Ne reizi vien izskanējis, ka mūsdienās grūti sagatavot skolēnus darba tirgum, jo parādās profesijas, kuras pirms pieciem gadiem vēl neeksistēja, savukārt no profesiju klasifikatora ik gadu tiek svītrotas desmitiem tādu, kas vecākiem un vecvecākiem šķita mūžīgas. Pie jaunām profesijām pieskaitāma arī blogerēšana jeb blogošana.
SIA “Brillante Events” uzņēmuma vadītāja, kā arī modes un dzīvesstila blogere Laura Vēvere, saka – tā nav ne modes lieta, ne nākotnes profesija, viss ir pa īstam un tagad.
Pēdējos septiņus gadus blogere dzīvojusi Londonā, kur ieguvusi augstāko izglītību pasākumu organizēšanā, tagad atgriezusies Latvijā un vada seminārus par blogošanu un peļņas iespējām, izmantojot virtuālās vides priekšrocības.
L. Vēvere uzsver, ka blogot var visi: “Tev nav jābūt profesionālim savā sfērā. Manuprāt, blogeri ir cilvēki, kuriem patīk izteikt viedokli, iemācīties ko jaunu, mainīt uzskatus un izprast sevi. Ir trīs blogu veidi – vienā gadījumā cilvēki blogu izmanto, lai ierakstītu un atcerētos savu dzīvi, dažreiz pārdomās daloties ar ģimeni vai draugiem. Otrā gadījumā ir marketinga blogs, ko lielākoties lieto uzņēmumi, kuru galvenais mērķis ir piesaistīt jaunus klientus, trešajā variantā blogeri veido saturu, kas iedvesmo, izglīto vai izklaidē lasītājus. Saturs tiek veidots dažādos veidos: bloga rakstos, filmēti video vai uzņemti fotoattēli. Esmu novērojusi, ka cilvēkiem, dzirdot vārdu blogeris, nāk prātā tikai tie, kuri dalās ar informāciju par modi, fitnesu vai ēdienu. Taču, ja paskaitītu, ir aptuveni 42 blogu kategorijas, piemēram, māksla, kino, uzņēmējdarbība, mājas dekors, viss par un ap māmiņām, humors, kāzas un vēl, un vēl,” saka L. Vēvere.
Pie populārākajām sociālo tīklu platformām blogere min “Instagram” un “YouTube”. “Viena no jaunākajām tendencēm ir vloga veidošana, tas ir tas pats blogs, tikai video formātā. Pēdējie pētījumi rāda, ka blogeriem jāsāk filmēt un demonstrēt vietnē savas darbības, citādi pēc gadiem pieciem viņi sekotājiem, iespējams, vairs neinteresēs. Interneta vide mainās ļoti ātri, un visu laiku jāseko jaunākajām tendencēm. Blogošana nav nākotnes profesija, kaut kas tāls un nesaprotams. Tā ir realitāte, tas notiek tagad.”
Taujāta par blogeru iespējām ar savu sirds darbu nodrošināt sev arī pienācīgu iztiku, Laura atzīst, ka ārvalstīs, piemēram, videoblogeri bieži vien nestrādā, jo viņu aizraušanās nes pieklājīgu peļņu, taču Latvijā ar bloga rakstīšanu iztiku nopelnīt pagaidām nav iespējams. Tāpēc blogeri ikdienā strādā profesijā, kas nav saistīta ar viņu aizraušanos. Tomēr nereti tieši skaistums, mode, māksla, daba un cilvēki dāvā iedvesmu dzīvot skaisti, izjusti un spilgti. Ir jauki rakstīt un filmēt, taču tas izklausās pēc izklaides, tāpēc jāatgriežas pie jautājuma, vai ar blogošanu Latvijā var nopelnīt un apmaksāt rēķinus.
“Protams. Ar blogošanu var nopelnīt, bet, kā jau minēju, lai tiktu līdz līmenim, kad uzņēmējs vēlas ar tevi kā blogeri sadarboties, var paiet vairāki gadi. Blogu var veidot ikviens jebkādā vecumā un no jebkuras vietas, kur ir interneta pārklājums. Tā ir šīs profesijas burvība.”
Aizvadītajā gadā L. Vēvere rīkoja pirmo blogeru pasākumu Valmierā, pēc kura sapratusi, ka blogošana Latvijā ir “bērna autiņos”: “Latvijā uzņēmējiem nav pietiekamu zināšanu, kā šāda veida pasākumi norisinās un kāds viņiem no tā labums. Tagad aicinu blogerus no Cēsīm, Valmieras un Daugavpils, lai dalītos savās zināšanās šajā, varētu teikt, uzņēmējdarbības veidā. Rīgā blogošana ir daudz aktuālāka nekā pārējās Latvijas pilsētās.”
L. Vēvere rīko meistarklases jauniešiem un seminārus uzņēmējiem: “Viens no galvenajiem nodarbības mērķiem ir iedrošināt jauniešus uzsākt blogu, iepazīstināt ar “Brillante Blogger Squad Latvia” darbību. Savukārt uzņēmējiem skaidrojam, kas ir blogeris un kā veiksmīgāk izveidot sadarbību. Jauniešu meistarklasē nerunājam tik daudz par to, kurā laikā ievietot attēlus vai kā dabūt vairāk sekotāju, bet gan mēģinām iedrošināt saprast, kādēļ šie cilvēki vēlas blogot, ko viņi vēlas ar to panākt. Kursos kopīgi meklējam viņu kaislības, motivāciju un iedrošinām uzdrīkstēties. Ja cilvēks atradis savu kaislību un zina, kādēļ viņš veido savu blogu, atradīsies arī cilvēki, kas vēlēsies sekot šim aizraujošajam ceļojumam. Radīsies iespējas sadarboties ar kompānijām, ar kurām ir līdzīgas vērtības. Izrunājam veidus, kā uzrunāt uzņēmumus, ko piedāvāt un cik svarīgi izveidot draudzīgas attiecības. Turpretī ar uzņēmējiem runājam par to, kas tad ir blogeris, kā sava biznesa attīstībai viņu izvēlēties, kā uzrunāt, ko piedāvāt, kā rīkoties, ja trūkst līdzekļu, bet ir vēlme sadarboties. Vienmēr esmu pamanījusi, ka Cēsīs cilvēki ir ļoti aktīvi un gatavi uzzināt ko jaunu. Pēdējā seminārā, ko rīkoju Cēsīs, atsaucība bija patiešām ļoti jauka gan no “Kafe Priede” vadītājiem, gan Jauniešu domes un citiem jauniešiem. Jau tagad ar nepacietību gaidu mūsu nākamās tikšanās.”
Komentāri