Pirmdiena, 15. decembris
Vārda dienas: Johanna, Hanna, Jana

Ceļi – problēmas un risinājumi

Druva
00:00
19.03.2008
8

Nepastāvīgajā ziemā, kad sniegs mijas ar lietu un dienas gaitā gaisa temperatūra mainās no plus uz mīnus grādiem, autobraucēji vai nu ceļinieku darbu neredz – tātad viss kārtībā, vai arī lamā, uzskatot, ka viņi neko nedara. Par ceļiem un ceļinieku ikdienu saruna ar VAS ”Latvijas Valsts ceļi” Vidzemes reģiona Cēsu nodaļas vadītāju Andri Kazāku un VAS ”Latvijas autoceļu uzturētājs” Cēsu ceļu rajona direktoru Vitoldu Bērziņu. – Kādas ceļiniekiem bijušas pēdējās nedēļas un aizvadītā siltā ziema?

V.Bērziņš: – Maz saulainu dienu. Atkal greideri nevarēja strādāt. Viss pielijis. Nav jēgas dubļus dzenāt.

A.Kazāks: – Nu jau stāvoklis ir nedaudz labāks nekā tad, kad lija nepārtraukti. Ne viens vien teicis, ka ceļiniekiem laba ziema, nav ceļi jākaisa un nauda iekrājas citiem darbiem. Diemžēl šoziem paredzētie līdzekļi krietni pārtērēti. Ja gaisa temperatūra turas ap nulli, tad nokrītas, atkal jākaisa, jo iepriekš kaisītais sāls beidzis darboties. It kā ziemas nav, bet, lai nodrošinātu drošu braukšanu, regulāri jākaisa. Martā divas dienas nācās kaisīt pat trīs reizes.

V.Bērziņš: – Iepriekšējās ziemās mēnesī vidēji tīrīja un kaisīja 15 reizes, tagad nav bijis mēneša, kad būtu kaisīts mazāk par 20 reizēm. Kaut gan varētu sāli bērt mazāk, ja braucēji brauktu ar prātu. Melturos un Stalbē, kur ir mūsu meteoroloģiskās stacijas, tiek fiksēts arī garāmbraucošo automašīnu ātrums, varam vien brīnīties, kā daži brauc ar ātrumu pat 180 kilometri stundā jebkuros laika apstākļos.

”Druvā” bija rakstīts par ceļu stāvokli 6.martā. Todien man zvanīja viena sieviete un jautāja, kāds ir ceļš uz Liepu. Atbildēju, ka precīzi pateikt nevaru, cikos tas ir tīrīts, bet tīrītājs un kaisītājs strādā. Intereses pēc aizbraucu apskatīties. Līdz Jāņmuižai ceļš bija slapjš, pat nebija sniega švīku. Bet ”Druvā” arī bija rakstīts par pēcpusdienu, ka ceļš biezā sniega putrā. Kāds vienmēr brauks pirmais, pa priekšu kaisītājam. – Cik maksā ceļu kaisīšana?

A.Kazāks: – Cēsu ceļu rajona pārziņā ir 200 kilometri asfaltēta ceļa. Lai šos kilometrus nokaisītu, paiet apmēram divas stundas. Viena kaisīšanas reize izmaksā ap pieciem tūkstošiem latu, tai vajag apmēram 30 tonnu sāls. Ja dienā kaisa trīsreiz, viegli izrēķināt, cik iztērē. Nauda kūst un izkūp gaisā. Ar valsts otrās šķiras ceļiem situācija ir bēdīga, jo naudas pietiek vien galvenajiem un pirmās šķiras ceļiem. Un to uzturēšana ir līmenī. V.Bērziņš: – Aizvadīta 83 gados siltākā ziema. Bet tā nav kaisīts nevienu ziemu. Lai kādas tās bijušas, vismaz nedēļu bijis pastāvīgs laiks, mums kaut neliela atelpa. Kaisītājs nevar vienlaikus būt visās vietās. Vienmēr būs kāds, kas tam brauks pa priekšu. Un atkal atskan – ceļiniekus ziema pārsteigusi. Laikam savā mūžā nesagaidīšu, ka kaut kur atskanēs ziņa – ceļinieki atbilstoši laika apstākļiem veic maksimālo darbu tehnoloģiju un finansējuma ietvaros.

A.Kazāks: – Runājot par sāls kaisīšanu, pastāstīšu par somu pieredzi. Viņi neaizraujas ar kaisīšanu. Visi zina, ka ir ziema un ceļi var būt slideni. Auto ir aprīkoti ar radzēm, šoferi brauc nesteidzīgi bez bēdām. Ceļi nav melni, bez sniega, kā pie mums. Somi cīnās pret sāls kaisīšanu, lai sargātu savu ezeru zemi. Ceļu apsaimniekotāji saņem bonusus, ja izkaisa mazāk sāls. Mēs sālām uz nebēdu.

V.Bērziņš: – Mēs varam samazināt, ne likvidēt slīdamību. Katrā mežiņā vai līkumā ceļinieki nestāvēs un nevēros, vai nemainās braukšanas apstākļi. Patiesi, tādas situācijas kā šoziem iepriekš netika piedzīvotas. Gaisa temperatūra plus četri grādi, bet ir vieta, kur izveidojies apledojums. Meistars apseko ceļu, viss kārtībā. Pēc stundas mums zvana, ka slidens. Mums ir svarīgi, ka autovadītāji informē, ja kādā vietā pasliktinājušies braukšanas apstākļi. Ziņa atnāk ļoti operatīvi. Policija jau ziņo tikai tad, ja noticis negadījums.

– Kā ik pavasari, grants ceļi baļķvedējiem ir slēgti. Tomēr atrodas ne viens vien, kurš brauc un atstāj izdangātu ceļu. V.Bērziņš: – No 3.marta valsts ceļi slēgti. Viena baļķmašīna ceļam pārāk lielu skādi nenodarīs, bet vairākas var pamatīgi izpostīt. – No kuriem pagastiem saņemat visvairāk sūdzību? A.Kazāks: -Visvairāk sūdzību ir par Piebalgas pusi, kā saka zvanītāji – policija tālu un var atļauties riskēt. Neizbūvētais ceļa posms pirms Jaunpiebalgas ir ļoti sliktā stāvoklī. Tie pieci kilometri vairs netur slodzi un kļūst aizvien sliktāki. Kopš uzbūvēja un asfaltēja ceļu Vecpiebalga – Abrupe, labi redzams, kā mainās cilvēku braukšanas ieradumi. Pa šo ceļu tagad brauc daudzi gulbenieši, rancēnieši, tie, kurus nebaida šie pieci kilometri.

V.Bērziņš: – Janvāra sākumā pamatīgi tika izjaukts ceļš Asaru ezers – Nītaure. Pagaidām neko darīt nevaram, jāgaida, kad apžūs. Pirms nedēļas izbraucu šo ceļu, cauri tiku.

Grūti pateikt, vai šopavasar ceļi rūgs. Tas ir neprognozējami. Sasalums it kā nav liels. Ceļā Cēsis – Kārļi trīs vietās māli un divās dubļi griežas augšā. Vai tā ir rūgšana, diezin vai. Izskatās pārmircis. – Ne mazums galvassāpju autovadītājiem sagādā bedres.

A.Kazāks: – Situācija nav dramatiska, tās regulāri tiek aiztaisītas. Varbūt bedru ir vairāk nekā citus gadus. V.Bērziņš: – Ceļus regulāri apseko. Bīstamās bedres uzreiz aiztaisām. Bedrīšu remonts parasti sākas aprīļa otrā pusē. Šos darbus var veikt, kad gaisa temperatūra ne dienā, ne naktī nenoslīd zem plus pieciem grādiem.

-Pavasaris ceļiniekiem ir arī atkritumu vākšanas laiks ceļmalās. Kāda ir situācija šopavasar? V.Bērziņš: – Paši vēl nestrādājam. Probācijas dienesta norīkotie cilvēki jau sākuši strādāt. Viņi ir ļoti čakli. Arī pašvaldības, piemēram, Amatas novada dome, nogrēkojušos iesaista šajos darbos. Šķiet, ka atkritumu ceļmalās ir mazāk. Varbūt vējš sapūtis mežā. Neticu, ka cilvēki kļuvuši apzinīgāki. – Vai nav iecere ierīkot stāvlaukumus, kur būtu arī konteineri?

V.Bērziņš: – Valkas kolēģi vairākus stāvlaukumus likvidējuši un nav problēmu. Valmierieši sūdzas, nezina, kā rīkoties. Vidzemes šosejas malā pie Eglītes izveidojusies īsta miskaste. Kādreiz tika ierīkots laukums, kur šoferiem apstāties, aiziet uz kafejnīcu. Tās vairs nav. Ievērots, ka šajā vietā apstājas tie baļķu vedēji, kuri ir brīdināti, ka pie Melturiem sver kravas. Prātīgākais pie Eglītes atstāt autobusu pieturu un stāvlaukumu likvidēt. – Redakcijā visbiežāk sūdzības atskan par ceļu Cēsis – Vaive. Braukšanas apstākļi pa to ir tikpat mainīgi kā laika pstākļi.

V.Bērziņš: – Ceļu uz Krīviem pagājušonedēļ greiderēja. Vienā vietā malā divu metru platumā ir dubļu valnis. Ceļš tik plats, labi, ka var bez tiem diviem metriem iztikt. Pāris dienās atkal segums ir izdauzīts. Tāds tas ceļš ir.

A.Kazāks: – Vasarā sāksies šī ceļa remonts. Darbi jau ir izsolīti, strādās VAS ”Latvijas ceļu uzturētājs” Limbažu filiāle. Ceļam uzbērs trīs kārtas šķembu un divas kārtas bitumena seguma. Šī konstrukcija nodrošinās, ka ceļš neputēs un neveidosies bedres, jo ūdens notecēs grāvī. Šādu segumu jau vairākus gadus plaši izmanto igauņi, Igaunijā ar to noklāta lielākā daļa otrās šķiras ceļu. Pēc pieciem gadiem ceļam jāveic atkārtota virsmas apstrāde. To nedrīkst nokavēt. Igauņu pieredze rāda, ka šādi ceļi kalpo labi. Nevienam otrās šķiras ceļam mūsu rajonā nav tāda satiksmes intensitāte, kur šāds segums slodzi neizturētu. Vienīgi, ja blakus ir grants karjers.

– Jaunpiebalgas pieci kilometri. Daudzi jo daudzi autovadītāji cer, ka arī tos klās asfalts.

A.Kazāks: – Šovasar ceļa posmam Jaunpiebalga – Abrupe izstrādās projektu. Šogad un nākamgad jāizbūvē ceļa posms Jaunpiebalga – Saliņkrogs.

V.Bērziņš: – Esmu pārliecināts, ka mēs pārāk esam ceļus sadalījuši dažādās programmās, apakšprogrammās. Būtu viena programma, tajā arī noteikta kārtība, kādā ceļi atjaunojami. Tagad, ja tas ceļš ir vienā programmā, otrā to neliek, bet gadās, ka dažādu iemeslu dēļ konkrēto programmu iesaldē uz nenoteiktu laiku. Ceļš turpina brukt, gaida savu kārtu, kamēr atkal mainās programmas un prioritātes. Pareizāk būtu – katrā rajonā ir viena programma un tajā ir prioritātes – sākam ar šī ceļa sakārtošanu, tad nākamā.

Protams, vieglāk pateikt, ka ceļš nav programmā, kuru patlaban īstenojam. Gaidiet. Uzbūvētais kilometrs ir uzbūvētais kilometrs.

Sašķaidīšana programmās ir vēlētāju balsu makšķerēšana. Vienīgais rādītājs var būt satiksmes intensitāte. A.Kazāks: – Automašīnu intensitāti skaita divreiz gadā.

V.Bērziņš: – Bet jādomā uz priekšu. Sakārtos ceļu, kādam būs izdevīgāk braukt tieši pa to, nevis tur, kur agrāk, un intensitāte palielināsies.

Ja ceļš Garkalne – Alauksts būtu kārtībā, Vidzemes šosejai būtu mazāka intensitāte. No Gulbenes, Madonas, Balviem brauktu pa to. Nītaure, Skujene būtu nodrošināta ar labu ceļu.

– Kas nosaka prioritātes un to, ka ļaus pavisam sabrukt asfaltētajiem ceļiem, bet grants ceļus asfaltēs?

V.Bērziņš: – Deputāti. Partiju programmas.

A.Kazāks: – Lai sakārtotu valsts galvenos ceļus, nepieciešami trīs, četri miljardi latu. Piesaistot privāto partnerību, ja ir projekts, tos mēģinās sakārtot. Īsti lieli darbi sāksies līdz ar ceļa Rīga – Sēnīte būvi. Patlaban pat nespējam novērst ceļu sabrukšanu. ERAF naudu vairs nevar tērēt asfaltēto ceļu atjaunošanai, bet gan grants ceļu pārbūvei par asfaltētiem. Autoceļa Cēsis – Vecpiebalga projekts ir iesaldēts. Tāpat Līgatne – Skrīveri. Līdz Nītaurei melnais segums sabrucis, bet tā atjaunošanai ERAF finansējums nav paredzēts.

Rajona robežās otrās šķiras ceļu sakārtošanā pērn daudz padarījām, ap 40 kilometriem uzveda granti, izrakām grāvjus. Ja tā turpināsim, pēc gadiem 25 – 30 šie ceļi būs sakārtoti. Ik gadu automašīnu skaits palielinās par vairāk nekā desmit procentiem.

– Vai ir arī kāda priecīgāka ziņa?

A.Kazāks: – Tiltam pie Kārļu zivjaudzētavas veiks kapitālremontu, lai tilts kalpotu vēl gadus divdesmit. Sakārtos ūdens atvadi, margas, konusu sabetonēs, iztīrīs gultni. Tādus pašus darbus, kā pērn tiltam pār Rauni pie Vaives dzirnavām.

Šogad pabeigs Skujenes apvedceļu. Ceļš Dzērbene – Taurene plānos ir, paredzēts atjaunot asfalta segumu. Tuvākajā laikā būs skaidrs, vai izdosies ceļa Liepa – Smiltene 20 kilometru posmu līdz Lisai

pārbūvēt par ceļu ar melno segumu. Tiek plānots izrakt grāvjus, pastiprināt segumu un uzklāt divarpuskārtīgu virsmu. -Ceļiniekiem strādājošo netrūkst?

V. Bērziņš: – Nē. Kadru mainības mums nav. Ja kāds aiziet pensijā, cenšamies iztikt ar esošajiem darbiniekiem.

Komentāri

Atbildēt

Jūsu e-pasta adrese netiks publicēta. Obligātie lauki ir atzīmēti kā *

Saistītie raksti

Ar “Japānas pasakas” palīdzību veicina integrēšanu

00:00
15.12.2025
27

Koncertzālē “Cēsis” izskanējis Latvijas Nacionālā simfoniskā orķestra fonda (LNSO fonds) projekta koncert uzvedums “Japānas pasaka”, uz ko bija aicinātas Cēsu novada un Vidzemes skolu 3. – 12. klases, saņemot ielūgumu par piedalīšanos radošā aktivitātē. Pirms uzveduma notika sociālā darba, izglītības un kultūras profesionāļiem paredzēta ekspertu diskusija “Bērnu ar īpašām vajadzībām integrēšana sabiedrībā, izmantojot kultūras un […]

Vēsturisku ēku siltināšanas meistardarbnīca tiekas Ieriķos

00:00
14.12.2025
61

Nepieredzētu atsaucību piedzīvoja biedrības “Cēsu mantojums” sadarbībā ar Cēsu novada pašvaldību 5. un 6. decembrī rīkotā vēsturisku ēku siltināšanas meistardarbnīca, kas notika “Baložu mājā” Ieriķos jeb vēsturiskajā Ieriķu pasta ēkā. Sestdien Ieriķos sastaptie meistarklases organizatori “Dru­­­­vai” atzina, ka pieteikušies 40 dalībnieki, kas esot tiešām daudz. Meistardarbnīcas mērķis bija sniegt praktiskas zināšanas par vēsturisku ēku siltināšanu […]

Jaunās telpas Rainī apskatījuši pirmie interesenti

00:00
13.12.2025
82

Šajās dienās iespējams pieteikties biroja telpu nomas tiesību izsolei radošas un digitālas komercdarbības veikšanai Cēsīs, Raiņa kvartālā, Raiņa ielā 27. Cēsu novada pašvaldībai piederošajā ēkā, kas ieguvusi pilnīgi jaunas aprises, reizē saglabājot industriālās vides elpu, piedāvātas 11 biroja telpas ēkas pirmajā stāvā – piecas ar skatu uz iekšpagalmu un sešas ar skatu uz Raiņa ielu. […]

Katru gadu aizvien vairāk skaistu sētu

00:00
12.12.2025
153

Dzērbenes pils, tērpta greznā rotā un mirdzot Ziemassvētku ugunīs, jau attāli sveic ikvienu. Vecpiebalgas apvienības pārvaldes konkursa “Sakoptākā sēta”  dalībnieki un kaimiņi, saposušies šīgada laureātu godināšanas reizei, piepilda Tautas nama zāli. Jau astoto gadu vistumšākajā laikā, kad vakari gari un rīti vēli, cilvēki satiekas, lai atcerētos vasaru un domās jau būtu pavasarī, lai kopā priecātos par […]

Cēsīs izskan koncerts “Veltījums Djūkam Elingtonam”

00:00
11.12.2025
52
1

Djūks Elingtons noteikti ir bijis viens no galvenajiem personāžiem, kas veidojis džeza mūziku un lielās džeza mūzikas orķestrācijas. “Viņa darbības laikā arī pamazām izveidojies tāds klasiskais bigbenda sastāvs, kādu to redzam šobrīd, arī šeit uz skatuves,” sestdien, 6.decembrī, uzsākot uzstāšanos koncertzālē “Cēsis”, atzina Latvijas Radio bigbenda vadītājs Kārlis Vanags. Koncertā sestdien izskanēja Latvijas Radio bigbenda […]

Piparkūkas, vaska sveces, egļu smarža un dziesmas

00:00
10.12.2025
147

Skan Ziemassvētku dziesmas, muzicē Aivars Lapšāns. Tā ir sestdiena, kad Cēsu tirgus rosība dzirdama tālu, jo daudzi laiku velta, lai iepirktos. Jau rīta agrumā cēsnieki un iebraucēji no pagastiem ir klāt īpašajā Zie­massvētku tirdziņā. Tirdzi­nie­ki stendos radījuši gaidāmo svētku noskaņu, piedāvā gan saldus, gan ceptus, žāvētus, skābētus un marinētus kārumus, gan kaut ko jauku daiļumam […]

Tautas balss

Klientus necenšas piesaistīt

15:11
13.12.2025
25
Lasītāja I. raksta:

“Cēsīs “Latvijas Pasta” nodaļa tagad atrodas tirdzniecības centrā “Solo”. Ieejot lielajā ēkā, grūti saprast, kur atrodas pasts. Ir gan izlikta plāksne ar norādi, bet to var arī nepamanīt. Informācijas statīvs novietots uz grīdas, savukārt košie un pamanāmie veikalu nosaukumi virs tirdzniecības telpu durvīm neapzināti liek starp tiem meklēt pasta nosaukumu. Cilvēks skatās un nesaprot, kur […]

Latvijas preces - dārgas

15:11
13.12.2025
23
Seniore M. raksta:

“Visur mudina pirkt Latvijas pārtikas preces. Bet, kad veikalā paskatās, cik tās maksā, tomēr jāizvēlas ievestie produkti. Ne­zinu, vai pie vietējās produkcijas augstajām cenām vainojami tirgotāji vai ražotāji, bet kaut kas tur nav kārtībā. Vēl arī jāsaka, ka ne vienmēr vietējā produkta garša ir labāka nekā importētajām precēm. Protams, tas ir gau­mes jautājums, bet man […]

Ko mainīs likuma maiņa

11:58
07.12.2025
37
1
Lasītāja A. raksta:

“Lasu, ka mājdzīvnieks, suns, kaķis vai cits, nedrīkstēs būt īpašums. Bet kāds tad tam būs statuss, un kuram būs jāuzņemas atbildība par dzīvnieka ēdināšanu, uzraudzību, apstākļiem, kādos tas tiek turēts? Ja tas nav mans īpašums, kādu atbildību no manis var prasīt? Šķiet, juridisko formulējumu maiņa radīs daudz neskaidrību, nesapratnes. Kas sunīti, kaķīti vai papagaili mīl, […]

Cik dārgas dāvanas nes Ziemassvētku vecītis

11:57
06.12.2025
41
1
Vecmāmiņa raksta:

“Gatavojamies Zie­mas­svētkiem. Bērni raksta vēstules vecītim, stāstot, ko vēlas saņemt dāvanās, taču viņu vēlmes kļūst aizvien lielākas. Cits prasa jaunāko aifonu, cits ceļojumu uz Amerikas Disnejlendu. Saprotu, ka laiks sarežģīts, skolā, īpaši lauku mācību iestādēs, kopā mācās turīgā zemnieka un trūcīgā rokpeļņa bērns. Viens uz svētkiem saņems slēpošanu Austrijā, otrs varbūt jaunu džemperīti. Kā sadzīvot? […]

Veidenbauma prēmijas tradīcija izgaist

09:49
01.12.2025
39
G.Z. raksta:

“Uz Cēsīm nebraucu, uzskatu, ka Liepā dibinātās prēmijas tradīcija ir mirusi, to apliecina arī tas, ka prēmiju saņēmušie vairs uz pasākumu neierodas (tā bija arī iepriekšējo reizi). Iespējams, mūsdienu organizatori neprot pildīt savu misiju. Protams, laiki mainās, varbūt arī tradīcijām jāmainās, bet ir jāpaskaidro un jāpastāsta tautai, ka tiek radīts kas jauns,” atsaucoties uz “Druvas” […]

Sludinājumi