Piektdiena, 19. decembris
Vārda dienas: Lelde, Sarmis

Pētījumos atklāti seši raksturīgākie patērētāju uzvedības modeļi krīzes laikā

Druva
16:04
05.04.2010
60

Patērētāju uzvedību un pirkšanas paradumus ietekmē emocionālās vajadzības un “TNS” veiktajos pētījumos pasaulē ir atklāti seši visbiežāk sastopamie patērētāju uzvedības modeļi, pastāstīja mazumtirdzniecības pētījumu eksperte un “TNS Latvia” lielo klientu direktore Ilze Kronberga.

Pētījumā arī noskaidrots, kādu zīmola komunikāciju ieteicams izmantot, uzrunājot katru no šīm patērētāju grupām.

Pirmā patērētāju grupa ir cīnītāji un izmantotāji – tādi, kas nekad nebūs upuri. Šai grupai piederošie ir gatavi uz ieguvumiem no citu zaudējumiem. Piemēram, krīzes laikā šie ir cilvēki, kas labprāt iegādāsies citiem līzingā atņemtas automašīnas vai lētākus dzīvokļus, kas atņemti ģimenēm, kas vairs nespēj nomaksāt kredītmaksājumus. Recesijai mazinoties, šīs grupas patērētāji ātri aizmirst grūtības un ir gatavi iet uz priekšu. Viņi ir noguruši no runām par krīzi un ir atvērti jaunām idejām.

Šī segmenta patērētāji no zīmola sagaida jaunas idejas: “Esi pirmais, pasaki, ka tas ir beidzies.” Tas ir agresīvs un dinamisks patērētāju segments.

Otrā patērētāju grupa ir uzrunājama caur valdīšanas un triumfa prizmu – tie lielākoties ir veiksmīgi cilvēki, kas ir pilnībā pārliecināti, ka vienmēr būs virsotnē. Šie cilvēki, iespējams, krīzes laikā iegādāsies mazāk stila lietu, taču netaupīs uz kvalitāti, kā arī nekad ārēji neparādīs, ka kaut kas ir mainījies viņu finansēs, ja arī tā būs noticis. Šīs grupas patērētājiem par visu svarīgāks ir statuss, un viņi darīs visu iespējamo, lai statusu nesagrautu.

Zīmola komunikācijai, uzrunājot šo grupu, jāpozicionē tikai tādi tēli, kas padara varenu, lepnu un cēlu. Cenas arguments uz šo publiku nestrādā.

Trešā patērētāju grupa ir plānotāji un analizētāji. Pētījumi liecina, ka šai patērētāju grupai pieder lielākā daļa Latvijas iedzīvotāju. Krīzes laikā šie cilvēki ir ļoti nobažījušies, turpina vēl vairāk analizēt un apdomāt katru pirkumu, neatļaujas spontānus pirkumus. Šī ir cilvēku grupa, kuru sasniegt iespējams, liekot uzsvaru uz kvalitāti.

Analizētājiem un plānotājiem ir nepieciešams zīmols kā gudrais un eksperts: “Nekas nav nejauši, mēs arī plānojam.”

Ceturtais ir cenu jutīgais segments – tie ir cilvēki, kas ir nobijušies, nepārliecināti un, iespējams, personīgi izjutuši krīzes sekas, piemēram, zaudējot darbu vai samazinoties ienākumiem. Cenu jutīgajam segmentam galvenais ir pēc iespējas zemāka cena – tie ir cilvēki, kuri gatavi apstaigāt neskaitāmi daudz veikalu, lai salīdzinātu cenas un savu “iepirkumu grozu salasītu vairākos veikalos”.

Cenu jutīgie patērētāji pērk tikai to, ko pazīst un par ko ir pārliecinājušies, neeksperimentē. Recesijai mazinoties, šie cilvēki dzīvo ar domu, ka nekad vairs nebūs kā agrāk un ka krīze var atkārtoties. Cenu jutīgajiem patērētājiem ir nepieciešams zīmols, kas vieš pārliecību, ka viss būs labi, uzsverot cilvēcīgo aspektu.

Piektā patērētāju grupa ir cilvēki, kas vērsti uz kolektīvu rīcību un dzīvo ar “mēs” sajūtu. Šie cilvēki vienmēr un visos, arī krīzes apstākļos, saglabā kopības garu un praktiskumu. Šo patērētāju grupu uzrunā zīmols, kurš ir kā draugs, palīgs, līdzīgs ar līdzīgu, kas vienmēr gatavs pasniegt palīdzīgu roku un ir ar pozitīvu skatījumu.

Sestajā patērētāju grupā dominē absolūts optimisms, un tie lielākoties ir gados jauni cilvēki. Tie ir cilvēki, kuri nesaprot, par ko visi satraucas, un domā, ka valda apsēstība ar krīzi, kas ir nogurdinoša. Tas, iespējams, skaidrojams ar to, ka šos gados jaunos cilvēkus vēl uztur vecāki.

Optimisti no zīmola sagaida vieglumu, pozitīvas emocijas: “Dzīvo šim mirklim! Izbaudi!”

Kronberga norāda, ka patērētāju pētījumos secināts, ka recesijas laikā palielinās “cenu jūtīgā” auditorija – cilvēki, kuriem ir ievērojami samazinājušies līdzekļi un visu izšķir cena. “Taču tas ir mīts, ka lielākajai daļai Latvijas sabiedrības visu izsaka cena. Tieši pretēji – pētījumi liecina, ka lielākā daļa latviešu ir plānotāji un analizētāji, kas vairs neatļaujas vai mazāk atļaujas spontānus pirkumus un novērtē kvalitāti,” akcentē pētījumu kompānijas eksperte.

Pēc NOZARE.LV

Komentāri

Atbildēt

Jūsu e-pasta adrese netiks publicēta. Obligātie lauki ir atzīmēti kā *

Saistītie raksti

Sēņu festivāls labi “iesakņojas”

00:00
19.12.2025
34

Jau trešo gadu Cēsīs norisinājās īpašs sēņu un mākslas vienotībai veltīts festivāls, kas šogad ieguvis nosaukumu “Mikokultūra”, ik gadu tā programmai – tāpat kā sēnēm labvēlīgos apstākļos – tikai pieaugot un paplašinoties. Aizvadītajā sestdienā dažādās pilsētas vietās apmeklētāji varēja gūt visnotaļ plaša spektra informāciju par sēnēm – no to audzēšanas pieredzes stāstiem, sēņu kulinārijas brīnumu […]

Cēsīs autobusi sāk kursēt no atjaunotā Stacijas laukuma

00:00
18.12.2025
290

15.decembrī gan kājāmgājēji, gan autobraucēji ievēroja, ka Cēsu Stacijas laukumā vairs nav norobežojošo zīmju, kas liegtu kustību. Tā kā pabeigti galvenie rekonstrukcijas darbi, šodien no plkst. 12 AS “CATA” atsāks reisu izpildi un pasažieru apkalpošanu atjaunotajā teritorijā, izmantojot jaunizveidotās iekāpšanas un izkāpšanas platformas. Galvenais, kas iedzīvotājiem jāievēro, – tagad transporta kustība Stacijas laukumā organizēta pa […]

Straupe – maza toreiz un tagad. Pamanāma un zināma

10:05
17.12.2025
108

Straupe bija mazākā pilsēta Hanzas savienībā pirms gadsimtiem un tāda ir arī mūsdienu tīklojumā “Jaunā Hanza”.  “Vēsturiskā atmiņa veido identitāti. Hanzas savienība ir saistīta ar Straupi. Kaut tas bija ļoti tālā pagātnē, pret šo laiku ir pozitīva attieksme. Straupie­šiem sava vēsture ir svarīga,” saka Lielstraupes pils pārvald­niece Rudīte Vasile un pastāsta, ka ik vasaru Pārgaujas […]

Ne tikai kārtības sargi, bet arī iedvesmas avots cits citam

00:00
17.12.2025
519

Gadskārtējā policistu apbalvošanas pasākumā, kas aizvadītajā nedēļā norisinājās Limbažos, arī šoreiz par īpašākiem darba sasniegumiem vai ievērojamu dienestā aizvadīto laiku godināta virkne Vidzemes kārtībsargu, tostarp arī 18 no Dienvidvidzemes iecirkņa, kura pārziņā ir Cēsu un Madonas novads. Atzīmējot Valsts policijas (VP) 107. gadadienu, teju 60 Vidzemes reģiona pārvaldes (VRP) likumsargu 11. decembrī bija aicināti uz […]

Tradīcija - Ziemassvētku tirdziņi. Ne tikai iepirkšanās

00:00
16.12.2025
77

Decembris ir Ziemassvētku tirdziņu laiks. Laukumos un skvēros, ielās, kultūras namos valda svētku noskaņa, skan dziesmas, smaržo piparkūkas, tiek piedāvāts plašs preču klāsts. Dažviet Ziemassvētku egles iedegšana ar dažādiem priekšnesumiem lieliem un maziem pašsaprotami ir arī tirdziņš. Katrā vietā savas tradīcijas. Bet visur rīkotāji uzsver, ka Ziemassvētku tirdziņu nevar salīdzināt ar citiem, jo tajos valda […]

Ar “Japānas pasakas” palīdzību veicina integrēšanu

00:00
15.12.2025
47

Koncertzālē “Cēsis” izskanējis Latvijas Nacionālā simfoniskā orķestra fonda (LNSO fonds) projekta koncert uzvedums “Japānas pasaka”, uz ko bija aicinātas Cēsu novada un Vidzemes skolu 3. – 12. klases, saņemot ielūgumu par piedalīšanos radošā aktivitātē. Pirms uzveduma notika sociālā darba, izglītības un kultūras profesionāļiem paredzēta ekspertu diskusija “Bērnu ar īpašām vajadzībām integrēšana sabiedrībā, izmantojot kultūras un […]

Tautas balss

Egle rada prieku

09:57
17.12.2025
18
Cēsniece L. raksta:

“Priecājos par Cēsu galveno egli Vienības laukumā. Tā izgreznota ļoti jaukām gaismiņām. Prieks skatīties gan autobraucējiem, gan gājējiem. Šajās tumšajās dienās, ieraugot mirdzošās spuldzītes, sejā iezogas smaids,” sacīja cēsniece L.

Klientus necenšas piesaistīt

15:11
13.12.2025
35
Lasītāja I. raksta:

“Cēsīs “Latvijas Pasta” nodaļa tagad atrodas tirdzniecības centrā “Solo”. Ieejot lielajā ēkā, grūti saprast, kur atrodas pasts. Ir gan izlikta plāksne ar norādi, bet to var arī nepamanīt. Informācijas statīvs novietots uz grīdas, savukārt košie un pamanāmie veikalu nosaukumi virs tirdzniecības telpu durvīm neapzināti liek starp tiem meklēt pasta nosaukumu. Cilvēks skatās un nesaprot, kur […]

Latvijas preces - dārgas

15:11
13.12.2025
31
Seniore M. raksta:

“Visur mudina pirkt Latvijas pārtikas preces. Bet, kad veikalā paskatās, cik tās maksā, tomēr jāizvēlas ievestie produkti. Ne­zinu, vai pie vietējās produkcijas augstajām cenām vainojami tirgotāji vai ražotāji, bet kaut kas tur nav kārtībā. Vēl arī jāsaka, ka ne vienmēr vietējā produkta garša ir labāka nekā importētajām precēm. Protams, tas ir gau­mes jautājums, bet man […]

Ko mainīs likuma maiņa

11:58
07.12.2025
49
1
Lasītāja A. raksta:

“Lasu, ka mājdzīvnieks, suns, kaķis vai cits, nedrīkstēs būt īpašums. Bet kāds tad tam būs statuss, un kuram būs jāuzņemas atbildība par dzīvnieka ēdināšanu, uzraudzību, apstākļiem, kādos tas tiek turēts? Ja tas nav mans īpašums, kādu atbildību no manis var prasīt? Šķiet, juridisko formulējumu maiņa radīs daudz neskaidrību, nesapratnes. Kas sunīti, kaķīti vai papagaili mīl, […]

Cik dārgas dāvanas nes Ziemassvētku vecītis

11:57
06.12.2025
48
1
Vecmāmiņa raksta:

“Gatavojamies Zie­mas­svētkiem. Bērni raksta vēstules vecītim, stāstot, ko vēlas saņemt dāvanās, taču viņu vēlmes kļūst aizvien lielākas. Cits prasa jaunāko aifonu, cits ceļojumu uz Amerikas Disnejlendu. Saprotu, ka laiks sarežģīts, skolā, īpaši lauku mācību iestādēs, kopā mācās turīgā zemnieka un trūcīgā rokpeļņa bērns. Viens uz svētkiem saņems slēpošanu Austrijā, otrs varbūt jaunu džemperīti. Kā sadzīvot? […]

Sludinājumi