Piektdiena, 19. decembris
Vārda dienas: Lelde, Sarmis

Arī mediķi pieļauj kļūmes

Druva
23:00
02.04.2009
21
200904022139499959

Vai kļūdas medicīnā ir neizbēgamība vai nolaidība? Vai mediķu sodīšana ir risinājums? Vai pacientiem ārstēties Latvijā ir droši?

Uz šiem jautājumiem paši mediķi un nozares analītiķi centās atbildēt Cēsu rajona medicīnas darbinieku konferencē, kura bija veltīta tēmai „Riska plānošana medicīnā un pacientu drošība”.

Slimnīca ir bīstama vieta

Šīs diskusijas būtība bija risku apzināšana, izprašana un mēģinājums sabiedrībai pateikt – veselības aprūpes sistēmā, galvenokārt no tās organizācijas puses, pietrūkst izpratnes ne tikai par pacientu aprūpi, bet arī par mediķu darbu. Pastāv riski, medicīnā tiek pieļautas kļūdas kā netīšs kaitējums, bet mediķi nav sistēmiski pasargāti, tāpēc visbiežāk ir spiesti savas kļūdas noliegt. Mediķi nav juridiski aizsargāti, jo kompensāciju pacients var saņemt tikai tad, ja ārsts, medmāsa vai vismaz slimnīca kā institūcija par kļūdu tiek sodīta. Mediķi saka – ja cilvēkam pēc ārstēšanās ir veselības problēmas, seko ilgstoša rehabilitācija vai citi apgrūtinājumi, tad kādu vainīgo nebūs problēmu atrast. Bet vai mediķu sodīšana ir risinājums?

“Piemērus var skaitīt un skaitīt. Latvijā pacients var saņemt kompensāciju tikai tad, ja pierāda ārsta vainu. Tādā situācijā ārsts līdz pēdējam teiks, ka nav vainīgs. Ārsts nesadarbosies ar izmeklēšanas iestādēm. Mēs gribētu citādu attieksmi no tiem, kas organizē veselības aizsardzību. Ārsti ir slimnīcā dienās un naktīs, tas sen pārsniedz viņu darba pienākumus un atalgojumu. Plus jau pēc teorijas slimnīca ir īpaši bīstama vieta – ir dažādas tehnoloģijas, aparatūra, medikamenti, kuriem mēdz būt blaknes, arī pareizi tos lietojot, un vēl ir cilvēka faktors. Cilvēki mēdz kļūdīties. Latvijā mediķi strādā labi, bet kļūdu nevar nebūt, taču tās ir jāanalizē, nevis tikai kāds jāsoda. Un vaina jāmeklē veselības aprūpes organizācijā,” tā, referējot konferencē, sacīja viens no tās organizētājiem, traumatologs Ģirts Bērziņš.

Diskusijā piedalījās arī citi nozares speciālisti. Analītisku viedokli par risku iespējamību un to vadīšanu pauda bērnu slimnīcas “Gaiļezers” virsārste Evija Palčeja.

“Kļūdas notiek jebkurā sfērā, kur darbojas cilvēks. Aviācijā, banku sistēmā ir atzīts, ka ir jāizstrādā risku vadības stratēģija, tāda ir nepieciešama arī medicīnā.

Viens no risinājumiem ir apdrošināšana. Pacientu risku apdrošināšana. Dānijā ir laba pieredze. Apdrošinātājs izvērtē – ir mediķu kļūda vai slimības komplikācijas, ja tiek noteikta mediķa kļūme, pacients saņem kompensāciju. Tas ir samērā vienkāršs veids, kā atbalstīt pacienta intereses, izmisīgi nemeklējot vainīgo,” sacīja Evija Palčeja un piebilda, ka teorētiski medicīnā neakceptē nekādu kaitējuma līmeni, vien iztikt bez kaitējuma ir nereāli.

“Katrs pacients ir atšķirīgs, kaut diagnoze var būt viena un tā pati. Nekaitīgas medicīnas vienkārši nav, bet tajā pašā laikā nav medicīnas, kurā kaitējumu nevarētu iepriekš paredzēt un novērst. Ir iespējams vērtēt riskus un mācīties no kļūdām. Un darīt visu, lai kļūdas neatkārtotos. Vai tad, sodot vienu personu, panākam risinājumu? Risinājumi ir jāmeklē vidē, kur kļūme pieļauta, mediķu vidē. Ne velti ir teikts, ka mēs esam atbildīgi ne tikai par to, ko darām, bet arī par to, ko nedarām,” tā E. Palčeja.

Pacientu aizstāvji iecietīgi oponē

Pērn veselības inspekcijas kontroles pārvaldē izskatītas 14 sūdzības par mūsu rajona ārstu darbu. Trīs atzītas par pamatotām.

“Man nepatīk vārds „nolaidība”. Varbūt bija kļūdas, bet arī tas nav labs vārds ārstniecībā. Es teiktu – ārstiem bijušas kļūmes, kuras nevajadzēja pieļaut,” tā uz “Druvas” jautājumu par sūdzību būtību atbildēja veselības inspekcijas kontroles pārvaldes vadītāja Valentīna Berga un piebilda: “Prese grib vienmēr tā tendenciozi runāt. Vispār dzīvē vajag visu mierīgi izvērtēt.

Arī cilvēki domā, ka viss, kas uzrakstīts sūdzībā, kalpos mūsu lēmumam. Mēs vērtēšanu sākam no ģimenes ārsta kartītes un turpinām, līdz nonākam līdz atbildei.”

Mediķi konferencē atzina, par laimi, inspekcijas darbinieki ir saglabājuši veselīgu attieksmi pret notiekošo, bet tajā pašā laikā bija neizpratnē, kāpēc katru iedzīvotāju sūdzību, tērējot valsts resursus, skrupulozi pārbauda. Bieži sūdzības esot tapušas ar to pacientu roku, kuri izlamājuši personālu, ar kāju atsituši durvis un, negribot gaidīt palīdzību, aizgājuši tālēs zilajās.

“Mums ir jāizskata katrs iesniegums, katra sūdzība. Esam valsts iestāde. Un jāsniedz atbilde sūdzības iesniedzējam. Ja kādam cilvēkam šķiet, ka viņš nav pareizi izmeklēts, aprūpēts, novēloti uzstādīta diagnoze, tad viņš droši var rakstīt iesniegumu veselības inspekcijai. Pie mums strādā ārsti – eksperti, kuri procesu analizē, izvērtē,” tā Valentīna Berga atbildēja kolēģiem mediķiem, un šī informācija var noderēt arī lasītājiem.

Vēl kontroles iestādes vadītāja norādīja, ka veselības aprūpē būtu daudz mazāk pārpratumu, ja mediķi ievērotu Ārstniecības likuma 41. pantu un piedomātu ne tikai pie savām profesionālajām kompetencēm, bet atrastu cilvēciskos resursus labai attieksmei pret pacientu.

“Vai tas ir saistīts ar izdegšanu, stresu vai ekonomiskiem apstākļiem, bet bieži sūdzības iemesls ir saskarsmes trūkums. Man ir liela pieredze, daudzus gadus esmu strādājusi arī medicīnā, ir valstī ārsti, par kuriem neviens pacients nav sūdzējies. Vismaz oficiāli ne. Bet neviens ārsts nevar mūžu nostrādāt bez kļūdām. Tas nav iespējams. Vienkārši cilvēcības kritērijs ir svarīgs, un tas nav saistīts ne ar vasaru, ne ziemu un arī ar naudas daudzumu ne,” tā Valentīna Berga, un viņas teikto konferencē apstiprināja arī Rīgas austrumu slimnīcas pacientu ombuda valdes priekšsēdētāja Liene Šulce.

“Ombuds sadarbojas ar pacientiem un ārstiem, lai palīdzētu izprast situācijas. Primāri pacients vēlas, lai ar viņu runājas un notiekošo paskaidro. Izstāsta, kas bijis, kas varētu būt, kāpēc sāp un kādus risinājumus meklēs mediķi. Pacienti visbiežāk sūdzībās min – ar mani nerunāja, es nesapratu, kas notiks. Vēl pacienti atzīst, ka atsevišķos gadījumos ir būtiski saņemt materiālu kompensāciju, vēl svarīgi sajust – mediķi izvērtēs kļūmi un tā nenotiks ar citiem cilvēkiem,” sacīja Liene Šulce.

Situācijas ir dažādas. Varbūt tās ir kļūdas?

“Pastāstīšu dažus gadījumus. Ir tie bijuši, nav, zinās tikai tie, kas bija iesaistīti,” tā prezentācijā sacīja dakteris Ģirts Bērziņš un kolorītā izklāstā sekoja situāciju apraksts, kad slimnīcā, ierasti nedēļas nogalēs, nogādā pacientus no kociņkalna vai tādus, kuri slimnīcas uzņemšanas nodaļā ir labi pazīstami, jo tiek atvesti vismaz reizi mēnesī un ierasti izturējušies agresīvi. Vai mediķiem jājūtas vainīgiem vai drosmīgiem, zinot, ka ir pacienti, kuri vicina dūres, kuri neļauj sevi izmeklēt? Kurš

būs vainīgs, kurš bijis vainīgs, ja šādam pacientam nav izdevies palīdzēt vai tas nav izdarīts laikus? Situācijas bija gana konkrētas, lai sabiedrība, tās dzirdot, sacītu – visi esam cilvēki un mediķi tādēļ, lai mums palīdzētu. Mediķi piekrīt, ka, situācijām iznākot dienas gaismā, presē ierasti dežurējošo ārstu, nodaļas vadītāju vai medmāsu nosauks par vainīgiem. Situācijas tiešām ir dažādas.

Diskusijā minēja kādu piemēru no Dānijas, kur ilgi bija skaidrots, kurš ir vainīgs, kad medmāsa sajaukusi gaužām līdzīgas medikamentu ampulas un injicējusi nepareizās zāles. Pacients no komplikācijām miris. Dānijā skaidrots, kāpēc šī kļūme gadījusies, un kas jāpārkārto slimnīcā, pat zāļu skapī, lai tā vēlreiz negadītos. Pie mums būtu vainīga māsa, un punkts.

“Šādi prezentējot situācijas, tās izskatās spilgtas. Bet, kad tās skar mūsu tuvos cilvēkus, mēs domājam citādi,” risku apspriedēju saimei oponēja kolēģe no veselības inspekcijas. “Iesniegumus uz inspekciju raksta arī mediķi, kad paši nonākuši kolēģu rokās. Ārsts no pilsētas X bija aizbraucis uz kādu Rīgas slimnīcu un lūdzis, vai nav iespējams izmeklējumu izdarīt ātrāk, negaidot divus mēnešus rindā. “Viņš sacījis – kolēģi, vai es jums nevaru palūgt? Un kolēģi atbildējuši – tur tavā pilsētā X, tur tev ir kolēģi, bet šeit jūs mums neesat kolēģis.” Mēs esam dažādi, situācijas ir dažādas, tāpēc nav ko brīnīties,” tā Valentīna Berga un vēlreiz uzsvēra, ka ir jādomā par ārsta – pacienta saskarsmi, tad šādu diskusiju būs mazāk.

Ārstniecības likums

41.pants. Ārstam ir jāsaņem pacienta piekrišana ārstēšanai, tādēļ ārsta pienākums ir sniegt pacientam saprotamā veidā informāciju par slimības diagnozi, izmeklēšanas un ārstēšanas plānu, kā arī par citām ārstēšanas metodēm un prognozi. Ārsta pienākums ir izskaidrot un informēt pacientu par iespējamām slimības sekām un komplikācijām. Ārstam ir jāinformē pacients par izrakstīto zāļu līdzekļu vai ārstēšanas metožu iespējamo blakus iedarbību. Ārsts var nesniegt pacientam pilnīgu informāciju par slimības diagnozi un prognozi, ja uzskata, ka šī informācija var pasliktināt slimnieka veselības stāvokli.

Komentāri

Atbildēt

Jūsu e-pasta adrese netiks publicēta. Obligātie lauki ir atzīmēti kā *

Saistītie raksti

Sēņu festivāls labi “iesakņojas”

00:00
19.12.2025
38

Jau trešo gadu Cēsīs norisinājās īpašs sēņu un mākslas vienotībai veltīts festivāls, kas šogad ieguvis nosaukumu “Mikokultūra”, ik gadu tā programmai – tāpat kā sēnēm labvēlīgos apstākļos – tikai pieaugot un paplašinoties. Aizvadītajā sestdienā dažādās pilsētas vietās apmeklētāji varēja gūt visnotaļ plaša spektra informāciju par sēnēm – no to audzēšanas pieredzes stāstiem, sēņu kulinārijas brīnumu […]

Cēsīs autobusi sāk kursēt no atjaunotā Stacijas laukuma

00:00
18.12.2025
310

15.decembrī gan kājāmgājēji, gan autobraucēji ievēroja, ka Cēsu Stacijas laukumā vairs nav norobežojošo zīmju, kas liegtu kustību. Tā kā pabeigti galvenie rekonstrukcijas darbi, šodien no plkst. 12 AS “CATA” atsāks reisu izpildi un pasažieru apkalpošanu atjaunotajā teritorijā, izmantojot jaunizveidotās iekāpšanas un izkāpšanas platformas. Galvenais, kas iedzīvotājiem jāievēro, – tagad transporta kustība Stacijas laukumā organizēta pa […]

Straupe – maza toreiz un tagad. Pamanāma un zināma

10:05
17.12.2025
108

Straupe bija mazākā pilsēta Hanzas savienībā pirms gadsimtiem un tāda ir arī mūsdienu tīklojumā “Jaunā Hanza”.  “Vēsturiskā atmiņa veido identitāti. Hanzas savienība ir saistīta ar Straupi. Kaut tas bija ļoti tālā pagātnē, pret šo laiku ir pozitīva attieksme. Straupie­šiem sava vēsture ir svarīga,” saka Lielstraupes pils pārvald­niece Rudīte Vasile un pastāsta, ka ik vasaru Pārgaujas […]

Ne tikai kārtības sargi, bet arī iedvesmas avots cits citam

00:00
17.12.2025
526

Gadskārtējā policistu apbalvošanas pasākumā, kas aizvadītajā nedēļā norisinājās Limbažos, arī šoreiz par īpašākiem darba sasniegumiem vai ievērojamu dienestā aizvadīto laiku godināta virkne Vidzemes kārtībsargu, tostarp arī 18 no Dienvidvidzemes iecirkņa, kura pārziņā ir Cēsu un Madonas novads. Atzīmējot Valsts policijas (VP) 107. gadadienu, teju 60 Vidzemes reģiona pārvaldes (VRP) likumsargu 11. decembrī bija aicināti uz […]

Tradīcija - Ziemassvētku tirdziņi. Ne tikai iepirkšanās

00:00
16.12.2025
78

Decembris ir Ziemassvētku tirdziņu laiks. Laukumos un skvēros, ielās, kultūras namos valda svētku noskaņa, skan dziesmas, smaržo piparkūkas, tiek piedāvāts plašs preču klāsts. Dažviet Ziemassvētku egles iedegšana ar dažādiem priekšnesumiem lieliem un maziem pašsaprotami ir arī tirdziņš. Katrā vietā savas tradīcijas. Bet visur rīkotāji uzsver, ka Ziemassvētku tirdziņu nevar salīdzināt ar citiem, jo tajos valda […]

Ar “Japānas pasakas” palīdzību veicina integrēšanu

00:00
15.12.2025
47

Koncertzālē “Cēsis” izskanējis Latvijas Nacionālā simfoniskā orķestra fonda (LNSO fonds) projekta koncert uzvedums “Japānas pasaka”, uz ko bija aicinātas Cēsu novada un Vidzemes skolu 3. – 12. klases, saņemot ielūgumu par piedalīšanos radošā aktivitātē. Pirms uzveduma notika sociālā darba, izglītības un kultūras profesionāļiem paredzēta ekspertu diskusija “Bērnu ar īpašām vajadzībām integrēšana sabiedrībā, izmantojot kultūras un […]

Tautas balss

Egle rada prieku

09:57
17.12.2025
18
Cēsniece L. raksta:

“Priecājos par Cēsu galveno egli Vienības laukumā. Tā izgreznota ļoti jaukām gaismiņām. Prieks skatīties gan autobraucējiem, gan gājējiem. Šajās tumšajās dienās, ieraugot mirdzošās spuldzītes, sejā iezogas smaids,” sacīja cēsniece L.

Klientus necenšas piesaistīt

15:11
13.12.2025
36
Lasītāja I. raksta:

“Cēsīs “Latvijas Pasta” nodaļa tagad atrodas tirdzniecības centrā “Solo”. Ieejot lielajā ēkā, grūti saprast, kur atrodas pasts. Ir gan izlikta plāksne ar norādi, bet to var arī nepamanīt. Informācijas statīvs novietots uz grīdas, savukārt košie un pamanāmie veikalu nosaukumi virs tirdzniecības telpu durvīm neapzināti liek starp tiem meklēt pasta nosaukumu. Cilvēks skatās un nesaprot, kur […]

Latvijas preces - dārgas

15:11
13.12.2025
33
Seniore M. raksta:

“Visur mudina pirkt Latvijas pārtikas preces. Bet, kad veikalā paskatās, cik tās maksā, tomēr jāizvēlas ievestie produkti. Ne­zinu, vai pie vietējās produkcijas augstajām cenām vainojami tirgotāji vai ražotāji, bet kaut kas tur nav kārtībā. Vēl arī jāsaka, ka ne vienmēr vietējā produkta garša ir labāka nekā importētajām precēm. Protams, tas ir gau­mes jautājums, bet man […]

Ko mainīs likuma maiņa

11:58
07.12.2025
50
1
Lasītāja A. raksta:

“Lasu, ka mājdzīvnieks, suns, kaķis vai cits, nedrīkstēs būt īpašums. Bet kāds tad tam būs statuss, un kuram būs jāuzņemas atbildība par dzīvnieka ēdināšanu, uzraudzību, apstākļiem, kādos tas tiek turēts? Ja tas nav mans īpašums, kādu atbildību no manis var prasīt? Šķiet, juridisko formulējumu maiņa radīs daudz neskaidrību, nesapratnes. Kas sunīti, kaķīti vai papagaili mīl, […]

Cik dārgas dāvanas nes Ziemassvētku vecītis

11:57
06.12.2025
49
1
Vecmāmiņa raksta:

“Gatavojamies Zie­mas­svētkiem. Bērni raksta vēstules vecītim, stāstot, ko vēlas saņemt dāvanās, taču viņu vēlmes kļūst aizvien lielākas. Cits prasa jaunāko aifonu, cits ceļojumu uz Amerikas Disnejlendu. Saprotu, ka laiks sarežģīts, skolā, īpaši lauku mācību iestādēs, kopā mācās turīgā zemnieka un trūcīgā rokpeļņa bērns. Viens uz svētkiem saņems slēpošanu Austrijā, otrs varbūt jaunu džemperīti. Kā sadzīvot? […]

Sludinājumi