Vakar, 1.augustā, beidza darboties Bonus Malus (BM) sistēma, kas bija pamatā sauszemes transportlīdzekļa īpašnieka civiltiesiskās atbildības obligātās apdrošināšanas sistēmai.
Tagad apdrošinātāji izmanto centralizētus apdrošināšanas datus. Vērtējot klientu riskus, apdrošinātāji joprojām ņems vērā transportlīdzekļa īpašnieka (vai reģistrētā turētāja) apdrošināšanas vēsturi, kas ietver līdzšinējo apdrošināšanas gadījumu un apdrošināšanas dienu skaitu rādītājus, kā arī citus kritērijus un riska faktorus, kuri ir katra apdrošinātāja ziņā, informē Latvijas Transportlīdzekļu apdrošinātāju birojs. Tie var būt, piemēram, dati par transportlīdzekļa īpašnieka, vadītāja soda punktiem par ceļu satiksmes noteikumu pārkāpumiem, transportlīdzekļa izmantošanas mērķis un vieta un līdzīgi. Personas apdrošināšanas vēsturē tiks apkopoti dati kopš 2004.gada 1.maija, un tie bez maksas būs pieejami Latvijas Transportlīdzekļu apdrošinātāju biroja (LTAB) tīmekļa vietnē www.ltab.lv un LTAB OCTA lietotnē visiem transportlīdzekļa īpašniekiem vai reģistrētajiem turētājiem.
“Latvijā līdz šim pastāvošā sistēma bija balstīta uz komplicētiem algoritmiem un formulām, kas padarīja to grūti uztveramu. Līdz ar BM sistēmas transformāciju apdrošināšanas vēstures datu atspoguļošana tiks īstenota vienkāršā un saprotamā veidā. Tiks atspoguļots apdrošināšanas dienu un izraisīto apdrošināšanas gadījumu skaits par periodu kopš 2004.gada 1.maija par visiem transportlīdzekļiem, kam persona būs reģistrēta kā īpašnieks vai turētājs,” skaidro LTAB valdes priekšsēdētājs Jānis Abāšins.
Līdzšinējā BM sistēma nodrošināja apdrošināšanas vēstures datu – izraisīto ceļu satiksmes negadījumu (apdrošināšanas gadījumu) un apdrošināšanas dienu skaitu – pārskatīšanu reizi gadā – 15.septembrī – par pēdējiem 11 gadiem. Turpmāk personas apdrošināšanas vēstures datu atjaunošana tiks veikta katru dienu par periodu kopš 2004.gada 1.maija.
“BM sistēmas reorganizācija neietekmēs to, kā apdrošinātāji noteiks apdrošināšanas prēmijas (polises cenu), jo tāpat kā līdz šim katrs apdrošinātājs patstāvīgi vērtēs klienta apdrošināšanas risku un noteiks apdrošināšanas prēmijas apmēru,” atklāj LTAB valdes priekšsēdētājs.
Bonus Malus sistēma sāka darboties 2006. gadā, lai ieviestu vienotu principu, pēc kura izvērtēt augstākas un zemākas riska pakāpes autoīpašniekus un objektīvi noteiktu OCTA polišu cenas. Taču sistēma ir sarežģīta, to bija grūti izskaidrot pakalpojuma saņēmējiem, sistēma bija unikāla, tādas nebija citās valstīs. Pārmaiņas veiktas arī tāpēc, lai atvieglotu informācijas apmaiņu starp Zaļās kartes sistēmas dalībvalstīm. Proti, ja cilvēks pārceļas uz dzīvi kādā no Zaļās kartes dalībvalstīm, viņš civiltiesiskajai apdrošināšanai varēs iesniegt datus par garāku apdrošināšanas periodu Latvijā, kas, iespējams, varētu būt izdevīgi, iegādājoties polisi.
Komentāri