Pirmdiena, 15. decembris
Vārda dienas: Johanna, Hanna, Jana

Ceļu stāvoklis – varas attieksme

Sarmīte Feldmane
23:00
20.10.2017
23
Celi Valmieraa 2 1

Par ceļiem katram ir savs viedoklis. Lietainajā rudenī neapšaubāmi grants ceļi ir bēdīgā stāvoklī, taču nevar nepamanīt plašos rekonstrukcijas darbus daudzviet Latvijā, arī mūsu pusē. Taču  katru, protams, interesē tieši tas ceļš, pa kuru jābrauc ikdienā.

AS “Latvijas Valsts ceļi” vadības tikšanās reizē ar Vid­zemes novadu pašvaldību vadītājiem un speciālistiem kārtējo reizi tika runāts gan par konkrēto situāciju, gan iespējām sakārtot valsts galvenos reģionālos un vietējos ceļus.

Dažādas stratēģijas, plāni paredz, ka Latvijā reiz būs labi ceļi un ir mērķis tādus uzbūvēt, rekonstruēt brūkošos. Lūk, Latvijas Ilgtermiņa attīstības stratēģijā līdz 2030.gadam noteikts, ka “ir jānodrošina iespējas 45 minūšu laikā no jebkuras apdzīvotas vietas nokļūt tuvākajā nacionālās vai reģionālās nozīmes centrā pa līdzenu un satiksmes drošības teh­niskajiem līdzekļiem aprīkotu autoceļu, tai skaitā asfaltētu. Lai to panāktu, ir jāuzlabo to autoceļu kvalitāte, kas savieno kādreizējos pagastu administratīvos centrus ar novadu centriem, reģi­onālas un nacionālas nozīmes centriem”.

Savukārt “NAP 2020” ir izvirzīts mērķis – nodrošināt attīstības centru ērtu un drošu sasniedzamību, tajā skaitā 2020. gadā panākot labu braukšanas kvalitāti pa autoceļiem, kas savieno nacionālas un reģionālas nozīmes attīstības centrus.

Nenoliedzami – ar katru gadu daudzi ceļi Latvijā kļūst labāki, bet daudzi arī kļūst aizvien sliktāki. No vairāk nekā 20 tūkstošiem kilometru valsts ceļu 11 tūkstoši ir ar grants segumu, tikai 45 procenti ir asfaltētu. Salīdzinot Igau­nijā – 65 procenti, bet Lietuvā – 55 procenti asfaltētu ceļu.

“Pēdējos gados uzlabojas asfaltēto ceļu stāvoklis par apmēram diviem procentiem gadā, toties turpina pasliktinās grants ceļi, īpašie vietējie autoceļi,” sacīja AS “Latvijas Valsts ceļi” valdes priekšsēdētājs Jānis Lange un atgādināja, ka kopš neatkarības atjaunošanas ceļu stāvoklis ir tikai pasliktinājies. 2014. gadā tika izstrādāta valsts autoceļu sakārtošanas programma, kurā iezīmēja darāmo līdz 2020.gadam. Šajā laikā paredzēts ieguldīt 1.5 miljardus eiro gan no Eiropas Savienības (ES) fondiem, gan valsts budžeta. Valsts finansējums plānots 977 miljoni eiro . Kad notika sarunas ar ES par to, ka Latvijā ceļiem vajadzīga nauda, tika stāstīts, ka arī paši ieguldīsim ceļu sakārtošanā. Taču dzīvē ir citādi. Valsts ir ieguldījusi mazāk nekā pusi no tā, ko bija apņēmusies. Līdz 2020.gadam deficīts jau ir 587 miljoni eiro.

“Puse valsts gada budžeta, ap četri miljardi, vajadzīgi, lai sakārtotu visus valsts ceļus. Nemaz nerunājot par pašvaldības ceļiem. Esam aprēķinājuši, ka sliktie autoceļi, rēķinot laika patēriņu, mašīnu amortizāciju, degvielas patēriņu, gadā tautsaimniecībai rada miljardu eiro zaudējumus,” stāstīja Jānis Lange.

Valsts ceļi sakārtošanā pēdējos gados būtisks bijis Eiropas fondu finansējums. Nauda būs vēl nākamgad, pēc gada vairs tikai nedaudz, bet 2020.gadā būs jāiztiek tikai ar valsts budžeta līdzekļiem. “Ja netiek atrasts papildu finansējums, tiks paveikts trīs reizes mazāk nekā katru pēdējo gadu,” uzsvēra “Latvijas Valsts ceļu valdes priekšsēdētājs. Latvijā no valsts budžeta valsts ceļiem tiek atvēlēti – 139 miljoni eiro gadā, Igaunijā – 210, bet Lietuvā, kur ceļu tīkls apmēram tāds pats, – finansējums trīs reizes lielāks. Ar to vienkārši izskaidrojams, kāpēc mūsu ceļi ir tādi, kādi ir.

Valdībā iesniegts ziņojums par esošo situāciju. Degvielas akcīzes nodokļa 80 procenti ir jānovirza ceļu sakārtošanai, taču ir piebilde, ja vien likumā par budžetu nav lemts citādi. Par to, ka jāatjauno autoceļu fonds, dažādos līmeņos tiek runāts gadiem, sarunās visi ir par to, bet, kad jālemj, naudu vairāk vajag citām nozarēm. Vairāk nekā 500 miljonus eiro autoceļu lietotāji ik gadu samaksā nodokļos.

“Valdība apņēmās no 2020.gada palielināt finansējumu ceļiem par vismaz pieciem procentiem gadā, ja valsts iekšzemes kopprodukts pieaugs ne mazāk kā par pieciem procentiem. Tie ir desmit miljoni eiro gadā, un tā nav summa, ar ko var atrisināt problēmas. Lai izdarītu to, kas jāizdara, vajadzīgi 40 gadi. Tiek pildīts solījums, ka akcīzes nodokļa virsplāna ieņēmumi tiks novirzīti ceļiem. 2016.gadā iekasēja par 25 miljoniem eiro vairāk, un tos varēs nākamgad izmantot ceļu sakārtošanai. Šo naudu ieguldīsim valsts vietēju autoceļu remontiem,” atklāja Jānis Lange.

Vietējie valsts autoceļi nekad nav bijusi prioritāte. Līdz novadu izveidošanai bija programma to sakārtošanai. Tagad gadu gaitā sakrātie darbi un nauda plānos pārcelta uz laiku no 2020.līdz 2023.gadam. Vai tad būs nauda ceļiem? Dzīvosim, redzēsim. “Līdz 2014.gadam Eiropas Reģionālā attīstības fonda nauda tika ieguldīta grantēto ceļu pārbūvei par asfaltētiem, 454 kilometri tika noasfaltēti. Bet tobrīd nedomāja, ka naudas pietrūkst asfaltēto ceļu sakārtošanai, un tie kļuva aizvien bēdīgāki,” skaidro Jānis Lange

AS “Latvijas Valsts ceļi” ir pasūtījusi pētījumu, lai paskatītos uz ceļu tīklu, ceļu stāvokli, cik ātri sasniedzami attīstības centri, kāds ir iedzīvotāju izvietojums, kāda prognoze 2030.gadam, kāds veidojas sabiedriskā transporta tīkls, kā pārvietojas skolēni, un arī par elektrības patēriņu mājsaimniecībās un uzņēmumos. “No 98 procentiem dzīvesvietu līdz attīstības centram var aizbraukt ātrāk nekā 40 minūtēs, no 0,2 procentiem dzīvesvietu ceļā jāpavada stunda,” stāstīja Jānis Lange un uzsvēra, ka tie ir mīti, ka skolēni divas stundas brauc uz skolu. Līdz skolai septiņi kilometri, bet autobuss riņķo pa novadu, vēl iegriežas kaimiņu novadā. Tas ir jautājums par plānošanu. “Kad pētījums būs paveikts, vērtēsim, kuri ceļi Lat­vijas tautsaimniecībai dod lielāku efektu,” uzsvēra “Latvijas Valsts ceļu” valdes priekšsēdētājs.

Domājot par ceļu tīkla sakārtošanu, attīstību, būtiska ir satiksme. Pa valsts galvenajiem autoceļiem, kas ir astoņi procenti no visiem ceļiem, pārvietojas 46 procenti satiksmes dalībnieku, bet 17 procenti brauc tikai pa vietējiem autoceļiem.

Satiksmes intensitāte pērn pieauga, tika pārsniegti arī 2007.gada dati, kad bija lielākais automašīnu skaits. Šī gada pirmajos deviņos mēnešos šie skaitļi turpina palielināties. Automašīnu skaits uz ceļiem arī raksturo ekonomisko situāciju valstī. Ie­dzīvotāju skaits samazinās, bet uz ceļiem automašīnu vairāk.

Ceļu nozarei ir skaidri mērķi, arī zināms, kā tos sasniegt. Tikai, lai būvētu, sakārtotu ceļus, vajag naudu.

Komentāri

Atbildēt

Jūsu e-pasta adrese netiks publicēta. Obligātie lauki ir atzīmēti kā *

Saistītie raksti

Ar “Japānas pasakas” palīdzību veicina integrēšanu

00:00
15.12.2025
25

Koncertzālē “Cēsis” izskanējis Latvijas Nacionālā simfoniskā orķestra fonda (LNSO fonds) projekta koncert uzvedums “Japānas pasaka”, uz ko bija aicinātas Cēsu novada un Vidzemes skolu 3. – 12. klases, saņemot ielūgumu par piedalīšanos radošā aktivitātē. Pirms uzveduma notika sociālā darba, izglītības un kultūras profesionāļiem paredzēta ekspertu diskusija “Bērnu ar īpašām vajadzībām integrēšana sabiedrībā, izmantojot kultūras un […]

Vēsturisku ēku siltināšanas meistardarbnīca tiekas Ieriķos

00:00
14.12.2025
50

Nepieredzētu atsaucību piedzīvoja biedrības “Cēsu mantojums” sadarbībā ar Cēsu novada pašvaldību 5. un 6. decembrī rīkotā vēsturisku ēku siltināšanas meistardarbnīca, kas notika “Baložu mājā” Ieriķos jeb vēsturiskajā Ieriķu pasta ēkā. Sestdien Ieriķos sastaptie meistarklases organizatori “Dru­­­­vai” atzina, ka pieteikušies 40 dalībnieki, kas esot tiešām daudz. Meistardarbnīcas mērķis bija sniegt praktiskas zināšanas par vēsturisku ēku siltināšanu […]

Jaunās telpas Rainī apskatījuši pirmie interesenti

00:00
13.12.2025
76

Šajās dienās iespējams pieteikties biroja telpu nomas tiesību izsolei radošas un digitālas komercdarbības veikšanai Cēsīs, Raiņa kvartālā, Raiņa ielā 27. Cēsu novada pašvaldībai piederošajā ēkā, kas ieguvusi pilnīgi jaunas aprises, reizē saglabājot industriālās vides elpu, piedāvātas 11 biroja telpas ēkas pirmajā stāvā – piecas ar skatu uz iekšpagalmu un sešas ar skatu uz Raiņa ielu. […]

Katru gadu aizvien vairāk skaistu sētu

00:00
12.12.2025
151

Dzērbenes pils, tērpta greznā rotā un mirdzot Ziemassvētku ugunīs, jau attāli sveic ikvienu. Vecpiebalgas apvienības pārvaldes konkursa “Sakoptākā sēta”  dalībnieki un kaimiņi, saposušies šīgada laureātu godināšanas reizei, piepilda Tautas nama zāli. Jau astoto gadu vistumšākajā laikā, kad vakari gari un rīti vēli, cilvēki satiekas, lai atcerētos vasaru un domās jau būtu pavasarī, lai kopā priecātos par […]

Cēsīs izskan koncerts “Veltījums Djūkam Elingtonam”

00:00
11.12.2025
51
1

Djūks Elingtons noteikti ir bijis viens no galvenajiem personāžiem, kas veidojis džeza mūziku un lielās džeza mūzikas orķestrācijas. “Viņa darbības laikā arī pamazām izveidojies tāds klasiskais bigbenda sastāvs, kādu to redzam šobrīd, arī šeit uz skatuves,” sestdien, 6.decembrī, uzsākot uzstāšanos koncertzālē “Cēsis”, atzina Latvijas Radio bigbenda vadītājs Kārlis Vanags. Koncertā sestdien izskanēja Latvijas Radio bigbenda […]

Piparkūkas, vaska sveces, egļu smarža un dziesmas

00:00
10.12.2025
147

Skan Ziemassvētku dziesmas, muzicē Aivars Lapšāns. Tā ir sestdiena, kad Cēsu tirgus rosība dzirdama tālu, jo daudzi laiku velta, lai iepirktos. Jau rīta agrumā cēsnieki un iebraucēji no pagastiem ir klāt īpašajā Zie­massvētku tirdziņā. Tirdzi­nie­ki stendos radījuši gaidāmo svētku noskaņu, piedāvā gan saldus, gan ceptus, žāvētus, skābētus un marinētus kārumus, gan kaut ko jauku daiļumam […]

Tautas balss

Klientus necenšas piesaistīt

15:11
13.12.2025
24
Lasītāja I. raksta:

“Cēsīs “Latvijas Pasta” nodaļa tagad atrodas tirdzniecības centrā “Solo”. Ieejot lielajā ēkā, grūti saprast, kur atrodas pasts. Ir gan izlikta plāksne ar norādi, bet to var arī nepamanīt. Informācijas statīvs novietots uz grīdas, savukārt košie un pamanāmie veikalu nosaukumi virs tirdzniecības telpu durvīm neapzināti liek starp tiem meklēt pasta nosaukumu. Cilvēks skatās un nesaprot, kur […]

Latvijas preces - dārgas

15:11
13.12.2025
21
Seniore M. raksta:

“Visur mudina pirkt Latvijas pārtikas preces. Bet, kad veikalā paskatās, cik tās maksā, tomēr jāizvēlas ievestie produkti. Ne­zinu, vai pie vietējās produkcijas augstajām cenām vainojami tirgotāji vai ražotāji, bet kaut kas tur nav kārtībā. Vēl arī jāsaka, ka ne vienmēr vietējā produkta garša ir labāka nekā importētajām precēm. Protams, tas ir gau­mes jautājums, bet man […]

Ko mainīs likuma maiņa

11:58
07.12.2025
36
1
Lasītāja A. raksta:

“Lasu, ka mājdzīvnieks, suns, kaķis vai cits, nedrīkstēs būt īpašums. Bet kāds tad tam būs statuss, un kuram būs jāuzņemas atbildība par dzīvnieka ēdināšanu, uzraudzību, apstākļiem, kādos tas tiek turēts? Ja tas nav mans īpašums, kādu atbildību no manis var prasīt? Šķiet, juridisko formulējumu maiņa radīs daudz neskaidrību, nesapratnes. Kas sunīti, kaķīti vai papagaili mīl, […]

Cik dārgas dāvanas nes Ziemassvētku vecītis

11:57
06.12.2025
40
1
Vecmāmiņa raksta:

“Gatavojamies Zie­mas­svētkiem. Bērni raksta vēstules vecītim, stāstot, ko vēlas saņemt dāvanās, taču viņu vēlmes kļūst aizvien lielākas. Cits prasa jaunāko aifonu, cits ceļojumu uz Amerikas Disnejlendu. Saprotu, ka laiks sarežģīts, skolā, īpaši lauku mācību iestādēs, kopā mācās turīgā zemnieka un trūcīgā rokpeļņa bērns. Viens uz svētkiem saņems slēpošanu Austrijā, otrs varbūt jaunu džemperīti. Kā sadzīvot? […]

Veidenbauma prēmijas tradīcija izgaist

09:49
01.12.2025
38
G.Z. raksta:

“Uz Cēsīm nebraucu, uzskatu, ka Liepā dibinātās prēmijas tradīcija ir mirusi, to apliecina arī tas, ka prēmiju saņēmušie vairs uz pasākumu neierodas (tā bija arī iepriekšējo reizi). Iespējams, mūsdienu organizatori neprot pildīt savu misiju. Protams, laiki mainās, varbūt arī tradīcijām jāmainās, bet ir jāpaskaidro un jāpastāsta tautai, ka tiek radīts kas jauns,” atsaucoties uz “Druvas” […]

Sludinājumi