Pirmdiena, 15. decembris
Vārda dienas: Johanna, Hanna, Jana

Redzamās un neredzamās zīmes

Jānis Gabrāns
23:00
13.08.2017
168
Ikf0512 1

Pirms nedēļas rakstījām par soliņiem pilsētā, šajā nedēļā pētnieciskais darbs Cēsīs turpinājās. “Druva” nolēma pārliecināties, kāda situācija ir ceļa zīmju saimniecībā, proti, vai autobraucējiem tās viegli ieraudzīt. Tāpēc sēdos mašīnā un devos ielās. Uzreiz jāteic, ka visu pilsētu neizbraucu, jo Cēsīs ielu kopējais garums ir vairāk nekā 120 kilometru, no tā apmēram puse ar asfalta segumu. Centos izbraukt dažādas nozīmes ielas, lai novērtētu kopējo situāciju, jo, kā zināms, arī iedzīvotāju aptaujās visus neaptaujā, bet noteiktu daļu, kas ļauj gūt kopējo ieskatu.

Ceļu zīmju un apzīmējumu rokasgrāmatā teikts, ka ceļa zīmēm jābūt skaidri saprotamām un redzamām, to novietojumam jābūt tādam, lai satiksmes dalībniekam būtu pietiekami daudz laika uztvertās informācijas apstrādei un adekvāta lēmuma pieņemšanai.

Rokasgrāmatā teikts: “Kā liecina praktiskā darba pieredze, ceļa zīmes jāuzstāda tā, lai diennakts gaišajā laikā to redzamības attālums būtu vismaz pusotrkārtīga braukšanas ātruma vērtība, izteikta metros.” Tātad pie atļautā braukšanas ātruma 50 km/h (kā jau pilsētā atļauts) šim attālumam jābūt vismaz 75 metriem.

Atzīšos, ka ar metra mēru nestaigāju, bet pilsētā netrūkst vietu, kur šie 75 metri nu nekādi nesanāk. Protams, vienmēr var atsaukties, ka Ceļu satiksmes noteikumos ir punkts, kas nosaka: “Ja pirms krustojuma nav uzstādītas priekšrocības ceļa zīmes, kā arī ja uz šķērsojamā ceļa pirms krustojuma nav uzstādīta 206. vai 207. ceļa zīme un vadītājs nevar noteikt, vai ceļam ir segums (diennakts tumšajā laikā vai ja ceļu klāj dubļi, sniegs u. tml.), transportlīdzekļa vadītājam jāuzskata, ka viņš atrodas uz mazāk svarīga ceļa.”

To varētu traktēt, ka šādi jāuzskata, ja zīmes nevar saskatīt. Tā teikt, var taču piebremzēt, ja neko neredz. Protams, var, bet kam tad vajadzīgs rokasgrāmatā rakstītais?

Tātad daži piemēri. Leona Paegles iela ir galvenā iela līdz krustojumam ar Ata Kronvalda ielu, kur galvenais ceļš maina virzienu. Leona Paegles ielas tālākais posms jau labu laiku kā asfaltēts, bet, braucot pa to uz centra pusi, šajā krustojumā zīme, kas rāda, ka priekšā galvenais ceļš, pamatīgi ieaugusi krūmos. Vien pašās beigās, maksimums 20 metrus pirms krustojuma, to pamani. Interesanti, ka 2012.gadā zīme labi saskatāma, par to var pārliecināties Google maps ielas versijā.

Starp citu, arī no sporta kompleksa puses, braucot pa Leona Paegles ielu, tikai pie krustojuma ar Lapsu ielu pamanām, ka jādod ceļš. Ceļa zīme skaisti ieaugusi liepiņās. Nevar noliegt, ka zaļā rota izdaiļo pilsētu, taču dažviet tā rada bīstamību satiksmes drošībai, ne tikai aizsedzot zīmes, bet arī apgrūtinot redzamību krustojumos. Pašā centrā to var “izbaudīt”, braucot no Vienības laukuma uz viesnīcu “Cēsis”. Tur jānogriežas pa mazo ielas posmu skvēriņam pa vidu, un tur košumkrūmi labajā pusē tā saauguši, ka, īpaši braucot ar zemāku mašīnu, jāizlien līdz pus ielai, lai redzētu, vai kāds nebrauc. Bet, šādi braucot, var gadīties, ka brau­cēju vispirms sajutīsi, vien tad ieraudzīsi.

Jāteic, ka galvenajās ielās zīmes labi redzamas, pat tālāk nekā noteiktos 75 metrus. Lai gan tas jau ne vienmēr pasargā no avārijām. Kaut vai Valmieras ielas – Dzin­tara ielas krustojums pie “Nestes” degvielas uzpildes stacijas. Tur ceļa zīmes, braucot pa Valmieras ielu, saskatāmas ļoti labi, bet tas nav šķērslis kādam izlīst uz galvenā ceļa.

Ja runājam par ceļa zīmēm, ko aizklāj koki un krūmi, tādas ir, piemēram, Zeltakalna ielas krustojumā ar Jāņa Poruka ielu; Priekuļu ielā, braucot no centra puses, pie krustojuma ar Eduarda Veidenbauma ielu. Tur zīmi “Dodiet ceļu” pamanām pēdējā brīdī. Arī no otras, no Palmu ielas, puses pie šī krustojuma tāda pati situācija, bet tur ir grants seguma ceļš, un atbilstoši Ceļu satiksmes noteikumiem šāda segums ceļš vienmēr ir mazākas nozīmes nekā asfaltētais. Netrūkst pilsētā vietu, kur zīmes grūti redzēt krustojumos, kad grants seguma ielas satiekas ar asfalta segumu. Var jau atrunāties par dažādiem segumiem, bet nekur neatradu, ka šādos gadījumos zīmes drīkst ieaugt krūmos.

Ik pa laikam kāda iela vai ielas posms iegūst asfalta segumu, un tad jau mainās spēles noteikumi. Piemē­ram, Peldu iela pie krustojuma ar Gaujas ielu. Agrāk, kad visa Peldu iela bija grants segumā, bija skaidrs, ka tā ir mazāk svarīga iela. Tagad, kad noasfaltēts šīs ielas posms, vairs ar to atrunāties nevar. Braucot pa Peldu ielu, nonāc uz asfalta, iemin pedāli grīdā, un – hop – izrādās jau pēc dažiem metriem galvenais ceļš, jo arī tur zīme nav laikus pamanāma.

Manuprāt, visinteresantākā situācija ir, braucot pa Miera ielu uz Rīgas ielu. Tur zīme “Dodiet ceļu” vispār tā paslēpta “aiz stūra”, ka to pamanām tikai pašā pēdējā brīdī, kad jau sasniegta Rīgas iela.

Jāteic, šoreiz mēģināju uz zīmēm paskatīties no iebraucēja viedokļa, jo cēsnieki brauc, neskatoties uz tām, ceļu zina. Ja kaut kas mainās, to gan piefiksē vien pēc kāda laika. Pēc savas pieredzes zinu, ka zīmi “Stop”, kas uzstādīta Ata Kornvalda ielā pie krustojuma ar Piebalgas ielu pie VUGD, atceros vien katru trešo reizi. Biežāk izbraucu bez apstāšanās, protams, ja nenāk mašīnas, un tad atceros – tur taču bija zīme. Atzīstu, esmu vainīgs.

Vēl dažas pārdomas par zīmi “Dzīvojamā zona”, kas pirms kāda laika parādījās Dārzniecības ielā, nomainot zīmi “30”. Pie­ļauju, dažs cēsnieks to nemaz nav pamanījis. Nesen raidījumā “Zeb­ra” tika stāstīts par absurdu šīs zīmes izmantošanu dažviet Rīgā. Patiesībā šai zīmei jābūt vietās, kas tiešām blīvi apdzīvotas, kur nav intensīvas kustības, bet uz Dārzniecības ielu to nevarētu attiecināt. Saprotu, ka zīme uzlikta tāpēc, ka šajā ielā nav gājēju ietves. Satiksmes noteikumi nosaka, ka dzīvojamajās zonās ar automašīnu nevar pārvietoties ātrāk par 20 kilometriem stundā, turklāt gājējiem un velosipēdistiem ir tiesības izmantot brauktuvi visā tās platumā. Protams, pastāv norma, ka gājēji un velosipēdisti nedrīkst traucēt braukšanu dzīvojamajā zonā.

Itin bieži tiek manīts, ka uz šīs ielas dežurē ceļu policija, bet zīmes prasību neievērošana var izmaksāt dārgi. Ja ātrums pārsniegts par 11 līdz 20 km, sods ir brīdinājums vai 40 eiro. Ja ātrums tiek pārsniegts no 21 līdz 30 kilometriem, sods jau ir 80 eiro, un tā tik uz augšu.

Starp citu, ceļu satiksmes noteikumi nosaka, ka dzīvojamajā zonā aizliegts mācīt vadīt transport­līdzekli, tātad šī iela ir izslēgta no mācību braukšanas. Interesanti, vai tas tiek ievērots?

Komentāri

Atbildēt

Jūsu e-pasta adrese netiks publicēta. Obligātie lauki ir atzīmēti kā *

Saistītie raksti

Ar “Japānas pasakas” palīdzību veicina integrēšanu

00:00
15.12.2025
27

Koncertzālē “Cēsis” izskanējis Latvijas Nacionālā simfoniskā orķestra fonda (LNSO fonds) projekta koncert uzvedums “Japānas pasaka”, uz ko bija aicinātas Cēsu novada un Vidzemes skolu 3. – 12. klases, saņemot ielūgumu par piedalīšanos radošā aktivitātē. Pirms uzveduma notika sociālā darba, izglītības un kultūras profesionāļiem paredzēta ekspertu diskusija “Bērnu ar īpašām vajadzībām integrēšana sabiedrībā, izmantojot kultūras un […]

Vēsturisku ēku siltināšanas meistardarbnīca tiekas Ieriķos

00:00
14.12.2025
61

Nepieredzētu atsaucību piedzīvoja biedrības “Cēsu mantojums” sadarbībā ar Cēsu novada pašvaldību 5. un 6. decembrī rīkotā vēsturisku ēku siltināšanas meistardarbnīca, kas notika “Baložu mājā” Ieriķos jeb vēsturiskajā Ieriķu pasta ēkā. Sestdien Ieriķos sastaptie meistarklases organizatori “Dru­­­­vai” atzina, ka pieteikušies 40 dalībnieki, kas esot tiešām daudz. Meistardarbnīcas mērķis bija sniegt praktiskas zināšanas par vēsturisku ēku siltināšanu […]

Jaunās telpas Rainī apskatījuši pirmie interesenti

00:00
13.12.2025
82

Šajās dienās iespējams pieteikties biroja telpu nomas tiesību izsolei radošas un digitālas komercdarbības veikšanai Cēsīs, Raiņa kvartālā, Raiņa ielā 27. Cēsu novada pašvaldībai piederošajā ēkā, kas ieguvusi pilnīgi jaunas aprises, reizē saglabājot industriālās vides elpu, piedāvātas 11 biroja telpas ēkas pirmajā stāvā – piecas ar skatu uz iekšpagalmu un sešas ar skatu uz Raiņa ielu. […]

Katru gadu aizvien vairāk skaistu sētu

00:00
12.12.2025
153

Dzērbenes pils, tērpta greznā rotā un mirdzot Ziemassvētku ugunīs, jau attāli sveic ikvienu. Vecpiebalgas apvienības pārvaldes konkursa “Sakoptākā sēta”  dalībnieki un kaimiņi, saposušies šīgada laureātu godināšanas reizei, piepilda Tautas nama zāli. Jau astoto gadu vistumšākajā laikā, kad vakari gari un rīti vēli, cilvēki satiekas, lai atcerētos vasaru un domās jau būtu pavasarī, lai kopā priecātos par […]

Cēsīs izskan koncerts “Veltījums Djūkam Elingtonam”

00:00
11.12.2025
52
1

Djūks Elingtons noteikti ir bijis viens no galvenajiem personāžiem, kas veidojis džeza mūziku un lielās džeza mūzikas orķestrācijas. “Viņa darbības laikā arī pamazām izveidojies tāds klasiskais bigbenda sastāvs, kādu to redzam šobrīd, arī šeit uz skatuves,” sestdien, 6.decembrī, uzsākot uzstāšanos koncertzālē “Cēsis”, atzina Latvijas Radio bigbenda vadītājs Kārlis Vanags. Koncertā sestdien izskanēja Latvijas Radio bigbenda […]

Piparkūkas, vaska sveces, egļu smarža un dziesmas

00:00
10.12.2025
147

Skan Ziemassvētku dziesmas, muzicē Aivars Lapšāns. Tā ir sestdiena, kad Cēsu tirgus rosība dzirdama tālu, jo daudzi laiku velta, lai iepirktos. Jau rīta agrumā cēsnieki un iebraucēji no pagastiem ir klāt īpašajā Zie­massvētku tirdziņā. Tirdzi­nie­ki stendos radījuši gaidāmo svētku noskaņu, piedāvā gan saldus, gan ceptus, žāvētus, skābētus un marinētus kārumus, gan kaut ko jauku daiļumam […]

Tautas balss

Klientus necenšas piesaistīt

15:11
13.12.2025
25
Lasītāja I. raksta:

“Cēsīs “Latvijas Pasta” nodaļa tagad atrodas tirdzniecības centrā “Solo”. Ieejot lielajā ēkā, grūti saprast, kur atrodas pasts. Ir gan izlikta plāksne ar norādi, bet to var arī nepamanīt. Informācijas statīvs novietots uz grīdas, savukārt košie un pamanāmie veikalu nosaukumi virs tirdzniecības telpu durvīm neapzināti liek starp tiem meklēt pasta nosaukumu. Cilvēks skatās un nesaprot, kur […]

Latvijas preces - dārgas

15:11
13.12.2025
23
Seniore M. raksta:

“Visur mudina pirkt Latvijas pārtikas preces. Bet, kad veikalā paskatās, cik tās maksā, tomēr jāizvēlas ievestie produkti. Ne­zinu, vai pie vietējās produkcijas augstajām cenām vainojami tirgotāji vai ražotāji, bet kaut kas tur nav kārtībā. Vēl arī jāsaka, ka ne vienmēr vietējā produkta garša ir labāka nekā importētajām precēm. Protams, tas ir gau­mes jautājums, bet man […]

Ko mainīs likuma maiņa

11:58
07.12.2025
37
1
Lasītāja A. raksta:

“Lasu, ka mājdzīvnieks, suns, kaķis vai cits, nedrīkstēs būt īpašums. Bet kāds tad tam būs statuss, un kuram būs jāuzņemas atbildība par dzīvnieka ēdināšanu, uzraudzību, apstākļiem, kādos tas tiek turēts? Ja tas nav mans īpašums, kādu atbildību no manis var prasīt? Šķiet, juridisko formulējumu maiņa radīs daudz neskaidrību, nesapratnes. Kas sunīti, kaķīti vai papagaili mīl, […]

Cik dārgas dāvanas nes Ziemassvētku vecītis

11:57
06.12.2025
41
1
Vecmāmiņa raksta:

“Gatavojamies Zie­mas­svētkiem. Bērni raksta vēstules vecītim, stāstot, ko vēlas saņemt dāvanās, taču viņu vēlmes kļūst aizvien lielākas. Cits prasa jaunāko aifonu, cits ceļojumu uz Amerikas Disnejlendu. Saprotu, ka laiks sarežģīts, skolā, īpaši lauku mācību iestādēs, kopā mācās turīgā zemnieka un trūcīgā rokpeļņa bērns. Viens uz svētkiem saņems slēpošanu Austrijā, otrs varbūt jaunu džemperīti. Kā sadzīvot? […]

Veidenbauma prēmijas tradīcija izgaist

09:49
01.12.2025
39
G.Z. raksta:

“Uz Cēsīm nebraucu, uzskatu, ka Liepā dibinātās prēmijas tradīcija ir mirusi, to apliecina arī tas, ka prēmiju saņēmušie vairs uz pasākumu neierodas (tā bija arī iepriekšējo reizi). Iespējams, mūsdienu organizatori neprot pildīt savu misiju. Protams, laiki mainās, varbūt arī tradīcijām jāmainās, bet ir jāpaskaidro un jāpastāsta tautai, ka tiek radīts kas jauns,” atsaucoties uz “Druvas” […]

Sludinājumi