Otrdiena, 16. decembris
Vārda dienas: Alvīne

Ar mūsdienu piesaukšanu nepietiek

Druva
23:00
15.08.2008
20
200808172256458908

Šodien ar Latvijas Nacionālās operas izrādi – Dž. Pučini „Tosku” Pils parkā noslēgsies otrais augstas raudzes profesionālo mākslu apvienojošais festivāls „Cēsis 2008” . Jau var spriest par šīs vasaras ieceru īstenošanu, mākslas koncentrējot ārpus Rīgas, kā arī par Latvijas skatītāju un klausītāju izrādīto interesi. Taču festivāla rīkotāju mērķi ir tālāki – starptautiska aprite. Lai paplašinātu robežas un iekļautos Eiropas kopējā starptautiskā asinsritē, Cēsu Mākslas festivālam jāuzkrāj vismaz desmit gadu pieredze. Tāda ir kultūras ministres, Mākslas festivāla patroneses Helēnas Demakovas prognoze.

– Kas ir pamatā Cēsu Mākslas festivāla veiksmes stāstam jau otro vasaru?

– Pilsēta, kur notiek festivāls, protams, ir brīnišķīga, bet festivāla izdošanās galvenokārt atkarīga no rīkotājiem, un liela loma ir arī pašvaldības ieinteresētībai. Galu galā viens no festivāla iniciatoriem – Juris Žagars ir domnieks. Viņš pārzina pilsētas iekšējo situāciju, un tā ir kultūrai labvēlīga. Festivālam šeit ir perspektīva, jo Cēsīs pašlaik ir viena no tām pašvaldībām Latvijā, kura ļoti nopietni koncentrējas uz kultūras infrastruktūras attīstību. Tas liek domāt, ka festivāls nav viena vai divu gadu notikums. To nākotnē var saistīt gan ar pilsētas kultūras namu, kuru iecerēts pārbūvēt par akustisku koncertzāli, gan kādreizējo alus brūzi, kuru var turpināt pielāgot izstāžu vajadzībām, gan Cēsu pils rekonstrukciju – vietu, kur mākslām izpausties.

Festivāla veidotāju komanda ir ļoti ambicioza, bet labā nozīmē. Tādi nopietni cilvēki kā Juris Žagars, Indra Lūkina un Daiga Rudzāte festivālam grib sasniegt ne mazāk augstu līmeni, kā Jura brālis Andrejs Žagars sasniedzis Latvijas Nacionālajā operā. Pirmais festivāls pirms gada parādīja, ka ar mākslu saistīti notikumi var būt arī ekonomiski ienesīgi. Par pilsētu interesējas vairāk tūristu, pieaug apgrozījums sabiedriskajā ēdināšanā, viesnīcās. Dīvaini, ka to uzsveru, būdama kultūras ministre. Man būtu jārunā par garīgām lietām – kā festivāls bagātina cilvēku dvēseles, taču es gribu uzsvērt arī tautsaimniecisko dimensiju. Kamēr valstī ir spiedīgi ar līdzekļiem, jāprot piesaistīt sponsorus, un Cēsu projektā tie ir vairākumā. Sponsoru atsaucība apliecina, ka Cēsīm ir arī ekonomiskais potenciāls. Tā nav tikai mīlestība uz mākslu un mūziku.

– Kādas ir jūsu prognozes?

– Labi, ka festivāla direktoram J.Žagaram ir liela uzņēmējdarbības pieredze. Taču tik vērienīga festivāla rīkošanā, kāds tas piecu nedēļu garumā notiek Cēsīs, nepietiek tikai ar uzņēmību un zināšanām. Ir vajadzīga arī ļoti laba gaume un profesionāla pieredze kultūras jomā, jo mākslinieciskā līmeņa latiņai jābūt ļoti augstai. Analoga mākslas festivāla Latvijā nav. Es negribu nosaukt konkrēti, bet ir pilsētas, kur tas nav izdevies.

Es ceru, ka Cēsu Mākslas festivāla dzīvotspēja vairs nebūs atkarīga no konkrētu rīkotāju enerģijas, bet ideja pati sevi virzīs uz priekšu. Taču vēl paies vairāki gadi, kamēr festivāls, tēlaini runājot, pats sevi nesīs, jo būs uz popularitātes viļņa.

– Šogad arī jūsu vārds bija lasāms festivāla notikumu programmā. Jūs uzstājāties ar lekciju „Laikmetīgās mākslas tendences.”

– Laikmetīgā māksla ir mana tiešā profesija. Tas ir mans arods, kuru pieprotu vislabāk – rakstīt kritikas, rīkot izstādes.

Lai pietuvotos laikmetīgajai mākslai, ir nepieciešamas institūcijas – muzeji, izstāžu zāles. Latvijā pagaidām gan nav laikmetīgās mākslas muzeja, bet ik pa laikam rodas progresīvas izstāžu vietas, un tāda ir arī Cēsu Mākslas festivālā – vecajā alus brūzī. Pie tam ar ļoti nopietnu intelektuālu piedāvājumu.

Mana lekcija bija orientēta nespeciālistiem, kuriem interese par laikmetīgo mākslu radusies, pateicoties tam, ka Cēsīs iedibināts Mākslas festivāls.

– Kāds bija jūsu skaidrojums?

– Vienas definīcijas laikmetīgajai mākslai nav un nevar būt, ja jau kultūrai ir vairāk nekā 200 definīciju. Reiz brīnišķīgu definīciju laikmetīgai mākslai deva neviens cits kā Saeimas deputāts, piebaldzēns Pauls Putniņš. Viņš teica: „Caur šo mākslu runā mūsdienas.” Neko labāku neesmu izlasījusi nevienā profesionālās mākslas grāmatā.

Mana lekcija bija stāstiņi par mūsdienu cilvēka prāta un dvēseles kustībām – mūsdienu sabiedrībā sociālām vai pat metafiziskām. Tikai ar mūsdienu piesaukšanu vien nepietiek, lai definētu šīs mākslas ietvaru. Par atskaites punktu var uzskatīt jau 20. gadsimta sākumu. Pētot laikmetīgo mākslu, nākas secināt, ka valodas vai ideoloģisku uzstādījumu ziņā paralēli var būt norisinājušies pat viens otru izslēdzoši procesi.

– Ziņkāres dzīti, izstādi vecajā brūzī apmeklējuši ļoti daudzi, bet atzīst, ka neko daudz nav sapratuši, un tāpēc jautā: „ Kāda tam visam jēga?”

– Laikmetīgai mākslai piemīt dziļi pētnieciska funkcija, kas ļauj to atšķirt no citām mākslām un virza pašas attīstību. Mūsdienās daudzi cilvēki ir diezgan agresīvi noskaņoti pret laikmetīgo mākslu. Mans skaidrojums: ja cilvēkam nepatīk laikmetīgā māksla, iespējams, viņam dziļākā būtībā ir liela nepatika pret pašu laikmetu, pret mūsdienām, kas runā caur šo mākslu. Ieraudzīt savu laikmetu mākslas rādītā spogulī bieži vien nav nekas patīkams. Pie tam, lai šo mākslu saprastu, ir jāpieliek noteikta piepūle.

– Kāpēc, veidojot lekcijas vizuālo materiālu, pašus pirmos žanra raksturošanai jūs izraudzījāties Kaspara Podnieka darbus?

– Lekcija notika Cēsīs, un Kaspars ir mākslinieks turpat netālu – no Drustiem, arī Drustu pagasta padomes deputāts. Viņš lieliski apliecina reālismu laikā, kad mākslā pastāv manipulētais, digitālais attēls. Kaspara mākslā viss ir īsts – govs, piens, pļavā novilkta sarkana svītra. Arī deputāts viņš ir īsts. Kaspara lielformāta glezna „Drustu pastorāle” tapa, aizvedot uz Rīgu un skvērā pie operas noliekot īstu modeli – Drustu govi. Tas bija ļoti grūti izdarāms, bet šī darba rezultātā vistiešākā veidā tika īstenota jēgas nobīde. Ļoti reālistiski uzzīmēta govs uz operas fona.

– Vai ir iespējams tikai ar to, ka vairāku mākslinieku darbi apskatāmi vienkopus, tuvoties izpratnei par laikmetīgo mākslu?

– Arī nestudējot šo mākslu, tai var tuvoties, jo tā stāsta par mūsdienām.

Latvijā nespeciālistiem pietuvoties laikmetīgajai mākslai daudz palīdzējis arī teātris. Cēsu izstādē šo žanru pārstāv Katrīna Neiburga, kura strādājusi arī pie vairākiem operas uzvedumiem.

Lai analizētu sabiedrību, pētītu identitātes jautājumus, nodarbotos ar individuālām mitoloģijām, daudzi mākslinieki par pamatu izmanto dokumentu. Pirms vairākiem gadiem Alvis Hermanis Jaunajā Rīgas teātrī iestudēja lielisku izrādi, kuras pamatu veidoja padomju laika radio ieraksti. Arī viņa jaunākajā izrādē„Klusuma skaņas”, kura tagad ir pieprasīta Eiropā, ietverta laikmetīgā māksla. – Pie laikmetīgās mākslas izstādes Cēsīs stāv spoža automašīna – balva, kura tiks kādam māksliniekam. Vai tāds žests nav apdraudējums mākslas radīšanas neatkarībai?

– Mūsdienu mākslai sāk piemist izrādes fenomens. Mēs dzīvojam patērētāju sabiedrībā. Ar to jārēķinās. Ne vienmēr varam runāt par mākslas alternatīvu, kaut arī tās netrūkst.

– Cēsu dome sākusi īstenot projektu par modernas koncertzāles izveidošanu, bet bez valsts finansiāla atbalsta tas nav iespējams. Kādas prasības valsts izvirzīs pašvaldībai?

– Runa ir par labu akustiku koncertzālē. Tā ir galvenā prasība. Ikdienā koncertzālē darbosies pašvaldības izveidots menedžments. Kultūras ministrija nevar neatkarīgām vienībām, kas atrodas pašvaldības pārziņā, kaut ko uzspiest.

– Šī gada lielākais notikums kultūrā bija Dziesmu un Deju svētki. Liels emocionāls pacēlums, bet netrūka arī kritikas. Vai esat gatava to uzklausīt?

– Dziesmu un deju svētki palikuši labā atmiņā. Šovasar tauta piedzīvoja milzīgu pacēlumu. Taču kritizēts tiks vienmēr, un kritikai ir jābūt. Pirms Dziesmu svētkiem es Nacionālajā bibliotēkā lūdzu, lai man sakopē publikācijas republikas un reģionālajā presē – pārdomas pēc iepriekšējiem Dziesmu un Deju svētkiem. Tad tās kritikas bija nesalīdzināmi vairāk, nekā vēroju šogad. Taču vēl tikai būs konference, kurā šos svētkus zinātniski izvērtēs, un spriedēji būs profesionāļi. Politiķi nevar jaukties, kad virsdiriģenti un virsvadītāji izvēlas vai vētī repertuāru.

– Cik ilgi jūs pabijāt svētku noslēguma dziesmotajā naktī?

– Pārāk ilgi ne, dzīvesbiedrs gan, jo dziedāja uz skatuves. Draugi latvieši, kas dzīvo Francijā, man bija uzticējuši savu bērniņu, un viņu vedu uz mājām. Tagad varu atzī-

ties, ka svētku naktī jutu lielu atbrīvotību, jo viss labi beidzies. Lielā atbildība par svētku izdošanos man radīja pamatīgu stresu.

– Vai ministres darbs savā ziņā neliek justies vientuļai?

– Nē, jo tas ir komandas darbs. Es aiz sevis jūtu visus Latvijas kultūras darbiniekus.

Komentāri

Atbildēt

Jūsu e-pasta adrese netiks publicēta. Obligātie lauki ir atzīmēti kā *

Saistītie raksti

Tradīcija - Ziemassvētku tirdziņi. Ne tikai iepirkšanās

00:00
16.12.2025
38

Decembris ir Ziemassvētku tirdziņu laiks. Laukumos un skvēros, ielās, kultūras namos valda svētku noskaņa, skan dziesmas, smaržo piparkūkas, tiek piedāvāts plašs preču klāsts. Dažviet Ziemassvētku egles iedegšana ar dažādiem priekšnesumiem lieliem un maziem pašsaprotami ir arī tirdziņš. Katrā vietā savas tradīcijas. Bet visur rīkotāji uzsver, ka Ziemassvētku tirdziņu nevar salīdzināt ar citiem, jo tajos valda […]

Ar “Japānas pasakas” palīdzību veicina integrēšanu

00:00
15.12.2025
38

Koncertzālē “Cēsis” izskanējis Latvijas Nacionālā simfoniskā orķestra fonda (LNSO fonds) projekta koncert uzvedums “Japānas pasaka”, uz ko bija aicinātas Cēsu novada un Vidzemes skolu 3. – 12. klases, saņemot ielūgumu par piedalīšanos radošā aktivitātē. Pirms uzveduma notika sociālā darba, izglītības un kultūras profesionāļiem paredzēta ekspertu diskusija “Bērnu ar īpašām vajadzībām integrēšana sabiedrībā, izmantojot kultūras un […]

Vēsturisku ēku siltināšanas meistardarbnīca tiekas Ieriķos

00:00
14.12.2025
109

Nepieredzētu atsaucību piedzīvoja biedrības “Cēsu mantojums” sadarbībā ar Cēsu novada pašvaldību 5. un 6. decembrī rīkotā vēsturisku ēku siltināšanas meistardarbnīca, kas notika “Baložu mājā” Ieriķos jeb vēsturiskajā Ieriķu pasta ēkā. Sestdien Ieriķos sastaptie meistarklases organizatori “Dru­­­­vai” atzina, ka pieteikušies 40 dalībnieki, kas esot tiešām daudz. Meistardarbnīcas mērķis bija sniegt praktiskas zināšanas par vēsturisku ēku siltināšanu […]

Jaunās telpas Rainī apskatījuši pirmie interesenti

00:00
13.12.2025
98

Šajās dienās iespējams pieteikties biroja telpu nomas tiesību izsolei radošas un digitālas komercdarbības veikšanai Cēsīs, Raiņa kvartālā, Raiņa ielā 27. Cēsu novada pašvaldībai piederošajā ēkā, kas ieguvusi pilnīgi jaunas aprises, reizē saglabājot industriālās vides elpu, piedāvātas 11 biroja telpas ēkas pirmajā stāvā – piecas ar skatu uz iekšpagalmu un sešas ar skatu uz Raiņa ielu. […]

Katru gadu aizvien vairāk skaistu sētu

00:00
12.12.2025
166

Dzērbenes pils, tērpta greznā rotā un mirdzot Ziemassvētku ugunīs, jau attāli sveic ikvienu. Vecpiebalgas apvienības pārvaldes konkursa “Sakoptākā sēta”  dalībnieki un kaimiņi, saposušies šīgada laureātu godināšanas reizei, piepilda Tautas nama zāli. Jau astoto gadu vistumšākajā laikā, kad vakari gari un rīti vēli, cilvēki satiekas, lai atcerētos vasaru un domās jau būtu pavasarī, lai kopā priecātos par […]

Cēsīs izskan koncerts “Veltījums Djūkam Elingtonam”

00:00
11.12.2025
53
1

Djūks Elingtons noteikti ir bijis viens no galvenajiem personāžiem, kas veidojis džeza mūziku un lielās džeza mūzikas orķestrācijas. “Viņa darbības laikā arī pamazām izveidojies tāds klasiskais bigbenda sastāvs, kādu to redzam šobrīd, arī šeit uz skatuves,” sestdien, 6.decembrī, uzsākot uzstāšanos koncertzālē “Cēsis”, atzina Latvijas Radio bigbenda vadītājs Kārlis Vanags. Koncertā sestdien izskanēja Latvijas Radio bigbenda […]

Tautas balss

Klientus necenšas piesaistīt

15:11
13.12.2025
30
Lasītāja I. raksta:

“Cēsīs “Latvijas Pasta” nodaļa tagad atrodas tirdzniecības centrā “Solo”. Ieejot lielajā ēkā, grūti saprast, kur atrodas pasts. Ir gan izlikta plāksne ar norādi, bet to var arī nepamanīt. Informācijas statīvs novietots uz grīdas, savukārt košie un pamanāmie veikalu nosaukumi virs tirdzniecības telpu durvīm neapzināti liek starp tiem meklēt pasta nosaukumu. Cilvēks skatās un nesaprot, kur […]

Latvijas preces - dārgas

15:11
13.12.2025
27
Seniore M. raksta:

“Visur mudina pirkt Latvijas pārtikas preces. Bet, kad veikalā paskatās, cik tās maksā, tomēr jāizvēlas ievestie produkti. Ne­zinu, vai pie vietējās produkcijas augstajām cenām vainojami tirgotāji vai ražotāji, bet kaut kas tur nav kārtībā. Vēl arī jāsaka, ka ne vienmēr vietējā produkta garša ir labāka nekā importētajām precēm. Protams, tas ir gau­mes jautājums, bet man […]

Ko mainīs likuma maiņa

11:58
07.12.2025
42
1
Lasītāja A. raksta:

“Lasu, ka mājdzīvnieks, suns, kaķis vai cits, nedrīkstēs būt īpašums. Bet kāds tad tam būs statuss, un kuram būs jāuzņemas atbildība par dzīvnieka ēdināšanu, uzraudzību, apstākļiem, kādos tas tiek turēts? Ja tas nav mans īpašums, kādu atbildību no manis var prasīt? Šķiet, juridisko formulējumu maiņa radīs daudz neskaidrību, nesapratnes. Kas sunīti, kaķīti vai papagaili mīl, […]

Cik dārgas dāvanas nes Ziemassvētku vecītis

11:57
06.12.2025
42
1
Vecmāmiņa raksta:

“Gatavojamies Zie­mas­svētkiem. Bērni raksta vēstules vecītim, stāstot, ko vēlas saņemt dāvanās, taču viņu vēlmes kļūst aizvien lielākas. Cits prasa jaunāko aifonu, cits ceļojumu uz Amerikas Disnejlendu. Saprotu, ka laiks sarežģīts, skolā, īpaši lauku mācību iestādēs, kopā mācās turīgā zemnieka un trūcīgā rokpeļņa bērns. Viens uz svētkiem saņems slēpošanu Austrijā, otrs varbūt jaunu džemperīti. Kā sadzīvot? […]

Veidenbauma prēmijas tradīcija izgaist

09:49
01.12.2025
42
G.Z. raksta:

“Uz Cēsīm nebraucu, uzskatu, ka Liepā dibinātās prēmijas tradīcija ir mirusi, to apliecina arī tas, ka prēmiju saņēmušie vairs uz pasākumu neierodas (tā bija arī iepriekšējo reizi). Iespējams, mūsdienu organizatori neprot pildīt savu misiju. Protams, laiki mainās, varbūt arī tradīcijām jāmainās, bet ir jāpaskaidro un jāpastāsta tautai, ka tiek radīts kas jauns,” atsaucoties uz “Druvas” […]

Sludinājumi