Piektdiena, 26. aprīlis
Vārda dienas: Alīna, Sandris, Rūsiņš

Par darbu saņem novērtējumus

Madara Ozoliņa
09:44
21.01.2019
11
Kafijas Tase Paula 1

Izrādi “Jubileja 89” Daugavpils teātrī iestudējusi jaunā režisore Paula Pļavniece, kas dzīvo un strādā Rīgā. “Jubileja 89” jau 2017.gadā ieguva Spēlmaņu nakts teātra balvu kategorijā “Gada mazās formas izrāde”. Drīz to būs iespēja redzēt arī Cēsīs. Ar režisori Paulu Pļavnieci runājam par laiku, kas attēlots izrādē, un to, vai viegli būt jaunam režisoram.

– Paula, jūs režisējat izrādes gan Rīgā, gan Daugavpilī. Kā visu pagūstat?

– Daudziem šķiet, ka tas ir grūti, bet tā nav. Dzīvoju Rīgā, tur arī paiet lielākā daļa laika. Uz Daugavpili dodos vien reizi gadā – pavasarī, kad tur divos mēnešos iestudējam kādu jaunu izrādi. Tas ir tikai tāds periods.

– Ko skatītāji sagaidīs no izrādes “Jubileja 89”?
– Šis būs ceļojums laikā – 90. gados. Skatītāji varēs ielūkoties skaudrā, bet tajā pašā laikā komiskā stāstā par vienu vakaru, kas maina kādas ģimenes dzīvi.

– Par ko izrāde liek aizdomāties?
– Tas noteikti ir katra paša skatītāja ziņā. Katra izrāde raisa citas pārdomas, tā tam arī jābūt. Pēc šī iestudējuma kāds, iespējams, aizdomāsies, ko mums katram nozīmē sanākt kopā ar saviem vistuvākajiem un mīļākajiem cilvēkiem. Citi, iespējams, aizdomāsies, cik traki bija 90. gadi!

– Ar ko pašai saistās tas laiks?
– Noteikti ar košo, vizuālo pasauli, ko varēs pamanīt arī izrādē. Man personīgi izpratne par 90.gadiem saistās arī ar reketieriem, haosu, bet tajā pašā laikā – ar pirmajiem labumiem, kas pie mums atceļoja no Rietumiem. Tās bija sajūtas, ka nu sāksies skaista, jauna dzīve.

– 2013. gadā absolvējāt augst­skolu, bet jau 2017. gadā par izrādi “Jubileja 89” ieguvāt Spēlmaņu nakts teātra balvu kategorijā “Gada mazās formas izrāde”. Tikāt arī nominācijā “Gada režisors”. Kādas ir sajūtas, tiekot novērtētai tik drīz pēc diploma iegūšanas?
– Tas bija ļoti negaidīti. Uztveru to kā augstu novērtējumu un atzinību. Tas bija arī nedaudz biedējoši tālākā darba kontekstā, jo nu sev esmu pacēlusi augstu latiņu. Tomēr uzskatu, ka cilvēki, kas darbojas mākslas jomā, nevar ikdienā domāt par novērtējumiem un par tiem satraukties, tas traucē darbam. Jāmāk atbrīvoties, jo tikai tad būs iespējams radīt kaut ko jaunu.

– Kā izvēlaties izrādes, kuras iestudēt?
– Konkrētas lugas vai citus materiālus, pēc kuriem veidot izrādes, izvēlos ļoti reti. Viss sākas ar tēmas izvēli. Kopā ar dramaturgu domājam, kādi procesi sabiedrībā ir aktuāli. Tam, ko radām, ir jābūt skatītājiem saprotamam un interesējošam. Skatītāju uztveru kā sevi pašu, izvērtēju, par ko pašai gribētos padomāt, kas mani interesē.

– Cik ilgu laiku prasa darbs pie izrādes?
– Pats iestudēšanas process parasti ilgst aptuveni divus mēnešus. Pārējais atkarīgs no pašas izrādes. Piemēram, par izrādi “Ju­bileja 89” sākām domāt jau pusgadu pirms iestudēšanas. Ideju nostiprināšana, tekstuālā materiāla radīšana – tas viss aizņem gana daudz laika.

– Arī pati esat spēlējusi lomas dažādās izrādēs. Vai tas palīdz režisora darbā?
– Gan palīdz, gan traucē. Man ir vieglāk izprast aktierus darbības procesā. Vieglāk ir nodot savu vēstījumu viņiem. Bet citreiz, kad aktieri mani nesaprot, sadusmojos un domāju, ka pati varu vajadzīgās darbības izdarīt.

– Esat prasīga režisore?
– Prasīga esmu, bet dusmojos tikai tad, kad mani ļoti nokaitina, tas ir reti. Esmu demokrātiska un ticu mūsdienīgam teātra izrāžu radīšanas procesam, to uztveru kā kopīgu darbu. Diktatūras pieejām neticu. Arī praksē pierādījies, ka vislabākie rezultāti rodas tad, kad katram ir iespēja iesaistīties izrādes radīšanas procesā, nevis tad, kad režisors visu stingri nosaka un ar pirkstu rāda, kas jādara. Skaidrs, ka vairākas galvas ir gudrākas par vienu. Ja aktieri investē tajā, ko dara, tad, protams, rezultātam būs cita pievienotā vērtība.

– Kā atšķiras darbs ar pieredzējušiem aktieriem un ar tiem, kas aktiera mākslu tikko apguvuši?
– Vecāka gada gājuma aktieri visām lietām pieiet prātīgi un liek lietā pieredzi. Turpretim jaunie aktieri ir gatavi mesties iekšā izaicinājumos un liek lietā jaunības enerģiju un azartu.

– Jūs aktīvi darbojaties arī dažādu uzvedumu un izrāžu veidošanā bērnu auditorijai. Kā­pēc bērnus nepieciešams vest uz kultūras pasākumiem?
– Svarīgi bērnus vest uz pasākumiem, kuri ir atbilstoši viņu vecumam. Būtiski bērnos jau laikus veidot izpratni par dažādiem mākslas virzieniem. Ja cilvēks 40 gadu vecumā pirmo reizi aizies uz simfoniskās mūzikas koncertu, viņam, protams, būs garlaicīgi. Ja pie tā pieradina, bērns uz koncertiem vai teātra izrādēm tiks vests laiku pa laikam, tad tas pieaugušā vecumā būs pavisam ikdienišķs process. Bērns izaugs un pats gribēs apmeklēt mākslas pasākumus. Kā zinām, bērni vēro savus vecākus, tādēļ šos pasākumus būtu jāapmeklē kopā. Vecāku ziņā ir iepazīstināt bērnus ar mākslas pasauli, bet pašu bērnu ziņā ar laiku izlemt, vai šī pasaule viņus saista un viņi no tās ko gūst.

– Esat gados jauna režisore. Vai arī no pieredzējušajiem aktieriem izjūtat respektu un cieņu?
– Man ar vecāka gada gājuma aktieriem ļoti paveicies – viņi ar cieņu izturas pret mani. Domāju, strādāšanas process mums ir veiksmīgs tādēļ, ka izrādes veidojam visi kopā. Es daru savu darbu, ja kāds nevēlas ar mani strādāt, to var arī nedarīt. Zinu, ka tikšu galā tāpat – ar aktieriem neauklējos, sev uz galvas kāpt neļauju. Strādāju ar cilvēkiem, kuri patiešām grib strādāt.

– Vai bieži iznāk būt Cēsīs?
– Pēdējā laikā jā. Tūliņ būsim ar viesizrādi, bet pagājušajā gadā Cēsu koncertzālē veidoju vairākus bērnu auditorijai paredzētus koncertus.

Komentāri

Atbildēt

Jūsu e-pasta adrese netiks publicēta. Obligātie lauki ir atzīmēti kā *

Saistītie raksti

Patīk darbi, kurus darot nav jāsteidzas

06:02
25.04.2024
32

Jānis Vagulis dienas piepilda ar darbu, rodot arī laiku paslinkošanai, nekā nedarīšanai. “Laukos vienmēr ir, ko darīt, vienmēr kādam vajag piepalīdzēšanu,” viņš saka un piebilst, ka māk visus laukos ikdienā nepieciešamos darbus. Savulaik strādājis dažādās zāģētavās, to sen vairs nav gluži tāpat kā daudzos citos mazos pagastos. Jānis Kaivē dzīvo jau 25 gadus. Pats ir […]

Bērnības vietai atdota sirds

05:45
24.04.2024
91

Daces Kārkliņas dzimtas saknes ir Kaivē. Pati dzīvo Cēsīs, strādā Rīgā, bet par savu vietu sauc Kaivi. Kad vien brīvs laiks, viņa mēro ceļu, lai būtu pie krustdēla, draugiem. “Man bērnība saistās tikai ar Kaivi. Vasaras pavadīju pie krustmātes. Te vienmēr bija, ko darīt un ik dienu notika kas interesants. Bija, protams, jāravē, jāvāc siens, […]

Iedzīvoties un būt savējai

05:34
23.04.2024
115

Evita Petrova ar ģimeni Kaivē nokļuva nejauši.  “Vasarā, braucot pa Piebalgu, ieraudzījām aizaugušu viensētu. Tā iepatikās, izdevās vienoties ar saimniekiem, un nopirkām “Lapsas”,” stāsta Evita. “Tas bija pirms 12 gadiem. Gadus trīs ģimene šurp brauca vien brīvdienās, tad pārcēlās pavisam. Tā rīdzinieki kļuva par kaivēniešiem. Evita piebilst, ka mājas ir tikai nepilnus divus kilometrus no pagasta centra. […]

Atrast burtus baltās rūtīs

15:25
22.04.2024
372

Krustvārdu mīklu risināšana ne vienam vien ir gan laika īsināšana un prāta asināšana, gan atmiņas trenēšana un savu zināšanu pārbaude. Cēsniece Vizma Kronīte rūtotajiem laukumiem pareizos burtu izvēlas, ne tikai meklējot atbildes, bet arī uzdodot jautājumus – sastādot krustvārdu mīklas. Ar viņu saruna par krustvārdu mīklām, seniora ikdienu un  ne tikai. -Kāpēc tik daudzi risina […]

Vai suns ir “tikai suns”

05:14
19.04.2024
115

Viņa pati par sevi teic, ka vēl cēsiskāka nemaz nevarētu būt, jo bērnība pagājusi pašā Cēsu sirdī, iepretim Sv.Jāņa baznīcai – Torņa ielā 1. Viņa teic, ka “sapņa par Ameriku” viņai nav bijis nekad. Kur cilvēks piedzimis, tur viņam arī jādzīvo, dzīvē nejaušības nenotiek. Pēc profesijas friziere, brīvajā laikā aizraujas ar sportošanu kopā ar suņiem. […]

Abstrakciju rada dvēseles harmonija

05:37
18.04.2024
22

Pārdomas par laiku, kurā dzīvojam, un notikumiem, lietām, kas ietekmē to, kā jūtamies, ko domājam, kā uz to visu reaģējam, tāds ir pamatvēstījums gleznotāja Kaspara Zariņa izstādei “Laika sajūtas”, ko sestdien (13.04.) atklāja Cēsu koncertzālē. “Laika sajūtas” ir piedāvājums iepazīties ar vienu no K.Zariņa radošajām šķautnēm – abstraktajām kompozīcijām, kas līdztekus figurālajai glezniecībai šobrīd saista […]

Tautas balss

Ģimnāzijas remonts ievelkas

09:23
23.04.2024
31
Druva raksta:

“Ļoti ievilcies Cēsu Valsts ģimnāzijas ēkas remonts. Esmu pensionēta skolotāja, mani interesē, vai jaunajā mācību gadā ģimnāzisti varēs atgriezties savā skolā vai mācības būs jāturpina pielāgotajās telpās Raunas ielā. Saprotu, ka tur nav slikti, taču ģimnāzijas tēla veidošanai gan tas par labu nenāk,” pārdomās dalījās seniore.

Dīvainie valodas nepratēji

13:26
16.04.2024
39
5
Druva raksta:

“Pagājušajā nedēļā klausījos televīzijas “Rīta Panorāmu”, kur “Stabilitātes” līderis Rosļikovs stāstīja, ka nav taču jāprasa pusmūža cilvēkiem ar Krievijas pilsonību latviešu valoda. Jaunajiem jā, bet vecāka gadagājuma nē. Sabiedrība Latvijā esot ļoti iekļaujoša, visi tiekot galā. Te nu jāatgādina, ka tiem, kam 75 un vairāk gadu, latviešu valodas eksāmens nav vajadzīgs, var palikt Latvijā arī, […]

Zinām tikai par vienu

12:23
14.04.2024
20
Druva raksta:

“Tagad, kad uzzinām, ka valsts augstās amatpersonas lidojumiem izvēlas arī individuālus pakalpojumus, gribētos zināt, kā rīkojušies premjeri, kas strādāja pirms Kariņa, un arī Valsts prezidenti. Ar kādiem reisiem, publiskiem vai individuāliem, viņi ar savu komandu lidoja? To žurnālisti varētu pastāstīt, varbūt vēl kādam atklātos pārkāpumi,” sprieda seniore.

Rudenī uzbūvē, pavasarī uzrok

12:22
13.04.2024
39
Druva raksta:

“Brīnījos, ka šopavasar Cēsīs, Bērzaines un Satekles ielas krustojumā, atkal raka. Pērn tur izveidoja drošības saliņu, nu visu jauca laukā un pārbūvēja. Jācer, ka tas nesadārdzinās ielas remontu, kas jau tāpat izmaksā daudz. Tādi gadījumi vienmēr raisa izbrīnu. Vai tiešām grūti saplānot, kas kurā vietā jādara, lai nenāktos atkārtoti tērēt naudu,” pārdomās dalījās apkaimes iedzīvotāja.

Neiecietīgais šoferis

12:20
12.04.2024
38
Druva raksta:

“Izlasīju “Hallo, “Druva”” par laipno autobusa šoferi un nodomāju, cik jauki, ja tādi būtu visi. Diemžēl esmu novērojusi, ka ir arī ļoti nelaipni autobusu vadītāji. Tā vienudien autobusā kāpa sieviete ar atbalsta nūjām, ko viņai bija grūti noturēt rokās, tās krita, šoferis tās vairākkārt pacēla, līdz neizturēja un teica – vai visu dienu tā būs […]

Sludinājumi