
Stalbes vidusskolas matemātikas skolotāja Māra Buša šogad nolēma, ka pienācis laiks profesionāli iekļauties starptautiskā vidē – gan pašai, gan vidusskolai – tās pedagogiem un audzēkņiem. „Nospriedu, ka profesionālās pilnveides kursiem, kuri skolotājiem jāapmeklē vismaz reizi trīs gados, šoreiz došos uz ārzemēm. Latvijā jau pietiekami daudz esmu apguvusi maģistrantūrā un projektos. Interneta resursos atradu iespēju, ka var pieteikties Eiropas Savienības stipendijām mūžizglītības programmās, un mana izvēle krita par labu Slovēnijas galvaspilsētai ,” stāsta Māra Buša, 7. – 12. klašu matemātikas skolotāja. „Ļubļanas universitātē mani ieinteresēja kursu tēma – kā mācīt matemātiku un fiziku, lai skolēni vienlaicīgi varētu izmantot šajos priekšmetos apgūtās zināšanas. Kursu izvēlē sava loma bija arī tam, ka Sloveniju vēl nebiju apmeklējusi.”
Skolotāja savu mērķi pilnveidot profesionālās zināšanas un rast skolai partnerus Eiropā īstenojusi ar uzviju. Ļubļanas universitātē viņa satikusies ar kolēģiem no Spānijas, Portugāles, Slovākijas, Dānijas, Grieķijas, bet visplašāk bijusi pārstāvēta kaimiņvalsts – Rumānija. „ Tā nu guvu ieskatu ne vien matemātikas mācīšanas jaunākajās metodēs, bet arī ieskatu Slovēnijas un citu valstu izglītības sistēmās. Šķirstīju Slovēņu eksāmenu uzdevumus un sapratu, ka
vidusskolēniem jāzina augstākā matemātika, kuru pie mums māca augstskolās. Toties mūsu
beidzējiem eksāmenos nav tik teorētiski uzdevumi, mēs no vidusskolēniem prasām arī analīzi un pierādījumus,” secina M.Buša. Interesantas sarunas izvērtušās ar daudzajiem rumāņiem – gan par to, ka skolēniem 8. klasē jāapgūst piecas valodas, tajā skaitā latīņu, gan par to, ka Rumānijas skolas aktīvi meklē sadarbības skolas kopīgiem projektiem un labprāt kompānijā ņemtu latviešus.
Skolotājas kursu piezīmes liecina, ka matemātikas stundās Stalbē gaidāmi jauninājumi. Māru Bušu iedvesmojis piemērs, ka skaitļu pasauli skolēniem var atklāt arī ar mūzikas starpniecību, piemēram, stāstot par bezgalību. Interaktīvā tāfele ar skaļruņiem to pilnībā atļaušot izdarīt. Skolotāja apsver, ka matemātikas uzdevumus turpmāk sagatavos vēl pietuvinātākus dzīvei, piemēram, lai aprēķinātu mobilo tālruņu pārklājumu intensitāti,
aprēķinātu ekonomiskos ieguvumus no atkritumu apsaimniekošanas procesā, uzzinātu, kā tad saskaitīt mežā kokus. Tomēr Māra Buša atzīst, lai cik augstā līmenī bijuši matemātikas skolotāju kursi, tos vadījuši no Slovēnijas un Vācijas, viņa pārliecinājusies, ka Latvija, pateicoties dabaszinību un matemātikas projektam, kas valstī sācies pirms četriem gadiem, tagad jau ir labā mācīšanas līmenī. Kursi tikai veicinājuši skolotājas pašapziņu, jo jaunais ceļš, kā mācīt matemātiku, Latvijā jau ir sācies.
Komentāri