Īpaši šobrīd, kad valstī ekonomiskā situācija ir tāda, kāda tā ir, un cilvēki nespēj kafijas biezumos izzīlēt tās nākotni, daudzi ir nobažījušies par savām kredītsaistībām. Vai paņemtos tūkstošus spēs atdot bankām? Vai inflācija valstī un iespējamā lata devalvācija nenogremdēs daudzas ģimenes? Laiki mainās
Rajona iedzīvotāja Vija Lapiņa stāsta, ka pirms gada uzņēmusies kredītsaistības, iegādājoties nelielu māju ārpus pilsētas. Tobrīd licies, ka viss būs kārtībā, bet tagad brīžiem galvā rodoties domas, ka, iespējams, māju vajadzēs pārdot.
“Patiesībā jau nemaz nevar īsti aptver, kā daudzas lietas gada laikā ir mainījušās. Kurš toreiz spēja iedomāties, ka tik strauji augs procentu likmes, ka manu ikmēneša simts latu vietā būs jāmaksā vismaz trīs reizes vairāk…? Protams, pastāv iespējas. Arī es jau esmu pārslēgusi līgumu uz eiro valūtu. Bet domāju, ka tas ir tikai pagaidu glābiņš. Šobrīd pavisam reāli apzinos, ka pastāv iespēja pārdot māju un doties uz kādu īrētu istabiņu. Teikšu godīgi, domājot par šo valsti, brīžiem mani pārņem paniskas bailes. Cik gan neaizsargātā un nestabilā laikā dzīvojam,” saka V.Lapiņa. Pagaidām viss mierīgi
SEB Unibankas Cēsu filiāles klientu apkalpošanas vadītāja Guna Java atzīst, ka klienti ar jauno situāciju Latvijā pēc pretinflācijas plāna ieviešanas aprod, jo ar to viņiem ir jārēķinās. Ir daļa klientu, kuri jau kopš pavasara latos ņemtos kredītus pārmaina uz eiro valūtu.
“Vēlos uzsvērt, ka banka vienmēr gaida savus klientus, ja tiem radušies kādi jautājumi vai problēmas. Un patiesībā cilvēki arī nāk. Protams, nevajadzētu izveidoties situācijai, ka visa nauda, kas ir mājsaimniecības rīcībā, jātērē tikai dzīvokļa kredīta nomaksai. Ir dažādas iespējas, kuras bankas arī piedāvā, lai klients tiktu galā ar kredītsaistībām,” saka G.Java. Pārdod dzīvokli, atdod kredītu
Runājot par galējo situāciju, kad klients tiešām saprot, ka kredītsaistības nespēs atmaksāt, par to vispirms ir jāinformē banka.
“Šādā situācijā klientam pašam, informējot banku, labprātīgi būtu jāmeklē pircējs, mājoklis jāpārdod un jāatmaksā kredīts. Taču, kā zinām, arī dzīvokļu īres cenām šobrīd ir tendence augt,” saka SEB Unibankas Cēsu filiāles klientu apkalpošanas vadītāja un skaidro, ja arī klientam radušās problēmas ar kredīta ikmēneša maksājumiem, tad kopā ar bankas darījumu vadītāju klientam vispirms būtu jāmeklē atbilde, kā šīs problēmas risināt.
“Tā nav ne diena, ne nedēļa vai pat mēnesis, kuru laikā klientam tiek atņemts ieķīlātais īpašums. Ja klients patiešām vairs nemaksā kredītu, paiet mēneši, līdz lieta nonāk līdz tiesai. Taču vēlos uzsvērt, ka banka klientus tīšuprāt nelaimē neatstāj un kopā cenšas meklēt dažādus risinājumus,” skaidro G.Java, nenoliedzot to, ka ir arī klienti, kuriem ir problēmas ar ikmēneša maksājumu veikšanu.
“Banka parasti mēģina sazināties ar klientu, lai noskaidrotu, kādēļ tiek kavēti maksājumi. Kādam ir nomainījusies darba vieta un algas izmaksas datums, līdz ar to ir tikai jāmaina atmaksas datums. Citam radušās vēl kādas problēmas. Tad sarunājam tikties un domājam, ko darīt,” skaidro G.Java.
Latvijas Krājbankas viceprezidente kreditēšanas jautājumos Sanda Ābola atzīst, ka banka saskaras ar klientiem, kuriem radušās problēmas ar kredīta ikmēneša maksājumiem.
“Tie ir klienti, kuri, ņemot kredītus, pārvērtējuši savas spējas. Paņēmuši lielus kredītus – simts vai 125 procentu apmērā. Šī nauda, piemēram, būvniecībā ir iztērēta, darbu izmaksas ir augušas un viņi, iespējams, nav pat spējuši iecerētos darbus pabeigt. Pie tam cilvēki varbūt plānojuši, ka dzīves līmenis celsies, algas pieaugs vai kā citādāk,” situāciju skaidro S. Ābola un piebilst, ka bankas tomēr vienmēr cenšas kreditēt ļoti piesardzīgi.
“Taču, ja cilvēks ir pārvērtējis savas spējas un šobrīd rigibora maiņas apstākļos viņam maksājums sāk kļūt par smagu, pirmais, ko mēs darām – meklējam iespēju, kā restrukturizēt klienta kredītu. Pagarinām kredīta termiņu vai sliktākajā gadījumā iesakām īpašumu pārdot,” skaidro bankas darbiniece un uzsver, ka diez vai valstī būs vērojama masu psihoze, ka maksātnespējas dēļ tiks pārdoti kredītā ņemtie īpašumi.
Studentu kredītu slogs
Runājot par studentu kredītiem, SEB Unibankas Cēsu filiāles klientu apkalpošanas vadītāja stāsta, ka pagaidām bankai ar bijušajiem studentiem lielu problēmu neesot.
“Ir situācijas, kad bijušie studenti aizmirsuši, ka pienācis laiks atmaksāt kredītu. Mēs ar viņiem mēģinām sazināties un atgādināt par kredītsaistībām. Students var mainīt dzīvesvietu, bet par jauno adresi aizmirst paziņot bankai, līdz ar to ir grūtības ar vēstuļu nosūtīšanu. Jā, ir situācijas, kad rodas problēmas ar kredīta atmaksu, tad meklējam arī galvotājus, kuri par kredīta apmaksu atbild tāpat kā parādnieks. Taču jāatzīst, ka visbiežāk par studenta galvotājiem kļūst vecāki vai tuvi radinieki, tad par laikus veiktu kredīta atmaksu nav grūti vienoties,” stāsta bankas darbiniece un uzsver vecu patiesību, ka pirms jebkura līguma parakstīšanas gan studentam, gan galvotājam līgums vienmēr rūpīgi jāizlasa.
Arī Latvijas Krājbankas viceprezidente kreditēšanas jautājumos S. Ābola nenoliedz situāciju, ka ir studenti, kuriem radušās problēmas ar kredītu atdošanu.
“Visbiežāk šo situāciju var skaidrot ar to, ka nereti pēc studiju beigšanas cilvēki domā – ātri atradīs darbu, pie tam labi apmaksātu. Taču dzīvē gadās dažādi, tad var arī izveidoties situācija, ka kredīta atmaksa rada sarežģījumus bijušajiem studentiem,” saka S.Ābola.
Komentāri