Cēsīs pēc vairāku gadu pārtraukuma Eiropas Mobilitātes nedēļas ietvaros notika Mobilitātes diena, kurā ikvienu iedzīvotāju aicināja izvēlēties aktīvu un videi draudzīgu pārvietošanās veidu un iesaistīties klimata pārmaiņu mazināšanā.
Mobilitātes dienas pasākumus atklāja Cēsu Pastariņa sākumskolas skolēni, kuri ar velosipēdiem devās nelielā izbraucienā pa pilsētu, pēc tam Vienības laukumā ar plakātiem un skaļiem saukļiem mašīnās braucošajiem atgādināja, ka labāk ir braukt ar velosipēdu.
Teltī pie “Zvaigznes ABC” grāmatnīcas laukumā bija uzstādītas vairākas pilsētas kartes, kurās ikviens bija aicināts izdarīt atzīmes, par to, kur Cēsīs labi aizbraukt ar velosipēdu; kur Cēsīs jābūt velonovietnēm; kur ir/nav droši pārvietoties. Par pēdējo tematu atzīmes, uzraksti veidojās visvairāk, atzīmējot bīstamās vietas velobraucējiem. Tika arī norādīts, ka daudzviet Cēsīs ielu malās jāsakopj krūmi un koki, jo apgrūtina redzamību, ierobežo kustību.
Ikviens interesents ar savu velosipēdu bija aicināts piedalīties velo piekabju un velo sēdeklīšu parādē, parādot kā “zaļi” un droši var pārvietoties visa ģimene.
Kārlis un Liene, kuriem aug divi bērni, jau trīs gadus ir cēsnieki, viņi ikdienā pārvietojas tikai ar velo vai kājām, jo Cēsīs visu var sasniegt šādi.
“Te viss ir rokas stiepiena attālumā,” saka Kārlis. “Kāpēc braukt ar auto un tērēt degvielu, īpaši pie šī brīža degvielas cenām. Cēsīm piestāvētu vairāk velosipēdistu, ikdienā te ir pārāk liela mašīnu satiksme.”
Uz norādi, ka varbūt Cēsu reljefs attur velobraucējus, Kārlis saka, ka draugi to esot izmantojuši par argumentu, lai brauktu ar auto: “Bet tie tikai aizspriedumi. Man agrāk bija velosipēds bez ātrumiem, visur varēju aizbraukt. Vienkārši pirms tam jāieplāno maršruts, kur mazāk kāpumu.”
“Pasākumi, lai popularizētu velobraukšanu, ir vajadzīgi, tikai žēl, ka te nav to, kuri sēž mašīnā, jo tieši viņiem vajadzētu mainīt domāšanu. Diemžēl viņi tikai pabrauc garām,” piebilst Liene.
Sandis Bērziņš, kurš dzīvo Raunas pagasta Rozēs, uz darbu Cēsīs ar divriteni brauc, ziema vai vasara. Ja nu tikai ziemā ļoti slikts laiks, tad izmantojot sabiedrisko transportu.
“Man velosipēds ir ikdienas transports,” saka Sandis. “Tagad jau labi, tik tuvu uz darbu nekad neesmu braucis. Kad dzīvoju Vecpiebalgā, bija jābrauc uz pusi tālāk, bet arī problēmu nebija. Kad strādāju Rīgā, dažkārt no Vecpiebalgas braucu arī uz Rīgu. Kas tur – piecas stundas un esi galā!”
Droši jūtoties arī tumšajā laikā, jo ievēro ceļu satiksmes prasības. Runājot par drošību uz ceļa, viņš saka, ka jābūt saprātīgam un dažkārt jāpiekāpjas autotransportam, pat ja pēc noteikumiem velosipēdistam ir taisnība: “Tādās situācijās vajag sev uzdot jautājumu – vai mani mierinās uzraksts uz kapakmeņa, ka man bija taisnība?”
Sanākušie vairākkārt norādīja, ka atsaucība maza, ka maz cilvēku pārvietojas pa pilsētu ar velosipēdu. Uz norādi, ka nav infrastruktūras, S.Bērziņš atgādina, ka tas ir kā sava veida aplis: “Cilvēks saka, ka nebrauc, jo nav infrastruktūras, bet valsts, pašvaldība to neveido, jo ielās nav velobraucēju.”
Novada pašvaldības Teritorijas plānošanas un stratēģiskās attīstības nodaļas vadītāja Evija Taurene, jautāta, kā izmantos velobraucēju ierosinājumus, pastāstīja, ka kartes plānots digitāli papildināt: “Taču svarīgākais uzdevums – jāķeras pie uzlabojumiem. Var teikt, ka šis ir pirmais nopietnais mēģinājums apzināt velobraucēju vēlmes, ierosinājumus. Svarīgi, lai redz, ka informācija netiek nolikta atvilktnē, bet tiek noteikts termiņš, kad pārmaiņas būs ieviestas.”
Mobilitātes dienas ietvaros Cēsu novada domes priekšsēdētājs Jānis Rozenbergs parakstīja Eiropas Savienības Pilsētu mēru paktu, kas apstiprina kopīgu redzējumu par 2050.gadu.
Pašvaldības Vides un klimata neitralitātes nodaļas vadītāja Inta Ādamsone informēja, ka pašvaldība apņēmusies līdz 2030.gadam par 50 procentiem pilsētā samazināt CO2 izmešus, salīdzinot ar bāzes, 2000., gadu: “33 procenti jau sasniegti, domāju, plānoto izdosies panākt. Pilsētas mēru pakts ir vienošanās par uzlabojumiem klimata pārvaldībā, energoefektivitātes pārvaldībā. Notiek darbs ar Vidzemes energoefektivitātes programmu, kurā būs minēti pasākumi, kāda būs mūsu tālākā rīcība.”
Komentāri