Piektdiena, 3. janvāris
Vārda dienas: Miervaldis, Miervalda, Ringolds

Vai Rāmuļu pamatskolu likvidēs

Andra Gaņģe
15:28
16.01.2024
169
Vaive 2

Rāmuļu pamatskolu plānots slēgt, to, tiekoties ar Vaives iedzīvotājiem, ceturt­dien, 11.janvārī, teica Cēsu novada domes priekšsēdētāja vietnieks Atis Egliņš-Eglītis. Juridisks lēmums gan vēl nav pieņemts, Rāmuļu skolas darbības izbeigšana paredzēta konceptuālajā ziņojumā par 14 novada skolām, kurās iecerētas pārmaiņas. Ziņojumu tās pašas dienas rītā bija atbalstījusi deputātu Izglītības un sociālo lietu komiteja, tādam risinājumam piekritusi arī novada skolu direktoru padome.

Piepildīto Vaives tautas nama zāli pāršalca emocijas. Uz tikšanos ar vietvaras vadību bija ieradušies Rāmuļu skolas pedagogi un audzēkņu vecāki, viņus atbalstīja citi vaivēnieši. Viedoklis bija nepārprotams – skolai jāpaliek. Rāmuļu pamatskolas direktora pienākumu izpildītāja Inga Andersone pauda mācību iestādes prioritāti – palīdzēt bērniem, kuri kādu psihoemocionālu iemeslu, veselības dēļ nevar iekļauties un nespēj sekot mācībām lielu skolu daudzskaitlīgās klasēs. Rāmuļu nelielajās klasēs skolotājas var ļoti individuāli darboties ar katru bērnu, ņemt vērā viņa īpatnības, ir cieša sadarbība arī ar skolēnu vecākiem. I.Andersone ar pārliecību balsī sacīja: “Rāmuļu skolu nedrīkst likvidēt!”

Skolēnu mammas pie paš­valdības pārstāvjiem vērsās gan ar pārmetumiem, gan lūgumiem saglabāt mācību iestādi. Pēc ģimeņu stāstītā Rāmuļu skola daudziem nākusi kā glābiņš. Vai­rākas mātes dalījās ar ļoti personīgiem stāstiem par saviem bērniem, kuri nav varējuši iekļauties lielās skolās, lielās klasēs, nav spējuši sekot līdzi mācībām. Vita Dūra-Klieče, kas pati ir Rāmuļu skolas pedagoģe, pastāstīja, ka viņas bērnam ir mediķu atzīts uzmanības deficīts. Lielās skolās trūkst personāla kapacitātes, lai strādātu ar tādiem audzēkņiem, tāpēc, meklējot risinājumu, nācies vairākkārt mainīt mācību iestādi. Tikai nonākot Rāmuļos, bērns iekļāvies gan mācību procesā, gan kolektīvā. Un piebilda: “Arī es nespēju strādāt lielā skolā. Ja Rāmuļu skolu slēgs, izglītības sistēma būs zaudējusi vienu pedagogu.” Savukārt Zvannieku mājas pārstāve Sandra Dzenīte-Cālīte pastāstīja par audžubērniem, kuru dzīve iepriekš bijusi piepildīta ar tādiem sarežģījumiem, ka, arī nonākot ģimeniskā vidē, viņi nav varējuši iekļauties nevienas skolas ikdienā, tikai Rāmuļos izveidotā vide spējusi šiem bērniem palīdzēt iegūt pamata izglītību.

Skolas pedagogi un skolēnu vecāki uzsvēra arī Rāmuļu skolas atrašanās vietas priekšrocības. Plašā apkārtne, pļavu un mežu tuvums ļauj skolēniem starpbrīžos, brīvajā laikā izkustēties, aktīvi darboties, kas mēdz būt īpaši svarīgi dažādu psihoemocionālo traucējumu gadījumos. Skolēni ir ciešā saskarsmē ar dabu, turklāt rāmulieši jau gadiem piedalās ekoskolu programmā, kas pilnveido gan izpratni par vidi un dabu, gan rada iespēju bērniem praktiski darboties.

Skaidrojot, kāpēc plānots Rāmuļu pamatskolu slēgt, A.Egliņš-Eglītis vaivēniešus iepazīstināja ar kritērijiem, pēc kuriem vērtēta mācību iestādes nākotne. Viens no tiem –audzēkņu skaits nevienā klašu grupā nesa­sniedz Izglītības un zinātnes ministrijas zemākos pieļaujamos rādītājus, lai pilnībā saņemtu valsts finansējumu programmu īstenošanai. Ņemts arī vērā, ka no 65 Rāmuļu skolas audzēkņiem 28 dzīvesvieta ir Cēsis, bet Vaives pagastā dzīvo tikai 34. Savukārt 125 Vaives pagastā deklarētie bērni mācās Cēsu skolās. Kā arguments bija arī 9.klašu centralizēto valsts eksāmenu rezultāti. Pārbaudes darbā matemātikā Rāmuļu skolā vidējais sniegums ir 20,5%, bet novadā vidējais 42,29; latviešu valodā rāmuliešiem vidēji 47,28, novadā vidēji 59,4; angļu valodas valsts pārbaudījumā attiecīgi 53,3 un 66,7%. A.Egliņš-Eglītis gan uzsvēra, ka centralizēto eksāmenu rezultāti nav raksturojošākais kritērijs, tomēr, piemēram, Cēsu Bērzaines pamatskolā, kas pagājušajā mācību gadā vēl bija speciālā mācību iestāde, 9.klašu beidzēju vidējais sniegums matemātikas eksāmenā bija tūlīt pēc ģimnāziju devītklasnieku rādītājiem.

Inga Andersone atgādināja, ka jāsaprot, Rāmuļu skola pārbaudījumos nekad nesasniegs tādus vidējos rezultātus kā kopumā pilsētas skolas. (No zāles gan skanēja atgādinājums, ka Rāmuļos mācās arī bērni, kuriem ir augstas sekmes un kuri piedalās arī mācību olimpiādēs.) Rāmuļos svarīgs ir kas cits, proti, dot iespēju tiem, kas izkrīt no lielajām skolām. “Mums 8.klasē ir seši skolēni, kas atnāca nesekmīgi, tagad visi ir sekmīgi,” piemēru minēja direktora pienākumu izpildītāja. “Atnāk bērns, kura vērtējums iepriekšējā skolā ir nesekmīgs, bet pēc gada tas jau ir četri. Kurai skolai vēl ir tāda pievienotā vērtība?”

Gan I.Andersonei, gan skolas pedagogiem, gan bērnu ģimenēm bija viens jautājums – kas notiks ar Rāmuļu skolēniem, ja mācību iestāde beigs darbu. Tas vairāk bija retorisks, satraukuma un pat sašutuma pilns, bet atbilde bija racionāla. “Kopā ar novada Izglītības pārvaldi, Rāmuļu skolas vadītāju jau pērn vienojāmies, ka jautājums, kur tālāk bērnam mācīties, ar katru ģimeni jārisina individuāli. Varam piedāvāt divas iespējas. Viena ir Drabešu Jaunā pamatskola, kur ievieš arī alternatīvo pedagoģiju. Šī mācību iestāde ir samērā tuvu Cēsīm, kur dzīvo diezgan daudzi Rāmuļu skolas audzēkņi. Otra – Cēsu Bērzaines pamatskola, kas kopš šī mācību gada vairs nav speciālā izglītības iestāde. Tur ir uzkrāta nopietna pieredze iekļaujošajā izglītībā, ir atbildoši speciālisti. Un abās šajās skolās ir mazskaitlīgas klases, kur skolotāji var labi veikt individuālu darbu ar katru skolēnu,” teica A.Egliņš-Eglītis.

Tomēr gandrīz divas stundas ilgusī saruna par Rāmuļu skolas pastāvēšanu beidzās nepārprotami – skolēnu vecāki, pedagogi un, izskatījās, visi vaivēnieši, kas piedalījās sapulcē, ir pārliecināti, ka mācību iestāde Rāmuļos jāsaglabā.

Domes priekšsēdētājs Jānis Rozenbergs sarunas beigās sacīja: “Zinām un saprotam, ka mazā skolā lielākoties katram bērnam ir savs individuāls, unikāls stāsts. Kā jau teica Atis Egliņš-Eglītis, pašvaldībai nav viegli apsvērt kādas mācību iestādes slēgšanu. Bet te arī jāpaskaidro, ka Izglītības un zinātnes ministrija nespiež mūs kaut ko likvidēt. Ministrija dod rāmi, kritērijus, pasakot, ka atbilstoši tiem saņemam finansējumu. Ja skolu tīklā kaut kas tam neatbilst, tas paliek pašvaldības ziņā. Runājot par Rāmuļu pamatskolu, apsvērumos par tās darba pārtraukšanu nav kāds viens vai divi kritēriji. Ir mazliet no kvantitatīviem rādītājiem, pēc kuriem saņemams valsts finansējums, mazliet no kvalitatīviem, mazliet no nepieciešamajām investīcijām skolas infrastruktūras attīstībā. Un vēl arī citi, piemēram, demogrāfijas rādītāji. Zināms, ka pagājušajā gadā Latvijā bija absolūti zemākā dzimstība. Tas viss veido kopējo situāciju.”

Sarunas par Rāmuļu pamatskolas pastāvēšanu turpināsies. To uzsvēra arī pašvaldības vadītājs, solot vietvaras pārstāvjiem atkal tikties ar skolas kolektīvu, individuāli runāt ar skolēnu vecākiem.
Vaives pagasta iedzīvotāji asi ar pašvaldību runāja arī par citām problēmām: par ceļu uzturēšanu ziemā, par nepietiekamu iedzīvotāju interešu aizstāvību saules paneļu parka ierīkošanas vietu izvēlē. Vaivēnieši arī vēlējās izprast Kosmosa izziņas centra pienesumu novadam un tieši viņu pagastam, izmaksas šīs iestādes uzturēšanai.

 

Komentāri

Atbildēt

Jūsu e-pasta adrese netiks publicēta. Obligātie lauki ir atzīmēti kā *

Saistītie raksti

Kaķīša dzirnaviņu vēsts arvien bērnu sirdīs

06:43
19.12.2024
50
1

Sākumskolas klašu sadarbības grupas pedagogi Amatas pamatskolā allaž pratuši ieinteresēt un aizraut skolēnus, lai mācītos. Šoreiz skolas starppriekšmetu mācīšanās notika, izvēloties dzejnieka un prozaiķa Kārļa Skalbes literāro pasaku “Kaķīša dzirnavas”, tā arī pieminot klasiķa 145.jubileju un realizējot izglītības iestādes gada uzdevumus – tekstpratību un sadarbību. Sā­kumskolas klasēs lasīšanas starpbrīži ir neatņemama brīvā laika pavadīšanas tradīcija: […]

Pagatavot gardu un veselīgu maltīti no vietējām izejvielām

06:32
14.12.2024
104
1

“Ko celsim galdā skolas pusdienās?” Ar tādu jautājumu pie Cēsu novada vispārizglītojošo skolu audzēkņiem vērsās Vidzemes plānošanas reģions sadarbībā ar Cēsu novada pašvaldību. Konkursā skolēnus aicināja iesūtīt receptes ēdieniem, kādus vēlētos ēst skolā pusdienās un kuru gatavošanai izmanto Vidzemē audzētus un ražotus produktus. “Mērķis bija veicināt veselīgas ēšanas paradumus skolās un tajā līdzdarboties arī pašiem […]

Skolēni mācās organizēt un uzstāties

06:30
13.12.2024
45

Lai mudinātu skolēnus atvērties, prast plānot un organizēt notikumus, trenēt uzstāšanās prasmes un attīstīt esošos un vienlaikus arī atklāt jaunus talantus, Drabešu Jaunajā pamatskolā aizsākta jauna tradīcija – rīkot skolas talantu šovu “Mans talants”. “Ideja par tādu notikumu skolā radās skolēnu pašpārvaldei. Jaunieši, 5., 6., 7.klašu skolēni, sa­ņēma uzdevumu organizēt kādu pasākumu. Viņi apdomājās un […]

Konkursā slīpē mēbeļu galdnieka prasmes

06:39
04.12.2024
76
1

Vidzemes Tehnoloģiju un dizaina tehnikumā (VTDT) otro gadu aizvadīts starptautisks profesionālās meistarības konkurss “Mēbeļu galdnieks 2024”. Tajā piedalījās desmit topošie meistari no dažādām Latvijas profesionālās izglītības skolām un arī Lietuvas. No katras izglītības iestādes konkursā varēja piedalīties viens audzēknis. Konkursantiem sešu stundu laikā atbilstoši rasējumiem bija jāizgatavo pārtikas produktu griežamais dēlītis. Vērtējot rezultātu, tika ņemta […]

Sarunāties par skolēniem svarīgām tēmām piemērotā vidē

06:00
29.11.2024
73

Cēsu Bērzaines pamatskolā izveidots jauns atbalsta kabinets – sarunu telpa. Krāšņa vieta, kuras vienu sienu rotā jauniešus tik ļoti uzrunājošais grafiti stilā veidotais zīmējums. Tas atspoguļo sabiedrības vērtības ar iedvesmojošiem vārdiem latviešu un angļu valodā. Uzgleznotie vārdi ikvienam atgādina, ka esi labs – lielisks, tā palīdzot risināt jēgpilnas sarunas ar skolēniem. Motivējošā siena iedrošina un […]

Mācību tirdziņā – tikai pašradītas preces

07:06
22.11.2024
144
1

Tirdziņi mācību iestādēs tradicionāli saistās ar Miķeļdienas atzīmēšanu, bet šogad tirgošanās ar pašu veikumiem nereti notika, atzīmējot Mārtiņdienu. Arī Skujenes pamatskolā skolēniem bija iespēja parādīt citiem savas ģimenes sagatavoto. “Esam neliela lauku skoliņa, visi audzēkņi bija aicināti piedalīties Mārtiņdienas gadatirgū, bet skolas “Junior Achievement” pulciņa dalībniekiem bija jāprezentē savi uzņēmumi,” par aizvadīto tirgošanos pastāsta uzņēmējdarbības […]

Tautas balss

Novērtē zemessargu spēku

09:45
31.12.2024
11
Seniore L. raksta:

“Gribu īpašu paldies teikt zemessargiem, kas visu gadu atbildīgi piedalījās dažādās mācībās, nežēlojot brīvo laiku. Ir tik svarīgi redzēt, ka ir cilvēki, kas apņēmības pilni mācīties, trenēties, lai aizstāvētu savu zemi, tuviniekus un visus citus – bērnus, seniorus. Vēlu, lai ikvienam zemessargam nākamais gads ir bagāts panākumiem, lai ir veselība un dzīvesprieks,” sacīja seniore L.

Gribētu vairāk krāšņuma

09:45
30.12.2024
23
Cēsniece raksta:

“Gribējās jau gan pilsētu svētkos spožāku. Vai nevarēja, piemēram, Pils parkā izveidot kādas gaismas takas, kur pastaigāties, papriecāties un gūt svētku noskaņu. Ne jau katram sev mājās iespējams sagādāt krāšņumu, dažs dzīvo ļoti pieticīgi. Bet Ziemassvētkos gribas kādas īpašas sajūtas. Televīzijā rāda koši izrotātas pilsētas, gribētos, lai kas līdzīgs būtu arī Cēsīs,” atzina cēsniece, kam […]

Balvas kā no pārpilnības raga

18:43
17.12.2024
31
Seniore T. raksta:

“Saprotams, ka katra nozare, ministrija, organizācija grib savu jomu celt saulītē. Tiek rīkoti dažnedažādi konkursi, vērtēšanas. Un nu gada balvas birst kā no pārpilnības raga, nav nedēļas, kad negodina vismaz trīs četru sfēru sasniegumus. Vai tas nav mazliet par traku, un vai tā nedevalvējas pagodinājumu vērtība? Beigās jau sajūk, kas ko kam pasniedzis, kas ko […]

Iela grimst tumsā

18:42
17.12.2024
28
Iedzīvotāja raksta:

“Cēsīs, Viestura ielas posmā, kas ved gar dzīvnieku patversmi, labu gabalu ir pilnīga tumsa. Nedeg pat tās pāris laternas, kas tur atrodas. Māju šai apkārtnē maz, taču cilvēki dodas pastaigās, un tagad, decembra pusē, tumšs jau ap pulksten četriem pēcpusdienā,” sacīja apkaimes iedzīvotāja.

Neizdarība kavē palīdzību

18:42
17.12.2024
27
2
Lasītāja V. raksta:

“Diezgan traki dzirdēt, ka cilvēkiem ar invaliditāti tehnisko palīglīdzekļu trūkst tādēļ, ka iestādes, kas par to rūpējas, neprot organizēt darbu. Mēs pārmetam valdībai, ka tā nedod pietiekami daudz līdzekļu, bet, izrādās, nauda iedota, vajadzīgais sagādāts, tikai lietas nenokļūst pie tiem, kam tās nepieciešamas. Iestāde, kas sadala tehniskos palīglīdzekļus, nemaz nezina, kas ir noliktavā, nesteidzas ar […]

Sludinājumi