīties arī mūsu uzņēmuma valdes priekšsēdētājs Māris Ozoliņš.

Latvijas pasažieru pārvadātāju asociācijas, Latvijas pašvaldību savienības un Latvijas sabiedrisko pakalpojumu darbinieku arodbiedrības pārstāvjiem ir šādi iebildumi:

* Nevaram piekrist likumprojektā iestrādātajam sabiedriskā transporta pakalpojumu organizēšanas principam – kā prioritāros noteikt reģionālos starppilsētu maršrutus. Mūsuprāt, kā primārais sabiedriskā transporta reformas mērķis ir jānosaka novadu (pagastu) iedzīvotāju nodrošināšana ar sabiedrisko transportu nokļūšanai novadu un rajonu (reģionu) centros – darba vietās, skolās, medicīnas iestādēs, pārvaldes institūcijās u.c. * Nav pamatojuma iekšzemes sabiedriskā transporta tirgus atvēršanai. Operatoru atlases kārtība konkursā var ierobežot sabiedriskā transporta konkurenci un veicināt monopolstāvokļa rašanos. * Nepieņemama ir likumprojektā iestrādātā liberālā pieeja pārvadājumu tirgum – nepieciešama tikai pasažieru pārvadājumu veicēja un sabiedriskā transporta pakalpojumu sniedzēja speciālā atļauja (licence). Pretendentam obligāti ir jābūt arī autobusiem, tehniskai bāzei un labai reputācijai. * Likumprojekts neparedz pakāpenību sabiedriskā transporta reformas īstenošanā. Uzskatām, ka likumprojektā paredzēto sabiedriskā transporta reformu nepieciešams sadalīt divos etapos: 1) Regulas (EEK) nr.1191/69 prasību piemērošana Latvijā un zaudējumu kompensācijas mehānisma ieviešana jāveic vispirms. 2) Reformas otrajam etapam jānotiek pēc pašvaldību administratīvi teritoriālās reformas pabeigšanas.

Veicot vienlaicīgi regulas prasību piemērošanu (zaudējumu kompensācijas mehānisma ieviešanu) un sasteigtu sabiedriskā transporta reformu, ir iespējamas negatīvas sekas: * haotiska sabiedriskā transporta tirgus pārdale, neņemot vērā daudzu gadu laikā izveidojušos un funkcionējošo sistēmu: mākslīgi veidoti apvienoti uzņēmumi tiesību iegūšanai veikt pārvadājumus reģionālos starppilsētu nozīmes maršrutos un novājināti rajonu uzņēmumi, kuri zaudējuši tiesības veikt pārvadājumus reģionālos starppilsētu nozīmes maršrutos, * neaizsargātas vietējo pārvadātāju intereses un lielo ārvalstu kompāniju iespējamā ienākšana Latvijā, * vietējās nozīmes maršrutu samazināšanās un sliktāka sabiedriskā transporta pakalpojumu kvalitāte iedzīvotāju interešu un vajadzību apmierināšanai reģionos, * nelielo reģionālo uzņēmumu slēgšana un darbinieku atlaišana, * konkurences samazināšanās un pakalpojumu cenas pieaugšana.

Šis viedoklis ir iesniegts Satiksmes ministrijā, kura ir likumprojekta autore.

Komentāri

Atbildēt

Jūsu e-pasta adrese netiks publicēta. Obligātie lauki ir atzīmēti kā *

Saistītie raksti

Grāmatu nams svin 20 gadu jubileju

00:00
08.12.2025
3

Vēsturiskajā namā Cēsīs pašā Rīgas ielas sākumā nemainīgi ir rosība – neatkarīgi, vai tā ir darba diena vai sestdiena, bet vienmēr ir lasītāji, kuri vēlas uzzināt par jaunākajiem izdevumiem un tos arī iegādājas. 3. decembrī izdevniecības “Zvaigzne ABC” grāmatu nams sirsnīgā noskaņā ar sveicieniem, laba vēlējumiem un dziesmām ģitāras pavadījumā atzīmēja 20 gadu jubileju. Grāmatnīcas vadītāju […]

Atklāj priekšmetu un uzzini tā stāstu

00:00
07.12.2025
30

Cēsu muzejā simtgades izstādē “Cēluma simtā satikšanās. No Vidzemes muižām līdz Cēsu muzejam” apmeklētāji nesteidzas. Te ir daudz interesanta, ko pētīt, uzzināt, iespēja pārliecināties par kādiem zināmiem faktiem, kā arī var  apskatīt vēsturiskus priekšmetus, gūt priekšstatu par Bauņu, Jāņamuižas, Kārļu, Ruckas, Ungurmuižas, Vecates, Veselavas muižu, Cēsu pilsmuižā, Mazstraupes un Lielstraupes pilī krātajām vērtībām. Visas šīs […]

Turpina tradīciju - veidot eglīšu aleju

00:00
06.12.2025
43

Šonedēļ Cēsīs, Rožu laukumā, alejā izvietotas 25 mazas eglītes, kas ved līdz lielajai svētku eglei. Šajās dienās novadnieki rotās arī īsās eglītes, ļaujoties pērn aizsāktajai tradīcijai, lai svētdien, 7.decembrī, atklātu zaļoksno aleju. Cēsu novada pašvaldības iestādes Kultūras pārvaldes vadītājas vietniece Kristīne Timer­mane-Malēja pastāsta, ka pērn izvietoja 20 eglītes, jo nebija zināms, cik aktīvi iedzīvotāji iesaistīties […]

Gadskārtēji sveic gan pieredzējušos, gan jaunpienācējus Cēsu uzņēmēju vidē

00:00
05.12.2025
171

Cēsu novada uzņēmēji  tikās pašvaldības rīkotā forumā, lai kopīgi atskatītos uz aizvadīto darba gadu un pasniegtu pagodinājumus par paveikto kādā īpašā jomā. Pasākuma ievadā bija iespējams iepazīt vietējos uzņēmējus un viņu produkciju, kam piešķirta preču zīme “Radīts Cēsu novadā”. Pasākumu, kurā ieskatu tautsaimniecībā Latvijā,  reģionā vai novadā sniedz amatpersonas un speciālisti, caurvija uzņēmēju apbalvošana. To […]

Kad vainojams tas, kurš nav klāt

00:00
04.12.2025
438
2

Drustu Tautas namā tikties ar vēja parka “Augstkalni”, ko būvē Drustu un Launkalnes pagastā, būvniekiem un projekta attīstītāju bija sanācis ap pussimts iedzīvotāju. Ne tikai drustēnieši, arī kaimiņi no Jaunpiebalgas. Aktuālākais jautājums – ceļi Drusti – Jaunpiebalga un Drusti – Launkalne. Tos ikdienā izmanto vēja elektrostacijas (VES) būvnieki, no karjera Jaunpiebalgā ved granti, lai ierīkotu pievedceļus […]

Kino CĒSIS piedalās Eiropas kino naktī un aicina uz filmas “Buenosairesas meitenes” bezmaksas seansu

12:06
03.12.2025
46

Kino CĒSIS, kas darbojas Koncertzālē “Cēsis”, līdz ar vairāk nekā 90 kinoteātriem visā Eiropā svinēs Eiropas kino nakti, 4. decembrī aicinot uz filmas “Buenosairesas meitenes” bezmaksas seansu un sarunu pēc filmas “Māksla kā terapija”. Eiropas kino nakti organizē starptautiskais kinoteātru tīkls “Europa Cinemas” un “Creative Europe MEDIA” – Eiropas Komisijas programma, kas atbalsta Eiropas audiovizuālo […]

Tautas balss

Ko mainīs likuma maiņa

11:58
07.12.2025
15
Lasītāja A. raksta:

“Lasu, ka mājdzīvnieks, suns, kaķis vai cits, nedrīkstēs būt īpašums. Bet kāds tad tam būs statuss, un kuram būs jāuzņemas atbildība par dzīvnieka ēdināšanu, uzraudzību, apstākļiem, kādos tas tiek turēts? Ja tas nav mans īpašums, kādu atbildību no manis var prasīt? Šķiet, juridisko formulējumu maiņa radīs daudz neskaidrību, nesapratnes. Kas sunīti, kaķīti vai papagaili mīl, […]

Cik dārgas dāvanas nes Ziemassvētku vecītis

11:57
06.12.2025
20
Vecmāmiņa raksta:

“Gatavojamies Zie­mas­svētkiem. Bērni raksta vēstules vecītim, stāstot, ko vēlas saņemt dāvanās, taču viņu vēlmes kļūst aizvien lielākas. Cits prasa jaunāko aifonu, cits ceļojumu uz Amerikas Disnejlendu. Saprotu, ka laiks sarežģīts, skolā, īpaši lauku mācību iestādēs, kopā mācās turīgā zemnieka un trūcīgā rokpeļņa bērns. Viens uz svētkiem saņems slēpošanu Austrijā, otrs varbūt jaunu džemperīti. Kā sadzīvot? […]

Veidenbauma prēmijas tradīcija izgaist

09:49
01.12.2025
29
G.Z. raksta:

“Uz Cēsīm nebraucu, uzskatu, ka Liepā dibinātās prēmijas tradīcija ir mirusi, to apliecina arī tas, ka prēmiju saņēmušie vairs uz pasākumu neierodas (tā bija arī iepriekšējo reizi). Iespējams, mūsdienu organizatori neprot pildīt savu misiju. Protams, laiki mainās, varbūt arī tradīcijām jāmainās, bet ir jāpaskaidro un jāpastāsta tautai, ka tiek radīts kas jauns,” atsaucoties uz “Druvas” […]

Ielas daļa joprojām tumsā

08:29
24.11.2025
42
1
Iedzīvotāja raksta:

“Cēsīs, Lenču ielā, garš posms joprojām tumšajā diennakts laikā nav apgaismots. Ja jau tur nav iespējams pievadīt elektrību, varbūt pašvaldība var izvietot gaismekļus, kas izmanto saules enerģiju. Privā­tajās teritorijās tādi mēdz būt. Ielu laternas, protams, tie neaizvietos, tomēr būs daudz patīkamāka sajūtu gan gājējiem, gan braucējiem,” ieteica Lenču ielas apkaimes iedzīvotāja.

Ja nav savas automašīnas

08:29
24.11.2025
32
Līgatnes iedzīvotāja raksta:

“Ja nav sava transporta, mums, līgatniešiem, nav iespējas aizbraukt uz koncertu vai izrādi Cēsīs. Pēdējais autobuss uz mūsu pusi nāk astoņos vakarā, bet arī ar to var aizbraukt tikai līdz Augšlīgatnei, ne pilsētai. Tātad var teikt, ka kultūras pasākumi pilsētā mums nav pieejami. Kā to varētu mainīt?” jautāja Līgatnes iedzīvotāja.

Sludinājumi