Ceturtdiena, 2. maijs
Vārda dienas: Zigmunds, Sigmunds, Zigismunds

“Cēsis” Baltijas jūrā

Jānis Gabrāns
23:00
16.07.2021
29
Oilex 2021

2021Jūn29 OilEx 2021 mācības Rīgas jūras līcī

Dažkārt sabiedrībā pasmejam par Cēsīm kā jūras pilsētu, jo Gauja, kas tek gar pilsētu, taču ietek jūrā, tātad zināma saistība ir. Bet ne tikai tāda, jo jau gandrīz desmit gadus Baltijas jūrā patrulēšanu veic NBS Jūras spēku patruļkuģis P-06 “Cēsis”.

“Druva” virtuāli sazinājās ar kuģa komandiera palīgu, leitnantu Gintu Zikmani, lai uzzinātu par kuģa un kapteiņa palīga ikdienu. Sarunas sākumā jautāju, vai pašam ir kāda saistība ar Cēsīm, un G. Zikmanis atbildēja, ka tikai tāda, ka šobrīd viņa ikdiena paiet uz kuģa, kam dots pilsētas nosaukums: “Protams, esmu bijis Cēsīs, turp taču visi brauc. Kad mācījos Latvijas Nacio­nālajā aizsardzības akadēmijā, Cēsu Instruktoru skolā notika jaunākā instruktora kurss.”

Arī apkalpē šobrīd tikai rīdzinieki un liepājnieki, bet laikam jau vēsturiski jūrnieki no mūsu pilsētas nākuši krietni retāk nekā, piemēram, no Liepājas.

G. Zikmanis pērn beidzis Na­cionālo aizsardzības akadēmiju, pēc tās absolvēšanas uzreiz nonācis uz kuģa “Cēsis”, kas arī bijusi viņa izvēle: “Jau mācoties akadēmijā, tika piedāvātas štata vietas uz vairākiem kuģiem. Studenti ar labākām atzīmēm varēja izvēlēties savas prioritātes, citiem jāsamierinās ar to, kas atlicis. Es dabūju savu pirmo izvēli un jau savlaicīgi varēju iesaistīties vienībā.”

Izvēle kļūt par jūrnieku neesot meklējama dinastijā, vienkārši pamatskolā nolēmis, ka tas viņam varētu patikt: “Jaunības gados ir iespēja izmēģināt daudz ko, lai saprastu, kas patīk, kas nepatīk. Ja patīk, esi uzvarējis, ja nepatīk, arī tā ir uzvara, jo gūta skaidrība, kas nepatīk, un var izmēģināt ko citu. Es esmu trāpījis visos desmitniekos, un tāpēc katra diena dod prieku.”
Vidējo izglītību ieguvis Rīgā, Jūrskolā, kas ir vidējā profesionālā mācību iestāde un sagatavo audzēkņus jūrniecības specialitātēm. Bijis arī skaidrs, ka nevēlas būt civilais jūrnieks, gribējis kaut ko dinamiskāku, tad nu izvēle bija Latvijas Jūras spēki.

Izvēloties jūrniecību, ir divas izvēles: civilā vai militārā. G. Zikmanis norāda, ka katram ir savi plusi un mīnusi: “Civilajā jūrniecībā atalgojums droši vien ir lielāks, kas cilvēkiem svarīgi, bet tur jūrnieks no mājām regulāri šķirts uz ļoti ilgu laiku. Jūras spēkos arī ir misijas, tikko viens mīnu kuģis aizgāja uz pastāvīgo patruļas grupu un būs prom vairāk nekā četrus mēnešus. Taču tos, kuri izgājuši šādu misiju, otrreiz nesūta, cenšas iesaistīt citus, protams, ja kāds pats to nevēlas vēlreiz. Tātad tā tāda viena ilgā prombūtne. Uz patruļkuģiem vēl vienkāršāk. Mums ir nedēļu jūras dežūra, tad nedēļu esam krastā. Šādā režīmā dežurē divi kuģi. Pēc aptuveni diviem mēnešiem ir garāka krasta pauze un patrulēšanu pārņem divi citi kuģi. Tad krastā tiek remontēta tehnika, bet jūrnieki, virsnieki apmeklē kursus, izglītojas, pilnveido sevi.”

Jūras spēku patruļkuģu bāzes vieta ir Rīgā, bet patrulēšana notiek atklātā jūrā pie Liepājas. Uz kuģa “Cēsis” ir desmit cilvēku apkalpe. Stāstot par kuģa ikdienu, G. Zikmanis skaidro, ka katram ir savi pienākumi: “Virsniekiem 24/7 režīmā jānodrošina navigācijas vakts stūres mājā. Arī pārējiem ir maiņas, citi dara ikdienas kuģa darbus, veic tīrīšanu, ekipējuma apkopi, nodarbību plānošanu un vadīšanu. Mācību plānošanā un vadīšanā piedalās virsnieki, darot to brīvajā maiņā.

Nav jau tā, ka uz kuģa skatāmies tikai horizontā, mums augstākā vadība regulāri dod dažādus uzdevumus, kā arī reģionā pie Liepājas nodrošinām meklēšanas un glābšanas operācijas. Teiksim, jūnijā Rīgas jūras līcī Rojas ostas rajonā norisinājās Jūras spēku, Igaunijas Policijas un robežsardzes pārvaldes organizētās naftas piesārņojuma seku likvidācijas divpusējās mācības, kurās piedalījās arī mūsu kuģis. Esam arī atbildīgi par vispārējo drošību mūsu patrulēšanas rajonā.”

Patrulēšanas nedēļā ir arī brīvais laiks, un komandiera palīgs saka, ka to katrs izmanto pēc saviem ieskatiem. Esot krastā, G. Zikmanis nodarbojas ar spēka trīscīņu, arī uz kuģa cenšoties uzturēt sevi formā: “Vietas treniņiem gan nav daudz, tāpēc nākas improvizēt, jo pilnvērtīgam treniņam vajag ekipējumu, lielus svarus. Kad kuģis krastā, tad treniņiem var pievērsties nopietnāk. Labprāt palasu kādu grāmatu, un noteikti brīvajā laikā arī jāpaguļ, jo uz kuģa gulēt sanāk mazāk, īpaši, ja ir kādi papildu uzdevumi.”

Dienestam gatavs! Patruļkuģa P-06 “Cēsis” komandiera palīgs, leitnants Gints Zikmanis svētku formā, absolvējot Latvijas Nacionālo aizsardzības akadēmiju.

Foto: no albuma

Kādas ir sajūtas, kad jūrā lieli viļņi? “Vienmēr jau ir diskutabls jautājums, kas ir lieli viļņi,” nosmej G. Zikmanis. “Baltijas jūrā viļņiem ir īpatnība, ka tie nav ļoti augsti, bet ir asi, ar savu frekvenci, tāpēc var būt nepatīkami. Taču kuģis ir drošs un stabils.”
Kuģa “Cēsis” krustmāte ir Cēsu Vēstures un mākslas muzeja galvenā krājumu glabātāja Dace Tabūne, ar kuru kapteiņa palīgs vēl neesot iepazinies, bet, iespējams, tas saistīts ar pandēmijas laiku, jo dienests uz kuģa sācies tās laikā un vēl jau vīruss nav uzvarēts. Tāpēc nav arī iznācis 11.novembrī atbraukt uz Cēsīm, jo, kā zināms, Lāčplēša dienas pasākumos piedalās arī patruļkuģa “Cēsis” pārstāvji.

“Bet man vēl zināms laiks uz šī kuģa jāpavada, tā ka paspēšu gan vienu, gan otru,” saka kapteiņa palīgs.

Sabiedrībā jūrnieki vienmēr uztverti ar lielāku cieņu, apbrīnu nekā citu militāro spēku pārstāvji. G. Zikmanis gan saka, ka viņš šim dalījumam īsti iemeslu neredz un pats noteikti necenšas sevi pozicionēt kā ko citādāku: “Varbūt šāds viedoklis tāpēc, ka jūrnieku svētku formas cilvēkiem patīk labāk par citu militāro spēku formām. Baltas cepures, melni uzvalki, zelta pogas divās rindās, pakāpes uz piedurknēm. Patie­šām skaistas formas. Protams, tā sāncensība starp spēku veidiem jau paliek, un mums gribas būt par kādu solīti labākiem, bet šī sāncensība veicina progresu. Galu galā tā tomēr ir tāda draudzīga sāncensība. Tiesa, esmu novērojis, ka jūrnieki ir disciplinētāki, varbūt tāpēc, ka jūra uzliek savu atbildību. Atrodoties jūrā, nepakļaujamies tikai tiem likumiem, ko noteikusi mūsu valsts, arī starptautiskām normām, kuru neievērošana var izraisīt katastrofas. Arī kuģim vienmēr jābūt kārtībā, jo, gadoties ķibelei jūrā, to novērst būs krietni grūtāk nekā uz sauszemes. Tikai paši esam atbildīgi par savu drošību, tāpēc disciplīna ir tik svarīga.”

Uzziņai

Latvijas Jūras spēku sastāvā ir pieci “Skrunda” klases kuģi, kuru nosaukumi simbolizē nozīmīgākās brīvības cīņu norises vietas Latvijas vēsturiskajos reģionos: Skrunda, Cēsis, Viesīte, Jelgava un Rēzekne.
Patruļkuģis “Cēsis”. Būvēšanas gads – 2012.
Tehniskie dati:
– Garums – 25,65 m
– Platums – 13 m
– Iegrime – 2,7 m
– Dzinēji – 2 x MAN D2842 LE410, jauda 2 x 1100 ZS
– Ātrums – max. 21 mezgls

Komentāri

Atbildēt

Jūsu e-pasta adrese netiks publicēta. Obligātie lauki ir atzīmēti kā *

Saistītie raksti

Vērtīgākais – kulturāli kvalitatīva, veselīga vide ģimenei un bērnam tuvu pie dabas

05:15
30.04.2024
261

“Man ļoti patīk, ka Skujene nav pārāk tālu no pilsētas. Gabaliņš ir, tomēr nav pārlieku sarežģīti aizbraukt līdz Cēsīm. Skujene ir diezgan mierīga vieta, sakopta un skaista. Te ir skaisti lauku ceļi, lielāki un mazāki. Tuvu ezeri un upes. Priecē sakoptais pagasta centrs. Cik nu pašvaldība iespēju robežās mēģina organizēt pasākumus un uzturēt teritoriju, tik […]

Par Lielo talku un ne tikai

17:02
28.04.2024
79
1

27.aprīlī norisināsies ikgadējais vides sakopšanas notikums – Lielā talka, kas notiks jau septiņpa­dsmito reizi. Šī gada moto ir “Tīri – zaļi – ilgi!”. Sarunājos ar Cēsu pašvaldības Centrālās administrācijas Īpašumu apsaimniekošanas pārvaldes teritorijas apsaimniekošanas speciālisti SIGNI ĶERPI. Viņa kopš 2021.gada Cēsu novadā ir Lielās talkas koordinatore. -Kā vērtējat Cēsu novadā padarīto? -Katru gadu cilvēki aktīvi […]

Filma par cilvēku, viņa izvēli un laiku

06:15
27.04.2024
85

Antras Cilinskas un Annas Vidulejas filma “Podnieks par Podnieku. Laika liecinieks” skatāma visā Latvijā. Ar filmas režisori un producenti Antru Cilinsku tikšanās notika pēc viena no kino seansiem Cēsīs. Juris Podnieks (1950. gada 5. decembris – 1992. gada 23. jūnijs) ir tā dēvētās latviešu poētiskās kinodokumentālistu skolas jaunās paaudzes spilgtākais un talantīgākais kinooperators, režisors un […]

Patīk darbi, kurus darot nav jāsteidzas

06:02
25.04.2024
47

Jānis Vagulis dienas piepilda ar darbu, rodot arī laiku paslinkošanai, nekā nedarīšanai. “Laukos vienmēr ir, ko darīt, vienmēr kādam vajag piepalīdzēšanu,” viņš saka un piebilst, ka māk visus laukos ikdienā nepieciešamos darbus. Savulaik strādājis dažādās zāģētavās, to sen vairs nav gluži tāpat kā daudzos citos mazos pagastos. Jānis Kaivē dzīvo jau 25 gadus. Pats ir […]

Bērnības vietai atdota sirds

05:45
24.04.2024
140

Daces Kārkliņas dzimtas saknes ir Kaivē. Pati dzīvo Cēsīs, strādā Rīgā, bet par savu vietu sauc Kaivi. Kad vien brīvs laiks, viņa mēro ceļu, lai būtu pie krustdēla, draugiem. “Man bērnība saistās tikai ar Kaivi. Vasaras pavadīju pie krustmātes. Te vienmēr bija, ko darīt un ik dienu notika kas interesants. Bija, protams, jāravē, jāvāc siens, […]

Iedzīvoties un būt savējai

05:34
23.04.2024
129

Evita Petrova ar ģimeni Kaivē nokļuva nejauši.  “Vasarā, braucot pa Piebalgu, ieraudzījām aizaugušu viensētu. Tā iepatikās, izdevās vienoties ar saimniekiem, un nopirkām “Lapsas”,” stāsta Evita. “Tas bija pirms 12 gadiem. Gadus trīs ģimene šurp brauca vien brīvdienās, tad pārcēlās pavisam. Tā rīdzinieki kļuva par kaivēniešiem. Evita piebilst, ka mājas ir tikai nepilnus divus kilometrus no pagasta centra. […]

Tautas balss

Labāk uzraksts, ne karogs

16:57
26.04.2024
25
Druva raksta:

“No rudens pārtikas precēm būs redzami jānorāda valsts, kur tā ražota. Saprotu, ka to varēs parādīt ar karodziņu vai uzrakstu. Es domāju, ka vislabāk būs pietiekami lieliem burtiem rakstīts uzraksts, jo vai gan daudzi uzreiz atšķirs, piemēram, Slovākijas un Slovēnijas karogus. Arī tagad jau uz produktiem norāda izcelsmes valsti, tikai nereti uzraksts ir tik maziem […]

Uzšļāc ūdeni un dubļus

16:57
26.04.2024
36
Druva raksta:

“Regulāri nākas iet Cēsīs zem dzelzceļa tilta. Kad līst lietus, dubļains, gan to nevienam neiesaku. Uz galvas pilēs ūdens un mašīnas nošķiedīs. Ietve tur tik šaura, grūti izmainīties ar pretimnācēju, kur nu vēl pamukt kaut kur, kad brauc mašīna. Vai kāds saskaitījis, cik cilvēku kājām ik dienu iziet pa šo vietu? Žēl ģimnāzistu, kuri dosies […]

Operatīvi, atsaucīgi un laipni

16:56
26.04.2024
24
Druva raksta:

“Sirsnīgs paldies ārstes Sprindules prakses medicīnas māsai Irīnai, viņa bija ļoti atsaucīga un ātri nokārtoja, lai tieku pie vajadzīgajiem medikamentiem, kad man pasliktinājās pašsajūta. Un milzīgs paldies arī māsiņai Lindai, kas nāca pie manis mājās, vēnā ievadīja zāles, katru reizi mērīja asinsspiedienu, vienmēr izjautāja, kā jūtos, bija ļoti laipna, atsaucīga. Domāju, tā darbu vajadzētu darīt […]

Ģimnāzijas remonts ievelkas

09:23
23.04.2024
61
Druva raksta:

“Ļoti ievilcies Cēsu Valsts ģimnāzijas ēkas remonts. Esmu pensionēta skolotāja, mani interesē, vai jaunajā mācību gadā ģimnāzisti varēs atgriezties savā skolā vai mācības būs jāturpina pielāgotajās telpās Raunas ielā. Saprotu, ka tur nav slikti, taču ģimnāzijas tēla veidošanai gan tas par labu nenāk,” pārdomās dalījās seniore.

Dīvainie valodas nepratēji

13:26
16.04.2024
50
5
Druva raksta:

“Pagājušajā nedēļā klausījos televīzijas “Rīta Panorāmu”, kur “Stabilitātes” līderis Rosļikovs stāstīja, ka nav taču jāprasa pusmūža cilvēkiem ar Krievijas pilsonību latviešu valoda. Jaunajiem jā, bet vecāka gadagājuma nē. Sabiedrība Latvijā esot ļoti iekļaujoša, visi tiekot galā. Te nu jāatgādina, ka tiem, kam 75 un vairāk gadu, latviešu valodas eksāmens nav vajadzīgs, var palikt Latvijā arī, […]

Sludinājumi