Jaunpiebalgas vidusskolas skolēni Latvijas nacionālajā debašu turnīrā Iecavā 36 komandu konkurencē aizvadītajā mācību gadā kļuva par uzvarētājiem. Skolu sacīkstē pārstāvēja Agnese Smilga, Matīss Elksnis un Krišs Spalviņš. K. Spalviņš no 12. klases stāsta, ka debašu virpulī viņu “ierāvusi” skolotāja Ineta Elksne, kura viņu un skolas biedrus iepazīstinājusi ar debatēm: “Savā pirmajā turnīrā cietām sakāvi, bet ar katru reizi pilnveidojāmies. Debatēšana sniedz adrenalīnu. Uzvaras gadījumā ir arī liels gandarījums. Ļoti vērtīga šogad bija debatētāju nometne. Tajā ieguvu pieredzi, kā veidot runu, sapratu, ko konkursa žūrija vēlas dzirdēt. Iepriekšējā debašu komanda izjuka un tad izveidojām šo ar Agnesi no 10. klases un Matīsu no 11. klases. Ar jauno sastāvu arī uzvarējām Valmierā, kur sacentās Vidzemes komandas.” Jaunie debatētāji atzīst, ka liela nozīme ir tam, cik ļoti debatētāji sagatavojas. Treniņš pirms turnīriem esot uzvaras stūrakmens. K. Spalviņš skaidro: “Katram komandas dalībniekam svarīgi attīstīt
prasmi izteikties, bet labi jāsagatavojas visiem. Uzvar tā komanda, kura ir
saliedētāka un sagatavojusies. Viens labs runātājs nebūs uzvaras kaldinātājs – svarīgs ir komandas darbs. Būtiska ir publiskās runas prasme, spēja apjaust lielu informācijas daudzumu.” Debatētāji vērtē – lai sasniegtu labu rezultātu,
jābūt informētam gan par debašu temata apstiprinošo, gan noliedzošo pusi. Viņi salīdzina, ka gatavošanās debatēm ir līdzīga prokuroru un advokātu darbam.
Iecavas nacionālās sacensībās izcīnītā 1. vieta K. Spalviņam bija pēdējās sacensības vidusskolas laikā. Skolotāja I. Elksne par to nebēdā, jo uzskata, ka komandas sastāvam jāmainās. Lai arī debates dažkārt ir psiholoģiski smagas, svarīgi ir pēc pirmajiem zaudējumiem nepadoties un meklēt risinājumu, kā uzlabot runu nākamajās reizēs.
Jaunajiem debatēt gribētājiem skolēni iesaka nebaidīties, jo debatējot neko nevar zaudēt,
tikai iegūt. Protams, nāksies emocionāli pārdzīvot, taču rezultāts un attīstība pārsteidz, jo ar laiku debatētāji savās runās iemācās pievērst uzmanību detaļām un stratēģiski plānot
izteikumus, ieklausīties otrā. Māra Majore – Linē, Toms Timoško, ViA students
Komentāri