Trešdiena, 17. decembris
Vārda dienas: Hilda, Teiksma

Progresīvs izaicinājums piespiedu kārtā

Līga Salnite
11:54
17.03.2020
101
Shutterstock 346701608 Compressor 1

Līdz ar jaunā koronavīrusa pieņemšanos spēkā kopš ceturtdienas pēcpusdienas valstī noteikta ārkārtējā situācija un dzīve, šķiet, apgriezusies kājām gaisā. Īpašu profesionālo spriedzi patlaban izdzīvo pedagogi un izglītības iestāžu vadītāji, kuriem izvirzīts šķietami neiespējamais – turpināt pilnvērtīgu mācību procesu, atceļot pilnībā “dzīvo” klātienes kontaktu ar audzēkņiem.

Tomēr vairums “Druvas” uzrunāto mācībspēku iedvesmo ar spēju pat kritiskajā brīdī saskatīt to “zelta maliņu” – spītējot šai izglītības sistēmas zemestrīcei, uzdevums nodrošināt attālinātās mācības tiek uztverts arī kā pārbaudījums skolu līdz šim sludinātajai laikmetīgajai domāšanai.

Katram sava loma
Neapšaubāmi, skolu direktori par atbildīgo uzdevumu, kas ārkārtējās situācijas ietvaros bez gara pārdomu laika, kur nu vēl kādiem pilotprojektiem, viņiem uz pleciem negaidīti uzlikts, ir satraukušies, turklāt tas ir pat samērā maigs apzīmējums tam, kādas emocijas varētu būt pedagogiem. Tomēr jāuzteic iestāžu vadītāji, kuri arī spriedzes filmai līdzīgajos apstākļos prot saskatīt pozitīvos aspektus un gatavi savus darbiniekus, skolotājus arī morāli iedvesmot. Turklāt pretēji vēl ceturtdienas vakarā izskanējušajām bažām arī vēsturiskā Cēsu rajona teritorijā esošajās vispārizglītojošajās skolās ir samērā maz tādu audzēkņu, kuriem nav nekādu tehnoloģisko līdzekļu dalībai attālinātajās mācībās. Šo dienu laikā arī vairāki uzņēmumi, kuri pārvalda elektroniskos skolvadības rīkus, žurnālus, mācību līdzekļus digitālā formātā, nākuši klajā ar sociāli atbildīgiem lēmumiem atļaut skolām izmantot pakalpojumus šajā laikā bez maksas.

Kā atzina vairāki pieredzējuši pedagogi, vienīgais nudien vēl neprognozējamais lielums ir vecāku spēja – un arī gatavība – atbalstīt savus bērnus attālinātajās mācībās. Protams, vecāko klašu bērni par digitālo vidi nereti ir zinošāki nekā viņu vecāki, turpretī sākumskolu audzēkņiem, pat pārvaldot piekļuvi saviem e-klases vai uzdevumi.lv profiliem, būs nepieciešama palīdzība tik dažādās iespējamajās problēmsituācijās. Ne visi vecāki varēs atlicināt tam laiku, jo liela daļa vēl paši turpinās strādāt klātienē vai attālināti, ne visi pietiekami pārzina šīs mācību vides, lai būtu noderīgi mazajiem censoņiem. Turklāt jāņem vēra, ka diemžēl ir arī tādi vecāki, kuri ne tikai nespēj, bet arī nevēlas veltīt laiku, lai palīdzētu bērnam skolas uzdevumu veikšanā.

Lielākoties cerīgi

Pirmais uzdevums no Izglītības un zinātnes ministrijas (IZM) skolu vadītājiem tika dots jau piektdienas rītā: ziņot par iestādē jau līdz šim izmantotajiem elektroniskajiem mācību organizēšanas līdzekļiem (kā arī tehnoloģisko iekārtu daudzumu) un gatavību apgūt jaunas digitālās platformas, kā arī apzināt visus audzēkņus par viņiem personīgi pieejamajām iekārtām. Protams, ne visi vecāki piektdien uz pedagogu aicinājumu steidzami atbildēt tikpat operatīvi reaģēja – vēl pirmdienas rītā klašu audzinātāji atkārtoti pieprasīja sniegt tālākai mācību organizēšanai tik nepieciešamo informāciju. Lai gan bija iecerēts jau pirmdien ziņot par attālinātās mācīšanās pieejamību visā valstī, vēl pusdienlaikā IZM šādus datus nevarēja publiskot. Piektdien attālināto mācību iecerei veltītajā preses konferencē izglītības un zinātnes ministre Ilga Šuplinska provizoriski gan minēja – Latvijā konstatētas tikai astoņas skolas, kuras vēl mācību procesā nebija ieviesušas nekādus digitālos palīgrīkus. Šīs situācijas atrisināšanā tehnisku palīdzību solījuši skolvadības platformu uzturētāji.

Šķiet, arī vēsturiskā Cēsu rajona teritorijā nav pamata lielam satraukumam, vai skolēniem būs pieejamas vajadzīgās iekārtas un internets. Gan lielāku, gan mazāku skolu direktori apliecināja, ka teju visiem audzēkņiem dzīves­vietās ir dators, planšete vai telefons un interneta pieslēgums. Attiecībā uz tiem pāris izņēmumiem, kur objektīvi nav iespējama elektroniska komunikācija, izglītības iestādes solīja rast risinājumus, piemēram, piegādājot tēmu materiālus un uzdoto pie mājas durvīm ar Sociālā dienesta starpniecību. Tomēr šie jautājumi tuvākajās dienās vēl tiks izvērtēti.
Jaunpiebalgas vidusskolas direktors Arnis Ratiņš pieļāva, ka bez pastāvīgas piekļuves internetam mājās varētu būt vien kādi trīs audzēkņi. Par saziņu ar viņiem vēl tiks domāts, tomēr kopumā “izskatās, ka varēsim to nodrošināt”. Visticamāk, e-klase šajā iestādē būs vadošā platforma informācijas apmaiņai starp pedagogiem un skolēniem, papildus piesaistot citus digitālos rīkus. “Jo vairāk varēsim kombinēt, jo labākas iespējas būs,” secina direktors, norādot, ka, piemēram, portālā soma.lv pagaidām vēl daudzos mācību priekšmetos nav vajadzīgā materiāla. “Tas būs tāds eksperiments!” ar pozitīvu atziņu noslēdz A.Ratiņš.

Gaismas staru notiekošajā mēģina ieraudzīt arī Amatas novada Skujenes pamatskolas direktore Anda Lukstiņa. Lai gan varētu šķist, ka šai skolai, kas atrodas samērā tālu no plaši apdzīvotām vietām, varētu būt lielāki sarežģījumi ar iekārtu pieejamību un interneta pārklājumu, direktore apliecina – ģimenēs veiktā aptauja liecina, ka gandrīz visi skolēni varēs iesaistīties attālinātajā mācību procesā. Tikai vienā ģimenē patlaban nav nekādas iespējas, jo atbilstošā iekārta tieši tagad saplīsusi. Ģimene paudusi apņēmību tuvākajā laikā iegādāt viedtālruni. “Mēs arī līdz šim esam ļoti daudz – arī pirmklasnieki – strādājuši portālā uzdevumi.lv. Peda­gogi ir apmācīti, nupat arī piereģistrējāmies soma.lv,” par visa mācību procesa pārnešanu virtu­ālajā telpā stāsta A.Lukstiņa. Viņa cer, ka darbā ar vecākajiem bērniem skolotājām izdosies īstenot arī tiešsaistes stundas. “Mums ir dota iespēja visu citu atlikt un koncentrēties uz tehnoloģisko iespēju izmantošanu,” pārdomās dalās direktore, kura pati šo gatavošanos koordinē, atrodoties mājās. Skolotājiem nav jānāk uz darbavietu, ja vien dzīvesvietā ir pieejami tehniskie līdzekļi. “Risks gan ir attiecībā uz tiem skolēniem, kas arī parastajā kārtībā ir mudināmi mācīties,” teic A.Luk­stiņa, piemetinot, ka, strādājot attālināti, var rasties maldīgs iespaids, ka mācīšanās vairs nav pienākums.

Sporta skolai sarežģītāk

Komplicētāk jauno mācību formātu realizēt būs Cēsu pilsētas Sporta skolai. “Ir pedagogi un treneri, kam šī situācija ir ļoti sāpīga,” atzina iestādes direktore Rudīte Vanadziņa, paskaidrojot – mācības šajā skolā lielā mērā vērstas uz ļoti konkrētu rezultātu sasniegšanu, kas iespējams treniņos, pasniedzējam klātesot. Taču kopumā situācijas nopietnība tiek izprasta un mierinājums tiek rasts pārliecībā – jo mazāk tiks pieļauts tiešais kontakts, jo ātrāk, cerams, arī varēs atgriezties pie darba, lai šos rezultātus sasniegtu. R.Vanadziņa to nosauca vēl par “tālākā mācību procesa iespēju iztaustīšanu”, tomēr skaidrs, ka iespējas un iestrādnes attālinātā komunikācijā starp pasniedzējiem un audzēkņiem jau ir. Pirmkārt, viņa atzina, ka šis varētu būt īstais brīdis pastiprināti apgūt teorētisko materiālu – sporta veidu vēsturi un sacensību noteikumus – , kam parasti varbūt pietrūkst laika. Tālāk pedagogiem uzdots izstrādāt rekomendācijas, arī treniņu programmas, kuru īstenošanā visvēlamākajā variantā iesaistītos ģimene, jo “kā zināms, tieši aktivitātes un atrašanās svaigā gaisā stiprina imunitāti”. Jāatzīst, noteiktu darbu vai treniņu plāna patstāvīga izpilde sporta skolas audzēkņiem ir pazīstama, jo šādi ik pa laikam jārīkojas arī tad, kad pedagogi dodas komandējumos, atvaļinājumos vai, piemēram, slimo, tomēr tas nekad nav bijis tik ilgstoši.

Vecāku atbildība

Vakar Cēsu novada pašvaldības Izglītības pārvalde uz metožu un rasto risinājumu apspriešanu aicinājusi visu izglītības iestāžu vadītājus, taču arī pirms tās pārvaldes vadītāja Lolita Kokina “Druvai” pauda pārliecību, ka “šobrīd nav pamata domāt, ka skolas nevarēs strādāt attālināti”. Jau bija zināms, ka visas Cēsu novada skolas izmanto elektroniskās skolvadības platformas un ir kaut iemēģinājušas roku citos digitālajos rīkos. “Visīstākā pārbaude būs bērnu vecākiem – ja kaut kas neveiksies, mēs noteikti to uzzināsim,” domā L.Kokina. Viņa piekrīt mācību iestāžu direktoru paustajam viedoklim, ka šoreiz vēl vairāk bērnu būs nepieciešama vecāku līdzdarbošanās: “Tādā situācijā esam pirmo reizi. Cerams, ka mums izdosies!”

Izglītības un zinātnes ministre gan ir sagatavojusi atkāpšanās ceļu. Ja attālinātās mācības buksēs, tiks pagarināts brīvlaiks un arī mācību gads, tad tas beigsies vēlāk nekā parasti.

Komentāri

Atbildēt

Jūsu e-pasta adrese netiks publicēta. Obligātie lauki ir atzīmēti kā *

Saistītie raksti

Uz “Mākslas šķūni” pēc dāvanām

06:28
17.12.2025
8

Šķūnis Pētera Rozenberga Cēsu pilsētas Mākslas skolas    pagalmā nedēļas nogalē bija izgaismots, skanēja mūzika un piesaistīja ikviena garāmgājēja uzmanību. “Mums ir šķūnis, kuru var pārvērst par “Mākslas šķūni”,” saka pedagoģe, Ziemassvētku tirdziņa projekta vadītāja Ilma Strazdiņa. Te skolas audzēkņi agrāko gadu tieši tirdziņam    radītie darbi salikti kā izstādē, izgaismoti. Gleznas, zīmējumi, grafikas, keramika, […]

Jauniešu mājas popularizēšanai rada video

05:16
11.12.2025
92

Cēsīs daudzus gadus darbojas Jauniešu māja, kur jaunajiem cilvēkiem ir iespēja kopā saturīgi pavadīt brīvo laiku, kā arī izaicināt sevi, organizējot dažādus jauniešiem interesantus pasākumus. Jauniešu mājā darbojas arī 12. klases skolniece Annija Līce. Viņa bija aizdomājusies, kāpēc šo vietu neapmeklē vairāk jauniešu, kas tam varētu būt par iemeslu. Un, tā kā viņas vien­audžiem ikdienas […]

Pirmais Vidzemes reģiona konkurss pūšaminstrumentu spēlē

05:11
10.12.2025
127

Alfrēda Kalniņa Cēsu Mūzikas vidusskolā (AKCMV) norisinājās pirmais Vidzemes reģiona mūzikas skolu audzēkņu konkurss pūšaminstrumentu spēlē “Wenden Wind”. Tajā piedalījās 43 dalībnieki no Vidzemes, tajā skaitā pieci no AKCMV un četri no Jaunpiebal­gas Mūzikas un mākslas skolas. Konkursa nosaukumā simboliski apvienots senais Cēsu pilsētas vārds “Wenden” un pū­šaminstrumentu starptautiskā skanējuma vārds “Wind”, akcentējot gan vietējo […]

Izmest ēdienu, kaitēt videi un radīt zaudējumus sev

05:55
04.12.2025
54

Todien Priekuļu pamatskolā valdīja liela rosība – notika diskusijas, sarunas, meistarklases – , un  viss tikai par pārtiku. Gan to, ko ēdam un neapēdam, bet izmetam atkritumos, gan kā to izmantot ilgāk. Priekuļu pamatskolai ir ekoskolas statuss. Audzēkņi arī ikdienā izzina un cenšas ievērot videi draudzīgas dzīves pamatus. “Skolā ir nopietna pieeja videi un ilgtspējīgiem […]

"Draudzīgie" – skola, kur mācās skolēni un skolotāji

05:51
02.12.2025
193

“Druva” ar Draudzīgā Aicinājuma Cēsu Valsts ģimnāzijas (DACVĢ) direktoru Oskaru Kaulēnu un direktora vietnieci izglītības jomā Līgu Piksi-Zvirbuli tiekas, lai runātu par skolas 35. jubileju, bet tieši šajās dienās skolas vadība saņēmusi vairākus apbalvojumus par veiksmīgu darbu. Skolas direktoram piešķirta Cēsu novada pašvaldības “Gada balva izglītībā” kategorijā “Vadītājs-līderis”, bet pēc sarunas uzzinām, ka L. Pikse-Zvirbule […]

Plāceņi un ievārījums no miziņām

05:04
30.10.2025
140

Vidzemes Tehnoloģiju un dizaina tehnikuma (VTDT) audzēkņi līdzdarbojas Cēsu novada pašvaldības iniciatīvai “Dalies ar pārtiku Cēsu novadā”. Lai Cēsu novadniekos iedzīvinātu apzinātu un arī apzinīgāku attieksmi pret pārtikas atkritumiem, nupat tautā laisto tālruņu lietotni “Whatsapp” un sociālā medija “Facebook” kontu produktu bezmaksas apmaiņai iecerēts papildināt arī ar studentu pārbaudītām ēdienu receptēm, kur sastāvdaļās ir visiem […]

Tautas balss

Klientus necenšas piesaistīt

15:11
13.12.2025
31
Lasītāja I. raksta:

“Cēsīs “Latvijas Pasta” nodaļa tagad atrodas tirdzniecības centrā “Solo”. Ieejot lielajā ēkā, grūti saprast, kur atrodas pasts. Ir gan izlikta plāksne ar norādi, bet to var arī nepamanīt. Informācijas statīvs novietots uz grīdas, savukārt košie un pamanāmie veikalu nosaukumi virs tirdzniecības telpu durvīm neapzināti liek starp tiem meklēt pasta nosaukumu. Cilvēks skatās un nesaprot, kur […]

Latvijas preces - dārgas

15:11
13.12.2025
29
Seniore M. raksta:

“Visur mudina pirkt Latvijas pārtikas preces. Bet, kad veikalā paskatās, cik tās maksā, tomēr jāizvēlas ievestie produkti. Ne­zinu, vai pie vietējās produkcijas augstajām cenām vainojami tirgotāji vai ražotāji, bet kaut kas tur nav kārtībā. Vēl arī jāsaka, ka ne vienmēr vietējā produkta garša ir labāka nekā importētajām precēm. Protams, tas ir gau­mes jautājums, bet man […]

Ko mainīs likuma maiņa

11:58
07.12.2025
42
1
Lasītāja A. raksta:

“Lasu, ka mājdzīvnieks, suns, kaķis vai cits, nedrīkstēs būt īpašums. Bet kāds tad tam būs statuss, un kuram būs jāuzņemas atbildība par dzīvnieka ēdināšanu, uzraudzību, apstākļiem, kādos tas tiek turēts? Ja tas nav mans īpašums, kādu atbildību no manis var prasīt? Šķiet, juridisko formulējumu maiņa radīs daudz neskaidrību, nesapratnes. Kas sunīti, kaķīti vai papagaili mīl, […]

Cik dārgas dāvanas nes Ziemassvētku vecītis

11:57
06.12.2025
44
1
Vecmāmiņa raksta:

“Gatavojamies Zie­mas­svētkiem. Bērni raksta vēstules vecītim, stāstot, ko vēlas saņemt dāvanās, taču viņu vēlmes kļūst aizvien lielākas. Cits prasa jaunāko aifonu, cits ceļojumu uz Amerikas Disnejlendu. Saprotu, ka laiks sarežģīts, skolā, īpaši lauku mācību iestādēs, kopā mācās turīgā zemnieka un trūcīgā rokpeļņa bērns. Viens uz svētkiem saņems slēpošanu Austrijā, otrs varbūt jaunu džemperīti. Kā sadzīvot? […]

Veidenbauma prēmijas tradīcija izgaist

09:49
01.12.2025
42
G.Z. raksta:

“Uz Cēsīm nebraucu, uzskatu, ka Liepā dibinātās prēmijas tradīcija ir mirusi, to apliecina arī tas, ka prēmiju saņēmušie vairs uz pasākumu neierodas (tā bija arī iepriekšējo reizi). Iespējams, mūsdienu organizatori neprot pildīt savu misiju. Protams, laiki mainās, varbūt arī tradīcijām jāmainās, bet ir jāpaskaidro un jāpastāsta tautai, ka tiek radīts kas jauns,” atsaucoties uz “Druvas” […]

Sludinājumi