Cēsu Valsts ģimnāzijas komanda “C#” ieguvusi 3. vietu un naudas balvu 600 eiro Ventspils Digitālā centra rīkotajā starptautiskajā tehnoloģiju konkursā “Ventspils IT izaicinājums” 7.-9.klašu grupā.
Lai veicinātu skolēnu interesi nākotnes profesiju saistīt ar informācijas tehnoloģijām (IT), šī gada konkursa tēma bija “Piemēri IT profesiju”. Latvijas, Lietuvas un Igaunijas 7.-9. klašu skolēni izpētīja IT projektu vadītāja profesiju un izveidoja lietotni, sākot no idejas līdz gala produktam.
7.-9. klašu grupā piedalījās 50 komandas. Pirmajā kārtā bija jāveido video angļu valodā un finālā tā angliski jāprezentē žūrijai. Komandā “C#” bija trīs 9.b, eksakto zinātņu, klases skolēni: Miķelis Kočāns, Marta Valnere un Mārcis Andersons. Komanda konkursā piedalījās otro gadu. Komandas vārdā Mārcis Andersons “Druvai” pastāstīja, ka pirmajā reizē visi ļoti labi sadarbojās, tāpēc arī vēlējās piedalīties otro reizi: “Pirmajā gadā konkursā piedalīties ieteica matemātikas skolotāja, konkursa ideja un noteikumi mums likās ļoti saistoši, tāpēc arī izlēmām piedalīties. Un šī gada konkursu jau gaidījām, lai varētu startēt atkal. Mūsu komanda aptver dažādu prasmju klāstu, un, tā kā jau trīs gadus mācāmies vienā klasē, mums ir viegli sastrādāties. Mums pašiem ir pastiprināta interese tieši par IT tehnoloģijām, bet, protams, skola ļoti iesaistās un atbalsta.”
Pandēmijas dēļ abus gadus konkurss noticis attālināti. Ņemot vērā epidemioloģisko situāciju un līdzšinējo pieredzi ar attālinātajām mācībām, konkursa uzdevums bija izveidot palīglīdzekli skolēniem. Mārcis skaidro: “Šajā konkrētajā uzdevumā vairāk tika vērtēta projekta izveidošana no tā pārvaldīšanas viedokļa, jo konkursa mērķis ir iepazīstināt dalībniekus ar IT profesijām, un mūsu vecuma grupai bija IT projektu vadītājs, tāpēc procesu vairāk aprakstījām no menedžmenta viedokļa.” Attālināto mācību laikā skolēniem bija daudz izaicinājumu un pārmaiņu, kurām jāpielāgojas, it īpaši – mācībām tiešsaistē. Mācību atbalstam 93% Latvijas skolu izmanto e-klasi, taču tā nav veidota specifiski attālināto mācību darba organizēšanai. Turklāt skolēniem nereti tajā gadījās palaist garām kādu mājasdarbu vai nodarbību tiešsaistē. It īpaši, ja tās nenotika ierastajā mācību plānā. Veicot izpēti, komanda “C#” neatrada jau gatavu aplikāciju, kas pilnvērtīgi derētu attālināto mācību organizēšanai. Vispārējās kalendārās laika plānošanas aplikācijas kopumā problēmu palīdz risināt, tomēr arī tās nav veidotas īpaši šim mērķim. Tāpēc komanda “C#” konkursā izveidoja lietotni “sliexnis.lv” tieši mācību darba plānošanai. Mārcis Andersons teic: “Šī ideja man radās jau pirmajā attālināto mācību gadā, kad e-klasē vajadzēja uzzināt par attālinātajām stundām, kas notika “zoom” platformā. Tajā laikā informācija vēl nebija tik standartizēta, tāpēc radās vēlme redzēt visas attālinātās stundas vienotā kopskatā un arī saņemt atgādinājumu 10 minūtes pirms to sākuma. Šī konkursa uzdevumi labi sakrita ar ideju, kas man bija jau pirms tam, tāpēc to arī īstenojām.”
Mārcis teic, ka vērtēšanas kritēriji nebija publiski, bet, analizējot iegūto augsto atzinību, jaunietis pieļāva, ka žūrija novērtēja, ka komanda uzbūvēja reāli izmantojamu produktu, kuru, ieejot mājaslapā, var arī izmantot: “Attālināto mācību laikā to izmantoja mūsu klase, portālā reģistrējās lielākā daļa. Ārpus klases tas gan netika izmēģināts, bet mēs savu produktu līdz šim nereklamējām.” Kā lielākos ieguvumus, piedaloties šādā konkursā, Mārcis norāda interesanti pavadīto laiku un jaunu pieredzi. Atbildot, vai pašiem likās vienkārši vai sarežģīti šādu risinājumu izstrādāt, Mārcis vērtē: “Protams, tas nav vienkārši, bet to ilgā laika posmā paveicām.”
Konkursa mērķis ir pastiprināt jauniešu interesi par IT nozari, kā arī veicināt skolēnu radošu tehnoloģiju pielietošanu. Katru gadu konkursa rīkotāji izvirza konkrētu uzdevumu dalībniekiem, liekot iejusties kādas profesijas pārstāvju darbā saistībā ar IT risinājumiem. Arī Mārcis vērtē, ka nākotnē IT profesijas kļūs arvien pieprasītākas, tādēļ skolās noteikti ir nepieciešams IT prasmes vēl vairāk apgūt: “Protams, lai sasniegtu nozīmīgus rezultātus, ir jāstrādā pašam, bet skolā noteikti var iegūt nepieciešamās zināšanas.” Jauniešiem ir iecere startēt arī nākamajos konkursos jau vidusskolas grupā.
Komentāri