Latvijas vispieredzējušākais motokrosa kantētājs, vecpiebaldzēns Kaspars Stupelis joprojām ir uz motocikla, kaut neskaidrība par šo sezonu tikpat liela kā pērn.
Nezināmā sezona
Šis ir nozīmīgs gads viņa karjerā, jo aprit 20 gadi, kopš Kaspars debitēja Pasaules čempionātā motokrosā blakusvāģu klasē kā Modra Štelles kantētājs. Aizvadītajos gados braucis ar vairākiem pilotiem, izcīnījis četrus Pasaules čempiona titulus, divus ar Danielu Vilemsenu, divus ar Etjēnu Baksu. Pēdējais tituls gūts 2019.gadā, un var teikt, viņš joprojām ir esošais čempions, jo 2020.gada Pasaules čempionāta sezona tika atcelta.
Pērn Kaspars piekrita sadarbībai ar D. Vilemsenu, bet Pasaules čempionāts nenotika, Kaspars vienojās par sadarbību ar Igaunijas braucēju Gertu Gordejevu, lai startētu tepat Baltijas mēroga sacensībās.
“Aizvadījām Igaunijas čempionātu, kurā palikām otrie. Bija plāns startēt arī Latvijas Retro čempionātā blakusvāģos, dažus posmus nobraucām, bet sākās ierobežojumi, igauņiem braukt uz Latviju kļuva neizdevīgi, jo pirms un pēc sacensībām būtu jāievēro 14 dienu karantīna, tāpēc šo čempionātu uzdāvinājām konkurentiem,” saka Kaspars.
Pasaules līmenī pērn braukt abiem nesanāca. Eiropā gan notikuši kādi nacionālie čempionāti, bet Kaspars saka, ka nav bijis izdevīgi braukt, jo tad nāktos atsēdēt karantīnas laiku, kas ļoti saraustītu sezonu.
Šogad Latvijā un Igaunijā valda klusums, bet Lietuvā viss esot kā senos laikos, motokrosa sacensības ar skatītājiem. Abi tur aizvadījuši divas sacensības, lai izbaudītu aizmirsto gaisotni, un mājās atgriezušies ar divām uzvarām. Vispirms uzvara Lietuvas čempionāta posmā, bet aizvadītajā svētdienā uzvara arī “Moki” kausa izcīņā.
Kaspars atzīst, ka šīs uzvaras neparāda ekipāžas līmeni pasaules mērogā: “Tur vispār valda lielais nezināmais. Nav zināms, kuri braucēji palikuši ierindā, kādā kondīcijā viņi ir. Iespējams, kāds metis plinti krūmos. Visi gaida Pasaules čempionāta sezonas sākšanos, kas pārcelta uz 4.jūliju. Čempionātā atstāti tikai septiņi posmi, bet arī tas nav akmenī kalts, viss var mainīties.”
Nodot pieredzi
Gerta Gordejeva sezonas mērķis ir starts Pasaules čempionātā, un Kaspars gatavs viņam palīdzēt tajā labāk iejusties. Var atzīmēt, ka čempionāta pirmais posms ieplānots Igaunijā, Gerta mājas trasē. No vienas puses, varētu teikt, ka K. Stupeļa karjerā tas ir kā atkritiens, jo cīņas par godalgām nebūs, bet viņš startu uztver ar prieku: “Atzīšos, jau kopš pagājušā gada es burtiski izbaudu šo procesu. Protams, kad uzlieku ķiveri, esmu pilnībā iekšā sacensībās, analizēju, domāju, cīnos, bet man tagad svarīgi, lai dienas beigās varu teikt, ka man tas patika, es izbaudīju sacensības. Startēt kopā ar Gertu man nav kā darba pienākums, tas dod prieku – kopā uzbraukt foršu treniņu, piedalīties sacensībās.
Sen biju šādu režīmu pelnījis, bet vienmēr virsroku ņēma dzīšanās pēc tituliem, upurējot laiku, veselību, daudz ko citu. Tagad viss notiek forši, baudāmi. Esmu noteicējs pār savu laiku, Gerts uzklausa manu pieredzi, mums ir laba sadarbība. Tādā režīmā labprāt pabrauktu Pasaules čempionātā. Saprotu, ka necīnīsimies par augstām vietām, bet man ir dzinulis parādīt citiem, ka Gerts var labi braukt.”
Gerts bijis Latvijas, Igaunijas čempions, braucis arī kādus posmus Pasaules čempionātā, bet šogad abi grib sasniegt vairāk. Kaspars gan norāda, ka Pasaules čempionātā emocionālais spiediens ir nesalīdzināmi lielāks nekā Baltijas līmeņa mačos. Pasaulē konkurence liela, nāk klāt stress, kas atstāj ietekmi, un pilots vairs nebrauc, kā māk.
“Esmu tam gājis cauri, tāpēc gribu palīdzēt, lai viņš to saprot, apzinās, lai sajūt savu potenciālu,” saka Kaspars. “Ar mani Gerts izvilcis pilno lozi, viņam nav jāsatraucas par kantētāju, es savu darbu izdarīšu pēc labākās sirdsapziņas, līdz ar to viņam atliek domāt tikai par savu braukšanu.”
Situācija Kasparam ļauj ieturēt vieglāku treniņu režīmu, un viņš arī to uzskata par labu dāvanu: “Varu sevi uzturēt noteiktā līmenī, bet, lai dzītu sevi uz top līmeni, vajadzīgs atskaites punkts, kam gatavoties. Kā bija iepriekš – cīņa par titulu. Bet neesmu gatavs sevi mocīt tikai tāpat, jo tas jau vairs nav veselīgs sports, tā ir darīšana sev pāri. Tagad ir stimuliņš būt zināmā formā, un man tas patīk.”
Debija solo klasē
Pērn, uzzinot par atcelto sezonu, K. Stupelis izlēma izmēģināt spēkus solo motociklu klasē un debijas sezonā parādīja labu sniegumu. “Jau sen to gribēju izmēģināt, un iespējas pavērās,” stāsta Kaspars. “Iespējas ir vienmēr, ja tikai meklē. Atcēla blakusvāģu sezonu, citi braucēji gaudās, ka nevar startēt sacensībās, bet es uzreiz nopirku solo motociklu un radu prieku tajā. Arī šogad centīšos turpināt. Gada sākumā gan nosolījos, ja pasaules čempionāts sāksies plānotajā laikā, solo moci likšu malā, bet kalendārs pārbīdījās, turpinu braukt. Pērn progresēju, daudz iemācījos, negribas to vienkārši pamest.”
Pērn Latvijas čempionātā Kaspars startēja amatieru čempionātā 30+ grupā, kas esot viena no interesantākajām klasēm ar spēcīgu sastāvu, sezonas kopvērtējumā finišējot ceturtajā vietā.
“Bija pāris neveiksmīgu gonku, kas iegrieza, neļaujot iekļūt top trīs, bet debijas reizei tas ir gana labs sniegums. Ja iekļūtu trijniekā, tad būtu pārlaimīgs. Vēl braucu Retro čempionātā MX450 klasē, kur pirmo posmu izlaidu, tad sāku un rezultātā izcīnīju trešo vietu. Uzvarēja cēsnieks Jānis Mironovs, ja es būtu startējis arī pirmajā posmā, iespējams, ka būtu ar viņu cīnījies par pirmo vietu,” saka Kaspars.
Šobrīd Latvijā gan iespējami tikai treniņi, nav zināms, kad atsāksies sacensību sezona, bet visi cer, ka tas notiks. Kaspars stāsta – kuluāru sarunās dzirdēts, ka, iespējams, sportiskās aktivitātes Latvijā tiks piebremzētas līdz Pasaules čempionāta hokejā beigām. Maz ticams, ka kaut kas sāksies ātrāk par jūnija beigām, jūliju.
Komentāri