Svētdiena, 24. novembris
Vārda dienas: Velta, Velda

Lidot ir forši!

Jānis Gabrāns
05:43
21.09.2022
52
Pilots Marcis 1

Priekulietis Mārcis Ozoliņš mācās “Air Baltic” Pilotu akadēmijā un, kā liecina informācija, līdz šim ir vienīgais no Cēsu puses, kurš izvēlējies šo mācību iestādi profesijas apguvei. Pilotu akadēmija dod iespēju 18 mēnešos iegūt pilota licenci, lai varētu pilotēt lidmašīnas, kas veic komerciālos reisus.

– Kādēļ tāda izvēle?

– Mācoties Cēsu Valsts ģimnāzijas 12.klasē, nemitīgi domāju, ko darīt pēc skolas beigšanas. Skatījos vienu augstskolu, otru, trešo, bet īsti nekas nepiesaistīja. Īsi pirms kovida pandēmijas pārstāvji no Pilotu akadēmijas atbrauca uz skolu ar savu prezentāciju. Iepriekš nebiju domājis, ka pilota profesija man būtu pa spēkam, bet paklausījos un domāju, kāpēc nepamēģināt!

– Ko akadēmijā māca?

– Kā jebkurā profesionālajā izglītībā ir teorija un prakse. Teorētiskās nodarbības notiek Rīgā, treniņu centrā pie lidostas, tur māca visu, kas jāzina pilotam. Pirmām kārtām par lidmašīnām, smalki un sīki par katru tās sistēmu, kā katrs agregāts strādā. Māca par likumiem, kur drīkst lidot, kā drīkst lidot. Ļoti sīki par laika apstākļiem, jāprot pateikt, kādi ir mākoņi, vējš, tā plūsmas. Par navigāciju, kā orientēties kartē, kā aprēķināt attālumus, distances, par magnētiskajiem laukiem, kā tas ietekmē kompasu. Viss ir ļoti moderni, teoriju mācāmies no planšetdatoriem, lidošanu apgūstam modernās lidmašīnās.

Mūs māca arī situācijām, kas nenotiek ikdienā; ja notiek, lai esam tām gatavi, spējam reaģēt un pieņemt pareizos lēmumus.

– Populārzinātniskajos kanālos kā “Discovery” ir seriāli par aviokatastrofu izmeklēšanu. Vai topošajiem pilotiem liek tos skatīties?

– Esam skatījušies un analizējuši arī tādus gadījumus, jo avi­ācijā visas kļūdas    rakstītas ar asinīm. Mācāmies no citu kļūdām, lai tās nepieļautu. Aviācijā viss veidots tā, ka ir vairāki aizsargslāņi. Tāpēc ir divi piloti, viens otru visu laiku pārbauda, lai viss ir kārtībā.

– Mēdz teikt, ka aviosatiksme ir drošākā, kur negadījumi, salīdzinot ar citiem transporta veidiem, notiek ļoti reti.

– Tā ir. Protams, ja kaut kas notiek, par to visur ziņo, bet patiesībā aviācija tiešām ir droša. To mums arī no pirmās mācību dienas stāsta un māca, kā rīkoties ārkārtas gadījumos. Arī praksē, kad sākam mācīties lidot, iemāca pacelties, nosēsties, kā kontrolēt lidmašīnu, un uzreiz sāk par to, ko darīt, ja apstājas dzinējs, rodas citas problēmas. Kad sāc lidot, nākas uzņemt daudz informācijas. Viss ir ļoti intensīvi, divas nedēļas lido ar instruktoru, pēc tam jau pats.

Pilotu akadēmijai ir desmit mazās lidmašīnas ar vienu dzinēju un viena ar diviem. Visus pamatus apgūst ar viena dzinēja lidmašīnām, ar divu dzinēju lidmašīnām tikai tik daudz, lai saprastu atšķirības.

– Kādas ir sajūtas, pirmo reizi lidojot vienatnē?

-Vienreizējas! Citi saka, ka ir liels uztraukums, bet man ļoti patika. Protams, kādā brīdī saproti, ka lidmašīnā esi viens, ja kas atgadīsies, pašam būs jātiek ar visu galā. Taču mācības ir tik kvalitatīvas, informāciju saņemam tik noderīgu, ka, manuprāt, es zinātu, kā rīkoties. Lidot ir forši!

Lidošanas praksi apgūstam Liepājā un Ventspilī. Sākumā, kad lido viens, tikai pacelies, pāris reižu apriņķo ap lidostu un nosēdies. Kad jau nolidots zināms stundu skaits, vienatnē lidojam uz Rīgu, uz Lietuvu – Viļņu, Kauņu.

– Kurš ir satraucošākais brīdis?

– Laikam jau nosēšanās. Paceļoties iedod jaudu, un lidmašīna pacelsies, bet saspringtākais brīdis ir nosēšanās. Arī komerci­ālajā aviācijā, tieši nosēžoties, visbiežāk notiek negadījumi, tāpēc tur ne tikai jādomā, kas notiek konkrētajā brīdī, bet pāris soļu uz priekšu. To visu mums iemāca. Ļoti labi, ka instruktori ir “Air Baltic” piloti, kuri ne tikai izstāsta teoriju, bet var minēt daudz piemēru no savas prakses.

Kad sāku mācīties, uzreiz bija tāda ģimeniska sajūta, jo visi savējie, visi vienādi, neviens neskatījās, kāda pieredze. Tā ir gan skola, gan nākamā darbavieta, ja uzņēmums redzēs, ka atbilsti prasībām. Arī tas ir būtiski.

– Kad kļūsi par pilntiesīgu pilotu, saņemsi licenci?

– Nākamgad. Visu nedaudz iekavēja pandēmija. Teorijas eksāmenus esmu nokārtojis, atlicis nolidot noteiktās stundas, praksē jāsakrāj 250 stundas, un tad ir gala eksāmens.

Augustā bija nakts lidojumi, tas arī ļoti interesanti. Protams, lidmašīnā ir displejs, datori, kas vada, bet mūs mācīja naktī lidot pēc kartes. Uzzīmējam maršrutu,      jāizvēlas punkti, ko naktī no augšas varēs atpazīt, respektīvi, lielas pilsētas. Māca par optiskajām ilūzijām, ar ko naktī lidojot nākas bieži saskarties, kā rīkoties, ja pazaudē horizontu, jo priekšā tikai melna nakts. Tā tiešām ir dīvaina sajūta, kad naktī lido, skaties pa logu, bet neko neredzi. Māca nosēsties bez gaismām, visam sagatavo.

– Vai praksē ļauj lidot arī ar lielajām pasažieru lidmašīnām?

– Pagaidām vēl nē, tas būs prakses beigās. Vispirms būs lidojumi simulatorā, bet pēdējie lidojumi pirms eksāmena ir ar lielajām lidmašīnām, tiesa, bez pasažieriem.    Arī tas būs interesanti. Arī simulatorā viss tik ļoti re­āli, ka dažbrīd piemirstas – tā nav īstā lidmašīna. Bet, protams, lidot reāli tomēr ir citādi.

– Lidojumi uz citām lidostām svarīgi arī tāpēc, lai saprastu, kā notiek saziņa ar lidostu dispečeriem, lidojumu kontrolieriem.

– Tur ietilpst viss, sākot ar lidojumu plānošanu, kas arī nav vienkārši. Baltijas valstīs regulāri notiek aktīvās militārās mācības, tāpēc katru dienu jāpārbauda, vai izvēlētajā maršrutā nav kāda slēgtā zona. Svarīgi pabūt dažādās lidostās, nosēsties, pacelties tur, lai nav tā, ka tikai vienā lidostā visu māki, lai krājas pieredze par citām.

Katru dienu, kad ir lidojumi, nākas ņemt vērā laika apstākļus. Mums ir speciālās meteoroloģiskās kartes, kur var redzēt gaisa masu, ciklonu, anticiklonu kustības, vēju virzienus, varam prognozēt, vai būs lidojumam labvēlīgs laiks.

– Vai kļūstat par labiem meteorologiem, gluži kā Toms Bricis?

– Jā, par meteoroloģiju māca daudz, teoriju varam pārbaudīt, pielietot praksē. Tas tiešām ir ļoti interesanti. Jāteic, mācoties teoriju, nevienu brīdi nebija sajūta, ka tas tikai mācīšanās pēc. Te liela atšķirība no vidusskolas, kur daži priekšmeti bija jāmācās tikai tāpēc, ka tie ir programmā. Te viss, ko māca teorijā, jāpielieto un ir pielietojams un noderīgs praksē.

– Savu izvēli  nenožēlo?

– Absolūti nē! Īpaši tagad, kad sāku strādāt par stjuartu, izdzīvoju, kā ir lidot ikdienā. Sapratu, ka tas ir tiešām man! Lai arī liekas, ka visu laiku viss atkārtojas: pacelies, lido, nolaidies, bet faktiski katra diena ir citāda, ir atšķirīgi laika apstākļi, dažādi pasažieri, ar ko jātiek galā, lidostas atšķirīgas, dažādas kravas, un tā var skaitīt vēl un vēl. Tas ir vēl viens pluss, ko nodrošina akadēmija, ka varam strādāt nozarē, ja ir tāda vēlme. Lidojot kā stjuarts, uz visu raugos no profesionālās puses un domāju, ka, kļūstot par pilotu, tā būs priekšrocība, jo zināšu, kāda dzīve notiek lidmašīnas salonā. Cenšos analizēt pilotu darbību, ja tieku kabīnē, labprāt tur pasēžu, pavēroju viņus darbībā. Mēģinu paņemt maksimālo, lai gūtu arvien lielāku pieredzi turpmākajam.

Komentāri

Atbildēt

Jūsu e-pasta adrese netiks publicēta. Obligātie lauki ir atzīmēti kā *

Saistītie raksti

Plaša teritorija jaudīgai uzņēmējdarbībai

00:00
24.11.2024
28

Valmieras pievārtē pagājušajā nedēļā atklāja Industriālā parka būvniecību nepilnu 60 hektāru plašā teritorijā. Darbus plānots pabeigt nākamā gada beigās. Apbūves teritorijā būs inženierkomunikāciju infrastruktūra, liels loģistikas centrs, industriāls elektroenerģijas pieslēgums, plašas stāvvietas, dzelzceļa pievads. Dzelzceļu varēs izmantot, lai nodrošinātu kravu pārvietošanu starp Valmieras dzelzceļa staciju un    Industriālo parku. Paredzēts izbūvēt platsliežu dzelzceļa privātās lietošanas […]

Sava laika personība. Arturs Dronis

00:00
23.11.2024
34

Vairākas paaudzes atceras Arturu Droni – cēsnieku, mākslinieku, skolotāju. Šis ir viņa 120.jubilejas gads. “Viņš bija gleznotāju gleznotājs, skolotāju skolotājs, iedvesmoja skolēnus, sabiedrību gan ar savām gleznām, gan personību. Skatot šodien viņa darbus, varam sajust mākslinieka vienkāršību, inteliģenci. A.Dronis teica, ka katru dienu jāuzglezno kāds portrets, ja nav modeļa, gleznoja pats sevi. Tāpēc starp viņa […]

Jaunieši pagatavo svētku maltīti senioriem

00:00
22.11.2024
50
1

124 seniori Cēsu novadā Lāčplēša dienā saņēma siltu svētku maltīti. Pusdienas Smiltenes tehnikuma jaunieši un “Latvijas Samariešu apvienības” aprūpētāji piegādāja visiem senioriem, kuri novadā saņem pakalpojumu “Aprūpe mājās”. “Senioru emocijas, prieku, laimi, sajūsmu un pateicību nav iespējams aprakstīt,” “Dru­vai” teic Dana Laicāne, vecākā aprūpētāja Cēsu un Valmieras novadā. “Lai gan bijām pieteikuši, ka viņi saņems […]

Automašīnu iegādē cilvēki kļūst arvien racionālāki

10:27
21.11.2024
50

Iegādājoties automašīnu, cilvēki kļūst arvien racionālāki, intervijā aģentūrai LETA norādīja lietoto auto tirgotāja “Longo Group” valdes priekšsēdētājs Edgars Cērps. Pieprasījums pēc vieglajām automašīnām cenu kategorijā zem 10 tūkstošiem eiro palielinājies, bet spēkratiem, kas dārgāki par 20 tūkstošiem eiro, sarucis. Ar Edgaru Cērpu sarunājas LETA žurnāliste Justīne Bere­zovska. “Druvas” lasītājiem piedāvājam saīsinātu interviju.  -Kā pašlaik varētu […]

Zaubē aptieka pārcēlusies uz gaišām un plašām telpām

00:00
21.11.2024
146
1

Zaubē ilgi gaidīts brīdis –vietējā aptieka iekārtojusies ērtākās un gaišākās telpās. Pagājušajā nedēļā uz jauno telpu atklāšanu pulcējās pagasta iedzīvotāji un cilvēki, kas gādāja, lai aptieka būtu mūsdienīga. Zaubes aptieka ir “Lat­vijas aptieka” filiāle, uzņēmuma valdes priekšsēdētājs Alvis Ērglis telpu atklāšanā sacīja: “Šodien vairākkārtīgi izskanēja vārdi – tik saviļņojoši. Un patiesi ir prieks, ka laikā, […]

Sagatavo auto Ukrainai

00:00
20.11.2024
62

Patriotiskās noskaņās Vidzemes Tehnoloģiju un dizaina tehnikuma (VTDT) audzēkņi fondam “Uzņēmēji mieram” nodeva salaboto automašīnu, kas tiks nogādāta Ukrainā. Tehnikums saņēma arī nākamo mašīnu, kuru saremontēs, lai sūtītu ukraiņiem uz fronti. VTDT ir pirmais tehnikums, kurš iesaistījies Ukrainai ziedoto automašīnu tehniskā sagatavošanā, tagad jau to dara septiņas mācību iestādes. “Valsts policijas ziedotais spēkrats, kuru mēs […]

Tautas balss

Vai svarīgākā ir domes vadība

11:01
21.11.2024
49
J. raksta:

“Pagājušajā “Druvas” numurā bija ziņa, ka Cēsu novada pašvaldība par labu darbu valsts svētkos apbalvo 50 darbiniekus. Neviens pagodinātais vārdā nebija nosaukts, bet domes priekšsēdētājs un viņa vietnieki gan minēti pilnībā. Vai tad tikai viņi pelnījuši tādu godu, citi ne,” neapmierinātību ar publikāciju izteica J.

Sveiciens glābējiem un policistiem

11:01
21.11.2024
18
16
Seniore raksta:

“Noskatījos dokumentālo filmu par ugunsdzēsēju glābēju darbu. Tajā bija uzskatāmi parādīti Valsts ugunsdzēsības un glābšanas dienesta darbinieku pienākumi, reālas situācijas, kādās viņi strādā, ar kādu bīstamību jāsastopas un cik profesionāli viņi atrisina situācijas. Gribu novēlēt visiem, kas strādā šajā dienestā, veselību un izturību un visus sveikt svētkos. Paldies vēlos teikt arī Valsts policijai. Arī tas […]

Kur novilkt robežu

11:39
20.11.2024
33
Lasītāja raksta:

“Lasu, ka Cēsīs Leona Paegles ielai atjaunots Ģimnāzijas ielas nosaukums. Nosaukumā, protams, nav nekā slikta, taču, manuprāt, nav pareizi, ka mēs cenšamies aizslaucīt visu mūsu vēsturi. Šoreiz varbūt ne tik daudz par Cēsīm, bet kopumā. Nav jau neviens cilvēks ideāls, arī rakstnieki, mākslinieki. Katram savi un varbūt daudziem nepareizi uzskati, bet vai tāpēc viņu vārdi […]

Pilsoniska atbildība

11:39
20.11.2024
27
M.N. raksta:

“Paldies priekulietim Gundaram Muceniekam, kurš Lāčplēša dienas rītā Priekuļu birzītē pie piemiņas zīmes Kārlim Ulmanim nopļāva kūlu. G.Mucenieks nežēloja savu laiku un izmantoja arī savu trimmeri,” pastāstīja M.N.

Nevar atrast tualetes

14:54
13.11.2024
66
Seniore no kaimiņu novada raksta:

“Mēs, trīs kundzes astotajā gadu desmitā, no kaimiņu novada bijām ciemos Cēsīs. Izstaigājām pilsētu, vēsturiskās vietas. Kā jau ekskursijā, katrai bija līdzi ūdens pudele. Pienāca brīdis, kad, kā mēdz teikt, daba sauc. Tā kā man Cēsis zināmākas, vedu draudzenes uz Rožu laukumu, atceros, tam līdzās bija pārvietojamās tualetes. Aizgājām, bet nekā, to vairs nav. Un […]

Sludinājumi